کد خبر : 86194
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 5:30

سدسازی و مدیریت منابع آب؛ تصمیم‌های بزرگی که در هشت سال محقق شد

سدسازی و مدیریت منابع آب؛ تصمیم‌های بزرگی که در هشت سال محقق شد

این حوادث تلخ که با خسارت‌های بسیار همراه بود، دولتمردان را برآن داشت تا با سدسازی ، مدیریت منابع آب و هدایت کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای و آبیاری قطره‌ای، این بحران را با موفقیت پشت سر بگذارند.
پس ..

این حوادث تلخ که با خسارت‌های بسیار همراه بود، دولتمردان را برآن داشت تا با سدسازی ، مدیریت منابع آب و هدایت کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای و آبیاری قطره‌ای، این بحران را با موفقیت پشت سر بگذارند.

پس از وقوع خشکسالی تحقیقات گسترده آغاز و مناطقی که نیاز به سدسازی داشتند نوع کاربری آن‌ها مشخص شد، همچنین دولت در ادامه این فعالیت‌ها و به منظور توسعه محصولات گلخانه‌ای از کشاورزان حمایت کرد و چاه‌های غیر مجاز مسدود و استفاده از کنتورهای هوشمند کنترل مصرف آب برای چاه‌های کشاورزی اجباری شد.

با احداث سدهای کلان، نقاط مختلف کشور به سرعت وارد چرخه ذخیره‌سازی آب شدند و تا حدود زیادی خسارت‌های ناشی از خشکسالی جبران شد.

امسال نیز به دلیل کاهش بارندگی در ماه‌های پایانی سال قبل و روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰، زمزمه خشکسالی و کم آبی به گوش می‌رسد که در این رابطه دولت به تازگی چهار طرح صنعت آب را با سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار میلیارد ریال در سه استان هرمزگان، خوزستان و مازندران مورد بهره‌برداری قرار داده و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

این طرح‌ها شامل فاز سوم سامانه نمک‌زدایی بندرعباس، خط انتقال آبرسانی به بندرعباس از آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه آب سرنی در هرمزگان، طرح آبگیری سد بالارود در خوزستان، واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری و آغاز عملیات اجرایی سد زارم رود در استان مازندران است .

خبرنگاران مراکز استانی ایرنا در ادامه سلسله گزارش‌های جهش تولید و مهمترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه پایدار و همه جانبه به ویژه در مناطق محروم و روستایی این بار موضوع سدسازی و دستاوردهای دولت در این زمینه را برجسته کردند.

در بخش دیگری از گزارش مراکز به موضوعاتی همچون نوسازی مدارس، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، رشد سرانه ورزشی، تحقق اشتغال، مقاوم سازی مسکن روستایی، و محرومیت‌زدایی از نقاط روستایی در قالب توسعه اینترنت، گازرسانی، خدمات درمانی و بهداشتی، توسعه شهری و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد پرداخته شده که در ادامه به جزئیات آنها اشاره می‌شود:

آذربایجان شرقی

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی عنوان گزارشی است از مرکز تبریز که با انتشار تصویری از بزرگ ترین سازه گلخانه ای خاورمیانه در جلفا مقدمه خود را اینگونه آغاز کرده است: سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی در سال‌های گذشته، وسعت آنها را از ۵۲.۶ هکتار در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲۶۰ هکتار در پایان سال گذشته رسانده است.

آذربایجان شرقی در سال های اخیر در توسعه صنعت گلخانه ای در سطح کشور پیشرو بوده است، به گونه ای که علاوه بر منابع ریالی سرمایه گذاری شده در این زمینه، تنها در منطقه آزاد ارس افزون بر ۲۰۰ میلیون یورو برای ایجاد و توسعه گلخانه های بزرگ مقیاس سرمایه گذاری شده است.

پی بردن به اهمیت و ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، موجب شده است که بزرگ ترین سازه گلخانه ای خاورمیانه در جلفا تاسیس و توسعه یابد که محصولات آن در یک چرخه کامل از تولید به مصرف، به طور مستقیم به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

توجه به توسعه کشت گلخانه ای از این رو اهمیت مضاعف می یابد که کارشناسان می گویند در کشت گلخانه ای علاوه بر بهبود چشمگیر بهره وری، در مصرف آب نیز نسبت به کشت سنتی ۷۰ درصد صرفه جویی رخ می دهد که برای کشوری مانند ایران با اقلیم خشک و کم آب حایز اهمیت اساسی است.

آذربایجان شرقی که تا اواخر دهه ۱۳۷۰ تنها آب آورد رودخانه «اجی چای» (تلخه رود) آن سالیانه به ۲.۲ میلیارد مترمکعب می رسید و جاده های روستایی و حتی بین شهری آن در اثر طغیان دریاچه ارومیه به زیر آب می رفت، اکنون با مشکل حاد کم آبی مواجه است.

آذربایجان غربی

رشد پنج برابری اعتبارات، گامی برای جهش در نوسازی مدارس آذربایجان غربی عنوان گزارشی است از مرکز ارومیه که در بخشی از آن می خوانیم: طی سه سال اخیر اعتبارات بخش مدرسه سازی آذربایجان غربی نسبت به سال‌های قبل از آن، پنج برابر شده که این موضوع مهمترین گام برای جهش در زمینه نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان به شمار می رود.

کمبود کلاس درس در آذربایجان غربی موضوعی بوده که سال‌ها موجب شده این استان در ارزیابی ها در ردیف ۲۹ کشوری قرار گیرد و با وجود تلاش های مسوولان با میانگین کشوری که ۵.۱۸ و سرانه استاندارد که هشت متر مربع به ازای هر دانش آموز است، فاصله ای عمیق در این حوزه وجود داشته باشد.

برای جبران این کاستی هم اکنون آذربایجان غربی نیازمند ۶ هزار کلاس درس است تا تراکم دانش آموزی در کلاسهای استان کاهش یابد و میانگین فضای آموزشی که ۵.۱۸ متر به ازای هر دانش آموز است، محقق شود که البته راهی ۱۰ ساله در این خصوص باید طی شود.

با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان استان ۶۲۵ هزار نفر و تعداد کلاس فیزیکی ۱۷ هزار کلاس است، میزان تراکم دانش آموزی در کلاس ها به ۳۶ نفر می رسد که بیانگر عمق مشکلات در این استان محروم مرزی است.

با احتساب کلاس های افتتاحی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس بوده که به طور میانگین روزانه یک باب کلاس درس به فضای ایمن آموزش استان اضافه شده است.

