کد خبر : 217286
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:12
دیدگاه‌ها برای دادگاه ریپل ؛ آخرین آپدیت از پرونده ریپل و SEC بسته هستند

دادگاه ریپل ؛ آخرین آپدیت از پرونده ریپل و SEC

دادگاه ریپل ؛ آخرین آپدیت از پرونده ریپل و SEC

پرونده ریپل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، یکی از پرحاشیه‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های حقوقی سال‌های اخیر صنعت ارزهای دیجیتال بوده است. دادگاه ریپل که ریشه در اتهام مطرح شده توسط SEC در خصوص عرضه اوراق بهادار ثبت نشده از سوی ریپل دارد، تبعات مهمی برای آینده صنعت ارزهای دیجیتال و نحوه نظارت و قانون‌گذاری این بخش خواهد داشت. رای نهایی دادگاه ریپل می‌تواند تأثیر به سزایی بر قیمت ریپل بعد از دادگاه داشته باشد.
در این گزارش تلاش می‌کنیم با بررسی روند این پرونده به سوالات مهمی که در این خصوص وجود دارد، پاسخ دهیم. در ابتدا نگاهی به نحوه آغاز این درام حقوقی خواهیم داشت و سپس خواهیم دانست که دادگاه در گذشته چه تصمیماتی در این خصوص گرفته است. وضعیت کنونی پرونده، پیشرفت‌های حاصل شده و نتیجه احتمالی پرونده ریپل و SEC دیگر موضوعات کلیدی هستند که در این مطلب درباره آنها توضیح داده شده است. همچنین نگاهی به اهمیت نتیجه این پرونده و تأثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال XRP خواهیم داشت.
پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (اواخر آذر ماه ۱۳۹۹) کمیسیون بورس و اورا..

پرونده ریپل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، یکی از پرحاشیه‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های حقوقی سال‌های اخیر صنعت ارزهای دیجیتال بوده است. دادگاه ریپل که ریشه در اتهام مطرح شده توسط SEC در خصوص عرضه اوراق بهادار ثبت نشده از سوی ریپل دارد، تبعات مهمی برای آینده صنعت ارزهای دیجیتال و نحوه نظارت و قانون‌گذاری این بخش خواهد داشت. رای نهایی دادگاه ریپل می‌تواند تأثیر به سزایی بر قیمت ریپل بعد از دادگاه داشته باشد.

در این گزارش تلاش می‌کنیم با بررسی روند این پرونده به سوالات مهمی که در این خصوص وجود دارد، پاسخ دهیم. در ابتدا نگاهی به نحوه آغاز این درام حقوقی خواهیم داشت و سپس خواهیم دانست که دادگاه در گذشته چه تصمیماتی در این خصوص گرفته است. وضعیت کنونی پرونده، پیشرفت‌های حاصل شده و نتیجه احتمالی پرونده ریپل و SEC دیگر موضوعات کلیدی هستند که در این مطلب درباره آنها توضیح داده شده است. همچنین نگاهی به اهمیت نتیجه این پرونده و تأثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال XRP خواهیم داشت.

پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (اواخر آذر ماه ۱۳۹۹) کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا شکایتی علیه ریپل لبز (Ripple Labs) تنظیم کرد. دامنه این شکایت به برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse) و کریس لارسن (Chris Larsen)، ۲ تن از مدیران ارشد این شرکت نیز کشیده شد. نهاد نظارت مالی آمریکا شرکت ریپل را به فروش ۱.۳ میلیارد دلار توکن ریپلبه‌عنوان یک اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرد و مدیران نیز به کمک و مشارکت در فروش اوراق بهادار ثبت نشده متهم شدند.

ریپل

تست هاوی درباره دادگاه ریپل چه می‌گوید؟

تست هاوی (Howey Test)، آزمایشی است که دیوان عالی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ با هدف تعیین وضعیت قراردادهای مالی و بررسی شرایط آنها برای در نظر گرفتن به‌عنوان اوراق بهادار ایجاد کرد. این آزمایش شامل چهار معیاریاست که یک دارایی برای واجد شرایط شدن به‌عنوان قرارداد سرمایه‌گذاری باید رعایت کند و اگر دارایی، سرمایه‌گذاری پول در یک شرکت مشترک با انتظار معقول سود حاصل از تلاش دیگران باشد، اوراق بهادار محسوب می‌شود.

