کد خبر : 87043
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 0:41

آموزش عکاسی در فضای بسته با گوشی موبایل : چگونه این عکس را با پی 40 پرو هواوی گرفتیم؟

آموزش عکاسی در فضای بسته با گوشی موبایل : چگونه این عکس را با پی 40 پرو هواوی گرفتیم؟

عکاسی در محیط داخلی چالشی است که علاوه بر کاربران عادی دوربین‌های آماتور و گوشی‌های موبایل، عکاسان حرفه‌ای نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع شرایط نوری محدود و از طرف دیگر قدرت مانور پایین برای کادربندی به دلیل محدودیت فضا دلایلی است که می‌تواند نتیجه‌ دلخواه شما را عملی نسازد. در

عکاسی در محیط داخلی چالشی است که علاوه بر کاربران عادی دوربین‌های آماتور و گوشی‌های موبایل، عکاسان حرفه‌ای نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع شرایط نوری محدود و از طرف دیگر قدرت مانور پایین برای کادربندی به دلیل محدودیت فضا دلایلی است که می‌تواند نتیجه‌ دلخواه شما را عملی نسازد. در این مطلب از سری «چگونه این عکس را گرفتیم» به سراغ عکاسی در فضای بسته با گوشی پی 40 پرو هواوی رفتیم تا ضمن تلاش برای ثبت یک عکس زیبا، نکات عکاسی آن را نیز توضیح دهیم.

بعد از استقبالی که از پروژه‌ی اصفهان‌گردی با گوشی پی 40 پرو هواوی شد و سوالاتی که اغلب مخاطبان از نحوه‌ی عکس‌برداری و ادیت این تصاویر داشتند، تصمیم گرفتیم تا مطالبی را در قالب مجموعه‌ای از عکس‌های زیبا که با گوشی‌های برندهای متفاوت ثبت می‌کنیم، تهیه کرده و ضمن نمایش عکس‌های خروجی، تکنیک‌ها و نکاتی که در ثبت و ادیت این تصاویر مورد استفاده قرار گرفته‌اند را تشریح کنیم.

بنابراین قبل از شروع توضیحات و نکات عکس گرفته شده توجه شما را به عکس خروجی نهایی جلب می‌کنیم:

Beautiful-Guide-indoor.jpg
برای مشاهده‌ در ابعاد اصلی، روی تصویر کلیک کنید

کادر زیبا «بسازید»
کادربندی تصویر نخستین نکته‌ای است که در عکس‌برداری از سوژه باید به آن توجه داشت. همیشه نباید به دنبال کادرهای عادی باشید؛ خلاق باشید! ما علی‌رغم اینکه قبلاً از کادر ساده‌ی سقف مسجد شیخ لطف‌الله عکاسی کرده بودیم اما این بار می‌بینید که با گشتن به دنبال زاویه‌‌ای غیر معمول و خلاقانه، سعی کردیم کادر جدیدی ایجاد کنیم که نمای متفاوت زیبایی هم از سقف و هم از کنگره‌های محراب به تصویر بکشد.

Sheikh-indoor.jpg

همان‌طور که با مقایسه‌ی تصویر بالا با تصویر اصلی ما مشاهده می‌شود، تغییر کادربندی از سوژه‌ی ثابت باعث شده است تا به تصویری گیراتر دست پیدا کنیم. این کار در بالا بردن کیفیت عکاسی شما نقش بسزایی خواهد داشت، چرا که چشم مخاطبان به تماشای نماهای متقارن و رایج عادت دارد و کادربندی‌های خلاقانه همچون تصویری که ما با پی 40 پرو هوای ثبت کردیم می‌توان در نگاه بیننده چشمگیرتر باشد.

علاوه بر آن با تغییر زاویه‌ی دوربین می‌توان به بخش‌های بیشتری از محیط در تصویر خروجی دست پیدا کرد؛ این نکته برای عکس‌برداری‌های در فضای بسته بسیار کاربردی خواهد بود زیرا در اغلب مواقع با محدودیت فضا همراه هستیم و قدرت مانور کمی برای ثبت تمام محیط داخلی هستیم.

