کد خبر : 120098
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 7:30

کارمزد اتریوم چگونه کم می شود؟

کارمزد اتریوم چگونه کم می شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه توسعه‌دهندگان اتریوم همچنان در تلاش برای افزایش توان عملیاتی و کاهش کارمزدهای تراکنش در این شبکه هستند. در این میان، رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK-rollup‌) به آخرین راه‌حل ترند برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم تبدیل شده‌اند. مقیاس‌پذیری اتریوم برای سال‌ها در صنعت کریپتو مورد بحث بوده است که عمدتاً به دلیل

زمان مطالعه: 3 دقیقه

توسعه‌دهندگان اتریوم همچنان در تلاش برای افزایش توان عملیاتی و کاهش کارمزدهای تراکنش در این شبکه هستند. در این میان، رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK-rollup‌) به آخرین راه‌حل ترند برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم تبدیل شده‌اند.

مقیاس‌پذیری اتریوم برای سال‌ها در صنعت کریپتو مورد بحث بوده است که عمدتاً به دلیل کارمزدها و ازدحام بالای این شبکه در دوره‌های اوج تقاضا است.

آخرین راه‌حلی که برای مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم معرفی شده، رول‌آپ‌های دانش صفر یا همان ZK-rollup است؛ نوعی مقیاس‌بندی که محاسبات را خارج از زنجیره اجرا کرده و سپس، آنها را از طریق اثبات اعتبار در زنجیره ثبت می‌کند.

در اوایل سال جاری، پروتکل‌هایی که از رول‌آپ‌های اپتیمستیک (Optimistic) مانند Optimism و Arbitrum استفاده می‌کردند، بر فضا تسلط داشتند و به عنوان بهترین راه‌حل برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم معرفی می‌شدند. اما جدای از Arbitrum، هیاهو برای آن پروتکل‌ها هم رفته‌رفته کاهش پیدا کرد؛ چراکه در زمان اوج تقاضا برای شبکه اتریوم، این پروتکل‌ها نیز کارمزدهای بالاتر از حد مطلوب دریافت می‌کردند.

در همان زمان، پروتکل‌هایی که رول‌آپ‌های مدل ZK را پذیرفته بودند، به آرامی قابلیت‌های خود را نشان دادند. به عنوان مثال، dYdX، یک صرافی غیرمتمرکز دائمی و آتی، یکی از اولین پذیرندگان فناوری ZK-rollup بود. تا به امروز، این پلتفرم موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته و در مواقعی حتی موفق به پردازش حجم معاملات روزانه بالاتری از کوین بیس شده است.

لوپرینگ (Loopring)، پروتکل دیگری است که از ZK-rollupها برای کاهش کارمزد‌های تراکنش و سرعت بخشیدن به قابلیت‌های خروجی خود استفاده می‌کند. این موضوع، منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال LRC به بالاترین رکورد تاریخی خود در ۳٫۸۳ دلار در اوایل ماه نوامبر شد.

zk-rollups-ethereum
نمودار کندل یک روزه LRC/USDT.

پس از فروش شدید هفته گذشته، ZK-rollupها دوباره به عنوان یک کلمه کلیدی در دنیای کریپتو ظاهر شده‌اند.

پالی‌گان، یک پلتفرم لایه دوم برای شبکه اتریوم، با خرید میر (Mir)، پروژه‌ای که دو زیرمجموعه مبتنی بر اثبات دانش صفر معروف به PLONK و Halo را توسعه می‌دهد، خبرساز شد.

یکی دیگر از پروتکل‌هایی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، zkSync است؛ یک راه‌حل مقیاس‌پذیری ایجادشده توسط متر لبز (Matter Labs) که در مرحله جذب سرمایه توانست ۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند.

zk-rollups-ethereum
کل سپرده‌ها و تعداد کاربران منحربه‌فرد در zkSync.

دو پروژه اصلی که در zkSync فعال هستند، عبارتند از؛ یک صرافی غیرمتمرکز به نام ZigZag و یک پلتفرم تأمین مالی به نام Gitcoin. به گفته تحلیلگران، سواپ توکن‌ها از طریق ZigZag کمترین کارمزد را دارد.

نوشته کارمزد اتریوم چگونه کم می شود؟ اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.