کد خبر : 137285
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 دی 1400 - 9:32

ترس معامله‌گران رمزارز از طالبان!

ترس معامله‌گران رمزارز از طالبان!

زمان مطالعه: 3 دقیقه افغانستان در حال تحمل بحران شدید مالی است. تورم مشکلات بزرگی را در این کشور ایجاد کرده است. طالبان هنوز تصمیمی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال نگرفته است اما بسیاری از مردم نگران موضع این حزب پیرامون رمزارزها هستند. افغانستان در دهه‌های اخیر، همیشه درگیر آشفتگی‌هایی بوده است. از زمانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

افغانستان در حال تحمل بحران شدید مالی است. تورم مشکلات بزرگی را در این کشور ایجاد کرده است. طالبان هنوز تصمیمی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال نگرفته است اما بسیاری از مردم نگران موضع این حزب پیرامون رمزارزها هستند.

افغانستان در دهه‌های اخیر، همیشه درگیر آشفتگی‌هایی بوده است. از زمانی که طالبان در سال 2021 قدرت را به دست گرفت، بسیاری از افغان‌ها از این کشور فرار کردند. طالبان تا امروز هر چیزی را که توانسته تغییر داده است؛ از اسم تا پرچم کشور.

آیا کریپتو واقعا کارگشا خواهد بود؟

خبرگزاری BIC مصاحبه‌ای اختصاصی با عتیق‌الله محمدی انجام داده است. او دو در سال گذشته به تجارت و مبادله کریپتو با افغانی (ارز ملی افغانستان) در هرات پرداخته است. محمدی پیرامون چالش‌های رمزارزها گفت:

به دلیل کارمزدهای بالا، ما نمی‌توانیم رمزارزها را با حساب‌ بانکی یا کارت‌های اعتباری خریداری کنیم. ما باید با کسی در سایر کشورهای توسعه‌یافته تماس بگیریم. البته این روش با کارمزد اضافی همراه خواهد بود، اما باز هم بسیار کمتر از کارمزد بانکی است.

مشکل بزرگ کشور افغانستان سطح پایین سواد مردم است. تنها 43 درصد از کل جمعیت این کشور سواد دارند. یعنی21 میلیون افغان حتی نمی‌توانند بخوانند و بنویسند.

انزوای اقتصاد افغانستان هر روز بیشتر می‌شود

با ظهور طالبان، بسترهای انتقال پول مانند وسترن یونیون ماموریت خود را در افغانستان متوقف کردند. این موضوع سبب افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال شده است. همچنین معاملات رمزارزها سرعت بیشتر و کارمزد کمتری دارد.

محمدی چند ماه پیش یک آکادمی ارز دیجیتال تاسیس کرده است تا بتواند امکان انجام معاملات جهانی را به مردم آموزش دهد. او امیدوار است از این طریق مردم عادی و تجار بتوانند به مبادلات بین‌المللی ادامه دهند. در حال حاضر اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و مشکلات فراوانی برای تامین نیازهای اولیه وجود دارد.

برخی از کارشناسان حوزه کریپتو افغانستان معتقدند طالبان با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال مخالفت خواهد کرد. آن‌ها اعلام کردند این حزب آگاهی درستی از دانش روز ندارد و به همین دلیل با گسترش فناوری‌هایی مثل بلاک چین مخالفت خواهد کرد.

طالبان تجارت ارزهای سایر کشورها مثل ریال ایران، دلار آمریکا، روپیه پاکستان و … را ممنوع کرده است. فعالان این حوزه به شدت از اقدامات طالبان واهمه دارند.

مردم افغانستان چقدر در صنعت کریپتو فعال هستند؟

افغانستان در فهرست جهانی پذیرش کریپتو در سال 2021 در بین 154 کشور در رتبه بیستم قرار گرفته است. روح‌الامین حق‌شناس، روزنامه‌نگار و معامله‌گر افغانی در مصاحبه‌ای گفته است:

من ارزهای دیجیتال را پنجره‌ای به سوی آزادی اقتصادی می‌دانم. اکثریت مردم افغانستان به سیستم‌های بانکی دسترسی ندارند. Crypto بهترین جایگزین برای سیستم‌های بانکداری است. این بستر می‌تواند ابزاری جهت تعامل اقتصاد منزوی افغانستان با جهان باشد.

وی ادامه داد:

یکی دیگر از نقش‌های حیاتی کریپتو کمک به انتقال‌های مالی بشردوستانه است.

طالبان دچار تحریم‌هایی از طرفی ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل شده است. این موضوع دریافت پول از کشورهای دیگر را غیرممکن کرده است. به همین دلیل بخش زیادی از فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان متوقف شده است. از طریق رمزارزها می‌توان دوباره به افراد نیازمند در این کشور کمک کرد اما همه این‌ها در گرو موضع طالبان در قبال رمزارزها است؛ موضعی که بعید است امیدوارکننده باشد.

نوشته ترس معامله‌گران رمزارز از طالبان! اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.