کد خبر : 88275
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 5:51

کارنامه موفق دولت در خدمت‌رسانی به روستاها

کارنامه موفق دولت در خدمت‌رسانی به روستاها

یکی از چشم‌اندازهای ترسیم شده برای تحقق توسعه خدمت رسانی به مناطق محروم، شهرها و واحدهای تولیدی و صنعتی، گازرسانی حتی با وجود شرایط آب و هوایی نامناسب و صعب العبور برخی نقاط شهری و روستایی بود که این ..

یکی از چشم‌اندازهای ترسیم شده برای تحقق توسعه خدمت رسانی به مناطق محروم، شهرها و واحدهای تولیدی و صنعتی، گازرسانی حتی با وجود شرایط آب و هوایی نامناسب و صعب العبور برخی نقاط شهری و روستایی بود که این مهم در مدت هشت سال گذشته محقق و گام های موثری برای محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی برداشته شد.

اشتغال‌زایی کلید واژه مشترک دولتمردان در این مدت بود به نحوی که این موضوع در صدر برنامه ریزی های توسعه‌ای در نقاط مختلف کشور قرار گرفت و در این میان اشتغال خانواده های نیازمند هم در اولویت قرار گرفت.

اقدامات دولت در هشت سال گذشته صرفا به خدمات رسانی به نقاط روستایی و محروم ختم نشده که این موضوع را می توان از محور گزارش های خبرنگاران استانی ایرنا همچون مسکن، احداث و تجهیز کلاس های درس، توسعه بزرگراه ها و جاده ها، افتتاح طرح های صنعتی و تولیدی و توجه به رشد سرمایه گذاری در نقاط دارای ظرفیت دریافت که در ادامه می توانید خلاصه و متن کامل تولیدات ایرنا را مشاهده کنید:

آذربایجان غربی

رشد ۴.۴ میلیارد دلاری تراز تجاری، گام بلند برای توسعه آذربایجان‌ غربی عنوان گزارشی است از خبرنگار ایرنا در مرکز ارومیه که مطلب خود را با این مقدمه آغاز کرده است: تراز تجاری آذربایجان‌غربی و توسعه فعالیت‌های بازرگانی و صنفی این استان در سایه اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید روند صعودی داشته و بررسی فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد تراز تجاری استان به لحاظ ارزش در این دوره چهار میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار رشد داشته است.

اهتمام دولت تدبیر و امید طی سال‌های گذشته در راستای توسعه فعالیت‌های بازرگانی و معرفی چهره مناسب از ایران و اقتصاد کشور به دنیا بوده و در این میان آذربایجان‌غربی به عنوان دروازه اروپا نقش مهمی در این حوزه ایفا کرده است.

همانگونه که از آمارها مشخص است در دولت یازدهم میزان صادرات آذربایجان‌غربی از لحاظ وزنی ۷۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد نسبت به دولت دهم افزایش داشته است.

پایین بودن درصد رشد ارزش دلاری نسبت به ارزش وزنی بیانگر این است که در گذشته بیشتر محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی یا به صورت خام و یا با قیمتی بسیار پایین صادر می شده که در دولت دوازدهم تا حدی اصلاح شده است.

در زمینه واردات نیز در آذربایجان غربی در مقایسه با دوره دهم با رشد پنج درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه هستیم.

در دولت دوازدهم نیز در مقایسه با دولت یازدهم، میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۱۶۸ درصد و از لحاظ وزنی پنج درصد رشد داشته و این نشانگر بالا رفتن ارزش کالاهای صادراتی استان آذربایجان غربی است.

با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر مقابله با خروج ارز از کشور میزان واردات در دولت دوازدهم نسبت به دوره های قبل از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش داشته و این نشانگر موفقیت نسبی آذربایجان‌غربی در مهار خروج ارز از کشور بوده که در مجموع موجب بهبود تراز تجاری استان شده است.

ارزش کالاهای صادراتی دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی بیش از ۱۳ هزار تُن است

از مرکز ارومیه همچنین می توانید گزارش دیگری با عنوان اشتغال ۱۱ هزار نفری؛ همتی برای محرومیت‌زدایی در آذربایجان‌غربی را بخوانید که اشتغال محرومان و نیازمندان را از جمله مهمترین اهداف و برنامه های مدیران بخش‌های مختلف در آذربایجان غربی دانسته که این مهم در دولت تدبیر و امید قوت گرفته و تنها در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار نفر اشتغال زایی بین اقشار نیازمند در این استان ایجاد شده است.

در ادامه گزارش آمده است: موضوع اشتغال همواره یکی از دغدغه های مدیران حوزه های مختلف تصمیم سازی و اجرا بوده که برنامه ریزی های متعددی نیز برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و زندانیان در این استان صورت گرفته است.

در نظام مقدس جمهوری اسلامی با فعالیت نهادهای مرتبط و با ایجاد ساز و کارهای گوناگون، موضوع اشتغال در صدر برنامه ریزی های توسعه ای در نقاط مختلف کشور قرار گرفته و همواره اشتغال خانواده های محروم و نیازمند نیز مورد توجه جدی بوده است.

