کد خبر : 85036
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 4:30

مقاوم‌سازی ۱۴ هزار مسکن روستایی رهاورد دولت در چهارمحال و بختیاری

مقاوم‌سازی ۱۴ هزار مسکن روستایی رهاورد دولت در چهارمحال و بختیاری

با توجه به وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله و فرسوده و ناکارآمد بودن بیشتر بافت‌های روستایی، استفاده نکردن بهینه از مصالح جدید ساخت و ساز در ساختمان‌های اخیر و قدیمی بودن ساختمان‌های موجود مقوله ساخت و سا..

با توجه به وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله و فرسوده و ناکارآمد بودن بیشتر بافت‌های روستایی، استفاده نکردن بهینه از مصالح جدید ساخت و ساز در ساختمان‌های اخیر و قدیمی بودن ساختمان‌های موجود مقوله ساخت و ساز در روستاها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و می‌طلبد تا نسبت به مقاوم‌سازی روستاها بیش از پیش توجه شود.

در همین راستا از سال۸۴ مقرر شده است تا سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور بازسازی شود که این تعداد مسکن متناسب با جمعیت و تعداد واحدهای روستایی هر منطقه در بین استان‌ها توزیع می‌شود.

۳۶ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری در روستاها ساکن است

مقاوم‌سازی روستاها در استان چهارمحال و بختیاری که ۳۶ درصد از جمعیت حدود یک میلیون نفری آن در روستاها زندگی می‌کنند و با مخاطرات و بلایای طبیعی متعددی از جمله زلزله و رانش زمین در خطر است اهمیت بالایی دارد.

۳۶۰ هزار نفر در قالب ۹۴ هزار خانوار در ۸۰۳ آبادی چهارمحال و بختیاری سکونت دارند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ۸۰ هزار مسکن روستایی در استان احداث شده است که بسیاری از این واحدها از استحکام و مقاومت لازم برخوردار نیست.

سهراب رییسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد واحدها مقاوم‌سازی و بازسازی شده بود اما طی هشت سال اخیر این میزان به ۵۲ درصد افزایش یافته است.

مقاوم‌سازی ۴۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن روستایی

وی ادامه داد: بر این اساس تعداد واحدهای مقاوم‌سازی شده در سال ۹۲ حدود ۲۸ هزار و ۴۰۰ واحد در سال ۹۴ و ۳۳ هزار و ۹۰۰ واحد و در پایان سال ۹۹ این تعداد به ۴۲ هزار و ۹۰۰ واحد افزایش یافته است.

به گفته رییسی، این نرخ در افق سال ۱۴۰۵ باید به ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین سه هزار و ۶۱ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیلاب فروردین سال ۹۸ در این استان احداث و تعمیر شده است.

رییسی افزود: سیلاب سال ۹۸ به واحدهای مسکونی ۳۷ شهر و ۵۰۱ روستا آسیب رساند که فراوانی این خسارت‌ها در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان بیش از سایر مناطق استان بوده است.

وی اظهار داشت: در همین رابطه سه هزار و ۶۱ واحد مسکونی شهری و روستایی دچار آسیب شدند که با ارائه تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض تمامی ۱۰۰ درصد این واحدها نوسازی و تعمیر شد.

به گفته رییسی، از مجموع واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب ۷۷۱ واحد احداثی بوده و ۲ هزار و ۹۵۵ واحد نیز تعمیر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اختصاص ۹۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض برای احداث و تعمیر واحدهای خسارت‌دیده، خاطرنشان کرد: از این میزان ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.

