کد خبر : 87173
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 10:04

حاشیه‌سازی ، مانع اصلی توسعه مازندران است

حاشیه‌سازی ، مانع اصلی توسعه مازندران است

به گزارش ایرنا ، احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در آئین بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های بندر تجاری فریدونکنار افزود : متاسفانه حواشی در استان بسیار زیاد است و چنین وضعیتی سبب می شود تا منافع استان قرب..

به گزارش ایرنا ، احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در آئین بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های بندر تجاری فریدونکنار افزود : متاسفانه حواشی در استان بسیار زیاد است و چنین وضعیتی سبب می شود تا منافع استان قربانی و راه پیشرفت و توسعه مازندران سد شود.

وی گفت : متاسفانه وضع به گونه ای است که هرگاه خواستیم کاری انجام دهیم و یا برنامه ای را اجرا کنیم ، برخی با حاشیه سازی همه تلاششان را برای عملی نشدن کارها و جلوگیری از تحقق برنامه ها به کار گرفتند بدون این که یک لحظه فکر کنند که این گونه برخورد و حاشیه سازی سبب می شود تا نیازهای توسعه ای استان با تاخیر مواجه و حتی متوقف شود.

نماینده عالی دولت ، محرومیت مازندران از منطقه آزاد را نمونه بارز حاشیه سازی منجر به عقب افتادن استان از مسیر توسعه دانست و افزود : برخورداری مازندران از منطقه آزاد به خاطر داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی با کشورهای حاشیه دریای خزر ، تولید انبوه و متنوع محصولات کشاورزی با قابلیت صادرات ، ظرفیت بی بدیل گردشگری و دهها ویژگی دیگر یک ضرورت غیرقابل انکار است و باید از ۲ دهه پیش محقق می شد ولی اختلافات و حاشیه سازی ها سبب شد تا استان محروم بماند.

وی با تشریح پیگیری های همه جانبه صورت گرفته طی سه سال گذشته برای احیای حق مازندران در داشتن منطقه آزاد ، گفت : امیدوار هستیم که بزودی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در مازندران ایجاد شود تا شاهد تحول اقتصادی استان باشیم.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد. این پیشنهاد حتی تابستان سال ۹۷ حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان در صحن مجلس با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

طرح منطقه آزاد مازندران پس از شکست در این مرحله ، یک بار دیگر زمستان سال ۹۷ با حضور حسین زادگان در مسند استانداری در دستور کار قرار گرفت و این بار برای از بین بردن اختلافات منطقه ای ، ایجاد منطقه آزاد با سه لکه پس از رایزنی با افراد و گروه های صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه شد و به جریان افتاد.

در این طرح برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل پیشنهاد شد و توانست پس از کسب موافقت معاون اول رییس جمهوری ، به تصویب دبیرخانه مناطق آزاد کشور هم برسد و در نهایت زمستان ۹۸ در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شد. طرح منطقه آزاد مازندران پس از تصویب مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و نهایتا در نوبت بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت تا نهایی شود.

مقاوم‌سازی اقتصاد کشور

استاندار مازندران همچنین اهمیت ایجاد منطقه آزاد در مازندران را برای کشور راهبردی توصیف کرد و گفت : ایجاد منطقه آزاد تجاری نه تنها لازمه توسعه اقتصادی مازندران است ، بلکه نقش مهمی در مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تحریم ها و توطئه های دشمنان خواهد داشت چرا که شمال کشور بویژه مازندران دروازه توسعه اقتصادی کشور با کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر محسوب می شود و طی چند سال گذشته نشان داده است که می تواند نقش موثری در مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر فشارهای خارجی داشته باشد و بخشی از تحریم های ظالمانه دشمنان را خنثی سازد.

وی تاکید کرد : بنادر شمالی بهترین راه برون رفت از تحریم ها است و ما باید با استفاده از ظرفیت بنادر شمالی برای بهره مندی از بازار کشورهای آسیای میانه و سی آی اس استفاده کنیم که جمعیتی چند صد میلیون نفری دارند و بازار بزرگ اقتصادی محسوب می شوند.

استاندار مازندران تولید استان را بسیار مرعوب و رقابتی تو صیف کرد و گفت : مازندران باید دروازه اقتصاد کشور به سمت شمال و سپس اروپا باشد و برای این که به این جایگاه برسد و نقش اصلیش را در مقاوم سازی اقتصاد کشور نشان دهد ، ایجاد نطقه آزاد نخستین گام در این زمینه محسوب می شود.

حسین زادگان وجود منطقه آزاد تجاری را برای ورود سرمایه بخش خصوصی به مازندران مهم دانست و افزود : مازندران با این که از ظرفیت های بسیار خوب دریا ، جنگل بندر ، کوه و جذابیت های توریستی برخوردار است ، اما متاسفانه هنوز بخش خصوصی برای به فعل در آوردن این پتانسیل ها بخوبی وارد عرصه نشده است.

وی تاکید کرد : اگر چه در سال های اخیر دولت کمک های خوبی به بخش خصوصی داشته است ، اما هنوز موانعی وجود دارد که باید رفع شود.

استاندار مازندران توسعه استان را نیازمند همفکری و همدلی در کنار ظرفیت شناسی دانست و تاکید کرد : معتقدم اگر همه زیرساخت ها برای توسعه فراهم شود ولی وحدت و همدلی نباشد و شاهد یک اراده مشترک بین همه مسئولان ، نمایندگان ، امامان جمعه و مردم نباشیم ، شاهد پیشرفت و توسعه مازندران نخواهیم بود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.