در این میان نهادهایی نظیر کمیته امداد، بهزیستی و سازمان زندان ها، اقدامات بسیار ارزنده ای را طی سال های اخیر با هدف اشتغال افراد و خانواده های تحت پوشش داشته اند که موجب شده تا علاوه بر خودکفایی این خانواده ها، بار زیادی نیز از روی دوش این نهادها برداشته شود.

طی سال گذشته نیز اقدامات قابل توجهی در این حوزه در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی اجرایی شد که نتایج بسیار خوبی در بهبود درآمدی خانواده های نیازمند داشته است.

اردبیل

اردبیل به عنوان یکی از نقاط کمتر برخوردار و سردسیر کشور با اهتمام دولت در یک سال گذشته و افزایش شبکه گاز طبیعی به نزدیک ۱۰ هزار کیلومتر، در زمره استان‌های سبز ایران ۱۴۰۰ قرار گرفته است، اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا در گزارشی با عنوان ۱۰‌هزار کیلومتر شبکه‌گذاری و برخورداری سه هزار روستای اردبیل از گاز به تشریح جزئیات اقدامات انجام شده دولت در این زمینه بپردازد.

در بخشی از مقدمه این مطلب آمده است: اردبیل که با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر همجوار با استان‌های گیلان، آذربایجان‌شرقی، زنجان و جمهوری آذربایجان در شمال‌غربی ایران واقع شده است، اگرچه همانند سایر نقاط کشور در سال ۹۹ تحت تاثیر همه‌گیری کووید- ۱۹ و در وضعیت نیمه تعطیل قرار داشت اما طرح‌ها و اقدام‌های خوبی را از سوی دستگاه‌های اجرایی شاهد بود.

دولت دوازدهم در سال پایانی خدمت با وجود شیوع کرونا، تنگناهای اقتصادی و محدودیت‌های اعتباری از پا ننشست و ضمن پیگیری شعارهای محوری حمایت از تولید و تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجود، اقدام‌های خوبی را در حوزه‌های گوناگون صورت داد و به سرانجام رساند که مردم منطقه به تدریج امسال و سال‌های آتی از آثار و برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

از جمله این اقدام‌ها می‌توان به طرح‌های گازرسانی اشاره کرد که با اجرای آنها در مجموع هزار و ۳۸۰ روستا، ۲۹ شهر و ۶ هزار مشترک صنعتی در کشور تحت شبکه گازرسانی قرار گرفتند.

این طرح‌ها ضمن پوشش نقاط شهری و روستایی با وجود شرایط آب و هوایی نامناسب و صعب العبور بودن برخی مناطق، زمینه تسهیل توسعه بخش صنعت اردبیل را نیز فراهم کرد اما چندان که باید مورد توجه واقع نشد.

اصفهان

رشد ۲۵ درصدی تخت های بیمارستانی در اصفهان عنوان گزارشی است از مرکز اصفهان که به دستاوردهای دولت در هشت سال اخیر در زمینه توسعه کمی و کیفی نظام سلامت و بهداشت و درمان این استان اشاره دارد.

در ابتدای این گزارش می خوانیم: هشت سال گذشته و در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با عنایت ویژه ای که به توسعه فضای فیزیکی و زیرساختی نظام سلامت صورت گرفت کم‌سابقه ترین طرح های توسعه بیمارستانی در سراسر کشور از جمله استان اصفهان اجرا شد و امروز ‌پیشرفت فضای فیزیکی بیمارستان‌ها را شاهد هستیم.

در حالی که تعدادی از بیمارستان ها با فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات خود مواجه بودند، دولت یازدهم و دوازدهم ساخت بیمارستان و اجرای طرح های توسعه بیمارستانی و ارتقای هتلینگ را در دستور کار خود قرار داده است.

با اجرای این طرح های عمرانی زیر ساخت‌های جدیدی برای افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی در بیمارستان ها ایجاد و هزاران تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت های بخش درمان کشور اضافه شد و همین امر در دوران شیوع ویروس کرونا کمک بسیاری در امر خدمات رسانی مطلوب به بیماران کرد.

به گفته کارشناسان، بازسازی و بهسازی فضاهای فیزیکی بیمارستان‌ها از برنامه‌های اصلی طرح تحول نظام سلامت بود به طوری که سال‌های ۹۳ و ۹۴ بهترین سال‌ها از نظر تزریق منابع مالی به بیمارستان‌ها و اجرای برنامه هتلینگ و مرمت و بازسازی ابنیه و تجهیزات پزشکی بشمار می آید.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به اهتمام دولت یازدهم در کشور اجرا شد و کاهش پرداختی مردم به مراکز درمانی دولتی، بهبود مجموعه اقدامات بیمارستانی و افزایش جمعیت زیر پوشش خدمات درمانی به‌ویژه در مراکز کم برخوردار و حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله نتایج آن است.

