کد خبر : 121179
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 - 6:43

شناسایی و برخورد با تخلف از کانال «نظارت پیشین»؛ جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی

شناسایی و برخورد با تخلف از کانال «نظارت پیشین»؛ جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد؛ شناسایی و برخورد با تخلف از کانال «نظارت پیشین»؛ جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی در حال حاضر پس از سفارش‌گذاری و انجام تخلفاتی همچون رنج کشیدن، برخورد ناظر با متخلف صورت می‌گیرد، اما در نظر داریم نظارت پیشینی محقق شود، یعنی پیش از رسیدن سفارشات خاص به

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد؛

شناسایی و برخورد با تخلف از کانال «نظارت پیشین»؛ جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی

در حال حاضر پس از سفارش‌گذاری و انجام تخلفاتی همچون رنج کشیدن، برخورد ناظر با متخلف صورت می‌گیرد، اما در نظر داریم نظارت پیشینی محقق شود، یعنی پیش از رسیدن سفارشات خاص به هسته معاملات این نوع سفارشات شناسایی و برخورد با آن صورت گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره موضوع رنج کشیدن و سفارش‌های خاص که در بازار اتفاق می‌افتد، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این مسائل باید به صورت سیستماتیک و پیش از ورود به سامانه، بررسی شود. متاسفانه سامانه‌های کشور از امکانات به‌روز برخوردار نیست تا مانع ورود سفارش‌های خاص به بازار شود.

سیدمهدی پارچینی افزود: با توجه به تعداد بالای سهامدار، بازیگران متنوع و نمادهای مختلف، امکان اینکه پیش از ورود سفارش‌های خاص به سامانه اقدامی کرد، وجود ندارد و همکاران پس از ورود سفارش می‌توانند آن را در سامانه مشاهده و با آن برخورد قانونی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است قبل از ورود به سامانه، کنترل‌های لازم صورت گیرد، ادامه داد: برنامه‌ای با شرکت‌های کارگزاری در دست اجرا است تا سفارش‌های مشکوک از سمتOMS ها به سمت هسته معاملات منتقل نشود.

پارچینی تاکید کرد: با توجه به اینکه روابط قراردادی بین کارگزاری و OMS یک موضوع فراگیر در بین کارگزاران است، باید یک قاعده مشخصی وجود داشته باشد تا معاملات افراد تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی به علت توقف برخی نمادها اشاره کرد و گفت: بدون استثنا برای هر توقف نمادی که اتفاق می‌افتد، دلیل آن هم عنوان می‌شود، اما موضوع مهم در این بخش، «ظن دستکاری قیمت» است.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی در حوزه نظارت اظهار کرد: دیتای افراد را نمی‌توان به عموم افشا کرد. با توجه به اینکه عده‌ای روی نماد خاصی تحرکاتی را انجام می‌دهند و از گذشته پرونده داشته و قوه قضائیه هم در جریان است، اما چون رأی آنجا صادر نشده، ناظر نمی‌تواند با آنها برخورد مستقیم داشته باشد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در همین راستا مجبور به استفاده از ابزارهای نظارتی برای «ظن دستکاری» هستیم تا بازار روی آن سهم تحلیل و مطالعه کرده و سپس وارد سهم شده و به هشدارها توجه کنند.

پارچینی تصریح کرد: اگر در حوزه برخورد با این افراد سرعت لازم صورت گیرد، به طور قطع زمان از دست نخواهد رفت و نیازی به توقف نمادها و هشدارها نخواهد بود، زیرا کد این افراد قبل از انجام تخلف بسته شده و مانع اختلال بیشتر در بازار می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: در حال حاضر بیشترین شکل برخورد با تخلفات به صورت مستقیم از سوی سازمان صورت می‌گیرد و افراد به سمت محاکم قضایی معرفی نمی‌شوند و با استفاده از ابزارهای داخلی سازمان بورس به عنوان نهاد خود انتظام، حوزه نظارت بر تخلفات مدیریت می‌شود تا سهامداران کمتر به سوی جرم انگاری هدایت شوند.

پارچینی عنوان کرد: در صدد هستیم بیشتر مشکلات از دید تخلف‌یابی و پیشگیری از تخلف، حل و فصل شود و موارد اندکی به سمت قوه قضاییه برود، زیرا قوه قضاییه احکام سنگینی را برای آنان در نظر می گیرد و هر کدام از بورس‌ها حوزه نظارت مستقل به خود را دارند و هدف این است نظارت‌ها به سمت سیستماتیکی شدن حرکت کنند.

با افزایش تعداد عامل انسانی ناظرمشکل حل نمی‌شود و باید سامانه‌ها تقویت شوند البته که سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت لازم بر نمادها و فعالان بازار دارد.

وی تأکید کرد: در حوزه سازمان بورس و اوراق بهادار به ازای هر ۱۰ – ۱۵ سهم، یک کارشناس وجود دارد و این نکته حائز اهمیت است که تعداد افراد ملاک نیست و ما به دنبال آن هستیم حوزه نظارت را سیستماتیک کنیم و با افراد کمتر، بیشترین و بهترین نظارت صورت گرفته و از قالب عامل انسانی خارج شده تا به صورت سیستمی‌ تخلفات شناسایی شوند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که با تغییر در سامانه‌ها، سهامداران چه تغییراتی را احساس خواهند کرد، گفت: به نظر می‌رسد با تغییر در سامانه‌ها، وقوع تخلف کاهش می‌یابد و افراد کمتری درگیر پرونده‌های نظارتی، تخلفاتی و قضایی می‌شوند و این بستگی بسیاری به همکاری کارگزاران دارد، زیرا بسیاری از افراد مشتری‌های کارگزاری‌ها هستند و کارگزاری می‌تواند با آموزش ها و دوره‌هایی که برگزار می‌کند، آگاهی بخشی کرده و میزان تخلف‌ها را کاهش دهد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.