کد خبر : 143274
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 7:02

نیاز امروز بازار سرمایه: راه‌اندازی صندوق‌های ارزی در مسیر توسعه و تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی

نیاز امروز بازار سرمایه: راه‌اندازی صندوق‌های ارزی در مسیر توسعه و تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی

طی سال های اخیر شرکت‌های بورسی به سبب نوسانات ارز در توسعه طرح‌های خود با مشکلات متعددی مواجه بودند، در حالی که با راه‌اندازی صندوق‌های ارزی می‌توان چنین مسائلی را به راحتی کنترل کرد. علی جبل عاملی عضو هیأت مدیره شرکت مدیریت سرمایه مدار، در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه سرمایه (سنا) در خصوص

طی سال های اخیر شرکت‌های بورسی به سبب نوسانات ارز در توسعه طرح‌های خود با مشکلات متعددی مواجه بودند، در حالی که با راه‌اندازی صندوق‌های ارزی می‌توان چنین مسائلی را به راحتی کنترل کرد.

علی جبل عاملی عضو هیأت مدیره شرکت مدیریت سرمایه مدار، در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه سرمایه (سنا) در خصوص تاثیر راه اندازی صندوق های ارزی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: طی سالیان اخیر مسئولان به دنبال راه حل‌هایی برای ایجاد مسیری شفاف و مشخصی با هدف تامین مالی ارزی در جهت اجرای پروژه شرکت‌ها بودند.

او افزود: بسیاری از شرکت‌ها در راستای عملیاتی کردن پروژه‌های توسعه‌ای خود نیاز به ارز دارند اما وضعیت اقتصادی به سبب، شرایط تورمی و نوسانات سینوسی ارز، اغلب فرآیند یک پروژه با مشکلات متعددی مواجه می‌شود، در حالی که با راه اندازی صندوق‌های ارزی و انتشار اوراق ارزی کمتر شاهد بروز چنین مشکلاتی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:از سوی دیگر نیز اغلب اوقات در بازار ارز با مسئله تقاضای سوداگرانه یا به اصطلاح سفته بازی مواجه هستیم زیرا سرمایه گذاران خرد یا کلان با این اقدام قصد دارند علاوه بر کسب سود، ریسک کاهش ارزش دارایی های خود را کاهش دهند، در حالی که چنین امری در بازه بلند مدت مشکل متعددی را در حوزه اقتصاد و تولید به وجود می‌آورد.

جبل عاملی تاکید کرد: مسئولان برای کنترل این دست از مسائل در سال‌های اخیر به‌فکر راه اندازی صندوق های ارزی افتادند، زیرا اجرای این طرح علاوه بر تامین مالی ارزی پروژه‌ها، سفته بازی را نیز کاهش می دهد و فضای شفافی را برای پاسخ به اینگونه تقاضا ها فراهم می آورد.

او بیان کرد: صندوق های ارزی با انتشار اوراق به صورت ارز اما در قالب ریال می‌توانند آن ها را در اختیار شرکت‌های تولیدی به منظور تکمیل پروژه هایشان قرار دهند، اما از آنجایی که متولی مسائل ارزی، بانک مرکزی است پس باید همکاری مستمر و موثری بین بازار سرمایه و بانک مرکزی شکل گیرد.

عضو هیأت مدیره مدار گفت: اکنون با توجه به گشایش های اقتصادی به نظر می آید تاسیس این صندوق ها با نظارت و مدیریت سازمان بورس می تواند علاوه بر ایجاد شفافیت ارزی نوسانات موجود در این بازار را کنترل کند.

جبل عاملی در پایان گفت : ایجاد چنین صندوقی علاوه بر پاسخ به نیازهای سوداگرانه بازار در فضایی شفاف زمینه انتقال ارزهای خانگی و موجود در بازار را به سمت صندوق‌های ارزی فراهم کند که چنین امری علاوه بر توسعه پروژه‌های تولیدی سودآوری خوبی را برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.