کد خبر : 100294
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1400 - 10:18

سیل انتقادات به کاردانو | منتظر کاهش قیمت باشیم؟

سیل انتقادات به کاردانو | منتظر کاهش قیمت باشیم؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه تنها چند روز مانده به اجرای به‌روزرسانی آلونزو (Alonzo)، راه‌اندازی قراردادهای هوشمند در شبکه آزمایشی عمومی کاردانو تحت تأثیر کمپین بدنام‌سازی قرار گرفته که توسط آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، هم‌بنیانگذار پلتفرم Ethhub.io و یکی از بانفوذترین اعضای جامعه اتریوم، آغاز شده است. ساسانو با انتشار تعدادی اسکرین‌شات که در آنها مشکل

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تنها چند روز مانده به اجرای به‌روزرسانی آلونزو (Alonzo)، راه‌اندازی قراردادهای هوشمند در شبکه آزمایشی عمومی کاردانو تحت تأثیر کمپین بدنام‌سازی قرار گرفته که توسط آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، هم‌بنیانگذار پلتفرم Ethhub.io و یکی از بانفوذترین اعضای جامعه اتریوم، آغاز شده است.

ساسانو با انتشار تعدادی اسکرین‌شات که در آنها مشکل هم‎زمانی در پلتفرم مین‌سواپ (Minswap) نشان داده شده بود، این کمپین را آغاز کرد. مین‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز و از اولین برنامه‌های غیرمتمرکزی است که در تاریخ ۳ سپتامبر، بر روی شبکه آزمایشی کاردانو اجرا شد. وجود خطای هم‌زمانی در مین‌سواپ، توسط تیم آن نیز تأیید شده است.

هم‌زمانی یا Concurrency در واقع به توانایی یک پلتفرم یا برنامه برای اجرای هم‌زمان چند کار و وظیفه گفته می‌شود. به عبارت دیگر، خطای هم‌زمانی وقتی رخ می‌دهد که از تعامل چند کاربر به طور هم‌زمان با یک برنامه یا پروتکل جلوگیری شود. در مورد شبکه کاردانو، این مشکل به احتمال زیاد از عدم وجود ماشین مجازی کاردانو – مشابه ماشین مجازی اتریوم – ناشی می‌شود.

is-cardano-actually-broken
اسکرین‌شات منتشرشده توسط ساسانو.

بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشرشده، کاربران هنگام تلاش برای مبادله توکن‎ها و تأمین نقدینگی از طریق مین‌سواپ، با خطا مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد مدل حسابداری کاردانو (EUTXO) تنها می‌تواند یک خروجی تراکنش را در هر بلاک پردازش کرده و این موضوع، مین‌سواپ را عملاً غیرقابل استفاده می‌کند.

پس از آن‌که ساسانو از وجود این مشکل در پلتفرم مین‌سواپ پرده برداشت، بسیاری به این نتیجه رسیدند که قراردادهای هوشمند کاردانو کار نمی‌کنند و این شبکه بلاکچینی از کار افتاده است. حتي برخي از اعضاي جامعه کریپتو مدعي شدند كه چنين مشكلي براي كاردانو حكم اعدام را خواهد داشت و به این ترتیب، تحقيقات تيم بازبيني آن را زير سؤال بردند.

با این حال، ساندی‌سواپ (SundaeSwap)، یک صرافی غیرمتمرکز دیگر مبتنی بر کاردانو، برخی از تصورات غلط و رایج در مورد این مشکل را برطرف کرده و مدعی شده است که در واقع امکان انجام صدها تراکنش در هر بلاک وجود دارد. تیم ساندی‌سواپ ادعا می‌کند که راه‌حلی را برای این مشکل ارائه کرده و خاطرنشان کرد مشکلی که در شبکه آزمایشی رخ داده است، به معنای مرگ کاردانو نیست.

چارلز هاسکینسون چه پاسخی داده است؟

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، مدیر عامل شرکت IOHK و بنیاد کاردانو، اتهامات اخیر را سر و صدای الکی و فاد (FUD- ترس، عدم قطعیت و شک) دانست.

هاسکینسون در ویدئوی جدید خود گفت که ایجاد یک سیستم توزیع‌شده مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز که پذیرای عوامل پیچیده نیز باشد، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است.

خالق کاردانو توضیح داد که مقیاس‌پذیری قراردادهای هوشمند مستلزم راه‌حل‌های پردازش خارج از زنجیره (off-chain)، مانند هایدرا (Hydra) است و به سرمایه‌گذاری میلیون دلاری اتریوم در راه‌حل‌هایی مانند رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic rollups) اشاره کرد:

شما نمی‌توانید این سیستم‌ها را به گونه‌ای بسازید که مقیاس‌پذیری آنها به میلیاردها تراکنش در ثانیه بر روی یک سیستم برسد. شما باید آنها را از هم جدا کرده و بر هر کدام تسلط پیدا کنید، باید تراکنش‌ها را دسته‌ای کنید، باید پیش‌پردازش انجام دهید، باید وظایف مختلف را به حوزه‌های مختلف منتقل کنید.

هاسکینسون همچنین افزود که در صورت وجود تقاضا و رشد فعالیت‌های تجاری در شبکه کاردانو، می‌توان یک صرافی غیرمتمرکز بسیار پیچیده به عنوان یک زنجیره جانبی ایجاد کرد. در حال حاضر چندین راه‌حل پیشنهادی در دست بررسی هستند.

اما خبر خوب برای علاقه‌مندان به کاردانو این‌که، قیمت ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چندان تحت تأثیر این اخبار قرار نگرفته است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که ارز دیجیتال ADA با یک رشد ۰٫۵ درصدی نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در محدوده قیمتی ۲٫۹ دلار معامله می‌شود.

نوشته سیل انتقادات به کاردانو | منتظر کاهش قیمت باشیم؟ اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.