کد خبر : 113899
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 13:30

نحوه شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات چگونه است؟

نحوه شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات چگونه است؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه مقدمه در حال حاضر روش‌های جذب سرمایه مختلفی در حوزه رمزارزها وجود دارند. روزانه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود یا تکنولوژی‌ها و روش‌های جدیدی برای این کار ارائه می‌گردد. یکی از این روش‌ها وام جمعی یا (Crowdloans) است. در این مقاله قصد داریم به توضیح این روش و بررسی تفاوت‌های آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

در حال حاضر روش‌های جذب سرمایه مختلفی در حوزه رمزارزها وجود دارند. روزانه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود یا تکنولوژی‌ها و روش‌های جدیدی برای این کار ارائه می‌گردد. یکی از این روش‌ها وام جمعی یا (Crowdloans) است. در این مقاله قصد داریم به توضیح این روش و بررسی تفاوت‌های آن با ICO بپردازیم و نحوه شرکت در آن‌ها را آموزش دهیم. ذکر این نکته مهم است که از این وام‌ها برای شرکت در حراج پاراچین‌ها استفاده می‌شود. همچنین در این مقاله به توضیح حراج‌های پاراچین (Parachain auction) می‌پردازیم و خواهیم گفت که نحوه شرکت در پاراچین کوساما و نحوه شرکت در پاراچین پولکادات به چه شکل است. در ادامه با ما همراه باشید.

در مورد وام جمعی (Crowdloans) و حراج پاراچین (Parachain auction)

پولکادات اکوسیستمی را ایجاد کرده است که به صورت چند زنجیره‌ای (Multi-chain) عمل می‌کند و پاراچین‌های متعددی را به یکدیگر متصل کرده است (هر پاراچین معادل چیزی است که آن را بلاکچین لایه 1 و معادل بلاکچین اتریوم امروزی می‌دانیم). پیوستن به شبکه پولکادات کار ساده‌ای نیست و هر شبکه‌ای امکان پیوستن به پولکادات ندارد.

همچنین ببینید: ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) چیست؟ آشنایی با توکن دات (DOT)

تیم هر بلاکچین برای پیوستن به پولکادات باید در رقابتی به نام Parachain slot auction یا حراجی اسلات پاراچین شرکت کند و برنده یک اسلات شود. یک اسلات پاراچین مانند یک جای پارک خالی در یک پارکینگ کوچک در کنار استادیوم جام جهانی است. برای چنین فضایی تقاضا بسیار زیاد است و به دلیل اهمیتی که برای رانندگان دارند، به دست آوردن آن‌ها کار بسیار دشواری است. در شبکه پولکادات نیز، به‌ ویژه هنگام باز شدن اولین اسلات، قضیه به همین شکل است.

به دست آوردن یک اسلات پاراچین تنها راهی است که یک تیم می‌تواند یک پاراچین پولکادات باشد. برنده شدن یک اسلات امکانات بسیاری را در اختیار تیم‌ها می‌گذارد. امکاناتی همچون ارتباط با دیگر شبکه‌ها، حقوق حاکمیتی، به‌روزرسانی بدون نیاز به ایجاد فورک، مقیاس‌پذیری، کارمزد پایین و … .

برای اینکه یک تیم به یک اسلات پاراچین دسترسی داشته باشد دو راه وجود دارد: در حراجی اسلات پاراچین شرکت کند و برنده شود یا اسلات برنده‌شده را از فرد برنده خریداری یا اجاره کند.

حراج اسلات پاراچین (Parachain Slot Auction) چیست؟

فرآیند حراج اسلات پاراچین به این شکل است: شروع فرآیند اعلام می‌شود. تیم‌ها و افراد درخواست خود را برای شرکت در این طرح اعلام می‌کنند اما تا روز شروع کسی از هویت آن‌ها اطلاعی ندارد. این مانند یک رویداد ورزشی بسیار جذاب و بی‌نظیر خواهد بود که همه ما می‌توانیم آن را به صورت زنده تماشا کنیم.