خراسان رضوی

گزارش مرکز مشهد با محوریت توسعه عمرانی در روستاها را با عنوان رشد ۲ برابری و افزایش ضریب نفوذ گازرسانی در خراسان رضوی می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: یکی از مهمترین طرحهای عمرانی دولت را ظرف هشت سال اخیر بی‌تردید می‌توان گازرسانی به نقاط شهری و روستایی دانست زیرا ظرف همین مدت ضریب نفوذ گاز را در دورترین و محرومترین نقاط خراسان رضوی به دو برابر رسانده بطوری که پوشش گاز در سطح این استان به مرز ۱۰۰ درصد جمعیت رسیده است.

دسترسی به شبکه سراسری گازرسانی در بخشهای مختلف خانگی، صنعتی و خدماتی، شاخص مهمی از رفاه عمومی است که نقش مستقیمی در توسعه هر منطقه دارد و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در این مهم کارنامه موفقی در خراسان رضوی دارد.

حضور موفقیت آمیز خراسان رضوی در طرحهای گازرسانی تا به آنجا بود که پویش سبز گازرسانی کشور در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر نفت، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت ملی گاز و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای از خراسان رضوی آغاز شد.

ملاک سبز بودن یک استان این است که ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز قرار داشته باشند و حال آن که سرجمع پوشش گازرسانی در نقاط روستایی و شهری خراسان رضوی به ۹۸.۷ درصد رسیده است.

هدفگذاری دولت تدبیر و امید در ابتدای سال ۱۳۹۲ رساندن پوشش گازرسانی در کشور به ۹۵ درصد جمعیت آن بوده است و در همین راستا هم اینک ۸۸ درصد از جمعیت روستایی و ۹۵ درصد مجموع جمعیت کل کشور زیر پوشش شبکه گاز هستند که با توجه به طرحهای در حال اجرای گازرسانی در کشور تا پایان دولت دوازدهم این عدد فراتر از این میزان نیز خواهد رفت.

چهارمحال و بختیاری

افتتاح ۴۲۵ طرح صنعتی و تولیدی دستاورد دولت برای چهارمحال و بختیاری عنوان گزارشی است از مرکز شهرکرد که جزئیات این مطلب را با این مقدمه می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

بخش صنعت چهارمحال و بختیاری در دولت تدبیر و امید با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ روند روبه جلو را در پیش گرفت و این بهره‌برداری‌ها باعث رونق اقتصادی بخش صنعت استان شد که افتتاح ۴۲۵ طرح صنعتی و تولیدی بخشی از دستاوردهای دولت برای استان بوده است.

توسعه صنعت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیربناهای اقتصادی در چهارمحال و بختیاری همزمان با دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفت.
افزایش اشتغال، پایین آمدن نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم، تسریع در روند توسعه همه‌جانبه، رشد صادرات، کاهش وابستگی به خارج، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و بازگشت روستاییان از شهرهای بزرگ به شهرها و روستاهای کوچک از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه صنعت است.
در هشت سال گذشته تلاش برای اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها و برنامه‌های اولویت‌دار مسوولان ملی و استانی بوده است که باعث رشد شاخص‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف این استان شد.
۴۲۵ طرح صنعتی و تولیدی در چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

همزمان با فعالیت دولت تدبیر و امید، ۴۲۵ طرح صنعتی و تولیدی در نقاط مختلف این استان به مناسبت‌های رسمی مانند هفته دولت و دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.

زنجان

تامین سرپناه مناسب دغدغه مهم حداقل ۶ دهک جامعه است ، ساخت مسکن ملی، تدبیری برای خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر تا شاید پاسخگوی نیاز اساسی بخشی از این قشر بوده و باری از دوش دولتمردان نیز در این خصوص برداشته شود، اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا در زنجان را برآن داشت تا با تهیه گزارشی با عنوان رفع دغدغه مهم ۶ دهک با احداث حدود ۱۴ هزار واحد مسکن ملی در زنجان به اقدامات دولت در این زمینه بپردازد.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: در کشور ما هم مانند سایر جوامع بشری، افراد همواره به فراخور شرایط، در جوامع روستایی و شهری، در پی تامین مسکن برای خود هستند که البته فرایند تامین مسکن در جوامع روستایی و شهری متفاوت است و در روستاها نسبتا مشکلات کمتری در این حوزه وجود دارد.

هرچه به سمت شهرها و کلان‌شهرها حرکت می‌کنیم، تامین این نیاز اما، برای مردم دشوارتر می‌شود. به‌گونه‌ای که بسیاری از آنها، خانه دار شدن را رویای بزرگ و دست‌نیافتنی برای خود می‌دانند به خصوص اینکه در دهه‌های اخیر، تامین مسکن، برای دهک‌های متوسط و پایین جامعه، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

از این‌رو، در ۲ دهه اخیر، شاهد حرکت دولت‌های وقت، برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه بودیم.و طرح اقدام ملی تولید مسکن، نیز طرحی است که از سوی دولت تدبیر و امید (دولت یازدهم و دوازدهم) برای ساخت‌وساز مسکن در شهرها ارائه شد. که در راستای تکمیل طرح قبلی تولید مسکن دولتی با عنوان مسکن مهر دولت نهم و دهم بود که البته نیمه تمام ماند و حتی بسیاری از طرح‌های تکمیل شده این طرح، به خاطر مشکلاتی که همچنان لاینحل مانده است، نارضایتی‌هایی در پی داشته و دارند.

