کد خبر : 216200
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 - 14:27
دیدگاه‌ها برای از چه موادی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود؟ بسته هستند

از چه موادی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود؟

از چه موادی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود؟

کاغذ نیز همانند پلاستیک و چوب جزو پرکاربردترین متریال‌ها برای بسته بندی انواع محصولات و کالاها است که به طور گسترده در صنایع مختلف اعم از پزشکی، دارویی، غذایی، پوشاک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ انواع متفاوتی دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارند اما پایه و اساس مواد اولیه اکثر

کاغذ نیز همانند پلاستیک و چوب جزو پرکاربردترین متریال‌ها برای بسته بندی انواع محصولات و کالاها است که به طور گسترده در صنایع مختلف اعم از پزشکی، دارویی، غذایی، پوشاک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ انواع متفاوتی دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارند اما پایه و اساس مواد اولیه اکثر آن‌ها یکی است.

به طور کلی در طول قرن‌ها، کاغذ از مواد مختلفی مانند پنبه، کاه گندم، ضایعات نیشکر، کتان، بامبو، چوب، پارچه‌های کتان و کنف ساخته شده‌است اما امروزه برای حفظ محیط زیست و افزایش بهره‌وری کاغذ علاوه بر انواع چوب از محصولات بازیافتی، ضایعات کشاورزی و سنگ آهک نیز استفاده می‌کنند.

به این ترتیب کارخانه‌های کاغذسازی بر اساس منبع الیاف مورد استفاده، مواد تشکیل دهنده کاغذ و محصول نهایی تولید شده در فرآیندهای خود متفاوت از هم هستند. مواد اولیه مورد استفاده در صنعت کاغذ را بر اساس ویژگی‌ها و تأثیر آن‌ها بر کیفیت کاغذ می‌توان به خمیر کاغذ، پر کننده‌های معدنی و مواد رنگی  دسته بندی کرد:

خمیر کاغذ یا پالپ

پالپ یا خمیر کاغذ، جزو اصلی‌ترین مواد  تشکیل دهنده کاغذ است که با توجه به منبع آن به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شود:

 

از چه موادی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود؟

  • خمیر چوب: خمیر چوب محبوب‌ترین ماده اولیه‌ای است که به طور گسترده در صنعت کاغذ سازی استفاده می‌شود به طوریکه بیش از ۹۰ درصد کل کاغذ تولیدی جهان از خمیر چوب ساخته می‌شود. طی پروسه تولید کاغذ به این شیوه، ابتدا چوب را از درختان سخت یا نرم مانند کاج و صنوبر استخراج کرده و به شکل خمیر در می‌آورند سپس با دستکاری شیمیایی یا مکانیکی این خمیر، یک ماده الیاف مانند لینگوسلولزی تولید می‌شود که پایه ساخت کاغذ روزنامه، مجلات، دستمال کاغذی و … است.
  • خمیر غیر چوبی: گاهی اوقات برای ساخت کاغذ از الیاف گیاهی مانند کنف، کتان، پنبه، کاه، بامبو، علف اسپارتو و … استفاده می‌کنند چرا که کاغذ ساخته شده از این الیاف سلولزی کیفیت، استحکام و مقاومت بیشتری دارند.
  • خمیر بازیافتی: در این روش ابتدا با استفاده از فرآیند مرکب زدایی جوهر از خمیر کاغذ بازیافتی جدا می‌شود و سپس با خمیر اصلی و مواد شیمیایی دیگری ترکیب شده تا درجات مختلف کاغذ بازیافتی تولید شود. پایه منابع بازیافتی نیز شامل انواع تکه‌های پارچه، نخ و طناب‌های مستعمل و… است.

کیفیت پالپ نقش تعیین کننده‌ای در مرغوبیت، یکدستی، شفافیت و استحکام کاغذ تولیدی دارد به همین علت توصیه می‌کنیم خمیر کاغذ را از مراکز معتبر هم‌چون شرکت بازرگانی پرسال تهیه کنید. این هلدینگ جزو معتبرترین شرکت‌های وارد کننده فرآورده‌های سلولزی از جمله خمیر کاغذ الیاف بلند سفید نشده و خمیر کاغذ الیاف بلند و کوتاه سفید شده در ایران است. برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت خمیر کاغذ و سایر فرآورده‌های سلولزی با شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ تماس بگیرید.

عوامل پر کننده

سازندگان کاغذ برای افزایش صافی و شفافیت آن از بعضی پر کننده‌ها مانند کلر، گچ، نشاسته و پلاستیک به شرح زیر استفاده می‌کنند:

  • کلر: کلر ماده‌ای است که معمولا برای تولید سفید کردن کاغذ به کار می‌رود. البته استفاده از کلر برای رنگ‌بری کاغذ تقریبا منسوخ شده و مواد دیگری مثل دی اکسید کلر و اکسیژن جایگزین شده‌است که احتمالا در آینده برای کاهش مضرات زیست محیطی این مواد، از ازوون و هیدروژن پروکسید برای سفید کردن کاغذ استفاده خواهد شد.
  • گچ و چینی: این مواد به منظور صافی بیشتر، ماتی و یکنواختی کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • نشاسته: نشاسته‌های کاتیونیک به عنوان ماده‌ای نامحلول در آب می‌توانند استحکام و مقاومت کاغذ در برابر پارگی و تا خوردگی را به میزان ۹۸ تا ۹۹ درصد افزایش دهند.
  • پلاستیک: پلاستیک نقش مؤثری در بالا بردن مقاومت کاغذ در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیری و تنظیم سایه و رنگ‌های آن دارد. کاغذهای ضد آب تولید شده با ترکیب پلاستیک عموما برای تولید مجلات، کتاب‌های خاص و … استفاده می‌شوند.

رنگدانه‌ها

در صنعت کاغذسازی برای بهبود رنگ کاغذهای سفید و یا تولید کاغذهای رنگی خاص، از مواد رنگزای اسیدی و قلیایی، مواد رنگزای مستقیم و مواد رنگزای فلورسنت استفاده می‌کنند که مواد رنگزای مستقیم به دلیل سازگاری بیشتر با سلولز بیشترین کاربرد را دارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.