کد خبر : 84922
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 17:23

روان‌ آب‌های کرمانشاه ۵۵ درصد کاهش یافت

روان‌ آب‌های کرمانشاه ۵۵ درصد کاهش یافت

به گزارش ایرنا، «علی مرادی» عصر سه‌شنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت منابع آبی که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تاکنون به صورت میانگین ۲۹۹ میلی‌متر بارندگی در..

به گزارش ایرنا، «علی مرادی» عصر سه‌شنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت منابع آبی که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تاکنون به صورت میانگین ۲۹۹ میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به کاهش ۵۵ درصدی میزان روان‌آب‌های کرمانشاه در مقایسه با سال قبل افزود: این میزان کاهش روان آب در برخی از رودخانه‌ها همچون گاماسیاب وضعیتی نگران کننده را ایجاد کرده است.

معاون شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با اشاره به اینکه برخی از رودخانه های استان اکنون خشک شده است، گفت: برخی از نقاط رودخانه پر آب رازآور که معمولا در ابتدای پاییز خشک می‌شد، اکنون خشک است.

مرادی وضعیت آب‌های زیر زمینی را نیز نگران کننده دانست و اظهار داشت: براساس برآورد کارشناسان آب منطقه ای میزان منابع آب زیر زمینی استان نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی وضعیت منابع آبی استان را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها شاهد افت ۷۲ درصدی آب چشمه های سطح استان نیز هستیم که این به معنی خشک شدن بسیاری از چشمه های دائمی است.

برنج نباید در استان کشت شود

معاون شرکت آب منطقه ای تصریح کرد: این شرایط نشان می دهد که مدیریت منابع آبی باید بطور جدی در دستور کار تمام دستگاه ها قرار گیرد و مصرف آب در بخش کشاورزی کنترل شود تا در بحث تامین آب شرب دچار مشکل نشویم.

مرادی بر لزوم مقابله با کشت محصولات آب‌بر تاکید کرد و گفت: کشت برنج در شرایط کم آبی فعلی هیچ جایگاهی ندارد و نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت و از هم اکنون باید جلوی این کشت گرفته شود.

وی افزود: کشاورزان برنج کار با توجه به کاهش روان آب ها از منابع آب زیرزمینی برای انجام این کشت استفاده خواهند کرد و همین امر موجب حفر چاه های غیرمجاز می شود و بعد هم مسدود کردن این چاه ها تبعات خاص خود را دارد، بنابراین باید از هم اکنون جلوی این کشت گرفته شود که بعدا با این صحبت کشاورزان مواجه نشویم که خبر نداشتیم و اطلاع ندادند.

معاون شرکت آب منطقه ای کرمانشاه عنوان کرد: از آب سد گاوشان به دلیل نبود تصفیه خانه فعلا امکان پذیر نیست از این رو ۱۰ چاه جدید حفاری کرده‌ایم و چاه های بلااستفاده دیگر ارگان‌ها را نیز در اختیار می گیریم.

مرادی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم مقابله با چاه های غیر مجاز نیز تاکید کرد و گفت: با همکاری دستگاه قضایی در این زمینه به صورت جدی اقدام خواهیم کرد.

کاشت برنج در کرمانشاه ممنوع است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در این نشست جلوگیزی از کشت محصولات آب‌بر را یکی از اولویت های این سازمان دانست و گفت: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج تنها در استان های گیلان و مازندران مجاز است.

سید «افشین صفوی» با تاکید بر اینکه هیچ مجوزی برای کشت برنج در کرمانشاه صادر نمی شود، افزود: در سال های قبل هزار و ۶۰۷ هکتار در صحنه، ۵۵۶ هکتار در گیلانغرب و ۴۳۶ هکتار در هرسین شالیکاری می شد.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده تخلف کشاورزان در زمینه کاشت برنج با همکاری دستگاه قضایی با آنان برخورد خواهد شد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.