شرکت‌کنندگان می‌توانند برای شرکت در مناقصه از دو راه اقدام کنند: استفاده از دارایی که از طریق وام جمعی به دست آورده‌اند (در بخش‌های بعدی توضیح داده می‌شود) یا استفاده از دارایی پولکادات خود در حساب‌های معمولی.

شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات

این حراج چیزی شبیه به حراج شمع است که در قرن شانزدهم برای فروش کشتی انجام می‌شد. زمانی که شمع خاموش می‌شد، حراج پایان می‌یافت و کشتی به بالاترین پیشنهاد، به فروش می‌رفت. پاراچین‌های کوساما و پولکادات نیز به همین روش عمل می‌کنند. زمان شروع و زمان پایان این برنامه کاملاً مشخص است.

همچنین ببینید: ارز دیجیتال کوساما یا کوزاما (Kusama) چیست؟ معرفی توکن KSM

به محض آغاز حراجی، تیم‌ها می‌توانند با استفاده از دارایی به‌دست‌آمده از طریق وام جمعی یا با یک حساب فردی برای شرکت در حراج درخواست دهند. تیم‌ها می‌توانند تنها با مشخص بودن مقدار درخواست و طول دوره اسلات برای شرکت در حراجی درخواست دهند. طول مدت اسلات می‌تواند تا دو سال تعیین شود. از نظر فنی 4 اسلات 6 ماهه وجود دارد. مقدار حداقلی 6 ماه است. پاراچین‌های اصلی و بلندمدتی مثل AcalaNetwork برای دو سال درخواست داده‌اند.

نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که توزیع وام‌های جمعی تا پایان حراجی پاراچین ادامه خواهد یافت. بنابراین اگر افراد در پاراچینی شرکت کنند و نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند، می‌توانند در طول مدت حراجی دوباره برای دریافت وام جمعی اقدام کنند.

شرکت در پاراچین پولکادات

سؤالی که پیش می‌آید این است که حراجی چه زمانی پایان می‌یابد؟ حراجی بعد از یک مدت مشخص و از پیش‌ تعیین‌شده به پایان می‌رسد. در سیستم پولکادات زمان پایان حراجی به طور تصادفی تعیین می‌شود. در همان زمان تعیین‌شده بلاک ساخته می‌شود و برنده مشخص می‌گردد.

تیم برنده می‌تواند فوراً لانچ شبکه را آغاز کند و به پاراچین بپیوندد. تیم‌های دیگر نیز می‌توانند در حراجی‌های بعدی شرکت کنند. به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش رو پاراچین های پولکادات و کوساما به یک اتفاق روتین تبدیل شوند و تعداد پاراچین‌ها به بیش از 100 در پولکادات و کوزاما برسد.

وام جمعی یا Crowd loans چیست؟

ابتدا با حراجی اسلات پاراچین شروع کردیم؛ چراکه دلیل اصلی ایجاد وام‌های جمعی همین است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، وام‌های جمعی به افراد این امکان را می‌دهند که از DOT (برای اسلات پولکادات) یا KSM (برای اسلات کوساما) برای بوت استرپ (BootStrap) حراج پاراچین خود استفاده کنند.

احتمالاً همه می‌دانید که ICO چگونه برگزار می‌شود. افراد با شرکت در ICOها در ازای پرداخت رمزارزی مثل بیت کوین رمزارز دیگری را به امید افزایش ارزش و قیمت آن در آینده دریافت می‌کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که در انتهای ICO، به شما رمزارزهای مقررشده تعلق بگیرد و به همین دلیل پروژه‌های کلاهبرداری زیادی با نام ICO ایجاد شده‌اند. به تازگی روش جدید و اخلاقی به نام وام جمعی یا Crowd loan ارائه شده است. در اینجا به عنوان مثال به بررسی مدل پولکادات می‌پردازیم (اما کوساما نیز به همین شکل است). بعد از شروع وام جمعی در کوزاما و پولکادات، چندین تیم پاراچین با استفاده از جامعه خود به جذب سرمایه با استفاده از KSM و DOT می‌پردازند.

