کد خبر : 217707
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 11:45
دیدگاه‌ها برای ملاسما: درک لکه های تیره روی صورت بسته هستند

ملاسما: درک لکه های تیره روی صورت

ملاسما: درک لکه های تیره روی صورت
درمان بیماری پوستی به خصوص سخت است، اما راه هایی برای کاهش ظاهر لکه ها وجود دارد.

درمان بیماری پوستی به خصوص سخت است، اما راه هایی برای کاهش ظاهر لکه ها وجود دارد.

 ملاسما یک بیماری پوستی است که در آن لکه های قهوه ای روی پوست ظاهر می شود.
ملاسما مضر نیست. شما مجبور نیستید آن را درمان کنید با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند ظاهر ملاسما را به دلایل زیبایی کاهش دهند.
محافظت در برابر آفتاب کلید کاهش و پیشگیری از ملاسما است.

ملاسما یک بیماری پوستی است که در آن لکه های قهوه ای روی پوست ظاهر می شود. این لکه‌ها – که به‌عنوان هایپرپیگمانتاسیون نیز شناخته می‌شوند، یک اصطلاح عمومی برای تغییر رنگ پوست هستند – معمولاً روی گونه‌ها، چانه، پیشانی، بینی و لب بالایی ظاهر می‌شوند.

در حالی که می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، ملاسما بیشتر در افرادی با رنگ پوست تیره رخ می دهد. اغلب در دوران بارداری نیز ظاهر می شود. ملاسما در دوران بارداری به قدری شایع است که به آن «ماسک بارداری» نیز می‌گویند
انجمن آکادمی پوست آمریکا ملاسما: بررسی اجمالی.

اگرچه لکه ها ممکن است باعث نگرانی شوند، ملاسما خطرناک نیست. شما می توانید این بیماری را به دلایل زیبایی درمان کنید، اما مجبور نیستید. محافظت در برابر آفتاب کلید کاهش ظاهر و جلوگیری از ملاسما است

انواع ملاسما

ملاسما انواع مختلفی دارد که با توجه به لایه پوستی که تحت تاثیر قرار می دهد متفاوت است

پوست از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم، درم و هیپودرم. اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است که از بدن شما محافظت می کند و ملانین تولید می کند. ملانین رنگدانه پوست شماست.

سپس، درم، لایه میانی پوست، از غدد عرق، فولیکول های مو، نورون های حسی و رگ های خونی تشکیل شده است. هیپودرم داخلی ترین لایه پوست است که چربی و انرژی را ذخیره می کند.

اپیدرمی

ملاسما اپیدرم روی اپیدرم تاثیر می گذارد. ملانوسیت ها که سلول های پوستی هستند که ملانین تولید می کنند، بزرگ می شوند. در نتیجه لکه های تیره روی پوست ظاهر می شود.

پوست

ملاسما پوستی بر درم تأثیر می گذارد. برخی شواهد نشان می دهد که ملاسما پوستی همچنین باعث ایجاد پوست زرد ضخیم می شود که چین و چروک می شود. ملاسما پوستی ممکن است عروق خونی درم را افزایش دهد

مختلط

ملاسما مختلط ترکیبی از ملاسما اپیدرمی و پوستی است. این با لکه های تیره پوستی که اپیدرم و درم را تحت تأثیر قرار می دهند نشان داده می شود

علائم ملاسما

ملاسما باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست می شود. معمولا ملاسما روی گونه ها، چانه، پیشانی، بینی و لب بالایی ظاهر می شود. با این حال، افراد ممکن است ملاسما را در خط فک، گردن و بازوهای خود مشاهده کنند. در افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، ملاسما ممکن است قهوه‌ای به نظر برسد. افراد با رنگ پوست تیره تر ممکن است متوجه لکه های خاکستری مایل به آبی شوند

ویژگی های ملاسما عبارتند از: 

لکه هایی که تیره تر از رنگ طبیعی پوست شما به نظر می رسند
تکه های متقارن (به عنوان مثال، تکه هایی که در دو طرف صورت ایجاد می شوند)
تکه های بزرگ پوست تیره تر
ممکن است در قسمت های خاصی از بدن نسبت به سایرین برجسته تر به نظر برسد (به عنوان مثال، خط فک)
علاوه بر تغییر رنگ پوست، ملاسما ممکن است عزت نفس را کاهش دهد. برخی از افراد مبتلا به بیماری های پوستی که ظاهر آنها را تغییر می دهد، در معرض خطر بالای اضطراب و افسردگی هستند

