کد خبر : 84951
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 18:51

کرمانشاه بیشترین میزان کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور را دارد

کرمانشاه بیشترین میزان کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور را دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا کاکاوند» عصر سه‌شنبه در یک نشست خبری با موضوع تنش آبی که در اتاق کنترل هوشمند شرکت آبفای کرمانشاه تشکیل شد، با بیان اینکه خشکسالی امسال در استان کرمانشاه در ۵۰ سال اخیر..

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا کاکاوند» عصر سه‌شنبه در یک نشست خبری با موضوع تنش آبی که در اتاق کنترل هوشمند شرکت آبفای کرمانشاه تشکیل شد، با بیان اینکه خشکسالی امسال در استان کرمانشاه در ۵۰ سال اخیریک استثنا و بی سابقه است، افزود: طبق گزارش شرکت آب منطقه ای ورودی مخازن منابع آب زیرزمینی استان نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد منفی است.

او امسال را از نظر خشکسالی سال بسیار سختی اعلام کرد و گفت: آب شرب بسیاری از روستاها و شهرها از قنات، چشمه و چاه تامین می شود که پیش بینی ما این است که منابع آبی امسال خشک شوند بنابراین باید از همین حالا آمادگی داشته باشیم.

او اضافه کرد بخشی از آب شرب کرمانشاه که از سراب قنبر و چشمه رضوان تامین می شود از همین الان با ۴۰ درصد کاهش آب در ثانیه روبرو است.

کاکاوند همچنین افزود: سال گذشته فقط ۵۰ روستای استان با تانکر سیار آب رسانی می شد، اما از همین الان به خاطر خشکسالی و خشکی چشمه ها و قنات روستاها به ۱۲۸ روستا آبرسانی سیار می شود که پیش بینی می شود در ایام تابستان به بیش از ۳۰۰ روستا برسد.

وی با بیان اینکه خواستار تشکیل جلسه اضطرای مدیریت بحران برای گذر از خشکسالی با حضور دستگاه های ذی ربط شده‌ایم، گفت: گذر از تنش کم آبی بدون مشارکت و هم افزایی تمام دستگاه های ذی ربط و شهرداری ها ممکن نیست.

حفر چاه راهکار تامین آب شهرهای استان

مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال برای تامین آب شرب شهرهای کرمانشاه، پاوه و جوانرود با مشکل جدی روبرو هستیم، افزود: دیگر شهرها نیز اگر مدیریت مصرف آب نشود با مشکل روبرو می شویم.

کاکاوند در خصوص تامین آب شرب شهر کرمانشاه نیز گفت: برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه از سال ۹۴ پروژه آبرسانی از سد گاوشان کلید خورده است اما با وجود قول های متعدد، هنوز آب به شرکت آبفا تحویل داده نشده و با توجه به بازدیدی که از این پروژه داشته ام فکر نمی کنم تا تابستان نیز این پروژه به اتمام برسد.

او در ادامه با بیان اینکه شرکت آبفای استان حفرچاه برای تامین آب شرب را دستور کار قرار داده است، گفت: اکنون حفر پنج حلقه چاه در شهرهای کرمانشاه، هرسین، جوانرود و ثلاث باباجانی برای تامین آب شرب در حال اجرا است.

کاکاوند یکی دیگر از راه های تامین آب شرب به ویژه برای شهر کرمانشاه را وارد مدار کردن آب چاه ادارات و شهرداری اعلام کرد.

این مقام مسوول در ادامه ابراز امیداوری کرد: شرکت آب منطقه ای هرچه زودتر پروژه تامین آب ۸۰ لیتر در ثانیه شهر پاوه که یکی از شهرهای نگران کننده از نظر تنش آبی است تحویل این شرکت دهد.

کاکاوندهمچنین گفت: برای تامین آب شرب جوانرود یک حلقه چاه در دست حفاری است و با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خطوط دوم انتقال آب شرب به شهر تازه آباد در دست اقدام است.

او در خصوص تامین آب شرب شهر هرسین نیز گفت: شهر هرسین از نظر تامین آب شرب مشکلی چندانی ندارد فقط باید خطوط انتقال آب آن برای کیفیت بخشی به آب شرب تعویض شود که امسال با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان در دستور کار است.

هدررفت آب مشکل جدی استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین یکی از برنامه های سال جاری این شرکت را ارتقا ایستگاه پمپاژ آب شهر روانسر اعلام کرد.

کاکاوند یکی از مشکلات بزرگ شرکت آب فاضلاب استان کرمانشاه هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: در سال جاری یکی از اولویت های مهم این شرکت جلوگیری از هدر رفت آب در بخش های مختلف اعم از انشعاب های غیر مجاز و تعمیر هرچه سریعتر شکستگی های خطوط انتقال آب است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.