بر این اساس با احداث این کلاس ها درصد کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی استان از ۳۰ درصد به ۲۰/۷ درصد در سال تحصیلی جاری کاهش یافته است که نویدی بر حرکت به سوی مدارس ایمن است.

اردبیل

احداث و مطالعه ۲۰ سد در استان اردبیل؛ آبهایی که دیگر هدر نمی روند عنوان گزارش خبرنگار ایرنا در اردبیل است که به جزئیات احداث ۱۰ سد در سال‌های اخیر و مطالعه ۱۰ سد دیگر اشاره کرده که اجرای این طرح ها اقدام بزرگی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از هدر رفت آب در استان اردبیل انجام داده است.

در بخشی از این مطلب آمده است: امسال هنوز فصل گرما نرسیده دمای هوا در اردبیل تابستانی گرم را تداعی می‌کند، بارش‌ها در سال زراعی جاری بسیار کم شده و خشکسالی همچنان سایه شوم خود را بر سر منطقه تداوم بخشیده است، کشاورزان هم برای گریز از خسارت به مزارع خود تنها چشم امید به سدهایی دارند تا آب ذخیره شده پشت آنها رهاسازی شود.

یکی از اقدامات ماندنی نظام جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمان دولت تدبیر و امید پیش‌بینی و اجرای سدهایی برای جمع آوری آبهای سطحی و ذخیره‌سازی آنها بود، سدهایی که تعدادی از آنها در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده و چند سد و طرح پایاب آنها نیز در مرحله افتتاح قرار گرفته است.

بر اساس اعلام مسئولان استان اردبیل احداث ۱۰ سد بزرگ در استان طی سال‌های اخیر اجرایی شده است، سه سد از این تعداد در جریان سفر رئیس‌جمهوری در دی ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و مطالعات فنی ۱۰ سد مخزنی دیگر نیز با اخذ مجوزهای لازم از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

سد احمدبیگلو در مشگین‌شهر، سد بفراجرد خلخال و سد تازه‌کند گرمی (قباله یا سمبورچای) سه سدی هستند که در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

سد گیوی و سد سبلان نیز از جمله سدهایی هستند که عملیات اجرایی آنها در دولت تدبیر و امید تکمیل شده و هم‌اکنون طرح‌های پایاب آنها در حال اجرا هستند.

سد گیوی (کوثر) با ظرفیت ۷۶ میلیون مترمکعب ۱۰۲ متر ارتفاع دارد، این سد روی رودخانه گیوی چایی از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب است.

سد عنبران هم از جمله سدهایی است که احداث آن در دولت تدبیر و امید سرعت گرفته و هم‌اکنون دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌باشد.

همچنین دولت تدبیر و امید بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه پایاب سد خداآفرین سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر هم تسریع در روند عملیات اجرایی پروژه پایاب این سد نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است که تلاش می‌شود اعتبار لازم تامین شود.

البرز

شکست طلسم ترافیکی در شاهراه ارتباطی ایران عنوان گزارشی است از مرکز کرج که از البرز به دلیل قرار گرفتن در مسیر ۱۵ استان از جمله نقاط گردشگری شمال و داشتن ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور به عنوان شاهراه ارتباطی ایران نام برده است، استانی که طلسم ترافیک دیرینه و رکورد راه سازی آن در دولت تدبیر و امید شکسته شد.

در ادامه این مطلب آمده است: آزاد راه تهران – کرج – قزوین با بیش از ۵۳ عمر ساخت ، به عنوان قدیمی ترین مسیر ارتباطی پایتخت با استان های شمالی ، شمال غرب و غرب کشور تا پیش از دولت تدبیر و امید حدود ۶ کیلومتر آن تعریض شده بود که در ورودی پل کلاک کرج باریکی مسیر صف طولانی خودروها بین تهران – کرج ایجاد می کرد که البته هنوز هم تا حدودی این وضعیت ادامه دارد.

تردد خودروهای مسافران شمال از قدیمی جاده کرج – چالوس ، مشکل اساسی دیگری بود که با یک طرفه شدن مسیر توسط پلیس راه سوپاپ اطمینان ترافیکی آن تنظیم می شد هر چند که در این روش ترافیکی هم حجم بالای خودروها گوی سبقت را از پهنای جاده می ربود.

استان البرز تا قبل از دولت تدبیر و امید دارای۶۷ کیلومتر آزاد راه ، ۹۳ کیلومتر بزرگراه ، ۱۴۶ کیلومتر راه اصلی ، ۹۵ کیلومتر راه فرعی و ۹۲۸ کیلومتر راه روستایی بود که در مجموع طول راه های استان به یک هزارو ۳۲۹ کیلومتر رسید.

در این میان وجود چندین پروژه نیمه تمام آزاد راهی ، بزرگراهی و اصلی و فرعی در استان البرز از مواردی به شمار می رفت که حل معمای این پروژه های عظیم به دولت یازدهم و دوازدهم رسید.اینک طول این راه ها با اجرای پروژه های عمرانی به حدود یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

نخستین گام دولت تدبیر و امید با تعریض یا ۶ باندی شدن آزادراه قدیمی تهران – کرج برداشته شد، طرحی که طی سال های ۹۵ تا ۹۸ به سرانجام رسید و حدود ۱۴ کیلومتر در ۲ باند شمالی و جنوبی این آزاد راه تعریض شد و تاحدود زیادی به روان سازی ترافیک در بخشی از آزاد راه انجامید.

همچنین روکش آسفالت جاده قدیم کرج – قزوین به طول حدود ۲۰ کیلومتر ، تکمیل جاده اشتهارد – نظرآباد به طول۴۸ کیلومتر ، آسفالت خط شمالی بزرگراه ماهدشت – اشتهارد به طول ۷۰ کیلومتر و بهسازی ، تعرض و آسفالت جاده کرج – چالوس به طول ۷۲ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که در دولت تدبیر و امید به موازات تکمیل پروژه های سالخورده و اجرای طرح های جدید به سرانجام رسید.

اصفهان

توسعه ۲۹ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصفهان نماد خودباوری عنوان گزارش مرکز اصفهان است که از احداث، توسعه و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصفهان به حدود ۲۹ مگاوات در هشت سال اخیر به عنوان نماد خودباوری و تلاش متخصصان و مهندسان ایرانی یاد کرده که ضریب اطمینان تامین انرژی برق پایدار را در استان افزایش داده است.

در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه زیرساخت‌های مرتبط با صنعت برق و توسعه روز افزون نیروگاه‌ها تلاش کرد و در یکی از بخش‌های مهم، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از انرژی‌های پاک را مدنظر قرار داد.

