کد خبر : 89044
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 9:59

بهره‌برداری و آغاز بهسازی برق ۱۰ هزار روستا و ۲۰ هزار خانواده عشایری

بهره‌برداری و آغاز بهسازی برق ۱۰ هزار روستا و ۲۰ هزار خانواده عشایری

این طرح ها که امروز (۲۱ اردیبهشت ماه) از طریق ویدئو کنفرانس توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید شامل مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران (دیسپاچینگ ملی جدید کشور) با اعتباری بالغ بر ۱۱۴۵ میلیا..

این طرح ها که امروز (۲۱ اردیبهشت ماه) از طریق ویدئو کنفرانس توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید شامل مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران (دیسپاچینگ ملی جدید کشور) با اعتباری بالغ بر ۱۱۴۵ میلیارد تومان است.

همچنین طرح‌های جهادی بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا نیز که قرار است در سال ۱۴۰۰ با اعتبار سه هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد، در فاز اول شامل ۵۶۰ روستا برای ۷۰ هزار مشترک با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان است که امروز افتتاح شد.

طرح تحویل ۲۰ هزار دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل به ۲۰ هزار خانواده عشایر هم که مقرر شده در سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح شود، در فاز اول سه هزار دستگاه به سه هزار خانواده عشایر با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان امروز تحویل شد.

در ادامه به جزئیات و برنامه های افتتاح این طرح ها اشاره می شود:

بهره برداری از دیسپاچینگ ملی پیشرفته کشور

امروز در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ ایران پروژه ﻃﺮاﺣﯽ و ساخت ﻣﺮاﮐﺰ راﻫﺒﺮی ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺮق (دیسپاچینگ ملی پیشرفته کشور) با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۴۴ میلیارد تومانی افتتاح شد.

استفاده از فن‌آوری‌های روز جهان در زمینه ارتباطات و سیستم‌های SCADA/EMS/WAMs، ساخت ۲ مرکز کاملا مشابه با قابلیت‌های یکسان و تحت مدیریت یکپارچه و یک مرکز سوم برای شرایط اضطراری، فعال بودن توامان هر سه مرکز در هر لحظه، استفاده از سرویس‌های پر سرعت و پُرظرفیت فیبر نوری به عنوان محیط ارتباطی بین مراکز کنترل، پست‌ها و نیروگاه‌ها، امکان پایش و راهبری شبکه انتقال برق کشور از طریق سه مرکز و قابلیت اداره شبکه انتقال برق کشور توسط یک مرکز در هر زمان، از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه است.

ظرفیت راهبری و پایش شبکه‌ای برای ۳۰ سال آینده، امکان تامین داده‌ها به هر ۲ روش مستقیم و سلسله مراتبی از طریق مراکز منطقه‌ای، افزونه بودن مرکز ملی با وجود مرکز پشتیبان و مرکز اضطراری، اختصاصی بودن شبکه مخابرات دیسپاچینگ، اتخاذ راهبردهای جدید در راهبری شبکه و تغییرات فناورانه در ابزار فرماندهی و کنترل شبکه و امکان مدیریت راهبری شبکه فرا ملی به عنوان هاب منطقه، از مزایای راه‌اندازی این مرکز محسوب می‌شود.

دیسپاچینگ راهبری کل شبکه برق را در همه بخش‌های آن شامل نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و پست‌ها برعهده دارد.

این مرکز جدید با آخرین فناوری های روز جهانی ساخته شده و ظرفیت پردازش و دریافت اطلاعات آن نسبت به مرکز قبلی ۱۰ برابر شده است.

همچنین این مرکز به فناوری wams مجهز شده است است که قابلیت رصد حوادث شبکه را به صورت لحظه‌ای دارد.

دیسپاچینگ ملی جدید برق کشور، توان تبدیل شدن ایران به چهار راه تبادل برق منطقه را فراهم می‌کند و دنبال داخلی‌سازی و بومی‌سازی آن در برنامه است.

واگذاری ۳۶۰ دستگاه سامانه انرژی خورشید به عشایر فارس

امروز در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران ۳۶۰ دستگاه سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل در فارس به عشایر کوچ‌رو این استان واگذار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان فارس در این آیین گفت: تعداد خانوار مشمول دریافت سامانه در استان فارس، ۲ هزار و ۷۷۵ خانوار هستند.