حتماً از High-Res استفاده کنید!
این قابلیت که در گوشی‌های مختلف با عناوین مختلفی چون Super Resolution و … ظاهر می‌شود، در اصل ساختن میدان دید شما در صفحه‌ گوشی توسط چندین عکس با رزولوشن کمتر به جای یک عکس و سپس ترکیب کردن برای ساختن عکس نهایی است. در واقع صحنه شما با چندین عکس مجزا ساخته می‌شود تا شاهد کمترین میزان نویز و بیشترین جزئیات ممکن باشیم.

Screenshot_7.jpg

این قابلیت حداقل در گوشی پی 40 پرو هواوی (و «حدس می‌زنیم» چون تست نکرده‌ایم، در سایر پرچمداران هواوی) در یک کلام «فوق‌العاده» است. این موضوع را کاملاً بدون اغراق می‌گوییم و گواه این موضوع را می‌توانید در جزئیات عکس خروجی درج شده ببینید. برای همین روی تصویر زیر کلیک کرده و روی جزئیات تصویر اصلی زوم و مشاهده کنید.

Beautiful-Guide-indoor.jpg
برای مشاهده‌ در ابعاد اصلی، روی تصویر کلیک کنید

اندر مزیت‌های دیگر قابلیت High-Res
قابلیت‌ High-Res (یا Super Resolution در گوشی‌های برندهای دیگر یا …) یک مزیت بزرگ دیگر نیز ایجاد می‌کند و آن ساخت تصویر «تمام فوکوس» است! در واقع زمانی که شما سوژه‌ای را عکاسی می‌کنید اگر بخواهید تصویر را با یک شات بسازید (حالت معمولی عکاسی در دوربین‌ها و گوشی‌ها)، باید از دریچه دیافراگم بسته (مثلاً f/9) استفاده کنید تا سوژه‌ها در عمق‌های مختلف همگی فوکوس باشند. اما در اینجا ما با f/1.9 چنین تصویری را ساختیم که کلید عکاسی در محیط‌های داخلی است. اما چرا؟

چون زمانی که از دریچه‌های دیافراگم بسته استفاده می‌کنید نور کمی وارد سنسور دوربین می‌شود و در نتیجه تصویر تاریک می‌شود که تنها راه جبران آن افزایش ISO و یا کم کردن سرعت شاتر است که اولی به افزایش نویز و دومی به لرزش و فوکوس نبودن تصویر منجر می‌شود. طبیعی است که چنین چیزی در محیط‌های داخلی که نور به طور طبیعی محدودتر است، بسیار مشکل‌زا خواهد بود.

اما در اینجا چون دوربین در حالت High-Res در واقع تصویر نهایی را با گرفتن چندین عکس مجزا می‌سازد ما توانسته‌ایم ضمن استفاده از f/1.9 (دریچه باز) و دریافت نور بسیار مطلوب، تمام بخش‌های تصویر را هم فوکوس داشته باشیم.

بنابراین اگر گوشی شما از قابلیت‌های ساخت تصویر با ترکیب چندین شات مجزا پشتیبانی می‌کند، حتماً از آن استفاده کنید!

نکته: طبق تجربه ما در شهرسخت‌افزار این قابلیت‌ها روی گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده به واسطه ضعیف بودن سیستم پردازش نرم‌افزاری، ممکن است خطاهای زیادی داشته باشد که تصویر به سمت آبرنگی شدن حرکت کند. این مورد را حتماً قبل از ثبت شات نهایی تست کنید.

در نهایت مجدداً توجه شما را به عکس نهایی گرفته شده جلب می‌کنیم (البته لازم به ذکر است که این تصویر را به عمد با غلظت رنگی بالا ادیت کرده‌ایم تا برای شبکه‌های مجازی و در نظر عموم مخاطبان چشمگیر باشد):

Beautiful-Guide-indoor.jpg
برای مشاهده‌ در ابعاد اصلی، روی تصویر کلیک کنید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.