کد خبر : 104264
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 10:22

"ماینرینگ گیت"ِ بورس

"ماینرینگ گیت"ِ بورس

“ماینرینگ گیت”ِ بورس بالاخره تائید شد؛ “فعالیت ماینریِ شرکت بورس تهران”. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بالاخره تائید شد؛ “فعالیت ماینریِ شرکت بورس تهران”. اوایل هفته پیش ب..

"ماینرینگ گیت"ِ بورس

بالاخره تائید شد؛ "فعالیت ماینریِ شرکت بورس تهران".

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بالاخره تائید شد؛ "فعالیت ماینریِ شرکت بورس تهران". اوایل هفته پیش بود که خبری در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر این که در شرکت بورس تهران که وظیفه‌اش سرو سامان دادن به معاملات بازار سهام در کشور و البته شفافیت این بازار است، ماینرها جا خوش کرده‌اند و ارز دیجیتال کاشت، داشت و برداشت می‌کنند.

این خبر یکی دو روزی زبان به زبان چرخید تا این که روز سه‌شنبه معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با رسانه‌ها گفت اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه را باید شرکت بورس تهران انجام دهد. در مورد اینکه گفته می‌شود "این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی بوده است"، هم باید بگویم با اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند، اما به‌طور کلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد. شخصاً دستگاه‌ها را رؤیت نکرده‌ام. باز هم تاکید می‌کنم که این شرکت باید پاسخگو باشد، چرا که سهام‌دار دارد و سهام‌داران هم باید خواهان پاسخگویی باشند.

در مقابل اما علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران که گفته می‌شد ماینرها برای او بوده است، اظهار داشت این موضوع صحت ندارد و آنهایی که آن را مطرح کرده‌اند، اشتباه کرده‌اند.

عصر سه‌شنبه گذشته هم روابط عمومی بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ فعالیتی در زمینه استخراج رمز ارز در شرکت بورس تهران وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده‌ای مدعی کشف آن شده‌اند، اساساً تکذیب می شود.

اما هنوز امضای شرکت بورس پای تکذیبیه خود در خصوص فعالیت ماینری‌اش خشک نشده بود که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف، و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته، موضوع به معاونت حقوقی این سازمان ارسال شده است. رسیدگی به این موضوع به‌طور فوق‌العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند.

در ادامه این قصه هم عصر روز چهارشنبه گذشته، علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با رسانه‌ها از استعفای خود خبر داد و گفت: هیات مدیره، سرپرستی اداره این شرکت را به محمود گودرزی معاون شرکت بورس سپرده است، تا به زودی حکم وی به عنوان مدیرعامل صادر شود. بنده از جامعه سهامداران عذرخواهی می‌کنم و "اتفاقات افتاده به هیچ‌وجه عمدی نبوده است". برای آقای گودرزی آرزوی توفیق می‌کنم و امیدوارم جامعه سهامداران از قصور احتمالی در مدت مدیریت اینجانب بر بورس تهران به دیده عفو نگاه کنند. البته تایید می‌کنم استفاده از ماینرها به صورت محدود در بورس "با مصوبه هیات مدیره شرکت بورس" بوده است.

فعلا و تا این لحظه، خبر دیگری از سوی رسانه‌ها در مورد ماینرینگ در قلب تپینده بازار سهام منتشر نشده است؛ اما شاید استعفا یا برکناری علی صحرایی از مدیرعاملی شرکت بورس پایان این داستان باشد و رفتن صحرایی از شرکت بورس مساوی باشد با پاک کردن صورت مساله، و همه چیز تمام شود و متوجه نشویم که پرتقال چه بود و پرتقال فروش که!

در هر حال فعلا چند پرسش در این زمینه مجهول و بدون پاسخ باقی‌ مانده است؛ شاید روزی مرجعی به دنبال پاسخ دادن به این پرسش‌ها داستان ماینرینگ در بورس تهران را از سر بگیرد، شاید هم نه.

. نخست این که داستان تکذیب اداره روابط عمومی شرکت بورس در خصوص ماینرینگ در این شرکت بر چه پایه و اساسی بوده است و این اداره باید در این زمینه پاسخگو باشد.

. علی صحرایی که در گام نخست فعالیت ماینری شرکت بورس را تکذیب کرد، چرا بعد آن را تایید کرد؟ دلیل این رفتار دوگانه چه بوده است؟

. به گفته صحرایی استفاده از ماینرها در بورس با مصوبه هیات مدیره شرکت بورس بوده است. باید مشخص شود که این کار با چراغ سبز هیات مدیره فعلی بوده یا قبلی؟ و اسناد و مدارک و همچنین امضاها در این زمینه نیز باید منتشر شود.

. ماینرهای شرکت بورس چه تعداد بوده است و در مدت چند ماه یا سال، چه تعداد ارز دیجیتال ماین شده و این ارزها در چه راهی و یا برای چه اشخاصی صرف شده است؟

. نقش کمیته حسابرس بورس در این زمینه چه بوده است و هزینه‌کرد خرید این ماین‌ها در دفاتر حسابرسی شرکت بورس به چه سرفصلی درج شده است؟

. در اطلاعیه سازمان بورس آمده است: فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت بورس به طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته، موضوع به معاونت حقوقی این سازمان ارسال شده است. آیا سازمان بورس تا مشخص شدن نتیجه و مقصرین این رخداد موضوع را پیگیری خواهد کرد یا نه؟

فعلا این پرسش‌ها نزد مخاطبان عزیز محفوظ. باشد تا روزی مرجعی پیدا شود و پیگیر این پرسش‌ها و پرسش‌های بسیار دیگر در این زمینه باشد، تا شاید بخشی از زوایای ماینرینگ گیت در بورس تهران روشن و شفاف شود؛

شرکتی که وظیفه‌اش مجاب کردن شرکت‌ها و سهامداران برای افشای اطلاعات است، حالا خود در مظان عدم افشای اطلاعات قرار گرفته است؛ و فعلا نمادش هم در بورس متوقف. شاید بازگشایی نماد "بورس" با افشای الف بتواند گوشه‌ای از زوایای پنهان این رخداد را به استحضار جامعه سهامداری برساند؛ شاید هم برای مدت طولانی "بورس" متوقف باشد و وقتی هم به تالار برگشت، آب‌ها از آسیاب افتاده باشد و افکار عمومی مطالبات دیگری بغیر از "ماینرینگ گیتِ بورس" داشته باشد … .

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.