افزایش بهره وری فعالیت نیروگاه‌های مختلف در کشور از جمله مواردی بود که وزارت نیرو بیش از قبل به آن بها داد و با کوشش مضاعف در این زمینه دستاوردهایی به جا گذاشت.
استان اصفهان در زمین صنعت از جمله پیشتازان کشور محسوب می‌شود و در صنعت تولید برق توانسته در ابعاد مختلف به دستاوردها و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند.

استان اصفهان تامین‌کننده حدود ۹ درصد برق شبکه سراسری کشور و نیروگاه‌های آن دارای اهمیت بسیاری در تامین برق مطمئن و پایدار مورد نیاز شبکه سراسری برق است بنابراین دستیابی به دانش فنی برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه‌ها و تعمیرات اساسی آنها جایگاه ارزشمندی در صنعت برق کشور دارد.

افزایش تولید انرژی برق یکی از دستاوردهای اصفهان در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با وجود محدودیت‌هایی مانند مصرف انرژی گاز و آب است برای مثال بطوریکه تولید برق در نیروگاه‌های استان در سه ماه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن با افزایش ۱۵ درصد به ۶ هزار و ۴۰۰ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی رسید.

بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از شرکت برق منطقه ای اصفهان، توسعه زیرساخت ها و طرح‌های زیربنایی صنعت برق در سال‌های اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم بطور چشمگیری رشد یافته است و این روند تا پایان دولت فعلی و پایان امسال ادامه خواهد داشت.

ایلام

رشد ۱۴ درصدی سرانه ورزشی ایلام طی هشت سال عنوان گزارش خبرنگار ایرنا در ایلام است که موفقیت های حوزه ورزش در دولت تدبیر و امید پرداخته است و در مقدمه نوشته است: در دولت تدبیر و امید حوزه ورزش استان در زمینه‌های مختلف به لحاظ کمی و کیفی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است که یکی از آنها افزایش تعداد ورزشکارن سازمان یافته و تکمیل و افتتاح پروژه‌های ورزشی است.

بارشد ۱۴ درصدی سرانه فضاهای ورزشی استان در دولت یازدهم و دوازدهم میزان سرانه ورزشی از ۷۸ صدم به بیش از ۹۲ صدم مترمربع افزایش یافته است.

از ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از ۳۸ فضای ورزشی سرپوشیده و روباز در استان ایلام احداث و به بهره‌برداری رسیده است که این تعداد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است.

حوزه ورزش استان ایلام از نظر اعتبارات نیز در دولت تدبیر و امید رشد بسیار مناسبی داشته است بطوریکه اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام از حدود ۸۷ میلیارد ریال در سال ۹۲ با افزایش چشمگیر به ۴۴۵ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است.

تاسیس باشگاه‌های خصوصی استان در دولت تدبیر و امید نیز در هشت سال گذشته افزایش یافته است و از ۱۸۰ باشگاه، با حمایت‌های ورزش وجوانان به ۴۱۰ باشگاه در سال ۹۹ رسیده است.

تهران

سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید ۹۶ هزار شغل در استان تهران ایجاد می‌شد اما متولیان امر با ایجاد ۱۱۲ هزار شغل جدید توانستند بیش از میزان تعهد در نظر گرفته شده اشتغالزایی کنند، اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا در تهران را بر آن داشت تا با نوشتن گزارشی با عنوان ایجاد ۱۱۲ هزار شغل جدید؛ تحقق اشتغال در استان تهران فراتر از انتظار به جزئیات تلاش های دولت در این رابطه بپردازد.

در قسمتی از این گزارش می خوانیم: در حالی که بعد از نقض برجام توسط آمریکا، شاهد شدت گرفتن تحریم های ظالمانه غرب با هدف قراردادن اقتصاد و اشتغال کشورمان از یک طرف و شیوع ویروس کرونا از طرف دیگر بودیم، اما در این شرایط با تلاش متولیان امر از سال ۹۷ تا ۹۹ شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان تهران هستیم.

در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با مرتفع شدن مشکلات زیرساختی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی نرخ بیکاری استان تهران در سال گذشته به ۸.۴ درصد کاهش یافت.

سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ شغل در این استان ایجاد شد و ۷.۷ درصد میزان استفاده از برق در بخش صنعت، ۱۳۵ درصد صدور جواز صنعتی و ۳۵ درصد صدور جواز در بخش کشاورزی رشد داشت.

این ارقام نشان دهنده اهتمام تمامی مدیران در بخش های مختلف برای عمل به شعار سال و تاکیدات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است که با وجود همه تحریم ها و سختی ها این موفقیت نصیب استان تهران شد.

چهارمحال و بختیاری

مقاوم‌سازی ۱۴ هزار مسکن روستایی گامی در توسعه چهارمحال و بختیاری عنوان گزارش مرکز شهرکرد است که در بخشی از آن می خوانیم: ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی با پرداخت ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در طول هشت سال گذشته در چهارمحال و بختیاری مقاوم‌سازی و احداث شده است که بر این اساس با مقاوم‌سازی نیمی از خانه‌های روستایی گام مهمی در توسعه و محرومیت‌زدایی در این استان برداشته شده است.

با توجه به وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله و فرسوده و ناکارآمد بودن بیشتر بافت‌های روستایی، استفاده نکردن بهینه از مصالح جدید ساخت و ساز در ساختمان‌های اخیر و قدیمی بودن ساختمان‌های موجود مقوله ساخت و ساز در روستاها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و می‌طلبد تا نسبت به مقاوم‌سازی روستاها بیش از پیش توجه شود.

در همین راستا از سال۸۴ مقرر شده است تا سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور بازسازی شود که این تعداد مسکن متناسب با جمعیت و تعداد واحدهای روستایی هر منطقه در بین استان‌ها توزیع می‌شود.

مقاوم‌سازی روستاها در استان چهارمحال و بختیاری که ۳۶ درصد از جمعیت حدود یک میلیون نفری آن در روستاها زندگی می‌کنند و با مخاطرات و بلایای طبیعی متعددی از جمله زلزله و رانش زمین در خطر است اهمیت بالایی دارد.

خراسان شمالی

التیام زخم محرومیت خراسان شمالی با توسعه بهداشت و درمان عنوان گزارشی است از مرکز بجنورد که از اجرای طرح تحول نظام سلامت دردولت یازدهم و دوازدهم و رشد ۲.۵ برابری تخت های بیمارستانی و پنج برابری فضای بهداشتی و درمانی در هشت سال گذشته نوشته است.

مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: در هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم صرفنظر از برخورداری تمام جمعیت استان خراسان شمالی در قالب طرح تحول نظام سلامت از بیمه درمانی رایگان که خاطرات تلخ هزینه های بیمارستانی بیماران به عنوان دغدغه اصلی خانواده های این افراد را از بین برد که در همین مدت نیز هشت بیمارستان در شهرهای مختلف این استان به بهره برداری رسید و افزون بر ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای بهداشتی و درمانی این استان محروم کشور با هزینه حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اضافه شد که در طول چهار دهه فعالیت ساخت و ساز فضای درمانی و بهداشتی در این منطقه بی سابقه است.

پیش افتادن سرانه تخت از میانگین کشور

براساس آمار رسمی با اجرای طرح تحول نظام سلامت تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم تعداد تخت های بیمارستانی در استان خراسان شمالی ۶۸۸ تخت بود که برای هر یکهزار نفر کمتر از یک تخت وجود داشت، ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون در قالب طرح تحول نظام سلامت ۸۶۲ تخت جدید به بیمارستان های استان اضافه کرد تا با احتساب تخت های بیمارستانی دانشکده اسفراین که پیش از دولت ساخته شد، آمار این تخت ها به یک هزار و ۷۰۰ برسد.

طبق این گزارش با وجود تنگناهای مالی سخت دولت ناشی از تحریم و کرونا به طور میانگین هر سال ۱۲۰ تخت بیمارستانی در استان تکمیل و تحهیز شد و هم اکنون به ازاء هر یکهزار جمعیت در استان حدود دو تخت وجود دارد که میانگین کشوری آن ۱.۷ تخت است.

علاوه بر آن با وجود این که عمر هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم آخرین فصل از این برگ را پشت سر می گذارد، ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی برای شهرستان مرزی راز و جرگلان نیز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن از سوی قرارگاه سازندگی در آذرماه سال گذشته شروع شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بودجه برای اجرای عملیات ساخت این بیمارستان نیز پیش بینی شد تا تمام شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی بیمارستان دار شوند.

رشد ۶۱ درصدی فضای بهداشتی و درمانی

براساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در دولت یازدهم و دوازدهم ضمن توجه به حوزه درمان به بخش بهداشتی به عنوان مجری طرح های پیشگیرانه افزون بر ۹۸ هزار متر مربع فضای بهداشتی و درمانی در این استان محروم کشور با اعتباری افزون بر حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی و استانی هزینه شد که در مقایسه با دولت های گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمار ساخت و تکمیل فضاهای بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی حدود ۶۱ درصد بیشتر شد.

خراسان جنوبی

توسعه شهری خراسان جنوبی با رشد ۲۴۰ درصدی اعتبارات عنوان گزارشی است از مرکز بیرجند که به جزئیات اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در رابطه با توسعه زیرساخت های شهری با اعتبار ۹۷۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان پرداخته است.

مقدمه این گزارش اینگونه آغاز شده است: استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر در مناطق شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

این استان در حال حاضر ۳۲ شهر دارد که از این تعداد پنج شهر در دولت تدبیر و امید تاسیس شده است.

عمران و توسعه شهری خراسان جنوبی در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف از جمله ساخت مسکن، احداث و توسعه فضای سبز، پایدارسازی آب در شبکه‌های شهری، بهسازی و آسفالت معابر در دستور کار مدیریت استان و شهری بوده و یکی از دلایل اصلی موفقیت در این زمینه افزایش اعتبارات است.

سال گذشته با وجود تنگناهای مالی دولت و شرایط متاثر از تحریم و کرونا، ۱۲۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲.۶ درصدی دارد.

همچنین به منظور رفع مشکلات شهرداری‌ها درخصوص تامین انواع ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی با کمک سازمان همیاری شهرداری‌ها در مناسبت‌های مختلف خودروهای خدماتی و عمرانی تحویل شهرداری‌های این استان شده است.

اقدام دولت به افزایش تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح ساخت مسکن نیازمندان و اقدام ملی مسکن موجب رونق ساخت و ساز در مناطق شهری خراسان جنوبی شده و فعال‌سازی برخی صنایع و مشاغل وابسته به صنعت سازمان را در پی داشته است که عاملی برای توسعه شهری محسوب می‌شود.

خراسان رضوی

رشد هشت برابری سرمایه گذاری در صنعت فولاد خراسان رضوی عنوان گزارش مرکز مشهد است که بخش دیگری از اقدامات دولت در هشت ساله گذشته در این استان را مورد بررسی قرار داده است.

در قسمت اول این گزارش آمده است: یکی از بزرگترین اقدامات اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم در خراسان رضوی جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن و جهش‌های اقتصادی در صنعت فولاد به ویژه در شهرستان خواف است به طوری که سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ آهن و طرحهای فولادی این استان طی هشت سال گذشته حدود هشت برابر شده است.

ذخایر غنی از سنگ آهن در نقاط مختلف خراسان رضوی یکی از گنجینه های بی بدیل این منطقه است که سالها به صورت خام از استان به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور صادر می شد و آرزوی فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای ساکنان این استان را بر دل آنان گذاشته بود.

خوشبختانه با تدبیر دولت و ورود سرمایه گذاران به حوزه معدنی خراسان رضوی، واحدهای صنعتی برای فرآوری سنگ آهن مستقر شدند و نخستین پایه های فرآوری این ماده معدنی و تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه ایجاد شد.

واحدهای گندله سازی، کنسانتره آهن، آهن اسفنجی و شمش فولاد امروزه بخش عظیمی از انقلاب صنعتی فولاد در منطقه خراسان رضوی را تشکیل می دهند که هدف تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ را دنبال می کنند.

معادن سنگ آهن در شهرستانهای خواف، تایباد، گناباد و بردسکن خراسان رضوی قرار دارد و زنجیره تولید فولاد در طرحهای تولیدی از استخراج معدن تا تولید کنسانتره و گندله و فولاد در داخل استان و ارسال آن برای تولید فولاد در خارج از استان در بخشی تکمیل شده و در بخشهای دیگر در حال تکمیل است.

خوزستان

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دولت دوازدهم با اجرای پروژه‌های بزرگ بهداشتی و درمانی و توسعه تجهیزات به ویژه در دوران کرونا خدمات ارزشمندی در راستای حفظ و ارتقای سلامت مردم انجام داد به طوری که بیش از ۲۰۰ پروژه بهداشتی درمانی در چهار سال اخیر در استان به بهره برداری رسید، توضیحات بیشتر در این رابطه را می توانید در گزارش مرکز اهواز با عنوان حفظ و ارتقای سلامت مردم با اجرای بیش‌ از ۲۰۰ پروژه درمانی در خوزستان بخوانید.