اما آنگونه که مسئولان می‌گویند، قرار نیست که ایرادها و مشکلات اقتصادی مسکن مهر، در مسکن ملی هم تکرار ‌شود. دلیلشان هم این است که بیشترین سهم اجرای این پروژه را هم متقاضی و سازنده برعهده دارند و دولت هم، از منابع دولتی که تورم ایجاد می‌کند، استفاده نمی‌کند.

مجموع کل مسکن‌ در طرح اقدام ملی مسکن، ۴۰۰ هزار واحد است و در استان زنجان، ۲۸ هزارو ۶۹۱ نفر، در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌ که از این تعداد، ۱۴ هزارو ۶۰۹ نفر تایید نهایی شده‌اند و از کل ثبت نام‌شدگان استان، تعداد ۲۳ هزار و ۹۲۱ نفر در شهر زنجان هستند .

سیستان و بلوچستان

از مرکز زاهدان هم این گزارش با عنوان ۱۰ هزار طرح سرمایه‌گذاری و آینده روشن سیستان و بلوچستان منتشر شده که به اهمیت سرمایه گذاری در راستای شکوفایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان اشاره کرده و در بخشی از مقدمه نوشته شده است: امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار یکی از مباحث عمده کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که کشورهای در حال توسعه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، فرار از فقر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره و رسیدن به توسعه‌ای معتدل و همه‌جانبه که بتواند به بهبود وضع زندگی همه مردم منجر شود نیازمند سرمایه‌گذاری در جنبه‌های مختلف اقتصادشان هستند.
سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با آمدن و تداومش سیستان و بلوچستان را در رسیدن به توسعه همه‌جانبه و افزایش تولید به عنوان یکی از ابعاد آن یاری کرده هر چند بسیاری از اقتصاددانان معتقدند افزایش سرمایه‌گذاری شرط کافی نیست امـا شرط لازم بـرای دسـتیابی بـه رشـد اقتصادی و افزایش ارزش افزوده، افزایش درآمد، رفاه و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و فقر است.

دولت نیز با وجود مشکلات ریز و درشتی که طی این هشت سال با آن روبه‌رو بوده و تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار داشته همواره برای این سرمایه‌گذاری در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان اقدامات گوناگونی را انجام داده به گونه‌ای که به گفته کارشناسان و براساس آمار «پارسال ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمایه‌گذاری شاخص در این استان اجرا شد»

قم

گسترش صنعت در قم با میدان داری راهبرد تدبیر و تسهیل عنوان گزارش دیگری از خبرنگاران ایرنا است که به بررسی نحوه گسترش حوزه تولید و اشتغال در بخش صنعت قم در قالب راهبرد حمایتی دولت تدبیر و امید از تولیدکنندگان با ارایه تسهیلات متنوعدر مدت هشت سال اخیر با وجود همه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و سایر مسایل همچون کرونا پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: برگزاری منظم و مستمر جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به صورت هفتی و بازدید میدانی مسئولان استان از واحدهای صنعتی فعال در قم که با تصمیمات اجرایی به موقع برای رفع مشکل تولیدکنندگان همراه است، طی هشت سال گذشته موجب استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بخش صنعت و راه‌اندازی واحد تولیدی در این استان شده است،‌ تا جایی که امروز در تدوین برنامه‌های اقتصادی استان بر موضوع لزوم افزایش ظرفیت شهرک‌های صنعتی قم برای پاسخ گویی مناسب به حضور حداکثری بخش خصوصی در عرصه تولید تاکید می‌شود.

اکنون توسعه بخش صنعت با سرعت پرشتابی به اولویت اقتصادی قم تبدیل شده است و مسئولان استان با نگاه به استانداردهای محیط زیستی تلاش می‌کنند شاخص تولید و اشتغال را در این بخش مهم اقتصادی به بالاترین حد ممکن ارتقا دهند و شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی بیش‌ازپیش تسهیل کنند، این روند که طی هشت سال گذشته همواره در کانون توجه برنامه‌های توسعه‌ای استان بوده است، امروز به ثبات لازم رسیده و درحال حاضر توان صنعتی قم در کنار ظرفیت‌های گردشگری آن به قطب جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی مولد تبدیل شده است.

فارس

از مرکز شیراز هم این گزارش با عنوان نسیم تحول در ۲ هزار و ۴۰۰ روستای فارس منتشر شده که در مقدمه آمده است: دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع به کار خود تاکنون توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها داشته و در این زمینه عملکرد و کارنامه قابل توجهی را در پرداختن به عمران و آبادانی روستاها، محرومیت زدایی و افزایش خدمات رسانی به روستاها از خود به جای گذاشته است.

