کد خبر : 103391
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 13:30

لوریج (Leverage) یا معاملات اهرم چیست؟ استراتژی کسب سود با سرمایه کم

لوریج (Leverage) یا معاملات اهرم چیست؟ استراتژی کسب سود با سرمایه کم

زمان مطالعه: 6 دقیقه مقدمه بازارهای مالی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال پر از استراتژی‌های مختلفی است که هر کدام از آنها برای شرایط ویژه‌ای مناسب هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. شما به عنوان فردی که در این بازار فعالیت می‌کند، باید با انواع آنها آشنا باشید و کاربرد درستشان را بدانید. یکی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

بازارهای مالی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال پر از استراتژی‌های مختلفی است که هر کدام از آنها برای شرایط ویژه‌ای مناسب هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. شما به عنوان فردی که در این بازار فعالیت می‌کند، باید با انواع آنها آشنا باشید و کاربرد درستشان را بدانید. یکی از استراتژی‌هایی که در این بازار بسیار استفاده می‌شود، معاملات لوریج (Leverage) یا اهرم است که در ادامه قصد داریم توضیح دهیم چیست، برای چه استفاده می‌شود و چه معایب و مزایایی دارد.

لوریج (Leverage) چیست؟

لوریج یا اهرم یکی از استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی مثل رمزارز است. در واقع، معاملات اهرم نسبت موجودی مشتری به موجودی حساب است که برای باز کردن معامله استفاده می‌شود. به کمک لوریج شما می‌توانید با مقادیر بیشتری نسبت به موجودی خود در این بازار فعالیت کنید. اهرم، یک استراتژی سرمایه‌گذاری برای استفاده از پول قرض‌گرفته‌شده از بروکرها یا صرافی‌ها برای افزایش بازدهی بالقوۀ سرمایه‌گذاری است که باعث می‌شود بروکر نیز در معامله شریک شود. به جز این، معاملات لوریج می‌تواند به میزان بدهی که یک شرکت برای تأمین مالی دارایی‌های خود استفاده می‌کند نیز اشاره داشته باشد.Leverage

لوریج به حساب کسی واریز نمی‌شود و فقط بر میزان مارجین تأثیر می‌گذارد. مقدار اهرم می‌تواند در نسبت‌های مختلف از 1:1 تا 1:1000 متغیر باشد. سرمایه‌گذاران با استفاده از Leverage قدرت خرید خود را در بازار حتی تا چند برابر افزایش می‌‌دهند. شرکت‌ها هم از لوریج مالی برای تأمین دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که همه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های لوریج

لوریج استفاده از بدهی (سرمایه قرض گرفته شده) به منظور انجام سرمایه‌گذاری یا پروژه است. در نتیجه با استفاده از آن، بازدهی بالقوۀ یک پروژه تا چندین برابر افزایش می‌یابد. در واقع وقتی می‌گوییم یک شرکت، دارایی یا سرمایه‌گذاری با اهرم بالایی دارد، یعنی میزان بدهی یا وام آن بیشتر از دارایی است.

استراتژی لوریج هم توسط سرمایه‌گذاران و هم شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران به کمک استراتژی اهرم می‌توانند تا چندین برابر سرمایه اصلی خود را از صرافی‌ها یا بروکرها قرض بگیرند و با آن سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه بازدهی پروژۀ خود را افزایش دهند. شرکت‌ها هم می‌توانند به کمک معاملات اهرم، به جای انتشار سهام برای افزایش سرمایه، از منابع مالی قرض‌گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاری در عملیات تجاری استفاده کنند تا ارزش سهامداران را افزایش دهند.

فرق معاملات لوریج و مارجین

Leverage

اگرچه لوریج و مارجین به هم مرتبط هستند و هر دو به قرض گرفتن اشاره دارند، با این حال این دو اصطلاح یکسان نیستند. لوریج یا اهرم به گرفتن بدهی اشاره دارد، در حالی که مارجین بدهی یا پول قرض گرفته شده‌ای است که یک شرکت برای سرمایه‌گذاری در سایر ابزارهای مالی استفاده می‌کند. یک حساب مارجین به شما این امکان را می‌دهد که از یک صرافی یا بروکر با نرخ بهرۀ ثابت وام بگیرید تا رمزارز، اوراق بهادار، اختیار معامله یا قراردادهای آتی را خریداری و بتوانید بازدهی قابل توجهی دریافت کنید. به علاوه شما برای ایجاد اهرم باید از مارجین استفاده کنید.

