کد خبر : 86810
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 5:30

۱۰ هزار طرح سرمایه‌گذاری و آینده روشن سیستان و بلوچستان

۱۰ هزار طرح سرمایه‌گذاری و آینده روشن سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار یکی از مباحث عمده کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که کشورهای در حال توسعه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها..

به گزارش ایرنا امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار یکی از مباحث عمده کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که کشورهای در حال توسعه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، فرار از فقر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره و رسیدن به توسعه‌ای معتدل و همه‌جانبه که بتواند به بهبود وضع زندگی همه مردم منجر شود نیازمند سرمایه‌گذاری در جنبه‌های مختلف اقتصادشان هستند.
سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با آمدن و تداومش سیستان و بلوچستان را در رسیدن به توسعه همه‌جانبه و افزایش تولید به عنوان یکی از ابعاد آن یاری کرده هر چند بسیاری از اقتصاددانان معتقدند افزایش سرمایه‌گذاری شرط کافی نیست امـا شرط لازم بـرای دسـتیابی بـه رشـد اقتصادی و افزایش ارزش افزوده، افزایش درآمد، رفاه و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و فقر است.

دولت نیز با وجود مشکلات ریز و درشتی که طی این هشت سال با آن روبه‌رو بوده و تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار داشته همواره برای این سرمایه‌گذاری در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان اقدامات گوناگونی را انجام داده به گونه‌ای که به گفته کارشناسان و براساس آمار «پارسال ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمایه‌گذاری شاخص در این استان اجرا شد»

سرمایه‌گذاری بر ظرفیت‌های کشف شده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری سال گذشته در مجموع ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمایه‌گذاری شاخص در استان اجرا که افزون‌بر ۵۵ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای حداقل ۲۳ هزار و ۲۹۸ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
ماندانا زنگنه با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌های مختلف سیستان و بلوچستان بیان کرد: حوزه روستایی و عشایری استان نیز سال قبل شاهد اجرای طرح های مختلفی بود اما یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت تسهیلات در قالب حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری بود که در این راستا ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به استان ابلاغ شد و تمامی این اعتبار به استان اختصاص یافت و از این مبلغ بیش از پنج هزار و ۹۰۰ میلیون ریال به ۹ هزار و ۳۰۷ طرح پرداخت شد که اشتغالی به تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۸ نفر ایجاد و سبب شد تا این استان از این نظر رتبه سوم کشور را به دست آورد.
وی افزود: یکی از ظرفیت‌های ناب سیستان و بلوچستان معادن آن است و در این حوزه سال گذشته ۲۹۹ درخواست صدور پروانه اکتشاف به ثبت رسید که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۷ درصد رشد داشت و در بخش پروانه اکتشافات هم سهم سال گذشته ۸۰ پروانه بود که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۰ درصدی داشته است در کنار آن ها ۹ گواهی کشف با تناژ ذخیره قطعی ۳۳ میلیون و ۲۷۶ هزار تن صادر شد و در این بخش نیز نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۱۲۴ درصد رشد را شاهد هستیم که هزینه عملیاتی ۳۲۰ میلیارد ریالی را هم در بر خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای انرژی‌های پاک استان هم سال قبل اقدامات خوبی انجام شد و با توجه به پتانسیل کم‌نظیر سیستان در بهره‌مندی از انرژی‌های بادی و خورشیدی برای تسریع و تسهیل در سرمایه‌گذاری و فراهم کردن بسترهای لازم، ایجاد محدوده‌های دارای ظرفیت انرژی تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفت و این مهم در سه منطقه شاخص از لحاظ پتانسل بالای باد و تابش خورشید عملیاتی شد و در نهایت بزرگترین مناطق انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان در مناطق رامشار، میل نادر و گراغه با ظرفیت تولید حدود یکهزارو ۵۰۰ مگاوات برق ایجاد شد.

وی افزود: شروع عملیات احداث منطقه ویژه اقتصادی رامشار بعد ١٢ سال، راه اندازی مجدد و احیای کارخانه ارد سیستان، کشتارگاه طیور سیستان، کارخانه شیر زهک، تاسیسات گاز مایع شهرستان نیمروز و اخذ مجوز از تهران برای احداث یک واحد دیگر تاسیسات گاز مایع در شهرستان هامون، تصویب مرز گمشاد به عنوان مرز رسمی در کارویژه مرزهای کشور، انعقاد تفاهم‌نامه با افغانستان برای احداث پل دوم ابریشم بعد از سالیان سال پیگیری و افزایش سهمیه آرد منطقه سیستان بعد از ۱۰سال را هم می‌توان از جمله مهمترین اقدامات اقتصادی انجام شده در حوزه شمال استان برشمرد.

سیستان و بلوچستان سرزمین مزیت‌های بی‌شمار

استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان از مزیت‌های مطلق برخوردار است که یکی از مهمترین مزیت‌های منطقه دسترسی‌های آن است.
احمدعلی موهبتی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان برای سرمایه‌گذار حرمت و احترام قائل بوده و نقش‌آفرینی را در این حوزه فراهم و ایجاد می‌کند افزود: در واقع آنچه مهم است تسهیل‌گری در انجام امور سرمایه‌گذاری است.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت بی‌بدیلی که هدف تولید قرار می‌گیرند از مزیت‌های سیستان و بلوچستان است خاطرنشان کرد: در این راستا پاکستان در همسایگی ما جمعیتی بیشتر از سایر کشورهای همسایه دارد و این از مزیت‌های منطقه است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر کارهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری دنبال کرده و در کنار هم انجام می‌دهیم منتج به نتیجه مطلوب نشود احتمال آسیب است افزود: وقتی یک سرمایه‌گذار به این استان می‌آید بعد از آن نباید رها شود و پیگیری‌ها و تماس‌ها از طرف دستگاه اجرایی متولی این نوع سرمایه‌گذاری باید وجود داشته باشد.

سیستان و بلوچستان میزبان سرمایه‌گذاران

معاون‌ هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۸ مجوز سرمایه گذاری خارجی با جذب ۲میلیارد دلار در سال‌های اخیر در این استان صادر شده است.
زنگنه افزود: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، شیلات، گردشگری و معدنی سیستان و بلوچستان به راحتی می‌توان پی‌برد که این خطه از ایران ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال دارد و بنابراین باید در بخش‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال با تمرکز بیشتری اقدام شود.
وی ادامه داد: حوزه دانش‌بنیان یکی از بخش‌هایی است که در جذب سرمایه، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می‌توانند نقش بسزایی ایفا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان و بلوچستان با وجود گستردگی زیاد از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون‌بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان، شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی برخوردار و دارای اهمیت فراوانی است.
زنگنه اظهارداشت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله تولید انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، طرح توسعه بندر چابهار، معادن و صنایع فرآوری آن، تجارت و بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی، تولید فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل هوایی و دریایی، گردشگری، صنایع دستی، اقامتگاه‌های گردشگری و بازار اقتصادی کشورهای همسایه برخوردار است.

آینده روشن
هر چند در گذشته ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان در ابعاد مختلف مغفول مانده بود اما دولت تدبیر و امید با حمایت از طرح‌های مختلف و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حمایت از آنان نشان داد که می‌توان با تکیه بر یک مولفه اقتصادی کارآمد چون سرمایه‌گذاری آینده روشن را برای اقتصاد جنوبشرق کشور رقم زد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.