کد خبر : 208898
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 18:27
دیدگاه‌ها برای همه چیز درباره گزارش معاملات فصلی خرید و فروش سال جدید بسته هستند

همه چیز درباره گزارش معاملات فصلی خرید و فروش سال جدید

همه چیز درباره گزارش معاملات فصلی خرید و فروش سال جدید

این مطلب برای شرح گزارش فصلی و پاسخ به سوالات مرتبط با اون توسط شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام نوشته شده. میتونید خیلی مختصر و مفید در چند دقیقه گزارش فصلی رو یاد بگیرید! معاملات فصلی چیست؟ گزارش فصلی خرید و فروش به عنوان های دیگری مانند معاملات فصلی خرید و فروش ، گزارشات فصلی

این مطلب برای شرح گزارش فصلی و پاسخ به سوالات مرتبط با اون توسط شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام نوشته شده. میتونید خیلی مختصر و مفید در چند دقیقه گزارش فصلی رو یاد بگیرید!

معاملات فصلی چیست؟

گزارش فصلی خرید و فروش به عنوان های دیگری مانند معاملات فصلی خرید و فروش ، گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹ ، صورت معاملات فصلی، گزارشات فصلی هم ذکر می شود. گزارشات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی در اصل تمامی گزارشاتی هستند که اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ماده قانونی ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

در این ماده به صورت کامل و روشن به چند نکته اساسی اشاره شده است:

همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام میدهند باید صورت معاملات فصلی خرید و فروش را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند انجام این کار می‌تواند به صورت الکترونیکی یا به صورت کاغذی یا ایجاد و قراردادن گزارشات در CD  صورت گیرد آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرایم  ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

در بخشی از این ماده آماده است معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ۱۰ درصد حد نصاب تعیین شده می باشد نیازی به ارسال ماهیانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند یعنی همه خرید و فروش های کوچک با هم جمع شده و بعد از سه ماه ارسال شود.

مسئله ای که در ارسال صورت معاملات فصلی خرید و فروش مودیان باید در نظر داشته باشیم دریافت کارت اقتصادی است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در این کارت باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مؤدی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود.

حقوق و دستمزد پرسنل چون به طور مستقیم و در قانون جداگانه ای مشمول مالیات گردیده و مالیات آن اخذ می شود در لیست فهرست معاملات فصلی قرار نمی گیرد.

مشمولین ارائه گزارش فصلی خرید و فروش

در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم به دو گروه مشاغل بند الف و ب  بعنوان مشمولین ارائه گزارش فصلی خرید و فروش در این مورد اشاره شده است. مشاغل بند الف  افرادی هستند که طبق قانون باید معاملات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند و مشاغل بند ب همه سازمان ها و شرکت ها و افرادی هستند که موظفند و معاملات خود را در دفتر درآمد و هزینه ثبت کرده و گزارشات فصلی کامل آن را داشته باشند.

همه چیز درباره گزارش معاملات فصلی خرید و فروش سال جدید

موارد عدم شمول ماده ۱۶۹

پیرو دستورالعملهای شماره ۲۴۴۶۸/۲۰۰/ص مورخ ۲۷ /۱۰/۱۳۹۰و شماره ۳۹۵۴/۲۰۰ مورخ ۰۷/۰۳/۱۳۹۲ درخصوص اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم و با عنایت به ابهامات و سوالات مرتبط با اجرای دستورالعمل های مذکور، به منظور ایجاد وحدت رویه در ادارات کل امور مالیاتی و اجرای صحیح مقررات به اطلاع می رساند،

موارد مشروحه ذیل مشمول دستورالعمل های فوق الذکر نمی باشد:

  1. خرید و فورش اوراق بهادار موضوع ماده ۲۴ قانون بازار اوراق بهادار، سهام و سهم الشرکه.
  2. خرید و فروش حق تقدم سهام یا سهم الشرکه.
  3. سود و کارمزد بانک هاو موسسات اعتباری غیر بانکی.
  4. دریافت و پرداخت حق عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیردولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط می باشند.
  5. دریافت و پرداخت هایی که به موجب قانون ومصوبات هیات محترم وزیران توسط دستگاه اجرایی به تشکل های قانونی، نهادهای عمومی غیر دولتی، مجامع حرفه ای، انجمن های صنفی، اتحادیه ها، احزاب، اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود.
  6. دریافت و پرداخت هایی که به موجب قانون و مصوبات هیات محترم وزیران توسط تشکل های قانونی، نهادی های عمومی غیر دولتی، مجامع حرفه ای، انجمن های صنفی، اتحادیه ها، احزاب، اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود.
  7. کمک ها، جوایز و هدایای بلاعوض.
  8. مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات برارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه به دستگاه های اجرایی پرداخت می شود.
  9. مال الاجاره های املاک موضوع ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم.
  10. براساس دستورالعمل های مذکور بنگاه های املاک و دفاتر اسناد رسمی ملزم به ارسال فهرست ثمن معاملات تنظیم شده نبوده و صرفا بابت حق الزحمه دریافتی و هزینه های مرتبط مشمول تکالیف مقرر دردستورالعمل های ماده ۱۶۹ مکرر می باشد.
  11. حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم.
  12. وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان و آبونمان های پرداختی.
  13. معاملات نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم برای متعاملین.