مزایای Leverage

اهرم کردن مزایای زیادی در بازار دارد که بعضی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

دسترسی قدرتمند به سرمایه

با انجام معاملات لوریج، قدرت هر پولی که به کار می‌گیرید را چندین برابر می‌کند. اگر لوریج به صورت موفقیت‌آمیز استفاده شود، منابع مالی اهرمی به مراتب بسیار بیشتر از شرایط بدون اهرم، به بازدهی منجر می‌شوند. در واقع به کمک اهرم شما می‌توانید با سرمایه‌ی‌های بسیار اندک و با کمک قرض، کسب سرمایه کنید.

ایدئال برای خرید

به دلیل هزینه‌های اضافی و خطرات ناشی از افزایش بدهی، سرمایه‌گذاری اهرمی برای دوره‌های کوتاهی که مشاغل شما دارای اهداف پیشرفتی خاصی هستند، مانند خرید ارز دیجیتال، بازخرید سهام یا سود سهام یکباره، بسیار مناسب است.لوریج (Leverage)

معایب لوریج

هر استراتژی حتی موفق، جنبه‌های منفی هم دارد. در مورد استراتژی لوریج یا اهرم، باید به معایب زیر اشاره کرد:

اهرم شکل پرخطری از معاملات است

وام، منبع مالی است که می‌تواند به رشد سریع‌تر یک کسب‌وکار کمک کند. تأمین مالی اهرمی حتی قوی‌تر است، اما سطح بدهیِ بالاتر از حد معمول، مشکلاتی به همراه دارد و می‌تواند یک کسب‌وکار را در وضعیت اهرم بیش از حد بالا قرار دهد که باعث افزایش ریسک می‌شود. در واقع این خطر وجود دارد که شرکت بیش از حد از لوریج استفاده کند که به نوبه خود باعث می‌شود هیچ نفعی از استفاده از اهرم نبرد.

معاملات لوریج پرهزینه‌ است!

محصولات مالی اهرمی، مانند وام‌های دارای اهرم و اوراق قرضه با بازدهی بالا، نرخ سود بالاتری را پرداخت می‌کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاران را در معرض ریسک بیشتر قرار می‌دهند.

اهرم پیچیده است

ابزارهای مالی در معاملات اهرمی پیچیده‌تر هستند. این پیچیدگی مستلزم زمانِ مدیریت بیشتر است و خطرات مختلفی را شامل می‌شود. در واقع اهرم هم سود و هم زیان را افزایش می‌دهد. اگر سرمایه‌گذار از اهرم برای سرمایه‌گذاری استفاده نماید و سرمایه‌گذاری علیه او حرکت کند، ضرر آنها بسیار بیشتر از زمانی است که از اهرم استفاده نکرده باشند.معاملات اهرمی لوریج

به دلیل این معایب (و به ویژه احتمال ضرر بیشتر) سرمایه‌گذاران نباید در ابتدای کار از معاملات لوریج استفاده کنند و تا زمانی که تجربه کافی برای این کار را کسب نکرده‌اند، بهتر است از آن دوری کنند. در دنیای تجارت، یک شرکت می‌تواند از اهرم برای ایجاد ثروت سهامداران استفاده کند، اما در صورت عدم موفقیت، هزینه‌ سود و ریسک اعتبارِ پیش‌فرض، سودِ سهامداران را از بین می‌برد.

مثالی از معاملات اهرم

شرکتی با سرمایه‌گذاری 5 میلیون دلاری از سوی سرمایه‌گذاران تأسیس شده است که در آن حقوق صاحبان سهام 5 میلیون دلار است؛ این پولی است که شرکت می‌تواند برای فعالیت از آن استفاده کند. اگر شرکت از وام 20 میلیون دلاری استفاده کند، اکنون 25 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در عملیات تجاری و فرصت بیشتر برای افزایش ارزش سهامداران دارد. به عنوان مثال، یک خودروساز می‌تواند برای ساخت کارخانۀ جدید خود وام بگیرد. کارخانۀ جدید این خودروساز را قادر می‌سازد که تعداد خودروهای تولیدی و در نتیجه سود خود را افزایش دهد. با این کار هم می‌تواند وام خود را پرداخت کند و هم می‌تواند سرمایۀ خود را افزایش دهد.

سخن پایانی

معاملات لوریج یا اهرم یک استراتژی اثبات‌شده و مفید برای فعالیت در بازار با سرمایه کم و کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال است اما به شرط آنکه به درستی استفاده شود و افراد تجربه کافی برای استفاده از آن را داشته باشند. در غیر این صورت به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود و می‌تواند به همان اندازه شرکت یا سرمایه‌گذاران و تریدرها را دچار ضرر و بدهی‌های سنگین کند.

نوشته لوریج (Leverage) یا معاملات اهرم چیست؟ استراتژی کسب سود با سرمایه کم اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.