کد خبر : 107175
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 13:35

کیف پول Blank Wallet چیست؟ مخفی کردن دارایی با بلنک والت

کیف پول Blank Wallet چیست؟ مخفی کردن دارایی با بلنک والت

زمان مطالعه: 14 دقیقه مقدمه با روی کار آمدن سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) امکانی برای علاقه‌مندان به بازار رمزارزها پدیدآمده است که در یک دنیای مالی آزاد و بدون محدودیت به فعالیت بپردازند. با این ‌حال، یک مشکل اساسی همچنان حل نشده باقی ‌مانده و آن هم امنیت است. در این مطلب به معرفی کیف

زمان مطالعه: 14 دقیقه

مقدمه

با روی کار آمدن سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) امکانی برای علاقه‌مندان به بازار رمزارزها پدیدآمده است که در یک دنیای مالی آزاد و بدون محدودیت به فعالیت بپردازند. با این ‌حال، یک مشکل اساسی همچنان حل نشده باقی ‌مانده و آن هم امنیت است. در این مطلب به معرفی کیف پول Blank Wallet می‌پردازیم. کیف پول بلنک والت یکی از راهکارهای موفق در زمینه حل مشکل امنیت به شمار می‌رود.

پس از آغاز فعالیت بیت کوین، تعدادی رمزارز دیگر نیز با قابلیت ارتقای امنیت روی کار آمدند. به نظر می‌رسد که از آن زمان، فضای حریم خصوصی از لحاظ پیشرفت‌های عمده، با افت سرعت مواجه بوده است. با اینکه کوین‌هایی چون مونرو و زی کش، به کاربران خود قابلیت خصوصی‌سازی تراکنش‌ها را اعطا می‌کنند، اکثر کاربران فعال در معاملات روزمره، عضو شبکه‌های دیگر از جمله اتریوم هستند.Blank-Wallet

در تصویر بالا، تعداد تراکنش‌های بلاکچین در یک روز را مشاهده می‌کنید. تراکنش ها حاکی از این است که در زمان نگارش این مطلب، اتریوم بیش از چهار برابر تعداد تراکنش های روزانه بیت‌کوین را مورد پردازش قرار می‌دهد. اگر بخواهیم اتریوم را با برخی ارزهای دیجیتال متمرکز بر امنیت، مانند مونرو یا زی کش مقایسه کنیم، این اختلاف بسیار بالاتر خواهد بود.

با این حساب، آیا راه آسان‌تری برای کاربران اتریوم جهت افزودن لایه امنیت به تراکنش‌هایشان وجود دارد؟

کیف پول Blank Wallet چیست؟

کیف پول بلنک والت خصوصی‌ترین کیف پول غیر متصدی (Non-custodial) روی شبکه اتریوم است و روی مرورگر اجرا می‌شود. کیف پول Blank Wallet به همۀ افراد در هر جایی این امکان را می‌دهد که توکن‌های اتر و دیگر توکن‌های مبتنی بر ERC را به طور خصوصی و با امنیت بالا ارسال و دریافت کنند. کیف پول بلنک از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این کیف پول به صورت غیرمتمرکز و بدون دخالت، به کاربران اجازه پنهان ساختن مقدار و مبدأ دارایی‌های رمزارزی خود را می‌دهد.کیف پول Blank Wallet

در هر زمان که کاربر برداشتی انجام می‌دهد، کیف پول Blank Wallet آدرس کیف پول تازه‌ای، با مقدار رمزارز درخواستی کاربر ایجاد می‌کند. آدرس کیف پول جدید از قراردادهای هوشمندی که سرمایه‌ همه افراد در آن گردآوری شده، منشأ می‌گیرد.

اساساً کیف پول بلنک والت با خصوصی‌سازی تراکنش‌ها و موجودی حساب‌ها، سطحی از رازداری را در شبکه‌ای که از جهات دیگر عمومی تلقی می‌شود، به کاربران اعطا می‌کند.

حفظ حریم خصوصی به صورت ارزان و مؤثر بدون استفاده از بلنک والت، دشوار خواهد بود.

