کد خبر : 184358
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردین 1401 - 12:30

نقش رمزارزها در کنترل تورم چیست؟ آیا رمزارزها به کنترل تورم کمک می‌کنند؟

نقش رمزارزها در کنترل تورم چیست؟ آیا رمزارزها به کنترل تورم کمک می‌کنند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه طی 2 سال گذشته، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی بسیاری از دولت‌ها، میلیون‌ها ارز فیات عرضه کردند. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که این اقدام دولت‌ها، در نهایت منجر به پدیده‌ای به نام تورم در سراسر جهان خواهد شد. در حال حاضر ایالات متحده با بالاترین نرخ تورم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

طی 2 سال گذشته، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی بسیاری از دولت‌ها، میلیون‌ها ارز فیات عرضه کردند. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که این اقدام دولت‌ها، در نهایت منجر به پدیده‌ای به نام تورم در سراسر جهان خواهد شد. در حال حاضر ایالات متحده با بالاترین نرخ تورم خود در دهه‌های اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کند و بسیاری از ما با ادامه افزایش قیمت‌ها، در حال مشاهده یک رکود عظیم اقتصادی هستیم. اما سؤالی که اخیراً ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که نقش رمزارزها در کنترل تورم چیست؟ قبل از پاسخ به این سؤال و بررسی تاثیر رمزارزها بر کنترل تورم بهتر است نگاهی کوتاه اما مفید به مفاهیم پایه در خصوص تورم داشته باشیم. همراه ما باشید.

اَبَرتورم چیست؟

تورم به عبارت ساده به معنای افزایش کلی قیمت‌ها است. بانک مرکزی تمامی دولت‌ها تلاش کرده‌اند که پدیده تورم را یک امر اجتناب‌ناپذیر در اقتصاد جلوه دهند. اما اَبَرتورم، تورم همراه با احساس ترس و وحشت است. ابر تورم معمولاً در اثر اتفاقات خارجی همچون بیماری کرونا رخ می‌دهد. زمانی که دولت برای کنترل بحران و شرایط اقتصادی کشور، چاپ پول بیشتر و تزریق آن به بازار را یک روش سودبخش تلقی می‌کند.نقش رمزارزها در کنترل تورم

مدتی بعد از اجرای این رویکرد به‌ظاهر درست، قیمت تمامی کالاها، به‌ خصوص دارایی‌های ارزشمند همچون طلا، به‌ صورت نمایی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، مردم برای محافظت از سرمایه خود، دارایی‌های ارزشمند را حفظ و نگهداری می‌کنند؛ رویه‌ای که در نهایت منجر به کمبود بیشتر در بازار می‌شود. در پاسخ به این اتفاق، دولت‌ها معمولاً تصمیم به چاپ پول بیشتر می‌گیرند؛ تصمیمی که منجر به شکل‌گیری یک چرخه معیوب می‌شود.

در واقع آنچه که موجب شکل‌گیری اَبَرتورم می‌شود، تفکرات و تصورات افراد است. اما به‌ صورت علمی، اقتصاددانان معتقدند که ابر تورم زمانی رخ می‌دهد که قیمت کالاها به‌ صورت ماهانه حداقل 50 درصد افزایش قیمت دارند. اما متأسفانه چیزی که در واقعیت رخ می‌دهد، چیزی بدتر از این تعریف اقتصاددانان است. طبق گزارش مؤسسه Cato، در زیمباوه طی سال‌های 2007-2008، قیمت‌ها در حدود یک روز دوبرابر شد. در سال‌های اخیر، شاهد افزایش میزان تورم در کشورهای لبنان و ونزوئلا بوده‌ایم، مسئله‌ای که نگرانی‌ها را در خصوص وقوع تورم شدید در سراسر جهان افزایش می‌دهد.

بازارهای ارزشمند را برای سرمایه‌گذاری شناسایی کنید!

همان‌طور که گفته شد، با افزایش میزان تورم، افراد برای جبران ارزش دارایی‌های خود تصمیم می‌گیرند در بازارهای ارزشمند سرمایه‌گذاری کنند. متأسفانه در شرایط بحرانی و زمانی که قیمت‌ها در عرض چند روز دوبرابر می‌شوند، تقریباً هر چیزی که فاسد نشدنی است به دارایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود!نقش رمزارزها در کنترل تورم

ابر تورم، نشان‌دهنده وخامت اوضاع اقتصاد یک کشور است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در چنین شرایطی، تمایل افراد به خرج کردن ارز و دارایی نقد خود برای خرید کالاهای مختلف در لحظه، افزایش پیدا می‌کند. اما در ایران، شرایط کمی متفاوت است. مردم بسیاری تصمیم می‌گیرند برای محافظت از سرمایه خود دلار بخرند؛ تصمیمی که بارها شاهد عواقب آن بوده‌ایم.

