کد خبر : 84868
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 12:07

نرخ تورم تولید گاوداری صنعتی منتهی به زمستان پارسال ۳۲.۴ درصد شد

نرخ تورم تولید گاوداری صنعتی منتهی به زمستان پارسال ۳۲.۴ درصد شد

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مرکز آمار در آخرین گزارش خود به وضعیت تورم تولید گاوداری‌های صنعتی پرداخته است.
براساس این گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ١٠٠=۱۳۹۵) در فصل زمس..

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مرکز آمار در آخرین گزارش خود به وضعیت تورم تولید گاوداری‌های صنعتی پرداخته است.

براساس این گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ١٠٠=۱۳۹۵) در فصل زمستان سال ١٣٩٩ برابر با ۳۸۰.۱ بوده است.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل زمستان ١٣٩٩ به ١١.۱ درصد افزایش رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۶.۸)، ۱۵.۶ واحد درصد کاهش دارد.

در میان قلم‌هایگاوداری صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم «گوساله نر زیر چهار ماه» (٤.۶ درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم «گاو حذفی شیری» (۳۷.۳ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

برپایه این گزارش، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٩ به ۶۸.۶ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۸.۱)، ۲۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری‌های صنعتی به‌ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل زمستان ١٣٩٨، ۶۸.۶ درصد افزایش دارد.

در بین قلم‌های گاوداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «گوساله نر زیر چهار ماه» (٢٠.٢ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم «کود» (۹۵.۵ درصد) است.

تورم سالیانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٣٢.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل(۱۶.۲)، ۱۶.۲ واحد درصد افزایش نشان می­‌دهد.

در فصل مورد بررسی، در میان قلم‌های گاوداری‌های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالیانه مربوط به قلم «گوساله نر زیرچهار ماه» (منفی ۳.۷ درصد ) کاهش و بیشترین آن مربوط به «کود» (٧٢.٣ درصد) افزایش است.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور در زمستان ١٣٩٩ نشان می‌دهد که عدد شاخص در همه استان ها نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است.

بیشترین میزان افزایش مربوط به استان گیلان با ۳۵.۶ درصد و کمترین میزان افزیش مربوط به استان بوشهر با نیم درصد است.

مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که بیشترین درصد تغییر مربوط به استان خراسان رضوی با ۹۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢٠.٢ درصد افزایش است.

به گزارش ایرنا هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.