احمد رضا خسروی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل آماده تحویل به عشایر استان فارس است، گفت: تحویل ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه سامانه باقیمانده نیز تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

به گفته وی، اعتبار اجرای کامل طرح سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل عشایری در استان فارس حدود ۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی همچنین از رونمایی از طرح جهادی بهسازی شبکه برق روستایی (بهارستان) در استان فارس خبر داد و گفت: تعداد روستاهای هدف طرح جهادی بهسازی استان فارس ۶۰۰ روستا و اعتبار پروژه طرح جهادی بهسازی روستایی: ۹۰ میلیارد تومان است که پیش بینی می شود تا اسفند ماه سال ۱۴۰۰ این طرح به پایان برسد.

اصلاح شبکه توزیع برق ۲۰ روستای مرکزی

از دیگر طرح هایی که امروز با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو به بهره برداری رسید، طرح اصلاح شبکه توزیع برق ۲۰ روستای استان مرکزی است.

استاندار مرکزی در آیین بهره برداری از این طرح ها که در فرمانداری شهرستان زرندیه برگزار شد،از تلاش های وزارت نیرو در راستای بهسازی شبکه توزیع برق مناطق روستایی قدردانی کرد و این اقدامات را برای ساکنان روستاها بسیار امیدبخش توصیف کرد.

سیدعلی آقازاده اظهار کرد: سهم استان مرکزی برای بهسازی و اصلاح شبکه توزیع برق ۲۴۰ روستا است که از وزارت نیرو درخواست می کنیم شمار بیشتری از روستاهای استان را در برنامه جهادی خود قرار دهد.

وی گفت: امروز پروژه های بهسازی و اصلاح شبکه برق ۲۰ روستای استان مرکزی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار، افتتاح شد و تا پایان امسال هم برنامه اجرای این طرح در ۲۴۰ روستای دیگر در دستور کار است.

وی گفت: همه تلاش ما در استان مرکزی اجرای طرح پیک سایی با توجه به افزایش مصرف برق در تابستان خواهد بود زیرا امسال به دلیل وضعیت بارش ها و کم آبی و مشکلاتی ایجاد شد که لازم است بر مصرف برق مدیریت بهینه اعمال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز اظهارداشت:برای به نتیجه رسیدن این طرح ها در مجموع ۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

محمد اله داد افزود: طرح های افتتاحی استان مرکزی در مجموع ۲ هزار و ۶۰۹ خانوار با جمعیت هفت هزار و ۹۵۷ نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

وی در خصوص جزئیات طرح های اصلاح شبکه توزیع برق روستاهای استان مرکزی، گفت: اقداماتی از قبیل جابجایی تیرهای برق معابر، مقاوم‌سازی پایه‌ها، اصلاح شبکه و ولتاژ، تحکیم اتصالات شبکه‌های روستایی، اصلاح روشنایی معابر عمومی و فرسودگی شبکه و تعدیل بار فیدرهای فشار ضعیف شبکه از مهمترین اقدامات انجام شده است.

اله داد گفت: استان مرکزی دارای بیش از ۲۰۵ هزار مشترک روستایی برق است و در راستای افزایش رضایت‌مندی و ارتقای سطح خدمات به مشترکان روستایی، طرح های اصلاح شبکه توزیع این مناطق اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: طرح های اصلاح شبکه توزیع برای روستاهای گیلی،سوسن آباد،قلعه بالا،باغ شیخ ،کهلو علیا و سفلی، بلویند، خور آوند، ازنوجان، راونج، ورعلیا، معین آباد، دنیجرد، بهارستان، مشکان، وزیرآباد، زالیان، دوجفت، کوسعلی و خانقا بهره برداری شد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های در دست اجرا، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ خورشیدی بهسازی و اصلاح شبکه یک هزار و ۱۷۶ روستای استان مرکزی انجام شود و اولویت با روستاهای دارای شبکه فرسوده یا آن دسته که طرح های هادی در دست انجام دارند، خواهد بود.

