کد خبر : 107904
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400 - 9:32

ثروت بادآورده؛ مخلوق نظام دستوری

ثروت بادآورده؛ مخلوق نظام دستوری

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد بررسی کرد: ثروت بادآورده؛ مخلوق نظام دستوری روش‌های رایج برای تامین کسری بودجه چیست؟ قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و خلق ثروت باد آورده برای عده‌ای به ارمغان نخواهد داشت و این موضوع همیشه به ضرر تولید است. معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد در گفت و گو با پایگاه

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد بررسی کرد:

ثروت بادآورده؛ مخلوق نظام دستوری

روش‌های رایج برای تامین کسری بودجه چیست؟

قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و خلق ثروت باد آورده برای عده‌ای به ارمغان نخواهد داشت و این موضوع همیشه به ضرر تولید است.

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: بهترین رویکرد، آزاد گذاشتن قیمت‌ها توسط دولت است، این روش سبب می شود تا قیمت ها از سوی تعدادی شرکت در حوزه ای به انحصار در نیامده و به طور کاذب افزایش پیدا نکند.
حسین خواجویی افزود: بدیهی است در حوزه های رقابتی و در شرایطی که نهاده‌های دولتی به طور متناوب در حال گران‌تر شدن هستند، قیمت گذاری دستوری تاثیری جز رانت و فشار بر مصرف کننده نهایی ندارد و در نهایت همانطور که اشاره شد به زیان تولیدکننده خواهد بود.

اخذ مالیات از اقشار ثروتمند و قدرتمند

وی تصریح کرد: بنابراین اگر دولت به دنبال کمک به قشر پایین دست است باید قیمت ها را آزاد کند و از سودی که در این شرایط برای بخش تولید ایجاد می شود، مالیات بگیرد تا به طور هدفمند مالیات های اخذ شده را برای توسعه اقتصادی و رفع مشکلات هزینه کند.

خواجویی تاکید کرد: اخذ مالیات از قشری که مالیات نمی دهد و خلق ثروت بالایی دارند نکته مهمی است که باید مورد توجه مسؤولان دولتی قرار بگیرد.
این کارشناس بازارسرمایه فساد درهم تنیده موجود را تنها مانع تحقق نیافتن حذف قیمت گذاری دستوری دانست و افزود: مکانیزم درست و اصلی قیمت‌گذاری، در بازار آزاد تحقق می پذیرد. در این بازار با گذشت زمان و افزایش عرضه، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت و یا با واقعی بودن تقاضا و نبودن عرضه متناسب، بعد از مدتی توان عرضه کاهش پیدا می‌کند و افزایش قیمت رقم می‌خورد.

روش‌های رایج تامین بودجه

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد، تامین کسری بودجه از طریق مالیات را از راهکارهای رایج دنیا توسط دولت ها عنوان کرد و گفت: فروش دارایی نیز یکی دیگر از روش های موجود در این خصوص است. فروش دارایی مانند فروش نفت کمک زیادی به این مشکل می کند که متاسفانه به دلیل وجود تحریم ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

خواجویی تصریح کرد: اکنون و با وجود مشکلات حاضر, ناگزیر باید از روش های دیگری برای جبران کسری بودجه استفاده کرد. فروش دارایی‌ها در قالب سهام، املاک دولتی و یا هر چیزی که به عنوان دارایی برای دولت قابلیت فروش دارد؛ البته این روش ظرفیت محدودی دارد و از نگاهی دیگر در مقابل کسری های موجود عددهای کوچکی هستند. در مجموع باید گفت فروش دارایی و انتشار اوراق بدهی از راهکارهای منطقی و علمی برای جبران کسری بودجه به شمار می آیند که در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

*خبرنگار: لیلی شهیر

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.