برخی از مشکلاتی که از افشای معاملات افراد ناشی می‌گردند، عبارت‌اند از:

  • امنیت شخصی
  • حسابرسی
  • عملیات‌های تجاری

در ادامه دو مثال را بررسی خواهیم کرد.

نخست؛ اگر بازار به هویت صاحب آدرس‌های واجد دارایی قابل‌توجه پی ببرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اگر موقعیت Long یا Short کاربران در بازار فاش شود، چه مشکلی به وجود خواهد آمد؟ این امر سیستم را با خطر اعضای فرصت‌طلب مواجه می‌سازد که با دست‌کاری قیمت‌ها کاربران را مستقیماً مورد هدف قرار می‌دهند؛ آن هم به این خاطر که دارایی‌های این افراد اکنون در معرض دید همگان قرار دارد.

ثانیاً اگر خلاف‌کاران فرصت‌طلب، افراد ثروتمندی که هویتشان به خطر افتاده را مورد هدف قرار دهند، چه؟

اینها تنها دو آزمون ذهنی ساده هستند که نشان می‌دهند در صورت عدم رعایت دقت کافی، بازار رمزارزها تا چه اندازه می‌تواند بی‌رحم باشد.

نحوه ورود و ثبت نام در بلنک والت

با دانلود افزونه بلنک والت می‌توانید کیف پول جدید اتریوم خود را با رابط کاربری آسان آن مشاهده کنید.

پس از گذر از صفحه خوشامدگویی، از شما سؤال می‌شود که آیا از قبل کیف پول دیگری دارید یا خیر؟ اگر داشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک عبارت بازیابی (Seed) ۱۲ کلمه‌ای اطلاعات کیف پول خود را به آن وارد (Import) کنید. در غیر این صورت، می‌توانید بلافاصله یک والت جدید بسازید. در اینجا نحوه ساخت یک کیف پول جدید را به شما آموزش می‌دهیم.کیف پول Blank Wallet

در مرحله نخست، باید یک پسورد قوی انتخاب کنید و سپس عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای خود را وارد نمایید. با کمک این عبارت می‌توانید در صورت عدم دسترسی به دستگاه فعلی خود، کیف پولتان را بازیابی کنید؛ بنابراین بایستی در حفظ عبارت بازیابی خود کوشا باشید.کیف پول Blank Wallet

Blank Wallet برای اطمینان از امنیت حداکثری، از کاربران می‌خواهد که عبارت بازیابی خود را تأیید کنند و اثبات نمایند که خودشان آن را نوشته‌اند. به ‌این ‌ترتیب از خسارت و از دست ‌رفتن سرمایه‌تان جلوگیری به عمل خواهید آورد. پس از تأیید عبارت بازیابی، می‌توانید وارد کیف پول خود شوید.کیف پول Blank Wallet

بلنک والت چگونه کار می‌کند؟

نخستین ایتریشن (تکرار) کیف پول Blank Wallet بر پایه پروتکل تورنادو کش (Tornado.cash) که خود یک پروتکل ضامن حریم خصوصی در شبکه اتریوم است، بنا شده است.

پروتکل تورنادو از طریق شکستن، پیوند درون زنجیره‌ای میان گیرنده و آدرس‌های مقصد، حریم خصوصی تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد. اساساً، تورنادو از قرارداد هوشمندی بهره می‌گیرد که از سپرده‌های ETH پشتیبانی می‌کند و آدرس‌های دیگر می‌توانند آن را برداشت کنند. هر زمان که آدرس تازه، ETHها را برداشت کند، رابطی برای برداشت سپرده وجود نخواهد داشت و به ‌این‌ ترتیب حریم خصوصی به طور کامل تضمین می‌شود.

تورنادو کش، به ‌عنوان یک پروکسی عمل می‌کند و با گواه‌های اثبات zk-Snarks از ناشناس بودن ۱۰۰ درصدی تراکنش‌ها اطمینان حاصل می‌نماید.