در ماه جولای ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲)، دادگاه رأی داد که در فروش برنامه‌ریزی شده XRP در صرافی‌ها و توسط مدیران شرکت، معیارهای تست هاوی محقق نشده و نمی‌توان آن را واجد شرایط اوراق بهادار دانست. با این حال، دادگاه از طرف دیگر اظهار داشت زمانی که توکن ریپل به سرمایه‌گذاران نهادی پیشنهاد شده و مبلغ ۷۲۹ میلیون دلار آن توسط این سرمایه‌گذاران خریداری شده، معیارهای تست هاوی محقق شده و آن فروش‌ها نمونه‌ای از عرضه اوراق بهادار ثبت نشده بوده‌اند.

بیشتر بدانید: تست هاوی (Howey Test) چیست؟

این رأی دادگاه، همچنان یک رأی جنجال برانگیز است؛ زیرا صنعت ارزهای دیجیتال و ریپل در نتیجه این رأی دادگاه، آن را به‌عنوان یک پیروزی بزرگ برای خود در نظر گرفتند. هر چند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز اعلام کرد که تلاش‌های خود برای نظارت و قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال از طریق تست هاوی را ادامه می‌دهد.

فرایند حقوقی پرونده ریپل در آمریکا چگونه طی می‌شود؟

جدال حقوقی SEC در برابر ریپل لبز و مدیران آن تاکنون بیش از ۳ سال طول کشیده است، اما به‌نظر می‌رسد در حال رسیدن به مراحل پایانی این پرونده پرسروصدا هستیم. پس از آنکه ریپل توانست در دادگاه ثابت کند که فروش‌های اولیه ارز دیجیتال آنها به مشتریان خرد نمی‌تواند مصداق عرضه اوراق بهادار ثبت‌نشده باشد و مدیران آن نیز تقریباً از اتهامات انفرادی خود تبرئه شدند، ظاهراً این شرکت در مسیر پیروزی در رای نهایی دادگاه ریپل قرار دارد.

رای اولیه دادگاه ریپل طی روزهای آینده ممکن است صادر شود و این رای، میخی بر تابوت این پرونده باشد و تکلیف آن را روشن کند. هر چند که احتمال آن وجود دارد کمیسیون بورس و اوراق بهادار در صورت شکست احتمالی خود در این پرونده برای تجدیدنظر در حکم دادگاه از طریق شکایت‌های مجدد تلاش کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست آخرین دادگاه ریپل چه تاریخی است و چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

آخرین وضعیت دادگاه ریپل

پس از آنکه در تابستان گذشته دادگاهی در نیویورک حکم کرد که فروش اولیه ارز دیجیتال ریپل مصداق عرضه اوراق بهادار ثبت نشده نبوده، ریپل لبز در روند قضایی این پرونده برتری نسبی به دست آورده است. پس از تشکیل جلسات متعدد دادگاه، در روز ۲۹ مارس (۱۰ فروردین) جلسه‌ای میان وکلای طرفین و دادستان در دادگاه برگزار شد تا شاید با انجام تسویه حساب و پرداخت جریمه‌ای سنگین از سوی ریپل، پرونده مختومه شود و نیازی به رای نهایی دادگاه ریپل نباشد.

با این حال، این جلسه نیز به نتیجه‌ای نرسید و به‌نظر می‌رسد ریپل لبز با توجه به پیروزی نسبی که در دادگاه سال گذشته به دست آورده و تا حد زیادی خطر از سر مدیران این شرکت گذشته، حاضر به پرداخت جریمه‌ای سنگین نخواهد شد. همچنین رفع اتهامات از برد گارلینگهاوس و کریس لارسن، مدیران ارشد ریپل لبز توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار، عملاً به نظر می‌رسد موضوع تسویه و پرداخت جریمه پیش از صدور رای نهایی دادگاه ریپل منتفی شده است.

پرونده ریپل
برد گارلینگهاوس (مدیرعامل ریپل لبز) در برابر گری گنسلر (رئیس SEC)

البته هنوز بسیاری از ناظران معتقدند که احتمالاً این پرونده به پایان راه خود رسیده است. از نگاه این دسته از ناظران و کارشناسان، به‌نظر می‌رسد که طرفین بر سر اتمام پرونده به توافق رسیده‌اند و ریپل حاضر به پرداخت مقداری از جریمه درخواستی SEC شده است. هرچند بسیاری مخالف این دیدگاه هستند و ریپل نیز در جلسات اخیر دادگاه تأیید کرد که جریمه درخواستی را پرداخت نخواهد کرد و به دنبال پرداخت مبلغ بسیار کمی است.

