کد خبر : 119041
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 8:09

تأثیر پارامترهای بودجه 1401 بر حرکت مثبت شرکت‌ها/ از اصلاح نرخ تسعیر ارز تا واریز مالیات معاملات بازار در صندوق تثبیت

تأثیر پارامترهای بودجه 1401 بر حرکت مثبت شرکت‌ها/ از اصلاح نرخ تسعیر ارز تا واریز مالیات معاملات بازار در صندوق تثبیت

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تأثیر پارامترهای بودجه 1401 بر حرکت مثبت شرکت‌ها/ از اصلاح نرخ تسعیر ارز تا واریز مالیات معاملات بازار در صندوق تثبیت کاهش نرخ فروش اوراق بدهی و اخزا در بودجه ۱۴۰۱ به تعدیل بازده انتظاری از این بازار می‌انجامد که در نهایت باعث جذب سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تأثیر پارامترهای بودجه 1401 بر حرکت مثبت شرکت‌ها/ از اصلاح نرخ تسعیر ارز تا واریز مالیات معاملات بازار در صندوق تثبیت

کاهش نرخ فروش اوراق بدهی و اخزا در بودجه ۱۴۰۱ به تعدیل بازده انتظاری از این بازار می‌انجامد که در نهایت باعث جذب سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام می‌شود.

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) در خصوص تاثیر کاهش فروش اوراق خزانه در بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه، اظهار کرد: تصمیم دولت برای کاهش انتشار اوراق بدهی و اخزا می تواند به طور تلویحی و تصریحی بر بازار سرمایه اثر بگذارد زیرا سال گذشته و امسال بخشی از نقدینگی موجود بازار جذب اوراق بدون ریسک شد که طبیعتا با کاهش فروش این اوراق شاهد افزایش سمت تقاضا سهام در بازار سرمایه خواهیم بود.

او تاکید کرد: از طرفی دیگر با کاهش نرخ فروش این اوراق انتظار می‌رود بازده مورد انتظار بازار، تعدیل شود چرا که این نرخ تابعی از نرخ بازده بدون ریسک است و به طور حتم اگر این امر به درستی رخ دهد شاهد افزایش p/e سهم‌های حاضر در بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد تاثیر تغییر نکردن نرخ گاز پتروشیمی ها، اظهار کرد: نرخ گاز پتروشیمی ها به طور ضمنی وابسته به میانگین قیمت جهانی گاز است که این امر خود نیز عمدتاً مستخرج شده از چهارهاب گازی در دنیا است.

امیر باقری افزود: این تصور که نرخ خوراک پتروشیمی می تواند یک عدد ثابتی باقی بماند در فضای عملیاتی امکان پذیر نیست، اما بدون شک افزایش فروش و تغییر در نرخ تسعیر ارز می تواند به سودآوری شرکت های فولادی و پتروشیمی می انجامد.

او در خصوص تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر جمع آوری مالیات های حاصله در بازار سرمایه و سپس تزریق آن به صندوق تثبیت، بیان کرد: یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۱ با توجه به کسری که در بودجه وجود دارد بحث مالیات است اگر این تصمیم عملیاتی شود بدون شک به افزایش نقدینگی بازار و سود آوری شرکت ها کمک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در باره ی افزایش نرخ تسعیر ارز و تاثیر آن بر سهم‌های گروه بانکی، گفت: در این رابطه باید به چند مورد توجه کرد نخست نرخ تسعیری که در بودجه به آن اشاره شده و دومی نرخ تسعیری که مورد انتظار فعالان بازار است. اینکه نرخ تسعیر افزایش یابد یا حتی کمتر از نرخ تسعیر مورد نظر فعالان باشد اما مالیات دریافتی از شرکتها متناسب با نرخ تسعیر ارز باشد، می تواند تاثیر سازنده ای بر سهام های گروه بانکی و سایر شرکت ها بگذارد.

*خبرنگار: یاسمن خانکش زاده

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.