کد خبر : 210705
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:45
دیدگاه‌ها برای طاهر محمدی در نشست خبری به مناسبت روز ملی اصناف: در راستای تبیین شعائر اسلامی گام برمیداریم/ اتحادیه‌ها در جریان پلمب ها هستند بسته هستند

کوروش جم

طاهر محمدی در نشست خبری به مناسبت روز ملی اصناف: در راستای تبیین شعائر اسلامی گام برمیداریم/ اتحادیه‌ها در جریان پلمب ها هستند

طاهر محمدی در نشست خبری به مناسبت روز ملی اصناف: در راستای تبیین شعائر اسلامی گام برمیداریم/ اتحادیه‌ها در جریان پلمب ها هستند
بورس تایمز: همگان باید از قانون تبعیت کنند و ما هم از قانون صدور مجوز کسب و کار حمایت می کنیم؛ ولی ای کاش قانون نظام صنفی هم اصلاح می شد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: هوشمندسازی بازرسی و اصلاح رویه بازرسی ها و بازرسی های آنلاین در دستور کار است؛ ما باید مشکلات گذشته را آسیب شناسی کنیم و مانع برهم خوردن آرامش واحدهای صنفی شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبری بورس تایمز، نشست خبری حسین طاهر محمدی، رئیس اتاق اصناف ایران، به مناسبت روز ملی اصناف، بعد از ظهر امروز سه شنبه 30 خرداد ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات اتاق اصناف ایران برگزار شد.

حسین طاهر محمدی، رئیس اتاق اصناف ایران

حسین طاهر محمدی، رئیس اتاق اصناف ایران، در ابتدای این نشست خبری گفت: اول تیر، روز ملی اصناف نامگذاری شده و با برگزاری گرامیداشت این روز فرهخنده ضمن تقدیر از فعالان حوزه کسب و کار و‌ تجلیل از خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان در تبیین سند راهبردی که در دوره جدید اتاق اصناف ایران تدوین شده است تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که ۸ هزار اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف در شهرستان های کشور فعال هستند؛ بر همین اساس تکالیف و وظایفی برای اتاق اصناف معین شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اخیرا انتخابات اتاق اصناف برگزار و هیات رییسه جدید مشخص شده است؛ هیات رییسه جدید از ۱۷ خرداد کار خود را آغاز کرد که برنامه اصلی ما شفاف سازی است.

طاهر محمدی، گفت: فصل جدیدی در اتاق اصناف ایران بوجود آمده است و بخش خصوصی و فعالیت آنان برای ما مهم استراتژی کارهای آنها در جامعه تاثیرگذار است؛ فاصله زیادی بین شرایط موجود و وضعیت ایده آل اصناف وجود دارد.

وی افزود: ما با 2 چالش در روزهای اخیر به نام روز ملی اصناف و مالیات مواجه شده ایم؛ شفاف سازی و قانونمندی در هیات رییسه دوره جدید اتاق اصناف مهم است.

رئیس اتاق اصناف ایران، اظهار داشت: اولین اقدام ما آن است که تمامی مصوبات اتاق اصناف برای تمامی نمایندگان اتاق اصناف ارسال می شود تا شفافیت خود را نشان دهیم.

طاهر محمدی، از توسعه روابط این اتاق با رسانه ها گفت و تصریح کرد: ارتباط پررنگی را بنا داریم با رسانه ها داشته باشیم و بنا داریم ارتباط بیشتری با خبرنگاران داشته باشیم؛ نزدیک ترین دوستان ما در ایران رسانه های منتقد هستند و باید این رسانه ها افق روبرو و آینده را روشن تر کنند.

وی در ادامه بیان داشت: برخی رسانه های زرد بنا دارند زندگی ۳ میلیون نفر تحت تاثیر قرار گیرد؛ ولی اقتصاد این رسانه ها به مشکل بر نخورد؛ اما به لطف خدا و همراهی سه قوه در این زمینه مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف ایران، با تاکید بر اینکه از نقد منصفانه استقبال می کنیم اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی اصناف برای ما مهم است و ان شا الله دگرگونی اساسی در این حوزه به جامعه صنفی ارائه کنیم.