در بخشی از این گزارش آمده است: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در چهار سال اخیر به ویژه در زمان درگیری با ویروس کرونا با همراهی مسئولان استانی و ملی جایگاه ویژه ای در خدمت‌رسانی به مردم پیدا کرده و کادر بهداشت و درمان با وجود بار سنگین مراجعان از هیچ خدمتی دریغ نکرده اند.

این دانشگاه با افتتاح و توسعه مراکز مختلف بهداشتی و درمانی، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی گام بزرگی در راستای جان مردم برداشت.

راه اندازی ۴۸ پروژه از ۱۶۴ پروژه عمرانی، بهداشتی درمانی کشور در خوزستان، از جمله دستاوردهایی است که در یک سال گذشته با یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال هزینه انجام شد.

این پروژه‌ها شامل ۲۱ پروژه درمانی طرح تحول نظام سلامت، تجهیزات درمانی و زیربنایی حوزه سلامت با ظرفیت ۱۵۶ تخت، ۱۴ پروژه مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و آزمایشگاه در حوزه بهداشت، هفت پروژه احداث و تجهیز منازل پزشکان، ۶ پروژه پایگاه فوریت‌های پزشکی و پد هلیکوپتر اورژانس، در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز است.

پروژه فاز ۲ اورژانس، راه‌اندازی بخش عفونی، خرید و راه اندازی ۲ دستگاه هواساز فشرده در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره)، احداث و راه اندازی بخش‌های برونکوسکوپی و ERCP با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال، خرید و نصب یک دستگاه اکسیژن ساز با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال، تهیه و نصب دستگاه تصفیه ساز فاضلاب با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز بخشی دیگر از پروژه های بهره‌برداری شده بود.

همچنین بهره‌برداری از طرح های مختلف بهداشتی و درمانی در دهه مبارک فجر جلوه ای دیگر از خدمات رسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود.

زنجان

گام‌های بلند توسعه در زنجان با احداث سدها و مدیریت منابع آب عنوان گزارش مرکز زنجان است که در مقدمه آن اشاره شده است: تامین منابع آبی همواره از دغدغه های نهادهای مرتبط با این حوزه همچون وزارت نیرو و جهادکشاورزی به خصوص در مناطقی با میانگین بارندگی کم است و زنجان نیز در زمره استانهای با کمبود نزولات جوی است که احداث سدها از جمله تدابیر اتخاذ شده جهت مدیریت منابع آبی و توسعه پایدار در بخشهای مختلف است.

ساخت سد در هر منطقه ای کنترل روان آبها و جلوگیری از وقوع سیلاب، تامین آب حوزه کشاورزی و مصرف خانوارهای روستایی و شهری از طریق ذخیره آب و تولید انرژی را به دنبال دارد.

در حالی که بشر اولیه برای تامین آب مورد نیاز خود، شروع به کندن چاه کرد وخانه ها و کم‌کم شهرها را در کنار رودخانه ها بنا کرده و برای نگهداری وذخیره آب سد ساخت.

در گذشته ایجاد سد عمدتا با اهداف تامین آب آشامیدنی و آبیاری مزارع کشاورزی بوده اما امروزه به دلیل نیاز به انرژی برق آبی و دیگر اهداف، توسعه بیشتری یافته و برداشت از آب های شیرین جهان دلیلی براهمیت سد سازی در دنیای امروز است.

به گفته مسوولان استان زنجان طی هشت سال گذشته سه طرح سد سازی در استان زنجان آغاز و به مرحله بهره برداری رسیده است.

سد "بلوک" و " فیله خاصه " در شهرستان زنجان از جمله این پروژه ها به شمار می روند که به ترتیب در سال های ۸۵ و ۸۴ اجرای این پروژه ها آغاز و در سال های ۹۸ و ۹۵ به بهره برداری رسید و حجم آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷هزار مترمکعب است که این طرح ۲۱۶هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است.

سد فیله خاصه نیز سالانه آب موردنیاز برای آبیاری تحت فشار۲۴۲ هکتار از زمین های کشاورزی در روستاهای فیله خاصه و سیف آباد منطقه زنجانرود را تامین می کند.

سد میرزاخلو نیز ازجمله سدهایی است که در هفت سال اخیر در شهرستان طارم و شمال شرقی زنجان، در ضلع شمالی رودخانه قزل اوزن و روستای پاوه رود احداث شده در سال ۸۸ ساخت آن آغاز و ۹۶ نیز به بهره برداری رسیده است.

این سد سالانه حدود ۲ میلیون متر مکعب آب تنظیمی را به منظور توسعه و آبیاری ۳۳۰ هکتار از باغات زیتون منطقه طارم را تامین می کند که این مهم موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان منطقه می شود.

فارس

شعله امید، گرمابخش یک هزار و ۴۳۹ روستای استان فارس عنوان گزارش مرکز شیراز است که در مقدمه نوشته است: توسعه گاز رسانی در استان فارس به ویژه در هشت سال گذشته از جمله اقدامات شایان توجه دولت است که موجب دگرگونی وضعیت معیشت و زندگی مردم به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم استان فارس شده و چیرگی بر محرومیت در این مناطق با توسعه گازرسانی و رشد صنایع محقق شده است.

مروری بر آمار روستاها، شهرها و واحدهای صنعتی تولیدی برخوردار از گاز طبیعی در هشت سال گذشته نشان از فعالیت مستمر دولت تدبیر و امید در این عرصه دارد تا جایی که آمارها از رشد بیش از ۲ برابری شمار روستاهای بهره‌مند از گاز طی این مدت حکایت دارد.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۲ ، شمار روستاهای برخوردار از گاز در این استان ۶۷۷ روستا بود که این آمار در هشت سال فعالیت این دولت رشد افزون بر ۲ برابر داشته و گویای عملیاتی شدن نهضت گازرسانی است.

در این بازه زمانی، یک هزار و ۴۳۹ روستا در استان فارس از مزایای گاز طبیعی برخوردار شده‌اند و بدین ترتیب، شمار روستاهای دارای این مزیت به ۲ هزار و ۲۰۷ روستا رسیده است.

توسعه‌ گازرسانی به نقاط روستایی و شهری با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم بوده است، در راستای این هدف تاکنون افزون بر ۸۸.۲ درصد جمعیت روستایی استان فارس از گاز طبیعی بهره مند شده اند.

