کد خبر : 86519
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 8:54

تداوم تامین آب پایدار و سالم در کشور با آبرسانی به ۹۱ روستا

تداوم تامین آب پایدار و سالم در کشور با آبرسانی به ۹۱ روستا

در حالی که کاهش چندین ماهه بارش‌ها در قیاس با سال آبی و زراعی قبل سایه کم‌آبی و خشکسالی را سنگین و مدیریت منابع آبی را ضروری‌تر از قبل کرده است، تازه‌ترین پروژه‌های بزرگ صنعت آب روز دوشنبه با سرمایه‌گ..

در حالی که کاهش چندین ماهه بارش‌ها در قیاس با سال آبی و زراعی قبل سایه کم‌آبی و خشکسالی را سنگین و مدیریت منابع آبی را ضروری‌تر از قبل کرده است، تازه‌ترین پروژه‌های بزرگ صنعت آب روز دوشنبه با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال و با حضور ویدیوکنفرانسی رضا اردکانیان وزیر نیرو در استان‌های زنجان، اصفهان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

از مجموع طرح های امروز، دو طرح در زنجان، دو طرح در اصفهان و در استان‌های بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی نیز هر کدام یک طرح در سومین مرحله پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و هفته پنجم آن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

سومین مرحله از این پویش ابتدای امسال کلیدخورد و هفته به هفته طرح های مختلفی برای نقاط مختلف کشورمان به همراه آورد.

پویش #هر هفته الف_ب_ایران که مرحله نخست آن سال ۹۸ شروع شد،سال گذشته نیز تداوم یافت و امسال و در آخرین سال فعالیت تدبیر و امید با به بهره برداری رساندن طرح های در نظر گرفته شده به کار خود پایان خواهد داد.

آبرسانی به روستاهای بوشهر

طرح آبرسانی به ۲۴ روستای استان بوشهر از جمله طرح های امروز است که با اجرای آن ۲ هزار و ۵۳۷ خانوار با جمعیت بیش از ۱۸ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

روستاهایی که امروز جریان آبرسانی به آنها برقرار شد، تا پیش از این از آب مناسب و پایدار برخوردار نبودند و با اجرای این طرح ضمن رفع مشکلات شبکه آب این روستاها، زمینه تامین آب پایدار فراهم و از هدر رفت آب در شبکه‌های فرسوده جلوگیری شد.

برای اجرای این طرح که منابع آبی آن از محل خط آبرسانی کوثر و چاه‌های تنگ‌سدر تامین شده‌، ۶۵۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه و در اجرای آن ۲۵ کیلومتر خط انتقال و بیش از ۲۰ کیلومتر شبکه توزیع در روستاها احداث شده‌ است.

استاندار بوشهر در رآیین بهره‌برداری ویدئو کنفرانسی از طرح ها، گفت: با اجرای پروژه‌های آبرسانی و تقویت زیرساخت‌ها و تامین منابع داخلی در سه سال اخیر وابستگی آب این استان به استان‌های همجوار از ۹۰ درصد اکنون به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

عبدالکریم گراوند افزود: با تلاش شرکت آب و فاضلاب این استان و حمایت وزارت نیرو سال گذشته نخستین آب‌شیرین کن روستایی در دولت تدبیر و امید در بوشهر افتتاح و آب مورد نیاز تعدادی از روستاهای این استان پایدار شد.

وی بیان کرد: همچنین در زمان حاضر نیز ۲ آب شیرین کن روستایی دیگر در دست کار است که انتظار می‌رود تا پیش از پایان کار دولت دورازدهم افتتاح و آب روستاهای هدف این طرح نیز به پایداری لازم برسد.

گراوند اضافه کرد: خط انتقال آب سد باغان به پالایشگاه جم از دیگر پروژه‌های مهم در دست کار است که آب ۲۸ روستا را پایدار می‌کند.

وی با اشاره به آب شیرین کن سیراف گفت: خط انتقال و برق این پروژه در دست اجراست.

گراوند اظهار کرد: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط آبرسانی سیراف – جم از محل ماده ۲۸ و ظرفیت منابع اعتباری بخش بحران تخصیص یافته و ابلاغ شده‌است.

استاندار بوشهر این اقدام‌ها و تلاش‌های وزارت نیرو در بخش آبرسانی را موجب خوشبینی مردم این استان دانست.

