کد خبر : 88610
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 3:27

رشد بیش از ۵۰ برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل

رشد بیش از ۵۰ برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی بر بستر شبکه ملی اطلاعات یکی از اقدام‌های مهم دولت در هشت سال اخیر بوده است.
یکی از الزام‌های مهم اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین جهان، تا..

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی بر بستر شبکه ملی اطلاعات یکی از اقدام‌های مهم دولت در هشت سال اخیر بوده است.

یکی از الزام‌های مهم اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین جهان، تامین زیرساخت‌های ارتباطی کشورهاست. روند توسعه ارتباطات که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شد، دستاوردهای بسیار ارزشمندی از جمله افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه به بیش از ۱۱۵ میلیون مشترک و همچنین رشد ظرفیت انتقال و پهنای باند بین‌الملل در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را حاصل کرد.

در دولت دوازدهم، سرعت پوشش سراسری اینترنت در کشور سرعت بیشتری به خود گرفت و در مدت یک سال همه شهرها تحت پوشش قرار گرفتند و دسترسی آن‌ها به ارتباطات فراهم شد.

ظرفیت پهنای باند داخل کشور که در آغاز دولت یازدهم ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود، در سال ۹۸ به ۲۴ هزار و ۲۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و از ۸۲ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ اکنون به بیش از چهار هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است. توسعه پهن‌باند بین الملل از سال ۹۶ سیر صعودی خود را آغاز کرد و به افزایش پنج هزار و ۲۰۰ درصدی دست پیدا کرد. شاخص دیگری که توسعه آن در سال‌های بین ۹۲ تا ۹۶ با سرعت خوبی همراه شد و در مدت سه سال از یک‌هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به چهار هزار و ۷۹۴ گیگابیت بر ثانیه رسید.

بر اساس گزارش «ایران در مسیر هوشمندی»، ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور از یک‌هزار گیگابیت بر ثانیه اکنون به بیش از ۲۷ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است. رشد انجام شده در این بخش حدود ۲هزار و ۴۰۰ درصد بوده است.

یکی از اقدام‌هایی که در این مسیر انجام شد، توسعه شبکه فیبر نوری در کشور بود. در سال ۹۲ شبکه فیبر نوری در کشور حدود ۵۱ هزار کیلومتر بود که ۶ سال بعد به ۷۱ هزار متر رسید و این توسعه هنوز نیز ادامه دارد.

به عنوان یک دستاورد قابل توجه، ظرفیت فیبرنوری «شبکه ملی اطلاعات» اکنون به بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر در سراسر کشور رسیده است.

مهم‌ترین تکلیف حاکمیت در توسعه زیرساخت‌ها از جمله در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اطمینان از دسترسی عموم شهروندان به خدمات پایه است. در طول سال‌های گذشته، ضریب نفوذ تلفن همراه، اینترنت و همچنین میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند، به‌طور چشمگیری در شهر و روستا افزایش یافته است.

ضریب نفوذ ۱۰۰ درصدی ارتباطات پهن‌باند کشور، به دلیل ایجاد زیرساخت‌هایی است که توازن عرضه و تقاضا را به شکل معقولی در خدمات ارتباطی، تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی ارتقا داده است.

ارتقای دسترسی شهروندان به خدمات باکیفیت ارتباطی برای تامین مجموعه‌ای از نیازها مانند سرگرمی، تجارت، آموزش و تعامل از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه ارتباطات به شمار می‌رود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.