طی سال‌های اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فارس نیز همانند سایر نقاط کشور از خدمات و امکانات مختلفی از جمله گاز طبیعی، خدمات بهداشتی و درمانی، برق، آب آشامیدنی سالم، زیرساخت‌های ارتباطی از قبیل تلفن ثابت، تلفن سیار و اینترنت پرسرعت بهره مند شده‌اند.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی استان فارس، افزون بر یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۵۹ نفر یعنی معادل ۲۹.۹ درصد جمعیت استان همچنین جمعیت عشایری بالغ بر ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار است.
به گفته عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، دولت در بودجه امسال نیز همانند سنوات گذشته رقم قابل توجهی را برای عمران و آبادانی روستاهای فارس در نظر گرفته و اعتبار ۲۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریالی را برای رسیدگی به روستاهای فارس در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته است.

کردستان

دولت تدبیر و امید در زمینه افزایش سرانه فضاهای آموزشی از کارنامه قابل قبولی برخوردار است و کردستان با افزایش سرانه فضای آموزشی با احداث، تجهیز و مقاوم سازی حدود ۲ هزار کلاس درس دلیل روشنی در این راستا است.

گزارش خبرنگار ایرنا در مرکز سنندج با عنوان احداث و تجهیز ۲ هزار کلاس درس در کردستان این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در بخشی از آن آمده است: آمارها نشان می‌دهد که توسعه و رشد سرانه فضاهای آموزشی در دولت تدبیر و امید در کشور و به تبع آن در استان کردستان با شتاب بیشتری پیش رفته و همچنین در این دولت کیفیت و بهسازی مدارس در اولویت قرار داشته است، به طوری که در فضاهای آموزشی که در سال‌های اخیر احداث یا بازسازی شده الزامات مهندسی و استانداردهای لازم رعایت شده است.

با همراهی دولت و خیرین مدرسه سازدر سال‌های اخیر بخش زیادی از نیازهای تحصیلی استان در بخش فضاهای آموزشی تامین شده است، اما علی رغم تلاش‌های انجام شده این استان در امر مدرسه‌سازی در برخی از نقاط هنوز با کمبود فضا مواجه است.
در ابتدای دولت یازدهم تعداد مدارس تخریبی در استان ۳۹۶ مدرسه بود که در سال جاری این آمار به ۶۹۹ باب رسید و با رشد ۷۶ درصدی روبرو شده است.

همچنین در ابتدای دولت یازدهم تعداد کلاس‌های مقاوم سازی شده شهری و روستایی در استان ۳۲۶ کلاس بود که در سال جاری به ۸۷۱ کلاس درس افزایش یافته و رشد ۸۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیز مدارس و کلاس‌های درس به امکانات هوشمند یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان است به گونه ای که در ابتدای دولت یازدهم تنها ۲۳ درصد کلاس‌های درس استان هوشمندسازی شده بود که در سال جاری این آمار به ۵۰.۱۶ درصد افزایش یافته است.

کرمان

اما از مرکز کرمان نیز گزارشی بخوانید با عنوان گازرسانی به ۱۳شهر و ۱۵۲روستای کرمان در سالی که گذشت که به رویکرد ویژه دولت طی هشت سال گذشته در رابطه با تقویت زیرساخت های روستایی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی پرداخته و گازرسانی به ۱۳ شهر و ۱۵۲ روستای این استان آن هم صرفا در سال ۹۹ را رکورد جدیدی در این رابطه توصیف کرده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: عملکرد درخشان دولت در حوزه های مختلف از جمله گاز استان کرمان با گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع، زمینه توسعه متوازن، آبادانی و محرومیت‌زدایی حتی در دورترین مناطق این استان را طی هشت سال گذشته فراهم آورده که پوشش ۲ برابر گازرسانی در مناطق روستایی کرمان از ۲۶ درصد به ۵۰ درصد بخوبی نشانگر این تحولات زیرساختی است.

امروزه گاز به عنوان سوختی ارزان قیمت و پاک در دنیا ضرورت و کاربردهای گوناگونی دارد و کشور ایران نیز باوجود منابع غنی گازی، از این حیث جزو سه کشور برتر جهان قلمداد می‌شود لذا نعمت گاز از جنبه‌های مختلفی همچون تامین انرژی مورد نیاز صنایع، تولید و استفاده‌های ضروری مردم این خطه، همواره از اهمیتی بسیار برخوردار بوده است.

استان کرمان از سال ۷۲ به شبکه سراسری گاز کشور متصل شد و اینک پس از ۲۸ سال، بیش از ۹۷ درصد از جمعیت شهری و بیش از ۵۰ درصد خانوار روستایی استان از این نعمت برخوردار شده‌اند که کسب این جایگاه کارنامه قابل قبولی از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی و اقدامات بیش از هفت ساله دولت را نمایش می‌دهد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که در واقع شتاب گازرسانی همراه با توجه ویژه مسئولان به این بخش طی دوران فعالیت دولت تدبیر و امید در استان کرمان چشمگیر بوده و رشد گازرسانی با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی و بودجه‌ای کنونی کشور در دیار کریمان هرگز معطل نمانده و یکی از اصلی ترین نیازهای کنونی زندگی مردم دیار کریمان را با ثبت رکوردی بی‌سابقه تامین کرده است.