قم

ارتقای ضریب نفوذ اینترنت به ۹۹.۵۳ درصد، بخشی از تحول هشت ساله در قم عنوان گزارشی است که به تشریح توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات استان قم پرداخته و در مقدمه آمده است: رشد ۹۰ برابری پهنای باند، ارتقای ضریب نفوذ اینترنت استان به ۹۹.۵۳ درصد، اتصال تمام روستاهای و مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات تنها بخشی از تحولی است که دولت تدبیر و امید در این استان رقم زد.

اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ یعنی چند ماه پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سفر به قم در جلسه مدیران استان در استانداری، در پاسخ به مطالبه مراجع عظام تقلید و علمای این استان به منظور تقویت فضای مجازی جهت گسترش فعالیت های حوزه های علمیه در مکتب اهل بیت(ع)، وعده داد که پهنای باند اینترنت در قم به منظور ترویج علوم دینی و معارف اسلامی افزایش می یابد.

وزیر وقت ارتباطات در آن جلسه وعده داد که پهنای باند استان قم از حدود ۴ گیگابیت بر ثانیه به ۴۸ گیگابیت در ثانیه افزایش یابد ولی حالا با گذشت حدود هفت سال از این وعده، نه تنها این وعده محقق شد بلکه پهنای باند قم به ۳۶۰ گیگابیت بر ثانیه هم اکنون بیش از هفت و نیم برابر از وعده دولت به مردم قم بوده است.

زیرساخت‌های ارتباطی استان در دولت تدبیر و امید با شتاب چشمگیری مواجه بوده است، برخورداری یک‌میلیون و ۳۶۴ هزار قمی از اینترنت پهن باند ثابت و سیار و همچنین اتصال تمامی مدارس از جمله ۱۵۹ مدرسه روستایی و ۶۲۲ مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات ازجمله دستاوردهای مهم فاوا در قم است.

در کنار احداث و ارتقای ایستگاه‌های مخابراتی در مناطق شهری و روستایی، فیبر درون‌شهری این استان در دولت تدبیر وامید به ۵۷۰ کیلومتر افزایش یافته ضمن اینکه در این دولت اجرای ۸۰ کیلومتر فیبر نوری نیز در سطح روستاهای استان به بهره برداری رسیده است. پهنای باند اینترنت استان در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ حدود ۲ گیگابیت برثانیه بود که این پهنا هم‌اکنون با رشد ۹۰ برابری به ۳۶۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته‌است.

هم اکنون بیش از یک میلیون و ۳۶۴ هزار مشترک اپراتورهای مختلف تلفن همراه در این استان به پهنای باند سیار دسترسی دارند، با توسعه سایت‌های فعال شبکه توسط اپراتورهای تلفن همراه، هم اکنون ۸۲۸ هزار مشترک همراه اول، ۴۸۴ هزار مشترک ایرانسل و ۵۲ هزار مشترک رایتل به پهنای باند سیار دسترسی دارند.

کرمان

دیار کویری کرمان در سال‌های اخیر بیش از همیشه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که سدسازی طی هشت سال گذشته در راستای تامین آب حوزه‌های مختلف به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با این پدیده در کرمان اجرا شده و هم اکنون نیز با قوت ادامه دارد.

اهالی دیار کریمان در طول اعصار گذشته به دلیل اقلیم خشک و نیمه خشک کویری خود را با معضل کمبود آب سازگار کرده اند به طوری که حفر قنات و شبکه آبرسانی سنتی، یادگار نیاکان ما برای زیست در محیطی کویری است.

برنامه ریزی و فعالیت های مسئولان در زمینه حل و کاهش بحران آب در استان کرمان طی سال های اخیر با شتاب بیشتری پیگیری و اجرا و توفیقات بسیار موثری نیز حاصل شده است که جزئیات این موضوع را می توانید در گزارش مرکز کرمان با عنوان ضرورت تداوم سدسازی در اقلیم خشک کرمان بخوانید.

در بخش دیگر این گزارش اشاره شده است: بخش سدسازی در کرمان طی هشت سال گذشته با قدرت فعالیت خود را ادامه داده بطوری که طی این مدت، عملیات آبگیری یک سد آغاز و سد دیگر نیز با پیشرفت چشمگیری راهی تا مرحله بهره برداری ندارد.

راور در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان و در حاشیه کویر لوت واقع شده است که بحران خشکسالی و کم آبی فشار فزاینده ای بر این شهرستان و توابع آن وارد کرده به طوری که تامین نیاز آبی آن در اولویت قرار دارد.

ساخت سد قدرونی در ۵۰ کیلومتری این شهرستان به عنوان منبع مهم ذخیره و تامین آب بویژه در بخش آشامیدنی پس از ۱۳ سال در دولت تدبیر و امید تکمیل شد تا منبع مطمئنی برای آب منطقه باشد.

عملیات آبگیری سد قدرونی راور با حجم مخزن ۴۴ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو ۱۷ شهریور ۹۹ به بهره برداری رسید.

کرمانشاه

گازرسانی به هزار و ۶۸۰ روستای کرمانشاه تحقق عدالت در دسترسی به انرژی عنوان گزارش مرکز کرمانشاه در زمینه خدمات دولت تدبیر و امید در راستای گازدار کردن روستاهای این استان است.

در بخشی از این مطلب آمده است: یکی از خدمات دولت تدبیر و امید، رشد تصاعدی گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه بوده به طوری که روستاهای گازدار استان از ۲۱۰ روستا در سال ۹۲به هزار و ۶۸۰ روستا در پایان سال ۹۹رسیده است.

کرمانشاه نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به شبکه گاز شهری متصل شد؛ در این سال لوله های گاز از شرق استان وارد و ابتدا زندگی اهالی شهرستان های کنگاور و صحنه را متحول کرد.

عملیات گازرسانی هرچند به کندی اما به صورت مستمر پیش رفت و آرام آرام به همه شهرهای شمال، جنوب و غرب استان هم رسید.

تا ابتدای دهه ۹۰ اما بیشتر روستاییان استان هنوز به همان شیوه سنتی اقدام به تهیه سوخت می کردند تا اینکه عملیات گازرسانی جان دوباره گرفت و در کمتر از هشت سال تقریبا همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازدار شدند.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه مناطق محروم و کمتربرخوردار در مجموع هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش گازرسانی در کرمانشاه انجام داده است.

تاکنون عملیات گازرسانی به هزار و ۶۸۰ روستا معادل ۸۲ درصد روستاهای استان کرمانشاه انجام شده و با اتمام پروژه های در دست اقدام ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی استان به ۹۱ درصد خواهد رسید.

در راستای سیاست های محرومیت زدایی دولت برای سال ۱۴۰۰، گازرسانی به ۳۵۳ روستا و سه شهر باقیمانده هم با مجموع اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است و بنا به گفته مسوولان تا پایان امسال از این تعداد، ۲۳۰ روستا و سه شهر گازدار می شوند و گازرسانی به سایر روستاها هم در سال آتی به نتیجه می رسد.

