کد خبر : 91301
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 - 10:40

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که به دلیل تداوم مشکلات درآمدزایی و سایر موانع، باید خدا را شکر کنیم که فعلا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی نش..

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که به دلیل تداوم مشکلات درآمدزایی و سایر موانع، باید خدا را شکر کنیم که فعلا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی نشده‌اند، گفت: واگذاری این دو باشگاه باید از طریق پیمان مدیریت انجام شود.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی حاجی‌وند در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس که با حضور اعضای این کمیسیون و وزیر ورزش و جوانان با محوریت موضوع خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد، گفت: هر چند که واگذاری این دو باشگاه تا کنون اتفاق نیفتاده است، اما در مجموع دستکم اقدامات خوبی در سامان دادن و اصلاح ساختار سرخابی‌ها صورت گرفته است که جا دارد از متولیان امر از جمله وزیر ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بوس تشکر کرد؛ هر چند که این اقدامات برای واگذاری آنها کافی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که به دلیل تداوم مشکلات درآمدزایی و سایر موانع، باید خدا را شکر کنیم که فعلا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی نشده‌اند، وگرنه به سرنوشت باشگاه راه‌آهن مبتلا می‌شدند، افزود: متاسفانه در شرایط کنونی، کماکان ورزش و فوتبال کشور از دولتی بودن رنج می‌برد و البته از منابع دولتی ارتزاق می‌کند؛ که در این راستا می‌توان از گسترش ویروس کرونا برای اثبات این ادعا یاد کرد؛ چرا که بسیاری از باشگاه‌‌های ورزشی دنیا اعلام کردند که تبعات ناشی از گسترش این ویروس بر درآمدهای آنها تاثیر گذاشته و حتی خواستار کاهش قرارداد و دستمزد بازیکنان شدند و برخی از باشگاه‌ها نیز اقدام به دریافت وام از سیستم بانکی کردند. این در حالی است که در کشور ما نه تنها هیچ باشگاهی بابت کرونا و مشکلات درآمدی اعلام نارضایتی نکرد، بلکه دستمزد کادر فنی و بازیکنان باشگاه‌ها در دوران کرونا نیز افزایش پیدا کرد.

سرخابی‌ها برای واگذاری نقشه راه ندارند

وی اضافه کرد: نگاهی به تاریخچه واگذاری باشگاه‌ها در کشور نشان می‌دهد در نوعی بلاتکلیفی در زمینه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بسر می‌بریم، به عنوان مثال در سال 83 تصمیم به واگذاری 100 درصد سهام باشگاه پرسپولیس از طریق مزایده گرفته شد؛ در مرداد سال 90 برند سرخابی‌ها ارزشگذاری شد، اما به مزایده نرسید؛ در مهر سال 90 این دو باشگاه از گروه یک واگذاری‌ها به دو منتقل شدند؛ در بهمن سال 92 نمایندگان مجلس با واگذاری آنها از طریق فرابورس مخالفت کردند؛ در مرداد 94، پس از چهار مزایده ناکام سرخابی‌ها به گروه 3 واگذاری‌ها منتقل شدند؛ و در زمستان 97 از گروه 3 خارج شدند که مجموع این عوامل نشان از نداشتن نقشه راه برای واگذاری این دو باشگاه در کشور دارد.

وی ادامه داد: در پاسخ به چرایی عدم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به شرایط کنونی فوتبال و اقتصاد کشور همین بس که نخستین و تنها تجربه خصوصی‌سازی کشور به باشگاه راه آهن در سال 90 برمی‌گردد، که خصوصی‌سای شکست خورده‌ای لقب گرفت؛ بنابراین باید از این واگذاری درس گرفت و با آسیب‌شناسی مناسب اقدام به واگذاری سایر باشگاه‌ها از جمله آبی و قرمزها کرد.

شرایط بورس برای واگذاری سرخابی‌ها فراهم نیست

وی همچنین با بیان این که قیمت‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه خصوصی‌سازی این دو باشگاه است، اذعان داشت: فرمول قیمت‌گذاری برند این باشگاه‌ها در کنار مواردی همچون درآمدها و هزینه‌ها، تعداد بازیکنانی که در سطح ملی حضور دارند، افتخارات ملی و بین‌المللی و … از جمله مواردی هستند که در راستای قیمت‌گذاری این دو باشگاه برای واگذاری باید لحاظ شوند.

حاجی‌وند گفت: از سوی دیگر مدل طراحی شده برای واگذاری این دو باشگاه عرضه سهام در فرابورس است که با توجه به شرایط بد بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته بویژه نقدنشوندگی این بازار، باید از این دید نیز نحوه باشگاه استقلال و پرسپولیس مدنظر قرار گیرند.

اقدامات دولت در راستای واگذاری استقلال و پرسپولیس وجاهت قانونی نداردلزوم توجه به احساسات 60 میلیون هوادار، در جریان واگذاری استقلال و پرسپولیس

مشکلی به نام درآمدزایی باشگاه‌ها

حاجی‌وند اضافه کرد: علاوه بر این، هدف خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلا و پرسپولیس انتقال مدیریت و مالکیت آنها به بخش خصوصی است، که این پرسش مطرح می‌شود که آیا با فروش درصدی از سهامشان در فرابورس این هدف تحقق پیدا خواهد کرد یا نه؟

وی همچنین یکی از مشکلات و معضلات واگذاری سرخابی‌ها را موضوع درآمدزایی آنها عنوان و تاکید کرد: در صورت واگذاری این دو باشگاه، این پرسش پیش می‌آید که خریدار در مقطح کنونی از چه منابعی قرار است درآمدهای این دوب اشگاه را تامین کند؟ ضمن این که موضوع اهلیت خریداران سرخابی‌ها نیز از دیگر موضوعات قابل طرح در این زمینه است.

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اصل خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موضوعی قابل دفاع و تاکید است، اما در شرایط کنونی اقتصاد و فوتبال بویژه به لحاظ موضوعات درآمدزایی و از سوی دیگر شرایط بازار سرمایه، واگذاری این دو باشگاه از طریق فروش بخشی از سهام در فرابورس توصیه نمی‌شود.

نویسنده کتاب خصوصی‌سازی فوتبال تاکید کرد: از این رو با توجه به مشکلات موجود، برای گذر از مرحله دولتی به خصوصی‌سازی، نیاز به دوران گذار داریم که بهترین شیوه واگذاری در این زمینه روش پیمان مدیریت است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.