کد خبر : 87393
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 5:43

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین محرومیت ۴۰ ساله غرب کرمانشاه را جبران می‌کند

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین محرومیت ۴۰ ساله غرب کرمانشاه را جبران می‌کند

«شهریار حیدری» روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تبریک تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: منطقه آزاد تجاری از نظر سرمایه‌گذاری راحت‌تر و روان‌تر ..

«شهریار حیدری» روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تبریک تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: منطقه آزاد تجاری از نظر سرمایه‌گذاری راحت‌تر و روان‌تر از مناطق ویژه اقتصادی است که سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در بخش صنعت، خدمات و تولید در این مناطق می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار داشت: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین زمانی که به بن بست رسید و در مجلس شورای اسلامی در خصوص آن نتوانستند تصمیم گیری کنند از ۱۰ ماه گذشته در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در ۱۰ ماه گذشته تلاش‌های زیادی در رابطه با منطقه آزاد تجاری قصرشیرین صورت گرفت و با اعضای مجمع تشخیص مصلحت ۳۰ جلسه داشتیم و ۲ بار شاهد حضور «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در منطقه بودیم و در این جلسات صحبت های تخصصی و فنی در رابطه با با این طرح ارایه شد.

حیدری اضافه کرد: هفته گذشته در جلسه ای با حضور آقای باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت توجیهات فنی و تخصصی مطرح شد و بالاخره دیروز شاهد تصویب این طرح در مجمع بودیم.

او اضافه کرد: اثر گذاری منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بر اقتصاد استان کرمانشاه با تاکید بر منطقه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب کاملا در آینده مشهود است و علاوه بر تاثیر منطقه ای تاثیر استانی نیز دارد.

۲مرز رسمی و دروازه ورود به آسیا و اروپا مزیت قصرشیرین است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد قصرشیرین بهتر از هر منطقه ای می تواند به معنای واقعی آزاد باشد که در ۲ بخش عربی و کردی عراق قرار می گیرد و نزدیکترین نقطه به سوریه، بغداد و سلیمانیه و مناطق اقلیم و عربی کشور عراق است.

حیدری افزود: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان را در برمی گیرد و ۲ ورودی دارد و دروازه اروپا و آسیا به قصرشیرین خواهد بود و در یکی از بهترین مناطق جغرافیایی کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مهم با تلاش ۱۰ ماه و کارشناسی به بار نشست که مبارک مردمان مرزنشین قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و استان کرمانشاه باشد.

او گفت: مناطق آزاد تجاری یک سازمان مستقل است که منطقه آزاد تجاری قصرشیرین توسط این سازمان متولی مدیرعامل و هیات مدیره آن و وسعت جغرافیایی آن مشخص می شود که به زودی عملیات آن شروع می شود.

وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هیچ تداخلی با منطقه ویژه اقتصادی قصرشرین ندارد چون کارکردهای متفاوتی دارند و در واقع ورودی به مناطق آزاد تجاری برای تمام کشورها و سرمایه گذاران بدون ویزا و گذرنامه خواهد بود در حالی که ورود به مناطق ویژه اقتصادی با گذرنامه و ویزا است.

وی اظهار داشت: به طور کلی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین منشا خیر و برکات و رونق اقتصادی برای استان مرزی کرمانشاه و به خصوص غرب این استان خواهد بود.

منطقه آزاد مطالبه جدی مردم کرمانشاه

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان کرمانشاه برای مجاب کردن دولت برای تصویب آن برای الحاق به مناطق هفتگانه آزاد تجاری کشور در سفر رییس جمهوری به این شهرستان مطرح شد که نام قصرشیرین پس از قول رییس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر ۹۵) به این لایحه اضافه شد.

پیشنهاد لایحه مناطق آزاد تجاری هفتگانه را رییس جمهوری تیرماه ۹۵ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش ایرنا؛ دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در نهایت روز چهارشنبه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرار گرفتن قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.