کد خبر : 85024
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 3:18

مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری آماده بهره‌برداری شد

مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری آماده بهره‌برداری شد

به گزارش ایرنا ، بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب مازندران ، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری در مجموع با سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تکمیل شد و قرار است روز پنجشنبه هفته جاری با حضور ویدیو ک..

به گزارش ایرنا ، بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب مازندران ، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری در مجموع با سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تکمیل شد و قرار است روز پنجشنبه هفته جاری با حضور ویدیو کنفرانسی رییس‌ جمهوری افتتاح شود.

عملیات اجرایی این فاز که ۲۴ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارد از سال ۹۲ آغاز شد و با بهره برداری از آن فاضلاب تولیدی حدود ۱۰۵ هزار نفر معادل ۲۵ درصد از جمعیت ساری وارد تصفیه خانه می شود.

تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری یکی از طرح هایی است که تکمیل آن از سال پیش در اولویت دولت تدبیر و امید قرار گرفت و دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید مرداد ماه ۹۹ برای آن بودجه تکمیلی ۵۰۰ میلیارد ریالی در نظر گرفت.

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری با متدها و فناوری های روز دنیا تجهیز شده و قادر است تصفیه کامل بیولوژیکی به روش لجن فعال (MLE) با قابلیت حذف نیتروژن انجام دهد.

یکی از ویژگی های این مدول ، کیفیت پساب حاصل از آن است که مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصفیه می شود و قابلیت تخلیه به آب های سطحی را دارد.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب مازندران ، یکی از مزیت های مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری نسبت به مدول اول آن ، اجرای سیستم حذف بو ، ارتقاء سیستم های بلوئر هوادهی از روتاری به سانتریفیوژ و دانه گیر به روتاری کابینت دار به منظور کاهش قابل توجه صدای تجهیزات ، ارتقاء سیستم فرآیند لجن به تغلیظ مکانیکی و افزایش حجم واحد هاضم هوازی و ارتقاء زمان ماند از ۳۰ روز به ۴۰ روز است.

این تصفیه خانه دارای ساختمان ایستگاه پمپاژ لجن هضم شده، تانک نگهداری لجن جهت هموژن سازی لجن ورودی به فیلتر پرس، سوله نگهداری لجن و ساختمان شیمیایی است.

مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری با ظرفیت ۹۶هزار متر مکعب در شبانه روز سال ۹۳ به بهره برداری رسید. این مدول هم ظرفیت تصفیه فاضلاب دریافتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ساری را دارد.

تصفیه خانه فاضلاب ساری در چهار مدول طراحی شده است و دو مدول دیگر آن هم به تدریج ساخته خواهدشد.

تصفیه خانه فاضلاب در مازندران به خاطر مجاورت بیشتر شهرهای آن با دریای خزر و قرار گرفتن در نواحی ساحلی ، وجود بیش از یکصد رشته رودخانه که از مناطق شهری و روستایی عبور می کند و همچنین بالا بودن تراز آب های زیر زمینی و نفوذ پذیری کم خاک ، نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و سلامت شهروندان دارد.

طبق آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب مازندران ، مصرف سالانه آب خانوارهای شهری در استان ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به فاضلاب تبدیل می شود.

در حال حاضر ۸۷ درصد آب آشامیدنی مازندران از منابع زیرزمینی تامین می شود و تصفیه نشدن ۱۰۷ میلیون متر مکعب فاضلاب شهری در کنار فاضلاب روستایی و نفوذ حجم زیادی از فاضلاب به سفره های زیرزمینی سلامت شهروندان را تهدید می کند.

براساس آمار میزان برخورداری مازندران از تصفیه خانه فاضلاب حدود ۲۰ درصد است که نسبت به میانگین کشوری حدود ۳۰ درصد کمتر است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.