آبرسانی به روستاهای زنجان

امروز همچنین در استان زنجان، دو طرح آبرسانی به ۳۱ روستا و همچنین ایجاد تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب زرین آباد در شهرستان ایجرود افتتاح شدکه از این طریق، ۶ هزار و ۷۰۴ خانوار با ۲۲ هزار و ۸۵۴ نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در آیین بهره برداری از طرح های آب رسانی با بیان این که پروژه آب رسانی به این روستاها در سال ۹۸ آغاز شده بود، گفت: بیش از ۵۵ کیلومتر خط انتقال و بیش از ۹۸ کیلومتر عملیات توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب اجرا شده و برای بهره برداری از این طرح ها در مجموع اعتباری بالغ بر ‭‭۵۰۰‬‬ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی تاکید کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر زرین آباد نیز با ظرفیت یک هزار مترمکعب در شبانه روز با یک و نیم کیلومتر و بیش از ۱۶ کیلومتر خط انتقال شبکه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هدف از اجرای این پروژه را جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و افزایش سطح بهداشت جامعه دانست.

آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی

خراسان جنوبی میزبان دیگر برنامه امروز پویش الف_ب_ایران بود که طی آن پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای استان به بهره‌برداری رسید.

امروز با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری، پروژه آبرسانی به روستاهای علی‌آباد داورآباد، مهدی‌آباد، اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن‌آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک به بهره‌برداری رسید و ۲ هزار و ۶۹۱ خانوار از آب شرب پایدار برخوردار شدند.

ظرفیت تامین آب این پروژه آبرسانی ۱۸ لیتر بر ثانیه است که برای اجرای آن مخازن ذخیره یک هزار و ۴۷۰ مترمکعب، خطوط انتقال به طول ۴۴ کیلومتر و توسعه شبکه توزیع به طول ۴۸ کیلومتر اجرا شده است.

آبرسانی به روستاهای کرمان

امروز همچنین در ۲۴ روستای کرمان، چهار هزار و ۹۴۶ نفر در قالب هزار و ۳۷۱ خانوار تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفتند

برای این پروژه ۲۵ کیلومتر خطوط انتقال ، ۴۶ کیلومتر توسعه شبکه توزیع با طرفیت تامین آب ۴۰ لیتر بر ثانیه و مخزن ذخیره ۲۰۰ متر مکعب، به اجرا درآمده است.

طرح های آب و فاضلاب شهری در کاشان

امروز در استان اصفهان هم دو طرح‌ پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب قمصر و خط انتقال فاضلاب و مخزن ذخیره بتنی جوشقان قالی با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در کاشان به بهره‌برداری رسید.

پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب قمصر با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد تومان و خط انتقال فاضلاب و مخزن ذخیره بتنی جوشقان‌قالی به ظرفیت یک هزار متر مکعب به همراه تاسیسات وابسته با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با هدف جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی و پایداری شبکه و تامین آب پایدار در شهرستان کاشان به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب منطقه کاشان در این آیین گفت: پکیج تصفیه ‌خانه فاضلاب قمصر با ظرفیت ۴۰۰ متر مکعب در روز با خط انتقال که تمامی آن در مسیر سنگی و دل کوه انجام شد به بهره‌برداری رسیده است.

محمدرضا اسدی یکی از مسایل و مشکلات منطقه به‌ویژه مسکن مهر را شرایط سخت سنگلاخی زمین برای اجرای این طرح دانست و افزود: با بهره‌برداری از طرح پکیج تصفیه ‌خانه فاضلاب قمصر به استانداردهای زیست محیطی، شرایط خوب و پایدار بهداشتی رسیدیم.

وی اظهار امیدواری کرد با ادامه طرح مدول‌های بعدی نیز تکمیل و برای همیشه مشکل فاضلاب قمصر برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان درباره مخزن استوانه‌ای شکل ذخیره بتنی شهر جوشقان قالی نیز گفت: جوشقان از قبل با مشکلات آبرسانی مواجه بود که اکنون با اجرای این طرح، ضریب آبرسانی از ۲ هزار فقره انشعاب و چهار دهم مترمکعب به ازای هر انشعاب به ۹ دهم مترمکعب و رقم استاندارد رسانده می‌شود تا شاهد پایداری بهتر و بیشتر در این ۲ شهر باشیم.

اهالی ۱۲ شهر و ۶۶ روستا از توابع شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از خدمات شرکت آب و فاضلاب منطقه کاشان بهره‌مند هستند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.