همچنین ببینید: عرضه اولیه چیست؟

به عنوان مثال فرض کنید فرد A قصد دارد در این برنامه شرکت کند و مقدار 100 DOT به یک پاراچین کمک کند. بعد از آن، مقدار دات پرداختی وی تا پایان مدت تعیین‌شده برای اسلات پاراچین قفل می‌شود (به عنوان مثال این مدت در مورد Acala دو سال است). در عوض به ازای مقداری که آن فرد کمک کرده است، ACA دریافت می‌کند. بعد از انجام ایردراپ توکن بومی پاراچین‌ها، درصدی از سرمایه قابل استفاده و درصد دیگری برای مدت مشخص و تعیین‌شده‌ای قفل می‌شود.

نکته مهم اینکه تمامی توکن‌های DOT یا KSM توزیع‌شده در شبکه اصلی (Relay)، قفل می‌شود و احدی اجازه دسترسی به آن را نخواهد داشت.

با استفاده از این روش امنیت شبکه به حداکثر می‌رسد و ریسک‌های موجود در ICOها از بین می‌رود. بعد از پایان مدت حراجی توکن‌های افراد به آن‌ها بازخواهد گشت. علاوه‌ بر این مقدار 12% به عنوان پاداش استیکینگ این مدت به فرد پرداخت خواهد شد.

نحوه شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات

در این بخش به شما نحوه شرکت در پاراچین پولکادات و کوساما را آموزش می‌دهیم:

  1. تیم‌ها حداقل یک محدوده پیوسته از 1 تا 8 دوره‌ای برای اجاره را پیشنهاد می‌دهند. (توجه: هر دوره اجاره 6 هفته است.) آن‌ها همچنین باید مقدار KSM و زمانی را که تیم مایل است توکن های KSM خود را قفل کند اعلام کنند. همچنین هر تیم باید مقدار KSM و DOT مورد نظر خود برای شرکت در حراجی و مدت زمانی که می‌خواهند آن‌ها را قفل کنند اعلام نماید.
  2. بر اساس روش فروش کندلی، حراجی ادامه می‌یابد. جزئیات پیشنهادات برای همه افراد مشخص و قابل مشاهده است. بنابراین تیم‌ها می‌توانند در طول حراجی پیشنهادات خود را افزایش دهند و با رقبای خود به رقابت بپردازند.
  3. بر اساس یک تابع تصادفی مورد تأیید (VRF)، شبکه کوزاما یک روز یا تاریخ تصادفی را برای پایان حراج تعیین می‌کند.
  4. پس از پایان حراج، پاراچین برنده به طور خودکار مشخص می‌شود. مقدار KSM ارائه‌شده در پیشنهاد، برای مدت دوره اجاره، قفل باقی می‌ماند. پس از پایان اجاره، تیم می‌تواند توکن‌های قفل‌شده را پس بگیرد.
  5. تیم‌ها همچنین می‌توانند پس از پایان دوره اسلات فعلی خود، مجدداً برای شرکت در پاراچین کوساما اقدام کنند و در حراج دیگری برنده شوند و اجاره‌نامه خود را تمدید کنند.

چه کسانی می‌توانند در حراج‌ها شرکت کنند؟

مناقصه‌گران می‌توانند از طریق حساب‌های معمولی خود برای شرکت در پاراچین کوساما و شرکت در پاراچین پولکادات اقدام کنند یا از قابلیت وام جمعی داخلی کوزاما برای تهیه توکن‌ها از جامعه استفاده کنند.