علاوه بر اینها، میکسر تورنادو (Tornado mixer) ابزاری است که به کمک آن امکان فرستادن یا میکس کردن توکن‌های اتریوم یا اتر از هر آدرسی، بدون دخالت شخص ثالث و صرفاً بر مبنای رمزنگاری قدرتمند میسر خواهد بود.blank-wallet

کیف پول بلنک والت با استفاده از تورنادو میکسر عمل می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تمامی تراکنش‌ها به یک استخر منتقل می‌شوند که با Anonymity set مشخص شده و جزئی از قرارداد هوشمند بلنک به شمار می‌رود. با استفاده از گواهی‌های اثبات دانش صفر، هر کاربر می‌تواند بدون از دست ‌دادن حریم خصوصی، سرمایه‌های خود را برداشت نماید. در واقع این افراد می‌توانند بدون آشکارسازی اطلاعات در خصوص آدرس بانی، اثبات کنند که فرستنده وجوه هستند.

اگر اکنون از خودتان می‌پرسید که «با این حساب، چرا به‌ جای کیف پول Blank Wallet از تورنادو کش به ‌تنهایی استفاده نمی‌کنیم؟»، پاسخ این سؤالتان به میزان راحتی و کاربرپسند بودن این پلتفرم‌ها بازمی‌گردد.

به‌کارگیری رابط کاربری تورنادو امری زمان‌بر، پرهزینه و بیش از حد فنی برای کاربران معمول کریپتو است و به استفاده کمتر، Anonymity set ناچیزتر و به نوبه خود، رعایت ضعیف‌تر حریم خصوصی خواهد انجامید.

تورنادو برای آن دسته از کاربران پیشرفته‌ای که قادرند هزینه‌های آن را تقبل کنند و به مهلت‌ها و مقادیر سپرده‌ها پایبند بمانند، عملکرد مناسبی خواهد داشت. با این ‌حال، کاربران همچنان باید معاملات قابل بازخرید خود را یادداشت کنند و آدرس‌های گوناگونی را ایجاد و مدیریت نمایند. همچنین از بهترین شیوه‌ها برای حفظ حریم خصوصی خود تبعیت کنند؛ از جمله آنکه در چه زمان برداشت انجام داده‌اند یا اینکه از آدرس‌های IP گوناگون برای هر یک از اقدامات خود استفاده کنند. این موضوع یک مانع بسیار مهم برای بسیاری از کاربران کریپتو به شمار می‌آید.

ویژگی‌های کیف پول بلنک

کیف پول Blank Wallet، در مقایسه با تورنادو کش از طریق ادغام یکپارچه با استخر anonymity کیف پولی کاربرپسند را به افزونه مرورگر شما می‌افزاید. کاربران احتیاجی به نوشتن پسوردهای خود ندارند و نیازی نیست فرآیندهای طولانی و خسته‌کننده انجام تراکنش را انجام دهند. همچنین نیازی به ساخت کیف پول‌های متعدد به صورت دستی نخواهد بود. سهولت استفاده از این کیف پول و امکانات مرتبط با حریم خصوصی آن، موجب استفاده بیشتر از آن، anonymity set وسیع‌تر و درجه بالایی از رعایت حریم خصوصی برای تمامی کاربران بلنک والت شده است. در واقع کیف پول بلنک را می‌توان مانند کیف پول متامسکی دانست که حریم خصوصی کاربران خود را حفظ می‌کند.بلنک والت

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بلنک والت را می‌توان به ‌عنوان فراگیرترین کیف پول ضامن حریم خصوصی در بازار به شمار آورد.

این کیف پول نه‌تنها به کاربران خود امکان انجام خصوصی‌سازی تراکنش‌ها و حفظ اطلاعاتشان از گزند افراد نااهل را می‌دهد، بلکه دارای یک برنامه ارجاع درون‌ساخت و همچنین یک مدل تسهیم درآمد نیز هست.

