کد خبر : 84167
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 2:22

راهبرد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشوق تولید پایدار

راهبرد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشوق تولید پایدار

به گزارش ایرنا، آنطور که سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو) گزارش داده است، ایرانی ها جزو پر مصرف‌ترین‌های گندم در جهان هستند، سرانه مصرف گندم در ایران ۲.۵ برابر کشورهای در حال توسعه و ب..

به گزارش ایرنا، آنطور که سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو) گزارش داده است، ایرانی ها جزو پر مصرف‌ترین‌های گندم در جهان هستند، سرانه مصرف گندم در ایران ۲.۵ برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته جهان است.

از سوی دیگر بر اساس برخی گزارش های داخلی مردم کشورمان حدود ۴۲ درصد از پروتئین مورد نیاز خود را از گندم تامین می کنند که رقم قابل توجهی است.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همزمان با افزایش تحریم‌ها و فشارهای مالی با اعمال سیاست‌های حمایتی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی، خودکفایی پایدار و مستمر در تولید محصول راهبردی گندم تحقق یافته است، در این مدت، دولت توانست با اقدامات مؤثر خود برغم اعمال شدید تحریم ها علیه ایران در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و خرید تضمینی گندم که یکی از کالاهای اساسی و قوت اصلی مردم ایران است، گام‌های مؤثری بردارد.

دولت یازدهم با وجود خشکسالی های پی در پی، کاهش بارندگی ها، افت آبخوان‌ها و نشست دشت‌ها این امکان را پیدا کرد تا با بکارگیری مصادیق اقتصاد مقاومتی، اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، اجرای برنامه افزایش تولید، تأمین نهاده های مورد نیاز تولید، تأمین اعتبار لازم برای پشتیبانی از کشاورزان، پرداخت بموقع مطالبات گندم‌کاران، توسعه سیستم های نوین آبیاری و ارتقای مکانیزاسیون، علاوه بر افزایش تولید و خرید تضمینی، موجب کاهش واردات شود.

پیش از دولت یازدهم به دلیل پایین بودن و تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، علاوه بر سطح زیر کشت، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافته بود و کشاورزان انگیزه چندانی برای تولید این محصول راهبردی نداشتند اما دولت تدبیر و امید با تنوع بخشی و بکارگیری نهاده های اولیه تولید از جمله انواع کودهای شیمیایی، سموم، بذور اصلاح شده و کیفی توانست در مسیر خودکفایی این محصول گام بردارد.

افزایش افزایش خرید تضمینی گندم به ۵ هزار تومان

در آخرین تصمیم، دولتمردان برای افزایش خرید تضمینی گندم به پنج هزار تومان به اتفاق رای رسیدند تا بنوعی حمایت بیشتر از این قشر پر تلاش محقق شود.

در این ارتباط وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد با حمایت رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به پنج هزار تومان افزایش یافت.

کاظم خاوازی افزود: دولت دوازدهم توانست برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی را از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به پنج هزار تومان برساند.

وی با بیان اینکه با این اقدام جدید دولت با منویات رهبر معظم انقلاب در بخش کشاورزی آغاز شد، گفت: به‌طور حتم این اقدام دولت در پشتیبانی از ۸۰۰ هزار کشاورز گندم کار دیم است که می‌توانند تولید به صرفه داشته باشند.

خاوازی درباره اینکه آیا تولیدکنندگان با نرخ تعیین شده موافق هستند، افزود: برای خرید تضمینی گندم آنالیزهایی انجام شده و سطح بالا محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: این قیمت توسط بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام شده و ما با احترام به نظر تولیدکنندگان، این نرخ را تعیین کردیم

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این مبلغ پیش‌پایه نرخ گندم برای کشت پاییزه می‌شود، همیشه افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بود، اما ما توانستیم بدون هیچ مشکلی این نرخ را یک‌هزار تومان بیشتر کنیم.

پیش بینی تولید ۱۲ میلیون تن گندم در کشور
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که امسال ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که از این میزان بین هشت میلیون تا هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تن خریداری شود، سال گذشته نیز هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان به شکل تضمینی خریداری شد.

خاوازی با بیان اینکه به‌طور تقریبی ۸۰ درصد کشت دیم کشور گندم است، گفت: اکنون برنج و نیشکر رقیب گندم آبی هستند که با حذف رقبا ۴۰ درصد از سطح زیر کشت گندم آبی است.

وی با اشاره به کاهش ۴۳ درصدی بارندگی در سال جاری، گفت: در کشت دیم بارندگی اهمیت زیادی دارد، زیرا چهار میلیون هکتار از ۶ میلیون هکتار کشت دیم کشور، گندم دیم است یعنی اگر بارندگی اتفاق نیفتد تولید کشور در کشت دیم صدمه زیادی می‌خورد.