اما به نظر می‌رسد که با ظهور ارزهای دیجیتال، شرایط کمی تغییر کرده است. نقش رمزارزها در کنترل تورم بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است. کارشناسان و تحلیلگران بسیاری معتقدند که بیت کوین یکی از دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند در شرایط تورم، مفید باشد. بیت کوین با حداکثر عرضه 21 میلیون BTC، نسبت به هر ارز دیگر در برابر تورم بسیار مقاوم‌ است. بیت کوین برخلاف طلا، کنترل‌ناپذیر است و به طور کاملاً غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. اما درست برخلاف طلا، خرید و فروش بیت کوین بسیار راحت‌تر است و هر کسی می‌تواند با هر مقدار سرمایه اولیه‌ای، از مزایای سرمایه‌گذاری در آن بهره‌مند شود.

در صفحه قیمت لحظه ای بیت کوین می‌توانید قیمت BTC و نمودار آن را مشاهده کنید.

در طول اَبَرتورم، برای آنکه از تأثیر رمزارزها بر کنترل تورم سود ببرید، بهتر است که هر چه سریع‌تر برای خرید اقدام کنید؛ زیرا اگر به موقع برای خرید دارایی‌های ارزشمند اقدام نکنید، به احتمال زیاد برای همیشه قدرت خرید خود را از دست می‌دهید و با گذشت زمان، بدون آنکه پولی خرج کنید، سرمایه‌تان از دست می‌رود.

علاوه بر دارایی‌های ارزشمند مانند ارزهای دیجیتال، روی خرید کالاهایی که نیازهای اولیه زندگی شما را تأمین می‌کنند نیز تمرکز کنید. هنگام خرید به اقلامی توجه کنید که احتمال کمیاب شدن آنها بیشتر از دیگر انواع کالاها است.

به آنچه صاحبان منفعت می‌گویند، اعتماد نکنید!

به قول وارن بافت، یکی از بهترین فعالان اقتصادی، از آرایشگر خود در مورد اینکه موهای خود را کوتاه بکنید یا نه، نظر نپرسید! در شرایط بد اقتصادی و تورم، بهتر است به نظر افرادی که منفعت مالی و اقتصادی دارند، توجه زیادی نداشته باشید. انگیزه بسیاری از دولت‌ها از چاپ پول بیشتر، جبران شکاف ایجادشده از طریق دریافت مالیات از مردم است؛ بنابراین زمانی که به آمار ارائه‌شده از سوی مراکز دولتی همچون بانک‌ها نگاه می‌کنید، کمی نگاه ریزبینانه و دقیق‌تر داشته باشید. در واقع بهتر است به‌ جای تکیه بر اطلاعات ارائه‌شده از سوی اشخاص ثالث، با استفاده از الگوریتم‌های مختلف، خودتان شرایط اقتصادی را پیش‌بینی کنید. البته این موضوع زمانی تحقق پیدا می‌کند که شما تسلط کافی به مباحت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال داشته باشید.تاثیر رمزارزها بر کنترل تورم

برخی از ترفندهایی که در این راستا به شما کمک می‌کنند عبارتند از:

  • محاسبه کنید که تورم تا چه اندازه روی کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد.
  • صورت‌حساب ماه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

یک استراتژی خروج داشته باشید!

برای پاسخ به تهدیدات فقط دو انتخاب وجود دارد: مقاومت و مقابله یا فرار. در شرایطی که برای ایجاد تغییر شانس خوبی دارید، مقاومت و مقابله احتمالاً انتخاب بهتری خواهد بود. ابرتورم پدیده‌ای است که زندگی بسیاری از مردم یک کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شرایط زندگی را برای آنها دشوار می‌کند. در این اوضاع، مقابله با شرایط به‌وجودآمده برای بسیاری غیرممکن است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تا حد امکان خود را با شرایط سازگار کنید.

همچنین ببینید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت

از انجام اقدامات تهاجمی و سرمایه‌گذاری در بازارهایی که دانش زیادی در خصوص آنها ندارید، خودداری کنید. گرچه تأثیر رمزارزها بر کنترل تورم غیرقابل‌انکار است، اما اگر به‌ درستی در آنها سرمایه‌گذاری نشود، قطعاً با عواقب جدی همراه خواهد بود. علاوه بر این، بهتر است که در شرایط تورم طمع نکنید و یک استراتژی خروج به‌موقع از بازار داشته باشید.تاثیر رمزارزها بر کنترل تورم

سخن پایانی

به نظر می‌رسد که در آینده و با افزایش میزان تورم، نقش رمزارزها در اقتصاد، بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد. با افزایش نرخ تورم، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزشمند، بیشتر می‌شود. ارزهای دیجیتال، از جمله دارایی‌هایی هستند که احتمالاً برای سرمایه‌گذاری در آینده مناسب خواهند بود. تاثیر رمزارزها بر کنترل تورم غیرقابل‌انکار است، به‌شرط آنکه به طور اصولی و با آگاهی از شرایط بازار، سرمایه‌گذاری انجام شود.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات زیادی همراه است. به همین دلیل به‌ هیچ‌ عنوان تمام دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در این بازار اختصاص ندهید.

نوشته نقش رمزارزها در کنترل تورم چیست؟ آیا رمزارزها به کنترل تورم کمک می‌کنند؟ اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.