بنابراین، برای کاربران نهایی که می‌خواهند با حفظ رازداری در شبکه اتریوم به خرید و فروش بپردازند، استفاده از کیف پول Blank Wallet در مقایسه با دیگر کیف پول‌های رقیب، سود بسیار بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

تیم کیف پول بلنک

توسعه کیف پول بلنک توسط یک تیم پنج‌نفره صورت‌گرفته است. سه نفر از این ۵ عضو، جزو توسعه‌دهندگان هستند و یک نفر نماینده آمازون و دیگری نماینده شرکت جی پی مورگان (JP Morgan) است.بلنک والت

به نظر می‌رسد که این تیم در مشارکت خود بسیار فعال بوده است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تعداد کامنت‌ها در Relayer تورنادو نشان می‌دهد که از زمان انتشار پروژه هر ماه توسعه فعال وجود داشته است.

توکن Blank و توکنومیک BLANK$

به ‌منظور طرح‌ریزی برای موفقیت کیف پول Blank Wallet، تیم بلنک، توکنی را مرتبط با محصول خود عرضه داشته است. به ‌زعم بسیاری، این توکن پروژه بلنک را بیش‌ از پیش تقویت می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، در بلنک حریم خصوصی کاربران حرف اول را می‌زند. به همین دلیل شفاف‌سازی و توضیح جزئیات پروژه توکن بلنک و تأثیر عوامل آن بر جامعه هدف، برای سازندگان این شرکت بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در اینجا ابتدا به توضیح درباره توکن BLANK$ و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم و سپس پرده از دلیل اهمیت آن و اینکه چرا از این توکن استفاده می‌کنیم بر خواهیم داشت.

می‌دانیم که امکانات مرتبط با حریم خصوصی بلنک والت به کاربران این اجازه را می‌دهد که به طور کاملاً ناشناس و از طریق میکس کردن تراکنش‌ها با کمک قراردادهای هوشمند از شبکه اتریوم استفاده کنند. اینجا همان جایی است که توکن‌های BLANK$ روی کار می‌آیند. این توکن‌ها مزایای متعددی را برای دارندگان خود به ارمغان آورده‌اند و جزئی حیاتی از اکوسیستم و مدل تجاری کیف پول Blank Wallet به شمار می‌آیند.بلنک والت

عرضه کل این توکن معادل ۱۲۵۰۰۰۰۰۰ واحد تخمین زده می‌شود و با ۵۶۸۰۰۰ دلار ارزش اولیه بازار، توکن بلنک توانسته جایگاه خود را در بازار رمزارزها تثبیت نماید.

ازکجا و چگونه توکن‌های بلنک والت (BLANK) را خریداری کنیم؟

توکن BLANK در لیست تعدادی از صرافی‌های رمزارز قرار دارد. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال نمی‌توان آن را با ارزهای فیات خریداری کرد. با این‌ حال، همچنان شما می‌توانید به ‌راحتی از طریق خرید بیت کوین، اتر یا تتر از هر یک از صرافی‌های بزرگ (مانند صرافی بایننس) و سپس انتقال آن به صرافی دیگری که از بلنک پشتیبانی می‌کند، توکن‌های BLANK$ را خریداری نمایید.

از آنجایی‌که BLANK یک آلت کوین به شمار می‌رود، بایستی این توکن‌ها را به یک صرافی با قابلیت پشتیبانی از معاملات بلنک منتقل کنید.

در ادامه لیستی از صرافی‌هایی که می‌توانید در آنها به خرید و فروش BLANK در قالب جفت ارزهای گوناگون بپردازید، آورده شده است. تنها کافی است به وب‌سایت این صرافی‌ها مراجعه کنید و اقدام به ساخت حساب کاربری در آنها نمایید.

پس از ثبت‌نام، بسته به جفت ارزهای موجود در بازار، بایستی سپرده‌ای به شکل بیت کوین، اتر یا تتر در حساب خود در صرافی واریز کنید و پس از تأیید آن، توکن‌های BLANK را به کمک این ارزها خریداری نمایید. در حال حاضر صرافی یونی سواپ (V2) این امکان را برای شما فراهم آورده است.