و اما استان اصفهان از جمله فعالان صنعت کشاورزی از جمله کشت گندم در کشور به شمار می رود، این منطقه با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برابر با رضایتمندی کشاورزان

در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: به دلیل افزایش قیمت تمام شده و هزینه در کشت و برداشت محصولات و همچنین بیشتر شدن قیمت‌ نهاده‌ها قیمت گندم تولید شده در مقایسه با قیمتی که دولت پیشتر خرید می کرد آنطور که باید و شاید رضایت کشاورزان را در پی نداشت.
اصغر رستمی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به همین دلیل جلساتی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان صنف کشاورزان کشور و دیگر مراجع مرتبط برگزار شد و قیمت های مختلفی از طرف نمایندگان کشاورزان و همچنین نهادهای دولتی به میان آمد که در نهایت قیمت پنج هزار تومان برای سال جاری در نظر گرفته شد.

تامین مطمئن ماده غذایی اصلی مردم

وی ادامه داد: سیاست دولت در این افزایش قیمت حمایت از بخش کشاورزی و به ویژه محصول راهبردی گندم از یک سو و از سوی دیگر کمک به وضعیت کاری و شغلی کشاورزان در سراسر کشور است همچنین باید در نظر گرفت که گندم اصلی ترین ماده غذایی برای مردم را تشکیل می‌دهد و دولتمردان سعی دارند با تولید حداکثری آن برای تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی رخ ندهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: این طرح افزایشی را می‌توان طرح تشویقی برای افزایش رضایتمندی کشاورزان و تولید هرچه بیشتر و تامین مایحتاج ضروری مردم برشمرد که می‌تواند در کنار دیگر راهبردهای تشویقی در سال‌های آینده به عنوان یک اصل در راستای تولید و بهره وری بیشتر در نظر گرفته شود.


رستمی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت به نوعی جایزه تحویل گندم به دولت محسوب می‌شود و تا حد زیادی سبب رضایتمندی کشاورزان خواهد شد.
وی درباره اراضی مرتبط با کشت گندم در استان اصفهان گفت: در این استان بالغ بر ۶۴ هزار هکتار اراضی به کشت آبی و دیم گندم اختصاص دارد که در سال‌های نُرمال (عادی) از حیث بارندگی میزان برداشت حدود ۲۲۰ هزار تُن برآورد می شود.

پیش بینی برداشت ۱۳۰ هزار تُن گندم در استان اصفهان

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و جاری نبودن زاینده رود در ایام مختلف از سال برآورد می‌شود که حدود ۱۳۰ هزار تن محصول گندم از مزارع دیم و آبی استان برداشت شود و امیدواریم که در اردیبهشت ماه شاهد بارش‌های بیشتری باشیم تا این میزان افزایش پیدا کند.

رستمی اضافه کرد: از سوی دیگر در افزایش دمای هوا، کاهش مقدار محصول در هر هکتار از اراضی کشاورزی را در پی داشته و در بخش کشت آبی کاهش سطح زیر کشت گندم را در سال جاری شاهد بودیم.

به گفته وی، برداشت گندم در مناطق گرمسیر استان مانند آران و بیدگل و کاشان در اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و در مناطق سردسیر و کوهستانی مانند فریدن، فریدونشهر و بویین میاندشت اواخر تیر و اوایل مرداد برداشت آغاز خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: برای خرید تضمینی گندم تولید شده در استان جلسات مختلفی با سازمان تعاون روستایی و سازمان غله برگزار شد و نتایج خوبی به دست آمد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت به انگیزه تولید گندمکاران افزود تا با انگیزه بیشتری گندم تولیدی را به مراکز خرید تحویل دهند.

محسن حاج عابدی در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته خرید تضمینی گندم ۲۵ هزار ریال بود که امسال به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار ریال رسید و با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی ۱۰ هزار ریال هم بعنوان جایزه تحویل گندم در نظر گرفته شد و در مجموع به ازای هرکیلوگرم گندم به ۵۰ هزار ریال رسید.

وی ادامه داد: اداره کل غله متولی خرید تضمینی است و مجموعه سازمان تعاون روستایی با همکاری شبکه تعاونی های روستایی و تعاونی های تولید در اقصی نقاط استان بعنوان مباشر خرید اقدام می‌کند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۹۳ درصد گندم تضمینی استان معادل ۱۱۲هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۲۰ هزار تن پیش بینی تولید گندم در استان اصفهان بود که این رقم در سالجاری به حدود ۲۰۰ هزار تن رسیده است و مجموعه تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم در استان از آمادگی لازم برخوردار است.

به گفته وی آمادگی کامل برای خرید تضمینی گندم توسط این مجموعه در استان وجود دارد و امید است رقم قابل توجهی در این زمینه محقق شود.

به گزارش ایرنا، سال گذشته افزون بر ۳۱۰ هزار تُن گندم از مزرعه‌های استان اصفهان برداشت شد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت زراعی و باغی می‌رود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.