کرمانشاه

ساخت، توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اولویت قرار گرفت به طوریکه در این ۲ دولت ۱۰ هزار پروژه با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید و شاخص‌های استان را به صورت چشمگیری ارتقا داد.

بخش زیادی از زیرساخت های استان کرمانشاه به خصوص در بخش راه و تاسیسات زیربنایی به دلیل درگیری مستقیم استان در هشت سال جنگ تحمیلی به طور کامل از بین رفته بود و در سال های بعد از جنگ، ساخت، توسعه و تقویت این زیرساخت ها در دستور کار دولت ها قرار گرفت.

در دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های انجام شده، اولویت های استان در بخش های مختلف شناسایی و با سرمایه گذاری های انجام شده بخش زیادی از نیازها تامین شد که از جمله می توان به افتتاح بزرگراه، راه های اصلی، فرعی و روستایی، شبکه های فاضلاب، آبرسانی به شهرها و روستاها، برقرسانی، گازرسانی، توسعه و تقویت شبکه های ارتباطی و مخابراتی، ساخت مدارس، مساجد، خانه های بهداشت و سایر بخش ها اشاره کرد.

استان مرزی کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور را دارد اگرچه تا قبل از سال ۹۶ یک فرودگاه بین المللی و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی داشت اما فاقد شبکه حمل و نقل ریلی بود که این آرزوی دیرینه مردم استان در دور دوم دولت تدبیر و امید محقق گردید و کرمانشاه صاحب قطار شد و به دست رییس جمهوری این پروژه ملی به بهره برداری رسید.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش خبرنگار ایرنا در کرمانشاه با عنوان افتتاح ۱۰هزار پروژه با ۵۵هزار میلیارد تومان بسترساز توسعه کرمانشاه است که جزئیات آن را می توانید در سایت خبرهای استانی بخوانید.

کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پنج برابری طول بزرگراه ها در کهگیلویه وبویراحمد عنوان گزارشی است از مرکز یاسوج که خبرنگار ایرنا بخش دیگری از اقدامات دولت در هست سال گذشته در رابطه با طرح های عمرانی را محور قرار داده و در مقدمه نوشته است: افزایش پنج برابری طول بزرگراه های کهگیلویه وبویراحمد یکی از خدمات برجسته دولت تدبیر و امید است به طوری که در هشت سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری رسید.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود قرار داشتن در کریدور شمال به جنوب به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی دارای کمترین طول بزرگراه در کشور بود به همین دلیل احداث بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر و چند طرح دیگر در دستور کار مسوولان دولت های یازدهم و دوازدهم قرار گرفت.

با تکمیل بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان که تاکنون پنج قطعه آن محقق شده ضمن کاهش ریسک خطرات جاده ای برای کاربران جاده ای زمینه حمل و نقل آسان محصولات تولیدی از واحدهای صنعتی به ویژه پروژه در دست احداث پتروشیمی گچساران فراهم می شود.

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با ۶ هزار کیلومتر راه اصلی،فرعی،روستایی بدون دسترسی به آزادراه و بزرگراه مسیرطولانی تا رسیدن به ایده آل توسعه جاده های ارتباطی دارد اما بهره برداری از ۴۷ طرح ریز و درشت راهسازی و پیشرفت قابل توجه طرح بزرگ جاده پاتاوه به دهدشت در دولت تدبیر و امید چشم انداز امیدبخشی برای توسعه این حوزه زیربنایی دارد.

اجرای طرح احداث جاده پاتاوه به دهدشت که در طول ۱۴ سال شروع عملیات اجرایی خود تنها ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت در هشت سال گذشته ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بهره برداری از این طرح ۱۳۶ کیلومتری که قرار است در سال ۱۴۰۱ محقق شود منجر به دسترسی ۴۰۰ روستا به جاده ایمن خواهد شد.

شروع عملیات اجرایی جاده دوگنبدان به باباکلان و تکمیل سه قطعه از این پروژه اقدام دیگری حوزه راهسازی دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد است که تکمیل آن افزون بر دسترسی به حمل و نقل آسان برای اهالی می تواند زمینه ساز رونق گردشگری مذهبی در حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و به دنبال آن توسعه اقتصادی در منطقه باشد.

گلستان

رشد ۲۶ درصدی گازرسانی به روستاهای گلستان طی هشت سال گذشته عنوان گزارشی است از خبرنگار ایرنا در گنبدکاووس که به تشریح اقدامات دولت در هشت سال گذشته در رابطه با توسعه خدمت رسانی به مناطق محروم و روستاهای دور افتاده در این منطقه پرداخته و در مقدمه آورده است: توسعه خدمت‌رسانی به مناطق محروم یکی از چشم‌اندازهای ترسیم‌شده دولت در گلستان بود که بر مبنای آن و با هدف بهره‌مندی حداکثری شهروندان از سوخت طبیعی، طی هشت سال گذشته و با رشد ۲۶ درصدی، شعله آبی گاز در ۲۴۱ روستای محروم و کمتر توسعه یافته این استان روشن شد.

دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه و خدمات رسانی به مردم گلستان در بخش‌های مختلف از جمله گازرسانی به مناطق روستایی و مرزی، شهرها و واحدهای تولیدی و صنعتی پنج هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد و گام موثری برای محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی برداشت.

تا سال ۹۲ تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی در گلستان ۶۵۳ روستا بود که با اقدامات هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم هم اکنون این عدد به ۸۹۴ روستا رسیده است.

گیلان

بهره برداری ۵ سد مخزنی و لاستیکی رهاوردی برای گیلانی ها عنوان گزارشی است از مرکز رشت که اقدامات دولت در شرایط خشکسالی و مشکلات مردم به دلیل کم بارشی و خشکی را برجسته کرده است.

مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: طی حدود هشت سال گذشته اقدامات بسیاری در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی در گیلان انجام شده که احداث سد یکی از آنهاست که نقش قابل توجهی در جهت تامین آب شرب و کشاورزی مردمان این استان داشته و دارد.

گیلان سرزمین باران های نقره ای با بارش سالیانه به طور متوسط بیش از یک هزار میلیمتر است که به دلیل نبود منابع ذخیره سازی کافی، سالانه چندین میلیارد مترمکعب از این آب ها هدر می رود.
سدها یکی از راهکارها برای جلوگیری از هدررفت آب و منبع آبی پایدار برای تامین آب شرب و کشاورزی به شمار می آیند و بر همین اساس؛ دولت تدبیر و امید از همان ابتدای کار بر آن شد که احداث سدهای منطبق با محیط زیست در مناطق مستعد این خطه پیگیری کند.

در استانی چون گیلان ضرورت ایجاد سدها از آن زمان احساس شد که خشکسالی رو نمود و بارش ها در برخی از فصول سال با تغییر شرایط جوی کاهش یافت و یا در زمان مناسب رخ نداده و ضمن آنکه بارش هایی هم که رخ می داد به دریای خزر ریخته و یا از استان خارج شده و کمتر از آن بهره مناسب گرفته می شد و این وضعیت هم تامین آب شرب و هم کشاورزی را با مشکل مواجه می نمود.

یکی از سدهایی که با اهتمام دولت تدبیر و امید در همین راستا در گیلان به بهره برداری رسید، سد مخزنی شهر بیجار بود که از در سال ۱۳۸۳ شروع شد اما در سال ۹۳ به بهره برداری رسید. این سد در منطقه ای جنگلی در هشت کیلومتری از آبادی شهر بیجار از توابع امامزاده هاشم واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت که بر روی یکی از سر شاخه های سفیدرود به نام رودخانه شهر بیجار در پایین محل تقاطع دو شاخه زیلکی و دوم آبان انتخاب شده، قرار دارد.

این، نخستین سدی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در گیلان به بهره برداری می رسد و برای افتتاح این سد بیش از ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مازندران

اما از مرکز ساری هم گزارشی بخوانید با عنوان گسترش چتر ایمنی و توسعه بر جاده‌های مازندران که احداث، توسعه، مرمت و ایمن‌سازی جاده‌های مازندران به عنوان یکی از محورهای توسعه را مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای طرح‌های مختلف زیربنایی دانسته و در ادامه آمده است: استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

ساخت ۳۲۵ کیلومتر گنارگذار، چهار خطه شدن ۹۱ کیلومتر از جاده های اصلی، اجرای ۸۹۲ پروژه ساخت راه روستایی، رفع حدود ۲۰۰ نقطه حادثه خیز، آسفالت راه شهری و روستایی، خط کشی ۲۴ هزار و ۲۷۹ کیلومتر از راه‌های استان، نصب حفاظ بتونی در ۲۸۴ کیلومتر، نصب گاردیل در ۱۳۳ کیلومتر و نصب ۳۸۷ عدد علایم راهنمایی و رانندگی، تعریض و مناسب سازی جاده در قالب چهار پروژه و در مجموع به طول ۲۱۶ کیلومتر از جمله اقدامات مهم و موثر دولت تدبیر و امید برای ایمن سازی جاده‌های مازندران بوده است.

توسعه و ایمن سازی جاده ای مازندران همواره دغدغه مسوولان و یکی از اولویت های اصلی مدیران ارشد استان بود. به طوری که احمد حسین زادگان استاندار مازندران شهریور ماه پارسال در دیدار با رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از انجام توافق اولیه برای ایمن سازی جاده‌های این استان با صرف یکهزار میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

دولت تدبیر و امید جهت ایمن سازی محورهای مواصلاتی مازندران یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار را برای احداث ۳۲۵ کیلومتر گنارگذر در مسیر شهرهای رامسر، چالوس، نور، آمل، محمودآباد، بابل، ساری و بهشهر هزینه کرده است.