چه چیزی باعث ملاسما می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که ملاسما رخ می دهد، مانند:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید نقش اصلی را در همه انواع هایپرپیگمانتاسیون از جمله ملاسما ایفا می کند. اشعه ماوراء بنفش و همچنین نور مرئی و گرما، ملانوسیت ها را فعال می کند تا ملانین بیشتری تولید کند.
تخت های برنزه کننده: استفاده از تخت های برنزه کننده شما را در معرض اشعه های مصنوعی UV قرار می دهد که قوی تر از اشعه UV خورشید است.
بارداری: جزء هورمونی ملاسما را از سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون متمایز می کند. به طور خاص، استروژن و پروژسترون مقصر هستند. این هورمون ها در دوران بارداری افزایش می یابند. به طور مشابه، قرص های ضد بارداری و درمان های جایگزین هورمونی نیز می توانند باعث ایجاد ملاسما شوند.
برخی داروها: مانند بارداری، قرص های ضد بارداری و درمان های جایگزین هورمونی می توانند با افزایش استروژن و پروژسترون، ملاسما را تحریک کنند. برخی از رتینوئیدها، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون، پوست شما را به اشعه UV خورشید حساس می کنند. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد تشنج ممکن است ملاسما را تحریک کنند.
استرس: در برخی موارد استرس با افزایش سطح کورتیزول باعث ایجاد ملاسما می شود.
اختلال عملکرد تیروئید: به طور معمول، تیروئید شما هورمون هایی می سازد که متابولیسم و ​​ضربان قلب شما را تنظیم می کنند. تیروئید کم کار یا پرکار ممکن است باعث ایجاد ملاسما شود.

عوامل خطر

هر کسی ممکن است به ملاسما مبتلا شود. با این حال، برخی از افراد در معرض خطر بالاتری نسبت به دیگران هستند.

به طور خاص، عوامل خطر ملاسما عبارتند از:

جنسیت: هورمون های استروژن و پروژسترون باعث ایجاد ملاسما می شوند. این عارضه در زنانی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است، شایع تر است.
رنگ پوست: افراد با رنگ پوست تیره ملانین بیشتری نسبت به دیگران تولید می کنند.
سابقه خانوادگی: داشتن خویشاوندان خونی مبتلا به ملاسما نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد.

 

درمان ملاسما

با ملاسما، اهداف درمانی شامل کاهش تولید ملانین و صاف کردن رنگ پوست شما است. زمان لازم برای رسیدن به آن اهداف متفاوت است. با این حال، ممکن است نتایج را در عرض سه تا 12 ماه مشاهده کنید.

برخی از درمان های ملاسما عبارتند از: 

محافظت در برابر آفتاب: روزانه از ضدآفتاب ضدآب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. به طور خاص، ضد آفتاب های حاوی اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم و اکسید آهن به درمان ملاسما کمک می کنند. محافظت در برابر آفتاب می تواند به کاهش ظاهر ملاسما و جلوگیری از آن کمک کند.
داروها: هیدروکینون به یکدست شدن رنگ پوست شما کمک می کند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است ترتینوئین و یک کورتیکواستروئید خفیف را نیز توصیه کند. در برخی موارد، آنها ممکن است استفاده از کرمی را توصیه کنند که از هر سه ماده تشکیل شده باشد. سایر داروها عبارتند از سرم پوستی هیالورونیک اسید، کرم رفع لک و تیرگی ، کوجیک اسید و سرم پوستی ویتامین C.
لایه برداری شیمیایی: این لایه برداری مقداری از رنگدانه سطح را از بین می برد.
میکرونیدلینگ: این امر باعث افزایش جذب و اثربخشی داروهای موضعی می شود.
لیزر: با استفاده از گرما، این درمان رنگدانه را هدف قرار می دهد و آن را تجزیه می کند. با این حال، گرما همچنین می تواند ملاسما را تحریک کند. بنابراین، لیزرهایی که گرمای زیادی تولید نمی کنند، کلید درمان این بیماری هستند.
پلاسمای غنی از پلاکت: یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با این روش پلاسمای خون شما را به ناحیه آسیب دیده تزریق می کند.
ترانکسامیک اسید: برای موارد شدید ملاسما، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است استفاده از ترانکسامیک اسید را توصیه کند. این دارو به صورت محلول موضعی یا خوراکی موجود است.
علاوه بر این، می توانید ملاسما را با آرایش پنهان کنید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما توصیه کند که ابتدا از داروی خود استفاده کنید، سپس از ضد آفتاب استفاده کنید. در نهایت، هر گونه آرایش را برای پنهان کردن ناحیه آسیب دیده اعمال کنید

چگونه از ملاسما جلوگیری کنیم

شما نمی توانید برخی از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی یا رنگ طبیعی پوست را تغییر دهید. با این حال، یک عامل خطر که می توانید کنترل کنید قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ملاسما است. بنابراین، روزانه از ضدآفتاب با طیف وسیع الطیف مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یک بار زیر نور خورشید استفاده کنید.

همچنین کلاه های لبه پهن بپوشید، به دنبال سایه باشید و تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. استفاده نکردن از تخت‌های برنزه نیز مهم است

زندگی با ملاسما

ملاسما یک بیماری کشنده یا حتی مضر نیست. محققان هیچ مورد بدخیم ملاسما را پیدا نکرده اند. در واقع، برخی شواهد نشان می دهد که ملاسما ممکن است خطر ابتلا به ملانوم، یک نوع شدید سرطان پوست را کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که کاهش ملاسما پس از قطع داروهای هورمونی یا زایمان ممکن است زمان ببرد. همچنین در صورت شروع مصرف آن داروها یا باردار شدن مجدد، ملاسما ممکن است عود کند

در مجموع، یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن ملاسما، کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. تحقیقات نشان داده است که اجتناب از اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به کاهش ظاهر ملاسما و جلوگیری از بازگشت آن کمک کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.