علاوه بر یونی سواپ، بهتر است نیم‌نگاهی به برخی صرافی‌های محبوب رمزارز با حجم‌های معاملاتی روزانه قابل‌توجه و پایگاه عظیم مشتریان نیز داشته باشید. توصیه ما این است که در این صرافی‌ها نیز ثبت‌نام کنید؛ چراکه در آینده ممکن است توکن بلنک در لیست این صرافی‌ها قرار بگیرد و موجب سرازیر شدن حجم‌های معاملاتی قابل‌توجه از سوی کاربران آنها گردد. این امر به نوبه خود فرصت‌های تجاری استثنایی و مهمی را در اختیار شما قرار خواهد داد. مزیت دیگر این صرافی‌ها آن است که می‌توانید هر وقت که خواستید کوین‌های خود را به فروش برسانید. همچنین کارمزد این صرافی‌ها نیز معمولاً پایین‌تر محاسبه می‌گردد.

چرا توکن BLANK$؟

تیم بلنک پنج دلیل عمده را برای به‌کارگیری توکن‌ها در اکوسیستم Blank Wallet برمی‌شمارد. این دلایل عبارت‌اند از:

۱. کاهش کارمزدها برای دارندگان توکن BLANK$: کیف پول بلنک والت کارمزدها را به ‌منظور پرداخت هزینه‌های anonymity setها و خدمات مرتبط با آن به کار می‌بندد. دارندگان توکن‌های بلنک از مزیت کاهش قابل‌توجه کارمزد بهره‌مند خواهند شد. به ‌ازای هر ۱۰۰۰ توکن کاربران ۱ درصد کاهش در کارمزدها را تجربه خواهند کرد.

۲. به‌کارگیری یک ‌سوم کارمزدها برای سوزاندن توکن: یک‌ سوم کارمزدهای جمع‌آوری‌‌شده از قراردادهای هوشمند بلنک والت به ‌منظور بازخرید توکن‌های BLANK از بازار و سوزاندن آنها به کار می‌روند. در نتیجه، عرضه کل در گردش برای این توکن کاهش خواهد یافت.

۳. تأمین‌کنندگان نقدینگی یک ‌سوم کارمزدها را دریافت می‌کنند: افرادی که در استخرهای نقدینگی DEX مانند یونی سواپ مشارکت می‌کنند، کسری از کارمزدها را به شکل توکن‌های BLANK$ دریافت خواهند کرد.

۴. در ارجاع و سیستم‌های پاداش تنها از توکن‌های BLANK استفاده می‌شود: آن دسته از کاربران کیف پول Blank Wallet که کاربران جدید را ارجاع می‌دهند، پاداش ارجاع خود را به شکل توکن‌های بلنک دریافت می‌کنند.

۵. امکانات منحصربه‌فرد برای دارندگان توکن: امکانات نسخه پریمیوم تنها برای دارندگان BLANK$ امکان‌پذیر خواهد بود.

دلایل قانع‌کننده فوق، موجب افزایش تقاضا برای توکن‌های BLANK$ و شکل‌گیری یک اقتصاد توکنی قوی گردیده است که به نوبه خود می‌تواند قدرت شبکه را افزایش دهد. اما در خصوص توزیع توکن‌های بلنک چه؟ چه سازوکارهایی در پیشگیری از فشار فروش کوتاه‌مدت در بازار نقش دارند؟

توزیع توکن‌های BLANK$

بلنک والت

به گفته تیم بلنک و مطابق با برنامه انتشار توکن‌ها، BLANK$ در طی ۲۴ ماه توزیع خواهد گردید.

همان‌طور که در تصویر فوق ملاحظه می‌کنید، کسر قابل‌توجهی از توکن‌ها به نقدینگی و دیگر مشوق‌ها اختصاص می‌یابند. به ‌علاوه، بودجه تیم نیز به ‌مرور زمان افزایش می‌یابد که نقش مؤثری در افزایش همسویی میان تیم و دارندگان توکن‌ها خواهد داشت. این واگذاری در تمامی گروه‌های دارندگان توکن‌ها، به جز افرادی که در فروش عمومی مشارکت داشته‌اند، اعمال می‌گردد.

در مجموع، به نظر می‌رسد که تیم پشت پروژه بلنک، به‌ منظور کاستن از نوسانات بازار و ایجاد انگیزه در طرفداران فروش عمومی، اقتصاد توکنی را (از جهت دوره‌‌های قفل شدن و تغییرات عرضه) به ‌دقت مورد بررسی قرار داده‌اند.