کهگیلویه و بویراحمد

احیای ۵۵هزار هکتار جنگل و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد سرآغاز طبیعت سبز عنوان گزارشی است از مرکز یاسوج که در مقدمه آن می خوانیم: جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد که به دلایلی چون آتش سوزی ها،خشکیدگی درختان جنگلی،چرای بی رویه دام و قاچاق چوب زخمی بی رحمی های انسان است با اقدام هایی همچون ایجاد جنگل های دست کاشت، کشت گیاهان دارویی، قرقبانی و برنامه های حفاظتی در مسیر احیا قرار گرفته است.

تلاش برای احیای جنگل ها و مراتع استان افزون بر حفظ عرصه های طبیعی منجر به ایجاد اشتغال برای جوامع محلی نیز شده است همین امر باعث شده که طبیعت دوستان بیشتر نسبت به حفظ جنگل ها و مراتع حساس باشند.

امروزه جنگل ها و مراتع از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار یاد می‌شود به همین علت اهتمام برای احیای این گنجینه های خدادادی خدمتی ماندگار محسوب می شود.

در شرایطی که براساس آمار رسمی ۱۷۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی ،نفوذ ریزگردها،شیوع آفت دچار خشکیدگی شده و سالیانه ۲ هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان به دلیل آتش سوزی دچار خسارت می شود تلاش برای حفظ عرصه های طبیعی در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است و بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

بلوط ۸۰ درصد از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد را تشکیل می دهد که کارشناسان تعداد درختان بلوط استان را ۷۳میلیون اصله برآورد کرده اند.

همین ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند مسوولان استان را بر آن داشته تا با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهند.

مازندران

شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران که زمانی نه چندان دور با وجود کم تعداد بودن در محاصره انبوهی از مشکلات قرار داشتند ، طی هشت سال گذشته با حمایت همه جانبه دولت ، تعدادشان تقریبا ۶ برابر شده و اکنون با قرار گرفتن در مسیر هموار ، به باغ نورسته توسعه استان تبدیل شده‌اند .

مرکز ساری در گزارشی با عنوان استحکام بنیاد شرکت‌های دانش بنیان مازندران در سایه تدبیر به تشریح این موضوع پرداخته و در مقدمه نوشته است: شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران تا همین چند سال پیش به گواه گزارش هایی که ایرنا بارها و بارها منتشر کرد ، ناامیدانه با انبوهی از مشکلات مانند کمبود فضا برای فعالیت ، نبود نقدینگی و انباشت تولیدات بدون مشتری دست‌وپنجه نرم می‎ کردند و دست روی دل هر یک از جوانان نخبه فعال در کسب و کارهای دانش بنیان می گذاشتی ، صدای خرد شدن استخوان های امیدشان را به وضوح قابل شنیدن بود.

در آن سال ها بسیاری از نخبگان جوان مازندرانی که با هزار امید و آرزو پس از فراغت از تحصیل به دنبال راه اندازی کسب و کار مبتنی بر علم و دانش وقتی به پارک علم و فناوری استان برای کمک و پشتیبانی مراجعه می کردند ، یا با نبود فضا و مکان برای فعالیت مواجه و یا در میانه راه بدون حمایت رها می شدند. آن دسته از شرکت هایی هم که کارشان به نتیجه و تولید می رسید ، پس از مدتی به خاطر ضعف هایی که در مجموعه پارک وجود داشت با انبوهی از تولیدات فاقد بازار فروش به مرز ورشکستگی می رسیدند و آه از نهادشان بر می آمد.

ورق روزگار برای این شرکت ها اما از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بعدها با در پیش گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی برگشت و روز به روز مسیر توسعه و نوآوری بیشتر را پیمودند و اکنون در مجموعه پارک علم و فناوری مازندران به جایگاهی دست یافته اند که نقششان در اقتصاد دانش بنیان استان غیرقابل انکار است.

پارک علم و فناوری مازندران از سال ۸۹ فعالیت خود را با چهار شرکت دانش بنیان آغاز کرد و در ابتدای کار ، دایره محدودی از اعتماد و فعالیت را به نمایش گذاشت ، اما در سال های اخیر بسته های حمایتی باعث شد که نه تنها شرکت های جدید وارد فعالیت فناورانه شوند، بلکه شرکت های صنعتی قدیمی نیز پا در عرصه دانش بنیان گذاشتند تا کیفیت و رقابت پذیری محصولات خود را ارتقا بخشند.

در چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از این شرکت ها با سیاست های حمایتی دولت کار خود را از مراکز رشد دانشگاهی آغاز کردند و پس از حرکتی منطقی به موفقیت رسیدند.در استان مازندران طی هفت سال اخیر با بسته‌های حمایتی دولت تعداد شرکت های دانش بنیان رشد ۵۶۰ درصدی داشتند و توانستند دایره فعالیت و کسب و کار خود را گسترش دهند.

طبق گزارش های رسمی ، در سال ۹۲ تنها ۳۳ شرکت فعال در حوزه دانش بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری مازندران فعالیت داشتند که حدود ۳۴۰ نفر در آنها مشغول کار بودند ، اما اکنون حمایت دولت در حوزه شرکت های دانش بنیان سبب شده است تا میزان اشتغال در این بخش هم تقریبا ۷.۵ برابر شود.

هرمزگان

توسعه ۷۴۰ هکتاری کشت گلخانه‌ای هرمزگان در هفت سال اخیر عنوان گزارشی است از مرکز بندرعباس که در بخشی از آن اشاره شده است: فضای گلخانه ای هرمزگان درطول هفت سال اخیر و تا پایان سال ۹۹ با حمایت‌‎های ویژه دولت و همت بخش خصوصی به ۷۴۰ هکتار برابر با ۹۰۰ درصد توسعه یافته است.

افزایش تصاعدی سطح گلخانه‌های هرمزگان در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر رویش جوانه‌های امید برای توسعه این بخش در استان، نویدبخش آینده‌ای روشن برای توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور دارد.

باتوجه به اینکه هرمزگان در بیش از ۲ دهه گذشته با کمبود آب و خشکسالی‌های طولانی مواجه بوده؛ بهترین روش برای کاهش مصرف آب و بالابردن افزایش راندمان محصول، توسعه مجتمع‌های گلخانه ای در استان می‌باشد که در سال‌های اخیر بویژه از ۲ سال گذشته طرح‌های بزرگی با حمایت دولت و همت بخش خصوصی در این زمینه به ثمر نشسته است.

