کد خبر : 179324
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 - 13:30

روش های کسب درآمد در دیفای (DeFi)

روش های کسب درآمد در دیفای (DeFi)

زمان مطالعه: 6 دقیقه مقدمه دیفای یک مفهوم گسترده است که به امور مالی جهانی بدون یک مرجع مرکزی اشاره دارد؛ فرآیندی که موانع ورود به دنیای کریپتو را کاهش می‌دهد و فرصت‌های جدیدی را برای کسب سود توسط سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. روش‌های بسیاری برای کسب درآمد در دیفای وجود دارد که با توجه به

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

دیفای یک مفهوم گسترده است که به امور مالی جهانی بدون یک مرجع مرکزی اشاره دارد؛ فرآیندی که موانع ورود به دنیای کریپتو را کاهش می‌دهد و فرصت‌های جدیدی را برای کسب سود توسط سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. روش‌های بسیاری برای کسب درآمد در دیفای وجود دارد که با توجه به توسعه پلتفرم‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز جدیدتر، این روش‌ها هم روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. از این رو، ما در این مقاله قصد داریم به رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد در دیفای بپردازیم. اگر شما هم به دنبال سرمایه‌گذاری در دیفای و کسب درآمد غیرفعال از این طریق هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

دیفای چیست؟

واژه دیفای مخفف «امور مالی غیرمتمرکز»، یک اصطلاح فراگیر برای آن دسته از خدمات مالی است که از طریق بلاکچین‌های عمومی –که رایج‌ترین آنها اتریوم (ETH) است– در دسترس هستند.

همچنین ببینید: امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) چیست و چه کاربردی در بلاکچین دارد؟

از طریق دیفای، کاربران می‌توانند به همان خدماتی که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند، مانند کسب سود، قرض دادن، وام گرفتن، خرید بیمه یا معامله دارایی‌ها، دسترسی داشته باشند؛ با این تفاوت که در صنعت دیفای، معامله‌گران دیگر به اشخاص ثالث وابسته نیستند. در عوض، کاربران از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) استفاده می‌کنند؛ برنامه‌هایی که بدون نیاز به باز کردن حساب، انتقال دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند.

کسب درآمد در دیفای

از جمله مزایای دیفای می‌توان به کاهش موانع ورود به دنیای کریپتو (به ویژه برای افرادی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند) و ایجاد فرصت‌هایی برای کسب درآمد بالاتر (با پاداش‌هایی که از محل کارمزد تراکنش‌ها به کاربرانی که در اجرای پلتفرم نقش دارند، پرداخت می‌شود) اشاره کرد.

چرا بازدهی دیفای اینقدر بالا است؟

ترکیب تقاضای بالا و کاهش کارمزدهای دریافت‌شده توسط یک واسطه، منجر به کسب پاداش‌های بالاتر برای سرمایه‌گذاران دیفای شده است.کسب درآمد در دیفای

بخش امور مالی غیرمتمرکز چندین راه جدید برای کسب درآمد غیرفعال یا درآمد پسیو (passive income) ارائه می‌دهد. دقیقاً مانند یک بانک که به کاربران در ازای نگهداری وجوه خود در حساب‌های پس‌انداز سود می‌پردازد، پروتکل‌های دیفای هم دارایی‌های دیجیتال کاربران را به عنوان منابعی برای تأیید تراکنش‌ها و اجرای فرآیندها بر اساس مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) نگه می‌دارند و در ازای آن، به آنها پاداش می‌دهند.

همچنین ببینید: ۷ روش برای کسب درآمد پسیو (Passive Income)

بنابراین، بازدهی بالای دیفای به دلیل تقاضای بالای کاربران برای اهرمی که از طریق توکن‌های بومی و کارمزدهای پروتکل‌های دیفای در دسترس است، امکان‌پذیر می‌شود. با رشد اکوسیستم دیفای و گسترش پذیرش آن، کاربران از بسیاری از فرصت‌های کسب درآمد در دیفای آگاه می‌شوند و همین موضوع، می‌تواند رشد بیشتر این صنعت را به همراه داشته باشد.

روش‌های رایج برای کسب درآمد در دیفای

از زمان تولد دیفای، روش‌های مختلفی برای‌ کسب درآمد از دیفای ایجاد شده است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران به پروتکل‌های غیرمتمرکز مختلف و سایر برنامه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند دسترسی دارند که هر کدام فرصت‌های زیادی را برای دریافت پاداش و کسب درآمد از DeFi ارائه می‌دهند.

از جمله روش‌های رایج کسب درآمد در دیفای می‌توان به ییلد فارمینگ، استیکینگ و وام‌دهی اشاره کرد که روش‌های سودآوری برای کسب درآمد پسیو هستند.