تعیین مهلت جدید توسط قاضی دادگاه ریپل

سارا نت‌برن (Sarah Netburn)، قاضی معروف آمریکایی که حالا به‌عنوان قاضی اصلی و دائم این پرونده دادگاه ریپل انتخاب شده، در جلسه دادگاه روز ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) مهلت زمانی مشخصی برای پاسخ به درخواست ریپل برای عدم پذیرش شواهد جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار در دادگاه تعیین کرد. طبق دستور قاضی پرونده SEC تا روز ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ (۱۱ اردیبهشت) مهلت دارد تا به درخواست ریپل پاسخ دهد. ریپل نیز می‌تواند تا ۳ روز کاری بعد از آن پاسخ خود را ارائه دهد.

ریپل می‌گوید که SEC شواهد جدید خود را در زمان مناسبی ارائه نکرده و تأخیر زیادی در انجام این کار داشته است. تعیین مهلت مشخص توسط قاضی نت‌برن، نشانگر آن است که قاضی دادگاه ریپل می‌خواهد روند رسیدگی به پرونده را سرعت ببخشد و اجازه طولانی شدن بیش از حد آن را ندهد.

رای نهایی دادگاه ریپل و SEC چه خواهد بود؟

طبق پیش‌بینی‌های موجود، انتظار می‌رود که رأی نهایی دادگاه ریپل تا تابستان امسال صادر شود. برخی متخصصان حقوقی می‌گویند که با توجه به روند کنونی این پرونده، احتمالاً در تابستان با پیروزی ریپل این پرونده به‌طور رسمی بسته خواهد شد، هر چند که آنها به‌رغم پیروزی احتمالی در پرونده، احتمالاً مجبور به پرداخت جریمه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار شوند.

با این حال، قرار است که نهاد ناظر بازارهای مالی آمریکا تا روز دوشنبه ۶ ماه مه (۱۷ اردیبهشت) پاسخ کامل خود به دفاعیه ریپل در خصوص جریمه درخواستی SEC را به دادگاه ارائه کند. این ضرب الاجل‌های تعیین شده نشان می‌دهد که احتمالاً دادگاه در خصوص بحث جریمه‌ها به مرحله تصمیم‌گیری و حل و فصل نزدیک شده باشد. با این حال، نباید فراموش کنیم که حتی اعلام رأی دادگاه در این خصوص، لزوماً به معنای پایان کل این دعوای حقوقی نیست.

ریپل محکوم به پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری می‌شود؟

هرچند شایعاتی درخصوص حل‌و‌فصل پرونده از طریق پرداخت جریمه وجود دارد، اما باید توجه داشت که گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تعقیب قضایی شرکت‌های ارزهای دیجیتال به شکل خستگی‌ناپذیری تلاش کرده است. از این رو، ممکن است این نهاد برای بار دیگر به حکم پیشین دادگاه مبنی بر اینکه ریپل اوراق بهادار نیست، اعتراض کرده و شکایتی جدید مطرح کند.

در جلسه اخیر دادگاه ریپل، وکلای ریپل به دادگاه گفتند که این شرکت تحت هیچ عنوان حاضر به پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری مدنظر SEC نخواهد شد. وکلا می‌گویند که رای نهایی دادگاه ریپل نباید شامل جریمه‌ای بیش از ۱۰ میلیون دلار باشد.

ریپل در مخالفت با جریمه پیشنهادی، استدلال‌هایی مانند اینکه SEC نتوانسته ثابت کند فروش ارز دیجیتال ریپل تعمداً و با آگاهی از نقض قانون صورت گرفته یا احتمال تکرار آن در آینده وجود دارد. در نگاه ریپل، با توجه به ناکامی رگولاتور در اثبات تخلف، مبنایی برای تحمیل چنین جریمه سنگینی وجود ندارد.

قیمت ریپل بعد از دادگاه چگونه خواهد بود؟

قیمت ریپل در چند سال اخیر همواره در کنار اثرپذیری از نیروهای بازار و روندهای کلی بخش ارزهای دیجیتال، به شدت تحت تأثیر رویدادهای پرونده ریپل لبز و SEC بوده است. در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که با رویدادهای جدید در این پرونده، قیمت ریپل بعد از دادگاه افزایش پیدا کرده یا کاهش یافته است. بسیاری از تحلیلگران و ناظران بازار معتقدند که قیمت ارز دیجیتال ریپل به گروگان نتیجه این پرونده تبدیل شده و پایان این دعوی قضایی اثر کلیدی بر XRP خواهد داشت.