طاهر محمدی، گفت: هوشمندسازی بازرسی و اصلاح رویه بازرسی ها و بازرسی های آنلاین در دستور کار است؛ ما باید مشکلات گذشته را آسیب شناسی کنیم و مانع برهم خوردن آرامش واحدهای صنفی شویم.

وی افزود: همواره گفته ایم که بین گرانی و گران فروشی باید تمایز قایل شد؛ اصلاح قانون نظام صنفی از اهم موارد اقدامات ماست و کمیته ای در این باره در اتاق اصناف تشکیل شده و با نظرخواهی و مشورت با جامعه صنفی کشور که ۱۶۰ عضو در هیات نمایندگان اصناف کشور حضور دارند کارها را پیش می بریم.

رئیس اتاق اصناف ایران، با اشاره به قانون صدور مجوز کسب و کار گفت: همگان باید از قانون تبعیت کنند و ما هم از قانون صدور مجوز کسب و کار حمایت می کنیم ولی ای کاش قانون نظام صنفی هم اصلاح می شد؛ ما در اجرای این قانون تمام تلاش خود را می کنیم ولی باید بدانیم که همه قوانین نقاط ضعف و قوت دارند‌ و بنا داریم موانع را به حداقل ممکن برسانیم.

طاهرمحمدی تصریح کرد: اتحادیه ها و اتاق های اصناف ماموریت های متعددی را بر دوش دارند اما منابع پایدار و مستمر هم باید داشته باشند که با ارایه پیشنهادات به مجلس و دولت و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی کرده ایم که منابع مالی پایدار برای اصناف را اجرا کنیم که با ایجاد این رویکرد شاهد رشد و شکوفایی ماموریت های تشکل های صنفی باشیم.

وی افزود: در چند سال اخیر آن چنان که باید منابع محلی اتاق های اصناف تامین نشد و در سال های اخیر با دست های خالی بازرسی های متعدد از اصناف و واحدها را فعال نگه داشتند که البته این اقدامات و ایثارگری ها ارزشمند است.

رئیس اتاق اصناف ایران، در مورد اظهارات رئیس سازمان مالیاتی در مورد معافیت مالیاتی ۴ میلیون واحد صنفی، گفت: تکلیف قانونی هر فعال اقتصاد پرداخت مالیات است و کسی مخالف پرداخت مالیات نیست و کسبه هم برای پرداخت همراهی می‌کنند. ثبت تعداد زیاد اظهارنامه‌های کسبه مهر تأییدی بر این موضوع است.

طاهر محمدی، افزود: آقای سبحانیان با سایر حِرَف غیرصنفی اعلام می‌کنند زیرا ما فقط ۳ میلیون واحد صنفی داریم. بنابراین رئیس سازمان مالیاتی در سطح کلان آمار می‌دهد.

وی ادامه داد: کسبه به خاطر مالیات تعطیل نشده اند زیرا اصناف اختیار دارند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند یا اظهارنامه بدهند و درخواست رسیدگی کنند. حتی فضا برای طرح دعوا و شکایت نیز فراهم است.

رئیس اتاق اصناف ایران، افزود: شب گذشته وزیر اقتصاد با رئیس سازمان حمایت و رئیس کمیسیون اقتصادی و مقامات صنفی جلسه داشت تا مباحث مربوط به مالیات اصناف و مودیان به صورت دقیق تشریح شود. ما د پیشنهاداتی از جمله استمهال برای تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه دادیم که باید فرایند قانونی آن طی شود.

طاهر محمدی، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا برای آن دسته از مشاغلی که امکان استفاده از ماده ۱۰۰ را دارند ظرفیت‌های ماده را افزایش و دامنه آن را گسترش دهیم تا استفاده حداکثری از این ماده شود.

وی در مورد عدم استفاده اصناف از کارتخوان اظهار داشت: نکته اول اینکه همه مشاغل صنفی الزام به استفاده از کارتخوان ندارند. نکته دوم اینکه باید سامانه جامع مالیاتی اجرا تا عدالت مالیاتی محقق شود.

رئیس اتاق اصناف ایران، افزود: امروز هیچ کارتخوان بدون هویتی در کشور وجود ندارد بنابراین اگر از کارتخوان شخص دیگری هم استفاده شود باید مالیاتش را بپردازد.