ریسک‌های Blank Wallet

اگرچه معیارهای مورد بحث نشان می‌دهند که کیف پول بلنک والت در مسیر موفقیت خود قرار دارد، همچنان بایستی خطراتی را مدنظر قرار داد. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از این خطرات ذاتاً در اکثریت ‌قریب ‌به ‌اتفاق پروژه‌های فعلی موجود در اکوسیستم اتریوم یافت می‌گردند.

نخست آنکه به ‌منظور تأمین سطح قابل قبولی از حریم خصوصی، نیاز به جمع‌آوری سرمایه کافی خواهد بود.

با توجه‌ به آنکه حریم خصوصی کیف پول Blank Wallet ارتباط مستقیمی با وجوه واریزی و میزان استفاده از توان عملکردی کیف پول دارد، برای اینکه کاربران جدید بتوانند به سطحی پایه از ناشناس بودن دست یابند، بایستی حتماً مقداری نقدینگی اولیه وجود داشته باشد.

ثانیاً، هزینه‌های گس ممکن است بسیار بالا باشند؛ که این امر خود را به شکل کارمزدهای سنگین به دلیل استفاده از zkSnarks (یک فناوری متمرکز بر حریم خصوصی) نشان می‌دهد. همانند اغلب قراردادهای هوشمند اتریوم، هر چه میزان اجرای یک قرارداد بیشتر باشد، آن قرارداد گران‌تر خواهد بود. با این ‌حال، به‌ زودی با روی کار آمدن EIP-1559 که کارمزدها را می‌سوزاند و یک حداکثر کارمزد پایه را تعیین می‌کند و نیز ETH 2.0 که امکان استیک کردن را فراهم می‌آورد، بدون شک هزینه‌های کلی گس به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.بلنک والت

ثالثاً این احتمال وجود دارد که در قرارداد یا یکی از متعلقات آن اشکال یا باگی وجود داشته باشد که منجر به ازدست ‌رفتن سرمایه‌ها گردد. این خطر اگرچه در حال حاضر با وجود فرآیند استانداردسازی و ممیزی کاهش ‌یافته است، اما همچنان اشاره به آن خالی ‌از لطف نیست.

سخن پایانی

کیف پول Blank Wallet به کاربران این امکان را می‌دهد که در فضایی کاربرپسند، در شبکه اتریوم مطالبات خود مبنی بر حفظ حریم خصوصی را دریافت نمایند. با ظهور سیستم تأمین مالی غیر متمرکز (DeFi)، تضمین رازداری کاربران در شبکه به ضرورتی همه‌گیر مبدل شده است؛ بنابراین کاملاً قابل‌ انتظار خواهد بود که فناوری‌های ضامن حریم خصوصی، به‌ویژه آنهایی که اهداف فرانت‌اند دارند (یعنی کیف پول‌ها)، در اجرای این ضرورت نقشی عمده داشته باشند.

تیم بلنک والت با تأکید بر تجربه کاربران، فهم روشنی را از یکی از مباحثات عمده در زمینه حفظ حریم خصوصی افراد فراهم می‌آورد و آن هم تقابل حریم خصوصی با راحتی است. برای اغلب کاربران، همچنان راحتی و کاربرپسند بودن کیف پول اولویت دارد. بلنک توانسته با ارائه راهکاری کاربردی و در عین‌ حال آسان و راحت این مشکل را برطرف سازد. در صورت موفقیت، بلنک به طور بالقوه قادر به دریافت سهم قابل‌توجهی در یک بازار بسیار کلیدی خواهد بود.

دقت داشته باشید که اطلاعات ذکرشده در این مقاله صرفاً جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با کیف پول Blank Wallet و توکن‌های BLANK$ آورده شده و به ‌هیچ‌ وجه جایگزین مناسبی برای مشاوره‌های مالی تخصصی نخواهد بود.

نوشته کیف پول Blank Wallet چیست؟ مخفی کردن دارایی با بلنک والت اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.