قیمت ریپل

سال گذشته و در زمانی که قاضی این پرونده حکمی مبنی بر اوراق بهادار نبودن فروش ریپل به سرمایه‌گذاران خرد داد، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت و حجم خرید ریپل توسط سرمایه‌گذاران نیز افزایش یافت. حالا نیز شرایط مشابهی در جریان است و در صورتی که دادگاه تصمیم بگیرد که شکایت SEC به نتیجه نرسد یا هر شکل دیگری از پیروزی نسبی یا قطعی در این پرونده برای ریپل لبز حاصل شود، می‌توان انتظار افزایش چشمگیر قیمت ریپل بعد از دادگاه را داشت.

گفتنی است که در چند روز اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بار دیگر به ریپل جلب شده است و ممکن است در صورت دریافت سیگنال‌های مثبت از نتیجه این پرونده شاهد روانه‌شدن سرمایه‌های جدید به سوی ریپل از سوی خریداران در بازار باشیم. با این حال، در حال حاضر با توجه به روند نزولی کلی بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر، ممکن است شاهد همراهی مجدد ریپل با روند کلی بازار باشیم؛ اما در هر حال قیمت ریپل بعد از دادگاه به شدت متأثر از نتیجه دادگاه خواهد بود.

سوالات متداول

دعوای قضایی میان ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر سر چه موضوعی است؟

این پرونده بر سر آن است که آیا فروش توکن XRP توسط ریپل، مصداق عرضه اوراق بهادار ثبت نشده محسوب می‌شود یا خیر.

آخرین وضعیت این پرونده چیست و احتمال توافق طرفین برای حل و فصل پرونده چقدر است؟

احتمال حل و فصل پرونده از طریق پرداخت جریمه توسط ریپل تقریباً در حال نزدیک شدن به صفر است. احتمالاً دادگاه در نهایت در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. طرفین باید تا تاریخ‌های مشخصی دفاعیات خود را ارائه کنند و منتظر تصمیم قاضی پرونده بمانند.

دادگاه ریپل کی است؟

دادگاه ریپل در حال پیش‌روی است و جلسات بعدی دادگاه میان این شرکت و نهاد ناظر بازارهای مالی آمریکا در میانه ماه اردیبهشت برگزار خواهد شد.

دادگاه در مورد فروش توکن XRP به سرمایه‌گذاران خرد و نهادی چه حکمی صادر کرده است؟

دادگاه در گذشته رأی داد که در فروش برنامه‌ریزی شده ارز دیجیتال XRP از طریق صرافی‌ها و توسط مدیران به سرمایه‌گذاران خرد، معیارهای تست هاوی محقق نشده و نمی‌توان آن را مصداق اوراق بهادار دانست. اما زمانی که این توکن به سرمایه‌گذاران نهادی فروخته شده، با معیارهای تست هاوی مطابقت داشته و آن فروش‌ها، نمونه‌ای از عرضه اوراق بهادار بوده‌اند.

دادگاه ریپل کی تمام می‌شود؟ نتیجه دادگاه ریپل کی مشخص می‌شود؟

در حال حاضر نمی‌توان هیچ تصویر روشنی از زمان واقعی پایان دادگاه ریپل داشت. زیرا به احتمال زیاد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست دادگاه تجدیدنظر را ارائه کند و این امر می‌تواند سرنوشت پرونده و زمان پایان آن و اعلام نتیجه آن را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عقب بیاندازد. با این حال، با توجه به رویدادهای اخیر در دادگاه ریپل، ممکن است که در تابستان سال جاری شاهد مشخص شدن نتیجه دادگاه باشیم.

پیروزی ریپل در این پرونده چه تأثیری بر قیمت ارز دیجیتال XRP خواهد داشت؟

در صورت پیروزی نسبی یا قطعی ریپل، می‌توان انتظار افزایش چشمگیر قیمت این ارز دیجیتال را داشت.

نهاد ناظر مالی آمریکا چه شکایاتی علیه مدیران ریپل مطرح کرده بود و شکایت آنها به کجا رسید؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، برد گارلینگهاوس و کریس لارسن، مدیران ارشد ریپل را به کمک و مشارکت در فروش اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرده بود. اما در نهایت اتهامات از این دو مدیر رفع شده و موضوع تسویه از طریق پرداخت جریمه از سوی آن‌ها منتفی شده است.

The post دادگاه ریپل ؛ آخرین آپدیت از پرونده ریپل و SEC appeared first on ارزدیجیتال.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.