کد خبر : 85040
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 4:18

سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی صادر شد

سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی صادر شد

اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۶ درصد افزایش داشت.
وی بازارهای عمده هدف صادراتی محصولات کشاورزی از..

اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۶ درصد افزایش داشت.

وی بازارهای عمده هدف صادراتی محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی را عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی اعلام کرد.

وی سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور در طی چندین سال گذشته را ۴.۵ درصد عنوان کرد و افزود: سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر ۱۸ درصد است و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از صادرات غیر نفتی استان ۲۰ درصد بر آورد می شود.

فتحی یادآور شد: عمده اقلام صادراتی آذربایجان شرقی را که حدود ۶۶ درصد صادرات محصولات کشاورزی استان بود انگور خشک شده، سیب درختی، لبنیات، صنایع تبدیلی و زیر بخش زراعت تشکیل می دادند.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۶۰ هزار تن کشمش از آذربایجان شرقی با ارز آوری هر کیلو گرم ۱.۳ دلار صادرات شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین در سال گذشته سیب درختی آذربایجان شرقی که از نظر تولید رتبه دوم را در بین استان های کشور دارد و کیفیت سیب آن در مقایسه با دیگر مناطق کشور بهتر است ۱۵ درصد صادرات این محصول را به خود اختصاص داد.

فتحی ادامه داد: سهم صادرات زیر بخش دام و طیور معادل ۱۴ درصد شامل شیر، پنیر، دوغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ و سهم صنایع تبدیلی هم ۱۶ درصد شامل رب گوجه فرنگی و آب میوه و غیره بود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: سهم زیر بخش زراعت چهار درصد شامل پیاز، سیب زمینی، کاهو و کلم بوده است.

وی همچنین یادآور شد: بهبود تراز تجاری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت و به ۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.
فتحی گفت: تعداد کل شرکت های بازرگانی فعال آذربایجان شرقی در صادرات محصولات کشاورزی ۱۰۰ واحد است که از این تعداد ۷۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت خارج از استان در استان های یزد، خراسان و گیلان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: افزایش در آمدهای ارزی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی تشکل های صادراتی، دستیبابی به بازار های جدید، کاهش هزینه های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های بلا استفاده، از الزامات توسعه صادرات محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.