رییسی با اشاره به رویکردها و سیاست‌های این نهاد در بخش مسکن روستایی، اظهارداشت: احداث مسکن مقاوم مطابق با آخرین دستاوردهای مهندسی ساختمان کشور با لحاظ سلیقه و خواست مالکان، استفاده از نیروهای مجرب فنی در تمامی عملیات ساخت و ساز و مدیریت، نظارت و پیگیری تامین اعتبار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب ۲ طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، تسهیلات احداث مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت کشور از سال ۱۳۸۴ تاکنون با مالکان واحدهای فرسوده یا افرادی که دارای زمین با کاربری مسکونی در طرح هادی شهر یا روستا هستند پرداخت می‌شود که بر همین اساس واحدهای احداثی در برابر آسیب‌های طبیعی احتمالی نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شوند.

رییسی تصریح کرد: در بازسازی مناطق سانحه‌دیده از بلایای طبیعی نیز تسهیلات و کمک‌های بلاعوض پیش‌بینی شده به منظور جبران خسارت‌های وارد شده به بافت‌های مسکونی شهری و روستایی ناشی از بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و بارندگی شدید پیش‌بینی می‌شود.

بازپرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی ۱۳ ساله است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کارمزد پنج درصد، دوران ساخت ۲ ساله و بازپرداخت ۱۳ساله از مزایای این ۲ نوع تسهیلات است.

رییسی به تسهیلات ارائه شده در حوزه بازسازی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ میزان تسهیلات ۷۴ میلیارد و ۱۳۸ هزار ریال در قالب هفت هزار و ۵۵۸ فقره پرداخت شد این در حالی است که در سال ۹۹ ۱۱ هزار و ۷۴۴ فقره تسهیلات به ارزش یک هزار و ۱۷۰ میلیارد و ۸۰۷ میلیون ریال پرداخت شده است.

امسال چهار هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی می‌شود

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز از هدفگذاری مقاوم‌سازی چهار هزار واحد مسکن روستایی در استان در سال جاری خبر داد و گفت: هر ساله سهمیه‌ای برای استان‌ها در نظر گرفته می‌شود که باید بر اساس آن نسبت به بازسازی واحدها اقدام شود.

مهدی مرادی تصریح کرد: در سال گذشته بازسازی چهار هزار واحد هدفگذاری شده بود این در حالی است که پنج هزار واحد مقاوم‌سازی شد.

وی در خصوص اولویت روستاها در بازسازی روستاها، اظهار داشت: روستاهایی که در مناطق دوردست و پرمخاطره و روستاهایی که واحدهای غیرمقاوم بیشتری دارند در اولویت قرار دارند.

مرادی تصریح کرد: برای هر روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه می‌شود و روستاهایی که این شرایط را داشته باشند در ردیف روستاهایی قرار می‌گیرد که باید واحدهای روستایی آن مقاوم‌سازی شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، تسهیلات بانکی موجود را نسبت به هزینه‌های ساخت، نامتناسب دانست و گفت: پایین بودن مبلغ تسهیلات از چالش‌های بازسازی مسکن روستایی است که امید می‌رود در این خصوص تجدیدنظر شود.

مرادی با اشاره به هزینه‌های بالا ساخت مسکن روستایی، اظهار داشت: حمل مصالح گاهی هزینه بیشتری نسبت به تهیه مصالح برای مردم مناطق روستایی در بردارد.

واحدهای بازسازی شده در روستاها متناسب با بافت روستا نیست

وی در پاسخ به این سوال که بازسازی واحدهای روستایی متناسب با بافت و هویت روستاها انجام می‌گیرد یا خیر؟، تصریح کرد: بنیاد مسکن در این خصوص دخالتی ندارد و بهره‌برداران با سلیقه و انتخاب خود اقدام با بازسازی واحدهای مسکونی می‌کنند.

مرادی، بی‌توجهی به بافت و هویت روستاها در بازسازی واحدهای روستایی را از چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: بنیاد مسکن به مردم مناطق روستایی توصیه می‌کند که واحدها متناسب با هویت روستا باشد اما روستاها از مظاهر معماری شهری در امان نمانده‌ و در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که معماری خانه‌های روستایی متناسب با بافت روستا نیست.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است.

چهارمحال و بختیاری ۱۰شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹هزار نفر دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.