دوره ارسال اطلاعات سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود.

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش‌بینی شده است.

روش برخط(online) ثبت و ارسال اطلاعات گزارشات فصلی:

این روش برای آن دسته از مودیان می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مربوطه را پشت سر گذاشتند و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکت پستی مخصوص دریافت نمودند برای این دسته از مودیان با ورود به سامانه امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت گزارش اطلاعات پیمانکار در پیمان های بلند مدت
  • ثبت گزارش اطلاعات کارفرما در پیمان های بلند مدت
  • ثبت گزارش امتناع برای پیش از سال ۱۳۹۵ ثبت گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال ۱۳۹۵
  • ثبت گزارش واردات
  • ثبت گزارش صادرات
  • ثبت گزارش حق العمل کاری و مدیریت پیمان
  • ثبت گزارش اجاره
  • ثبت گزارش پیش فروش

روش غیر برخط(offline) ثبت و ارسال اطلاعات معاملات گزارشات فصلی:

معدیان ای که از سیستم‌های رایانه‌ای خرید و فروش استفاده می نماید می‌توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولیدکنندگان این گونه نرم افزار ها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد نمایند(import).

و با استفاده از نرم افزار کنترلی ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نمونه و رسید دریافت نمایند.

سامانه معاملات فصلی خرید و فروش ( سامانه گزارشات فصلی)

 

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم ایجاد گردیده و توسط آن مودیان مالیاتی می توانند با جستجوی عبارت سامانه معاملات فصلی خرید و فروش در گوگل و ورود به لینک مربوطه، نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و پرداخت بابت قراردادها اقدام نماید.

همچنین از طریق نرم افزار ارسال صورت معاملات فصلی (TTMS) می توان نسبت به ارسال و ثبت اطلاعات مودیان یکی از شناسه ملی برای (اشخاص حقوقی) و کد ملی برای (اشخاص حقیقی) به فروشنده که در زمان خرید کالاها و خدمات امتناع ورزیدن نیز اقدام نمود.

همه چیز درباره گزارش معاملات فصلی خرید و فروش سال جدید

حد نصاب معاملات در معاملات فصلی

وزیران در تاریخ ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ و به استناد تبصره ( ۱ ) ماده ( ۳ ) قانون برگزاری مناقصات مصوب سال ۱۳۸۳ و ماده ( ۴۲ ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳، حد نصاب معاملات در سال ۱۴۰۱ را به شرح زیر، تصویب کرد:

نصاب معاملات موضوع ماده ( ۳ ) قانون برگزاری مناقصات مصوب سال ۱۳۸۳، به شرح زیر تعیین می ‌شود:

معاملات کوچک: معاملاتی که مبلغ معامله تا سقف مبلغ ۱ میلیارد (.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰. ۱) ریال باشد.

معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ معامله، بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ ۱۰ میلیارد (۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰. ۱۰) ریال، تجاوز نکند.

معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها،‌ بیش از مبلغ ۱۰ میلیارد   (۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰. ۱۰) ریال باشد.

نصاب معاملات موضوع بند ( الف ) به موجب ماده ( ۴۲ ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳، به مواردی که معامله به صورت مزایده، انجام می‌شود، تسری می ‌یابد.

جرایم عدم ارسال گزارش خرید و فروش فصلی

در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص  جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی آمده است این تخلف و همچنین عدم ارسال کد اقتصادی یا استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر و همچنین دادن کد اقتصادی خود به یک نفر دیگر (کد فروشی) جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام شده در بر خواهد داشت نکته دیگر در خصوص این موضوع ارسال دیرهنگام و بعد از مهلت مدارک است که باعث میشود یک درصد معامله‌ای که مدرک آن دیر ارسال شده مشمول جریمه شود.

تمدید مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

تمدید مهلت معمولاً انجام نمی گیرد اما با توجه به شرایط و طبق نظر معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی در شرایط خاص معمولاً تا یک ماه تمدید میشود.

منبع: دپارتمان خدمات مالیاتی شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.