کد خبر : 86253
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 10:01

جهاد کشاورزی مازندران درباره احتمال هجوم ملخ‌های بومی هشدار داد

جهاد کشاورزی مازندران درباره احتمال هجوم ملخ‌های بومی هشدار داد

عبدالرحمان زاغی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، عملیات دیده بانی ملخ صحرایی در استان مازندران در حال انجام است و تا کنون چندین کانون انواع ملخ های ب..

عبدالرحمان زاغی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، عملیات دیده بانی ملخ صحرایی در استان مازندران در حال انجام است و تا کنون چندین کانون انواع ملخ های بومی از جمله سبزشاخک بلند، شکم بادمجانی و پیشانی سفید در مناطق ییلاقی استان شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه ملخ ها سبزینه خوارند و تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف های هرز را می خورند ، افزود: درحال حاضر به صورت لکه ای علیه ملخ های بومی در مناطق مرتعی، کیاسر، دو دانگه و چهار دانگه ساری، گلوگاه، اشکور رامسر، مناطق گزنک و لاریجان آمل و سوادکوه مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد که کشاورزان بویژه باغداران و دامداران در مناطق ییلاقی در صورت مشاهده کانون هر گونه از انواع ملخ به مراکز خدمات کشاورزی منطقه خود اطلاع رسانی کنند تا جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه اقدام کند.

وی با اظهار این که هر ساله ۲هزارو ۵۰۰ تا ۳هزار ۵۰۰ هکتار از مراتع و عرصه های طبیعی استان مازندران تحت تاثیر هجوم ملخ های بومی قرار می گیرند ، توضیح داد: هجوم و حرکت ملخ ها به تناسب شرایط بارندگی ها در ماه های فروردین و اردیبهشت و پوشش گیاهی در بالا دست ، با هدف خوردن گیاهان تنظیم می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به این که امسال با کاهش بارندگی مواجه هستیم ، احتمال هجوم ملخ برای خوردن غذا به سمت پائین دست و باغ های استان وجود دارد که باغداران باید بیش از پیش مراقب باشند.

این مسئول حفظ نباتات مازندران بیان داشت: کارشناسان آفات و بیماری های مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان آمادگی هر گونه همکاری در انجام و برگزاری دوره های آموزشی و چگونگی مبارزه با انواع آفات و بیماری ها را دارند.
بر اساس آمار مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، ۱۶۰ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که ۲۰ هزار هکتار آن در مناطق کوهستانی و شیب دار است.
سیب، هلو، شلیل، گردو، آلبالو و گیلاس از عمده ترین درختان سیاه ریشه مناطق کوهستانی استان مازندران است.
۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران را مرکبات به ویژه درختان پرتقال تشکیل می دهد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.