تا سال ۱۳۹۲ و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم ۲۶۰ کیلومتر از این مسیر با صرف اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریالی به اجرا در آمد که پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد را به خود اختصاص داده بودند و پس از آن روند تکمیل برخی از این پروژه ها که قدمت حدود ۲ دهه ای داشتند در سالهای اخیر به ثمر رسید.

هرمزگان

صرفه جویی ۱.۲میلیون دلاری ساخت شناورها در کشتی سازی خلیج فارس عنوان گزارشی است از مرکز بندرعباس که در مقدمه سال ۹۹ را سال سخت تحریم‌های دشمن و در عین حال سخت کوشی و توانمندی جوانان ایرانی در حوزه صنعت کشتی سازی توصیف کرده و در ادامه آمده است: با اتکا به تولید داخل، رهاورد صرفه جویی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری در حوزه طراحی، ساخت و تعمیرات انواع شناورها را در کشتی سازی خلیج فارس به دنبال داشت.

سال گذشته در مجموع ۲۳ پروژه در بخش طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ و متوسط در مجتمع ایزوایکو منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس انجام شد که هر کدام بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

ساخت کشتی از جمله صنایع بزرگ و مادر در هر کشور بویژه در استان‌های ساحلی و متصل به آب‌های بین المللی است و از رهاورد این صنعت می‌توان ضمن دست رد به وابستگی به عنوان یکی از صنایع ارزآور و تولید ثروت به نگاه کرد که این صنعت در کشورمان بویژه در کشتی سازی بومی شده است.

در واقع در سال جهش تولید کشتی‌های کوچک و بزرگ زیادی از جمله کشتی «ایران- شهرکرد» با ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ تی .ای.یو به عنوان دومین کشتی کانتینر بر اقیانوس پیمای، شناور «حجاز ۶۶» با ابعاد ۱۴ در ۶۷ متر، شناور چهار هزار تنی «آمیتیس» به طول حدود ۱۰۰ مترو عرض ۱۷متر و سه سکوی نفتی با ظرفیت تولید هر کدام روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام برای تعمیرات اساسی و تخصصی به مجتمع کشتی سازی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه سپرده شد و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز این مجتمع کار خود را با تعمیر نفتکش آرگو آغاز کرده است.

مجتمع کشتی سازی ایزوایکو که از حدود نیم قرن پیش (از سال ۱۳۵۲ تاکنون) فعالیت خود را در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز کرده است، تا قبل از سال ۹۰ بدبینی و نبود حمایت داخلی به این مجموعه در خصوص مدت زمان تحویل دهی پروژه‌ها وجودداشت اما اکنون با تلاش‌هایی که نیروهای توانمند و متخصص ایرانی در یک دهه اخیر از خود نشان داده‌اند؛ موفق شده‌اند این وضع را بهبود ببخشند و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را به صنعتی فعال و بین المللی تبدیل کنند.

از سال ۱۳۹۶ به عینه با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست ‌یافت و در این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفتی و گازی نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده است؛ تا جایی که امروز با زیربنایی افزون ‌بر هزار و ۱۰۰ هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود.

خوشبختانه ایزوایکو در ساخت، تعمیر کشتی و انواع بارج، یدک کش و سکوی نفتی و گازی به یک صنعت بومی در کشور تبدیل شده است و با دارابودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

یزد

افق روشن زندگی روستایی در یزد با ساخت ۹ هزار و ۴۵۸ واحد مسکونی عنوان گزارشی است از مرکز یزد که در آن به تامین مسکن محرومان و ارتقا کیفیت مسکن روستایی توسط دولت تدبیر و امید اشاره کرده و در ادامه آورده است: در هفت سال گذشته ۹ هزار و ۴۵۸ مسکن روستایی با کیفیت در استان یزد ساخته شده و این روند همچنان ادامه دارد.

در ادامه می خوانید: اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستاها موجب تغیر چهره این مناطق شده و فضای مناسبی برای زندگی در این مناطق فراهم آورده است، در این ارتباط اجرای طرح هادی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن و بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی از اقداماتی است که زمینه مهاجرت معکوس و بازگشت بخشی از جمعیت به روستاها را فراهم ساخته است.

تهیه و اجرای طرح‌های هادی و ساخت ۹ هزار و ۴۵۸ خانه روستایی در هفت سال گذشته در استان یزد، در کنار توسعه سایر زیرساخت های مناطق روستایی، سبب شکل گیری پدیده مهاجرت معکوس به مناطق روستایی در این استان شده است.

اگرچه خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان در سال‌های گذشته به شهرها شد اما توسعه زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز ، راه ، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدابیر کارساز دولت بوده در ماندگاری جمعیت در روستاها و تحقق توسعه پایدار این مناطق کمک کرده است.

دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به روستاها داشته و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش‌ را مورد توجه قرار داده است که اختصاص افزون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی و همچنین افزایش امکانات رفاهی در سال‌های اخیر از گام های مهم دولت در این زمینه بوده است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.