برای شرکت در پاراچین کوساما با یک حساب شخصی، تیم پیشنهاددهنده باید توکن‌های KSM کافی داشته باشد تا بتواند آنها را برای مدت معینی قفل کند.

شرکت در پاراچین کوساما

تیم‌ها می‌توانند با استفاده از وام جمعی برای اجاره اسلات خود، به جذب سرمایه جمعی بپردازند. این اقدام به همه افراد اجازه می‌دهد که با قفل کردن توکن‌های KSM خود تا پایان مدت اجاره در پروژه مشارکت داشته باشند. همچنین آن‌ها می‌توانند وام جمعی را در پلتفرم کوساما یا در پلتفرم‌های دیگر میزبانی کنند.

سؤالات متداول

در هر مناقصه چند اسلات وجود دارد؟ (1 یا بیشتر)

تیم فنی هر پروژه می‌تواند برای بازه دو ساله تا 4 اسلات درخواست دهد (هر 6 ماه یک اسلات). بنابراین هر تیم می‌تواند از حداقل 6 ماه تا حداکثر 2 سال درخواست دهد.

آیا می‌توان از توکن‌های قرض‌داده‌شده استفاده دیگری همچون استیک داشت؟

خیر، از توکن‌هایی که برای شرکت در پاراچین‌ کوساما قرض داده شده‌اند هیچ استفاده دیگری نمی‌توان داشت.

حراج‌ها در پولکادات و کوساما به طور هم‌زمان انجام می‌شود؟

در اوایل شروع ابتدا حراج پاراچین کوساما آغاز و بعد از اینکه مراحل به آرامی در حال انجام باشند، حراج پاراچین پولکادات آغاز می‌شود. اما به نظر می‌رسد در آینده این دو شبکه بتوانند به طور موازی حراج خود را اجرا کنند.

هر چند وقت یک‌بار حراج پاراچین کوساما اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌توان برای پاراچین کوساما توکن DOT قفل کرد؟

انتظار می‌رود که بتوانند تقریباً هر دو ماه یک‌بار حراج پاراچین برگزار کنند. پاسخ سؤال بعدی هم خیر است. فقط توکن KSM برای شرکت در پاراچین کوساما قابل استفاده است.

آیا همه پروژه‌ها ابتدا در کوساما راه‌ می‌افتند یا برخی از آن‌ها مستقیماً در Polkadot راه‌اندازی می‌شوند؟

مطمئناً همه پروژه‌ها مسیر یکسانی را طی نمی‌کنند. برخی ابتدا در کوساما و سپس پولکادات قرار می‌گیرند. برخی به کوساما می‌روند و برای همیشه در آنجا خواهند ماند. برخی فقط به پولکادات می‌روند. این موضوع بستگی به تیم و نیازهای آن‌ها دارد.

آیا قابلیت همگام‌سازی با متامسک وجود دارد تا بتوانیم KSM و DOT خود را روی متامسک ذخیره کنیم؟ همچنین آیا کوساما یا دات به عنوان وثیقه برای Acala استفاده می‌شوند؟

در حال حاضر تنها گزینه، افزونه مرورگر Polkadot.js است.

سؤال دوم: بله، KSM و DOT در برنامه‌های DeFi Acala و Karura یکپارچه خواهند شد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات پرداختیم. تنها راه گرفتن یک اسلات در شبکه کوساما برنده‌ شدن در یک حراج پاراچین است. بعد از برنده‌ شدن یک تیم در مناقصه، مقدار توکن‌های KSM یا DOT پیشنهادی آنها تا پایان دوره تعیین‌شده قفل می‌شود. هیچ فردی مجوز استفاده از دارایی قفل‌شده برای اهدافی مثل ترید یا استیک را نخواهد داشت. بعد از پایان دوره، بر اساس قرارداد هوشمند توکن‌های قفل‌شده به افراد بازگشت داده می‌شود.

نوشته نحوه شرکت در پاراچین کوساما و پولکادات چگونه است؟ اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.