کد خبر : 86487
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 6:36

خشکسالی به ۸۰ درصد مزارع جو و گندم مراوه‌تپه خسارت زد

خشکسالی به ۸۰ درصد مزارع جو و گندم مراوه‌تپه خسارت زد

علی وزیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۳۶ هزار هکتار از مزارع مراوه‌تپه به زیرکشت گندم و هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به زیرکشت جو رفت که به علت تنش آبی و خشکسالی ۷۰ ت..

علی وزیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۳۶ هزار هکتار از مزارع مراوه‌تپه به زیرکشت گندم و هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به زیرکشت جو رفت که به علت تنش آبی و خشکسالی ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شد.

وی افزود: پیش بینی اولیه برداشت گندم از مزارع مراوه‌تپه ۱۰۳ هزار تن بود که به سبب کاهش بارش‌ها ابتدا به ۵۸ هزار تن و اکنون با استمرار خشکسالی به ۳۶ هزار تن کاهش یافته است.

وزیری، پیش بینی امسال خرید تضمینی گندم در مراوه‌تپه را ۲۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: کشاورزان این شهرستان مرزی ۱۰ هزار تن را نیز برای خود مصرفی (تهیه آرد) و تامین بذر سال آینده ذخیره خواهند کرد.

به گفته وی، جمعیت بسیار اندکی از بهره‌برداران بخش کشاورزی مراوه‌تپه زراعت گندم و جو خود را بیمه کردند.

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچنین با اشاره به مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع شهرستان گفت: تاکنون در ۲۲ هزار هکتار از مراتع مراوه‌تپه عملیات پایش این آفت توسط تیم‌های ردیاب انجام شده و برای مبارزه شیمیایی نیز هزار و ۳۸۰ هکتار از مزارع سمپاشی شد.

وی همچنین از مبارزه بیولوژیک با آفت ملخ مراکشی در مراوه‌تپه خبر داد و گفت: با استفاده از پرنده "سار گلو سرخ" در مراتع شهرستان و نیز تامین آب در چند آبگیر طبیعی توسط جهادکشاورزی، مبارزه بیولوژیک با این آفت در حال انجام است.

وزیری با اشاره به وسعت ۲۲۰ هزار هکتاری مراتع مراوه‌تپه ادامه داد: باوجود پراکندگی مراتع و صعب العبور بودن برخی از آنها، آفت ملخ مراکشی با شناسایی کانون‌ها و نابود کردن کپسول‌های این آفت تحت کنترل است و در صورت نیاز از جوامع محلی برای مبارزه شیمیایی استفاده خواهد شد.

آفت موسوم به ملخ مراکشی سابقه‌ای ۹۰ ساله در مزارع و مراتع نواحی شمالی استان گلستان بویژه در شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه دارد و هرساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و درصورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌های مردم این منطقه وارد می‌کند.

زیستگاه ملخ مراکشی در مراتع نواحی شمالی گلستان وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر دارد که از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام "سار گلوسرخ" نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان مراوه‌تپه با افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت، ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.