کد خبر : 84180
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 3:32

شبکه برق خراسان رضوی از استخراج رمزارز ۲۱ میلیارد ریال خسارت دید

شبکه برق خراسان رضوی از استخراج رمزارز ۲۱ میلیارد ریال خسارت دید

علی مرادی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این حجم خسارت مالی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ناشی از مصرف غیرمجاز سه هزار و ۲۸۸ کیلووات ساعت انرژی برق توسط استخراج کنندگان غیرقانونی انواع..

علی مرادی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این حجم خسارت مالی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ناشی از مصرف غیرمجاز سه هزار و ۲۸۸ کیلووات ساعت انرژی برق توسط استخراج کنندگان غیرقانونی انواع رمزارز است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر هزار و ۱۲۷ دستگاه ماینر غیرمجاز از ۴۵ مرکز غیرقانونی استخراج رمزارز با هماهنگی قضایی توسط ماموران انتظامی در نقاط مختلف خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: از دارندگان دستگاه های ماینر کشف شده سه میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال بابت جبران خسارت وارده به شبکه برق استان، دریافت شده است.

وی افزود: پارسال در حوزه آزمایشگاه مرکزی و کالیبراسیون شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ۳۵ هزار و ۲۵۲ دستگاه کنتور تفکیک و دسته بندی شد که از این تعداد چهار هزار و ۵۰ دستگاه کنتور مکانیکی در آزمایشگاه مرکزی، تعمیر و احیا شد.

مرادی ادامه داد: پارسال پنج هزار و ۳۵۰ دستگاه کنتور دیجیتال نیز با همکاری شرکتهای کنتورساز در این استان تعمیر و احیا شده و به چرخه استفاده بازگشت و حدود ۳۲ میلیارد و ۳۲ میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی انجام گرفت.

وی گفت: در خصوص مقابله با انشعابهای برق غیرمجاز و مشترکانی که لوازم اندازه گیری آنان دارای خطای فنی بوده است، پارسال ۱۶ هزار و ۹۰۰ مشترک در استان شناسایی شد.

رمزارز با نام انگلیسی "Cryptocurrency" ، ابزار مجازی مبادلات مالی با سابقه‌ای کمتر از نیم قرن است که فقط به صورت دیجیتالی بر روی رایانه‌ وجود دارد.

بر این اساس هیچ نوع معادل فیزیکی در قالب سکه یا اسکناس برای رمزارز وجود ندارد زیرا با استفاده از الگوریتمهای ریاضی و فنون رمزنگاری با بکارگیری رایانه و همچنین دستگاهی به نام "ماینر" طی روندی طولانی و وقتگیر تولید و منتقل می‌شود. این روال که اغلب با استفاده از تعداد بسیار ماینر و رایانه طی می‌شود، نیازمند مصرف مقدار فراوان انرژی برق است.

همزمان با گسترش تولید و کاربرد رمزارزها، حجم مصرف برق برای استخراج آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته بطوری که میزان برق مصرف شده برای این منظور ظرف یک سال در ایسلند بیشتر از حجم برق مصارف خانگی آن کشور بوده است. به همین خاطر برخی کشورها از جمله ایران اقدام به تعیین تعرفه‌های مالیاتی ویژه مصرف برق و کسب مجوزهای لازم برای استخراج رمزارز کرده‌اند.

همچنین رمزارزها به صورت نامتمرکز تولید، اداره و منتقل می‌شوند لذا از سوی هیچ نظام متمرکز بانکی قابل کنترل و ردگیری نیستند. همین ویژگی باعث شده برخی از منتقدان آن را زمینه و روشی برای پولشویی تلقی کنند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.