کارشناسان حوزه کشاورزی می‌گویند که افزایش ۱۰ برابری تولید در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف آب از مهم‌ترین مزایای کشت‌های گلخانه‌ای به شمار می‌رود و این بدان معناست که بهره برداران در زمین‌های با مقیاس کوچک هم قادر به تولید میزان قابل توجهی محصول هستند.

هم اکنون محصولاتی همچون فلفل‌های دلمه رنگی، گوجه فرنگی، بادمجان و خیار از جمله محصولات گلخانه‌ای استان هرمزگان به شمار می‌رود که بازار خوبی از فروش این محصولات درسطح کشور به خود اختصاص داده است.

همدان

ساخت ۶ سد در استان همدان، تحولی برای پویایی اقتصاد و زندگی عنوان گزارش مرکز همدان است که به تشریح جزئیات ساخت ۶ سد در هشت سال گذشته و رساندن گنجایش ذخیره آب این استان به ۱۲۶ میلیون متر مکعب پرداخته و در مقدمه نوشته است: تصمیم‌ بزرگ دولت برای ساخت سد موجب حل مشکل کم آبی شد و آمارها نشان می‌دهد حاصل این رویکرد موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده و جمعیت برخی از روستاهای استان افزایش داشته است.

خشکسالی در مقایسه با سایر بخش‌ها، بیشترین آسیب را به بخش کشاورزی و محیط زیست این استان وارد کرد. آب سراب‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها کاهش یافت و خیلی از آن‌ها خشک شدند. خشکسالی در زندگی مردم همدان به راحتی قابل لمس بود. بررسی عوارض به وجود آمده ناشی از این خشکسالی نشان داد می‌توان مشکلات به وجود آمده را با مدیریت مناسب به میزان قابل توجهی کاهش داد.

فرهنگ‌سازی، برای درک بیشترِ مفهوم استفاده بهینه از آب، مهمترین رویکردی بود که مسوولان آغاز کردند. اما تحقیقات نشان داد ۹۷ درصد مصرف غیر بهینه آب، به بخش کشاورزی این استان مربوط می‌شود. با آغاز دهه ۹۰ و پس از آن روی کار آمدن دولت یازدهم، کاشت محصولات کشاورزی به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفت. آبیاری قطره‌ای در دستور کار کشاورزان قرار گرفت. چاه‌های غیر مجاز مسدود و پُر و استفاده از کنتورهای هوشمند کنترل مصرف آب برای چاه‌های کشاورزی اجباری شد.

حالا با این روش‌ها گره کور خشکسالی در دیار هگمتانه کمی شل شده بود و مسوولان بنا بر بررسی و تحقیق کارشناسان، تصمیم به ساخت ۶ سد در مناطق تعیین شده گرفتند. عملیات ساخت این سدها به سرعت اجرا و نوع کاربری این سدها تامین حق آبه‌های کشاورزی و حفظ محیط زیست اعلام شد.

سدهای کلان ملایر، سرابی تویسرکان، شنجور رزن و نعمت‌آباد اسدآباد، خیلی زود وارد چرخه ذخیره‌سازی آب در همدان شدند. سدهای خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند نیز با پیشرفت مناسب به سرعت در حال ساخت هستند.

با بهره‌برداری از این سدها، مشکلات کم آبی دیار هگمتانه به پایان رسیده و رویش سبز گیاهان، زایش پر بار محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است. تامین منابع آبی، رونق کشاورزی و حمایت دولت برای ایجاد کشت گلخانه‌ای، روستاییان را مجاب به سکونت در دیار خود کرده است.

تصمیم‌ بزرگ دولت برای ساخت سد موجب حل مشکل کم آبی شد و آمارها نشان می‌دهد حاصل این رویکرد موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده و جمعیت برخی از روستاهای استان افزایش داشته است.

یزد

شهرستان بافق بیشتر از نظر معدنی در کشور شناخته شده اما در سال های اخیر علاوه توسعه صنایع جوار معدنی که باعث کاهش خام فروشی ذخیره معادن این شهرستان شده با اهتمام دولت جریان توسعه در این شهرستان در زمینه‌های مختلف شتاب قابل توجهی یافته است.

از ابتدای دهه ۵۰ خورشیدی که کار استخراج سنگ آهن در معدن چغارت بافق با ذخیره ۱.۴ میلیارد تن آغاز شد، کمتر کسی به فکر ارزش افزوده حاصل از مواد معدنی و پیشگیری از خام فروشی سنگ آهن بود، اما اجرای طرح‌های جوار معدنی در سال های اخیر باعث جلوگیری از خام فروشی موادی مانند سنگ آهن ، سرب و روی و رونق اقتصادی و ارزش افزوده فراوان در شهرستان شده است.

تولید سالانه بافق بین ۳.۲ تا چهار میلیون تن بود که از طریق خطوط ریلی و حمل و نقل جاده ای به کارخانه فولاد خوزستان و ذوب آهن مبارکه اصفهان و بعضا به خارج از کشور صادر می شد، از رهگذر فروش مواد اولیه ای مانند سنگ آهن ۲ در صد آن به عمران و آبادانی بافق اختصاص می یافت و تعدادی از جوانان این شهرستان نیز در معدن مشغول به کار شده بودند.

رفته رفته این این دغدغه ایجاد شد که اگر روزگاری ذخیره این معدن تمام شود، تکلیف شهرستان بافق و مردم منطقه چه خواهد شد؟ گرچه مسوولان معادن با شروع به کار معدن چغارت به فکر اکتشاف معادن جدید سنگ آهن در منطقه بودند و موفق شدند ۳۸ آنومالی معدنی را در حوزه شهرستان بافق، اردکان و بهاباد در استان یزد و زرند کرمان کشف کنند که هم اینک بهره برداری از ۹۰ درصد آنها آغاز شده ولی همواره فقدان زنجیره تولید فولاد در این شهرستان احساس می شد.

زنگ خطرِ اتمام ذخیره معادن و تعطیلی فعالیت های وابسته به آن همواره در گوش بهره برداران و شاغلان این حوزه طنین انداز بود تا اینکه در دولت یازدهم با پیگیری های مسئولان عاقبت با ساخت کارخانه فولاد ۸۰۰ هزار تنی بافق با عنوان «فولاد بافق کسری» موافقت و قرارداد ایجاد آن در سال ۹۴ با مشارکت ایران و چین بسته شد.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز یزد با عنوان کاهش خام فروشی با توسعه صنایع جوار معدنی در شهرستان بافق است که ادامه آن را می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.