کد خبر : 86552
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 10:14

دادستان: باید راه قاچاق گندم از کرمانشاه بسته شود

دادستان: باید راه قاچاق گندم از کرمانشاه بسته شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دادسرای مرکز کرمانشاه، «شهرام کرمی» افزود: از هم اکنون کشورهای وارد کننده برای افزایش سطح ذخایر مواد غذایی خود در حال تلاش هستند و کشورهای بزرگ صادر کنن..

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دادسرای مرکز کرمانشاه، «شهرام کرمی» افزود: از هم اکنون کشورهای وارد کننده برای افزایش سطح ذخایر مواد غذایی خود در حال تلاش هستند و کشورهای بزرگ صادر کننده نیز برای محدودسازی صادرات خود اقدام می کنند که این مساله افزایش کم سابقه قیمت محصولات غذایی اصلی مانند گندم و برنج را در برخی از کشورها به همراه داشته که با توجه به وضعیت کنونی قیمت ارز منجر به ارزش چند برابری قیمت گندم در کشورهای همسایه شده است.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: براین اساس طبق گزارش های واصله، باوجود اهمیت گندم در نظام اقتصادی کشور و به ویژه در شرایط فعلی برخی از افراد تحت عنوان "سلف خری" در تلاش هستند تا با استفاده از شرایط کنونی نسبت به انباشت و قاچاق محصولات استراتژیک از جمله گندم به کشورهای همسایه و کسب و سود هرچه بیشتر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام نه تنها موجب تشویش اذهان عمومی می شود بلکه در شرایط فعلی موجب اخلال در نظام اقتصادی و در نتیجه گران شدن نا متعارف قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه طبق گزارش های واصله برخی افراد سودجود از هم اکنون اماکنی را جهت انبار گندم در نظر گرفته اند، گفت: این افراد ضمن ارتباط مستقیم با کشاورزان و گهگاه تبلیغات در فضای مجازی عنوان می کنند که گندم را به صورت نقدی و با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب دولتی خریداری می کنند.

دادستان کرمانشاه در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: همچنین رئیس قوه قضائیه نیز همواره تاکید دارد که دادستان های مناطق مرزی و بنادر با همکاری دستگاه های امنیتی و انتظامی باید با یک هماهنگی جدی، پیگیری مجدانه و اقدام بدون تسامح به گونه ای فعال تر در مبارزه با قاچاق عمل کنند تا مردم تفاوت این مبارزه و نتایج آن را به خوبی احساس کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در ادامه اقدامات صورت گرفته در سال گذشته در سطح استان مقرر است به منظور پیشگیری از اخلال در نظام اقتصادی در جهت صیانت از حقوق عمومی و تامین آرامش ذهنی و روانی شهروندان در امر مبارزه با قاچاق گندم اقداماتی در دستور کار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

کرمی اعلام کرد: به همه دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های تابعه به ویژه شهرستان های مرزی تاکید می کنیم، ضمن طرح موضوع در شورای تامین شهرستان و همچنین نظارت جدی بر دستگاه های متولی در راستای صیانت از حقوق عمومی تمهیدات لازم را به منظور مقابله با انبار و قاچاق گندم و یا آراد در حوزه قضایی مربوطه در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: همچنین فرماندهی مرزبانی استان با همکاری اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه ضمن تقویت اشراف اطلاعاتی بر منطقه و حوزه استحفاظی به طور جد برای مقابله با قاچاق کالاهای اساسی به ویژه گندم اقدام و به تشدید مبارزه با قاچاق در مرزهای کشور بپردازند و همچنین در این راستا لازم است مراقبت های بیشتری از مبادی ورودی و خروجی استان صورت گیرد.

دادستان کرمانشاه افزود: پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس نظارت بر اماکن عمومی و اداره کل اطلاعات با همکاری تعزیرات حکومتی اماکن دپویی که خارج از سیستم دولتی خریداری شده اند را شناسایی و بر آنها نظارت کامل داشته باشند.

وی یادآورشد: استانداری با نظارت بر شرکت غله و خدمات بازرگانی تمهیداتی در نظر بگیرد که گندم در سریع ترین زمان ممکن از مردم خریداری شده و پرداخت وجه نیز نیز در اسرع وقت صورت گیرد.

کرمی گفت: پلیس فتا نسبت به شناسایی افرادی که از طریق فضای مجازی نسبت به خرید غلات مانند گندم، جو، برنج و سایر محصولات به صورت عمده مبادرت می کنند اقدام و ضمن اخذ تعهد کتبی به آنان هشدار داده شود که در صورت خرید و انبار نمودن گندم، تمام محصولات دپو شده توقیف و به سیلوهای دولتی انتقال داده می شود.

دادستان کرمانشاه در پایان با تاکید براینکه یکی از روش های بسیار محتمل قاچاق گندم تحویل به کارخانجات آرد است تا پس از تبدیل آن به آرد از کشور خارج شود، گفت: استانداری باید با استفاده از سامانه خرید و فروش آرد به صنوف، خبازی ها و آزادپزها تمهیداتی در نظر گیرد که فروش گندم به کارخانه تنها متناسب با آردی که آنها به نانوایی ها تحویل می دهند انجام گیرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و پنج مرز رسمی و بازارچه مرزی دارد.

در این استان با ۹۵۰هزار هکتار زمین زراعی سالانه بیش از ۶۰۰هزار تن گندم تولید می‌شود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.