طاهر محمدی، درباره اینکه برخی از اصناف به جای استفاده از کارتخوان اقدام به کارت به کارت می‌کنند، هم گفت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند به هر حسابی که از یک تعداد تراکنشی بیشتر تراکنش داشته باشد، ورود کند تا ببیند حساب تجاری است یا خیر. در این صورت فرایند اخذ مالیات طی می‌شود. بنابراین احتمال فرار مالیاتی اصناف کم است.

وی در مورد صدور مجوزهای واحدهای صنفی، تصریح کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چند وقتی است اجرا شده و کلیه مجوزها از این طریق صادر می‌شود، منتهی ما نقطه نظراتی در این رابطه داریم که به اطلاع وزارت اقتصاد رساندیم و طی روزهای آینده در جلسه‌ای به صورت کامل برای مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار این مسائل را عنوان خواهیم کرد.
رئیس اتاق اصناف ایران، افزود: هر کسی که می‌خواهد واحد صنفی تأسیس کند باید برای دریافت مجور به سامانه ایران‌مجوز مراجعه می‌کنند و ثبت تقاضا انجام می‌شود و فرایندها به صورت خودکار جلو می‌رود.

طاهر محمدی، در مورد کمبود کالاها گفت: به دنبال ترسیم طرحی برای برنامه پیش رو در حوزه کالاهای اساسی از جمله نان هستیم.

وی افزود: عرضه کالا تابع مؤلفه‌های قبل است؛ در تولید تأمین مواد اولیه و هزینه‌ها، انتقال به بازار، شبکه توزیع و … دست به دست هم می‌دهند و در تعیین قیمت نهایی کالا نقش مستقیم دارد.

رئیس اتاق اصناف ایران، به تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنظیم بازار چندپاره است و حوزه‌های مختلف در امر تصمیم سازی ها و مدیریت در فرایندهای مختلف، دخیل هستند. بنابراین ممکن است یک ناهماهنگی یا تأخیر در اجرای برنامه‌ها و عدم عرضه به موقع کالا موجب افزایش تقاضا و رشد قیمت شود. بنابراین باید صبر کنیم تا ببینیم تشکیل وزارت بازرگانی به نتیجه می‌رسد یا خیر.

طاهرمحمدی، در مورد پلمب واحدهای صنفی به خاطر حجاب، اظهار داشت: جلسه کوتاهی در این خصوص داشتیم و هفته آینده هم جلسات تخصصی در این رابطه داریم تا چالش‌ها را بررسی کنیم. دستورالعمل‌هایی هم به تشکل‌های صنفی ابلاغ شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم با یک اقدام خوبی و همراهی کسبه، یک سازوکار خوبی با کمک کسبه ترسیم کنیم و مشکل در آینده‌ای نزدیک مرتفع خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در واحدهای صنفی به افرادی که از روی ناآگاهی قصد تخطی از قوانین را دارند، تذکر می‌دهیم.

طاهر محمدی، در مورد اینکه آیا پلمب واحدهای صنفی به دلیل حجاب مشتری بر اساس فرایندهای قانونی است یا خیر، افزود: در راستای تبیین شعائر اسلامی گام برمیداریم. اتحادیه‌ها در جریان پلمب ها هستند. در چارچوب قانون باید منافع جامعه صنفی حفظ شود و مبانی قانونی کشور هم باید حفظ شود. وقتی این اتفاق بیفتد منافع هیچکس به خطر نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش هزینه‌های تولید کالا و گران فروشی به عنوان یک تخلف متفاوت است، از پیگیری برای اصلاح قانون نظام صنفی خبر داد و گفت: همچنین تابع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستیم. اما ای کاش قبل از آن، قانون نظام صنفی اصلاح می‌شد. این قانون مثل همه قوانین نقاط قوت و ضعفی دارد و با چالش‌هایی مواجه هستیم.

رئیس اتاق اصناف ایران، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه اتحادیه‌ها منابع مالی کافی متناسب با وظایف خود از جمله وظایف نظارتی ندارند، تصریح کرد: قصد داریم منابع مالی پایدار و جدید برای آن‌ها دیده شود.

فیلم، عکس و خبر: کوروش جم

تصاویر نشست خبری

فیلم نشست خبری

فیلم اول

 

فیلم دوم 

فیلم سوم

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.