همچنین ببینید: ییلد فارمینگ (Yield Farming) در امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

در روش ییلد فارمینگ یا استخراج نقدینگی، کاربر می‌تواند ارزهای دیجیتال خود را با هدف کسب سود، سرمایه‌گذاری کند. به این صورت که سرمایه‌گذاران باید (بخشی از) دارایی‌های خود را در یک استخر نقدینگی مبتنی بر قراردادهای هوشمند استیک کنند؛ جایی که وجوه از طریق پروتکل‌های دیفای میان پروژه‌های دیگر توزیع می‌شود. کارمزدهای پرداختی توسط سایر کاربران که از این استخر یا پروتکل‌های مربوط استفاده می‌کنند، به عنوان پاداش برای استیک‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین ببینید: استخراج نقدینگی چیست؟ ارتباط Liquidity Mining و دیفای

به این ترتیب، استیکینگ این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا با قفل کردن توکن‌های خود در یک قرارداد هوشمند، درآمد غیرفعال کسب کنند و مقدار بیشتری رمزارز به دست آورند. این فرآیند را می‌توان شبیه به سپرده‌گذاری وجوه سنتی کاربران در یک بانک سنتی دانست. تفاوت اصلی در تعداد کمتر واسطه‌ها است که این موضوع، سود بیشتری را برای کاربران بخش دیفای به همراه دارد.

کسب درآمد از DeFi

از سوی دیگر، قابلیت وام‌دهی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با واریز و سپرده‌گذاری وجوه خود در یک پلتفرم وام‌دهی یا استقراض مانند آوه (AAVE) به یک تأمین‌کننده نقدینگی تبدیل شوند. سپس کاربر دیگری می‌تواند آن وجوه را مثلاً با نرخ بهره ۹ درصد قرض کند. پس از پرداخت کارمزدها، وام‌دهنده حدود ۸ درصد درآمد خواهد داشت که سود قابل‌توجهی است؛ به ویژه در مقایسه با خدمات مالی سنتی.

در این روش، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک استخر نقدینگی حاوی یک سری جفت توکن ایجاد می‌کند که هر کسی می‌تواند نقدینگی خود را به آن واریز کند. سپس، برای این کاربران توکن‌های تأمین نقدینگی (LP) صادر می‌شود که نشان‌دهنده سهم هر کاربر در استخر است. این توکن‌ها بعداً امکان بازخرید دارند.

بازدهی درصدی سالانه در روش وام‌دهی، معمولاً بالاتر از سایر روش‌های کسب درآمد در دیفای است. با این حال، این روش ریسک بیشتری هم دارد؛ چون در وام‌دهی کاربر ممکن است با ضرر ناپایدار (Impermanent Loss) مواجه شود.

برای کسب درآمد از DeFi از کدام پلتفرم‌ها استفاده کنیم؟

پروژه SingularityDAO یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که با معامله دارایی‌های رمزارزی از طریق یک پرتفوی دیفای مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان دسترسی به طیف متنوعی از توکن‌ها و کسب درآمد در دیفای را برای کاربران فراهم می‌کند.

مجموعه این توکن‌ها DynaSets نام دارد که به صورت ترکیبی توسط معامله‌گران حرفه‌ای و هوش مصنوعی مدیریت می‌شود. پس از سپرده‌گذاری دارایی‌ها در DynaSet، کاربران توکن‌های LP خود را که در واقع، نماینده سهم آنها از این مجموعه است، دریافت می‌کنند.سرمایه گذاری در دیفای

این شرکت ادعا می‌کند که عملکرد محصولات DynaSets از برخی دارایی‌های دیجیتال محبوب –به عنوان مثال، ۱۳٫۶ درصد از بیت کوین (BTC) و ۱۸ درصد از اتریوم (ETH)– بهتر است.

علاوه بر این، از آنجایی که Dynasets از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند، کاربران از مزایای تأیید سریع تراکنش و اجرای معاملات در چندین استخر نقدینگی هم برخوردار هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از DeFi پرداختیم.

ابزارهای مدرن می‌توانند با تنوع بخشیدن به روش‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی برای سریع‌تر کردن زمان تراکنش، فرآیند کسب درآمد را بهبود ببخشند. اگرچه بازدهی پلتفرم‌های دیفای امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما سرمایه‌گذاران همچنان باید احتیاط کنند و به یاد داشته باشند که حتی در دیفای هم، طرحی برای «سریع ثروتمند شدن» وجود ندارد. بنابراین، داشتن حداقل سطح آگاهی در مورد موضوعاتی مانند نحوه عملکرد بلاکچین و چیستی یک بازارساز خودکار (AMM)، برای کسب درآمد از DeFi ضروری است.

نوشته روش های کسب درآمد در دیفای (DeFi) اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.