وی گفت: بهسازی و اصلاح شبکه ۲۴۰ روستای استان مرکزی با ۱۱ میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

بهسازی شبکه توزیع برق ۲۲ روستای اصفهان

مقصد دیگر وزارت نیرو در افتتاح طرح های ملی صنعت برق کشور اصفهان بود که در آیینی بهسازی شبکه توزیع برق ۲۲ روستای این استان به بهره برداری رسید.

مجری طرح جهادی بهسازی روستایی شرکت توزیع برق استان اصفهان در این رابطه گفت: این طرح‌ها در مجموع با ۲۲.۲ میلیارد ریال اعتبار در ۲۲ روستای استان اصفهان اجرا و برای هر کدام از آنها یک‌ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته سید رسول کافی موسوی این طرح‌ها در روستاهای کاغذی آران و بیدگل، سهرویه اردستان، شورجه برخوار، دره ساری بویین و میاندشت، دولت آباد تیران و کرون، تیرانچی خمینی شهر، ارجنگ خوانسار، عروسان گلستان خورو بیابانک، قمیشلو دهاقان، ماندگان سمیرم، جهاد آباد شاهین شهر، باغ سرخ شهرضا، خلج فریدن، بزمه فریدونشهر، بوستان فلاورجان، شجاع آباد کاشان، سعید آباد گلپایگان، زرد خشویه لنجان، بداغ آباد مبارکه، ورپا علیا نایین، ورگوران نطنز و جلال آباد نجف آباد با جمعیت۱۱ هزار و ۴۵۹ تن اجرا شد.

وی ادامه داد: صنعت برق برنامه بهسازی و تقویت شبکه برق روستاها را در راستای حمایت و کمک به روستاییان در دستور کار قرارداده است.

مجری طرح جهادی بهسازی روستایی شرکت توزیع برق استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از این شبکه طول عمر بالای ۲۰ سال دارد افزود: قدمت و فرسودگی شبکه، اجرا نشدن کامل طرح‌های هادی روستایی از سوی متولیان امر در سال‌های اخیر سبب قرارگیری شبکه برق در معابر روستاها شده و مشکلاتی را برای روستاییان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: صنعت برق با بیش از ۲۵۰ هزار کیلومترشبکه برق، وظیفه خدمت‌رسانی به جمعیت بیش از ۲۱ میلیون نفر ساکن در ۵۷ هزار و ۷۵۰ روستای کشور را بر عهده دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: برنامه بهسازی و تقویت شبکه برق ۱۰‌هزار روستا با توجه به گشایش‌های ایجاد شده در تبصره‌های ۶ و ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تدوین و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و امکان بهسازی و تقویت شبکه برق در تمامی روستاهای کشور در برنامه ۵ ساله با حمایت نمایندگان مجلس، فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: هماهنگی برای تحویل سامانه‌های برق خورشیدی قابل حمل به عشایر نیز توسط اداره کل امور عشایر اصفهان با واجدان شرایط انجام شده است و به‌تدریج از هفته آینده تحویل عشایر استان خواهد شد.

افتتاح طرح جهادی بهسازی شبکه برق ۲۶ روستای لرستان

بهره برداری طرح جهادی بهسازی شبکه برق ۲۶ روستای لرستان با اعتبارچهار میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان از دیگر طرح هایی است که امروز به بهره برداری رسید و مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در آیین بهره برداری از این طرح گفت: یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده برق در این استان وجود دارد که برای رفع این امر طرح‌های مختلفی در دست اقدام است.

فریدون خودنیابیان کرد: شبکه های فرسوده یکی از مشکلات صنعت برق هستند که باتوجه به مسایل و استانداردهای موجود، طرح های مختلفی برای رفع نواقص در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا طرح هایی از جمله اصلاح ۲۲۲ کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف،راه اندازی ۳۰۵ دستگاه ترانسفورماتور و نصب ۱۰ هزار و ۸۷۷ چراغ معابر با اعتبار ۱۲۱ میلیارد تومان برای ۴۵۰ روستای استان در حال اجرا است.

خودنیا ادامه داد: این طرح ها بصورت جهادی آغاز و تاکنون شبکه برق ۲۶ روستای استان بصورت کامل با اعتبار چهار میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان اصلاح و بهسازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: همچنین طرح برقرسانی به ۲۹روستای این استان با جمعیت ۱۸۰ خانوار سال گذشته با ۱۲ میلیارد تومان هزینه، اجرا و بهره‌برداری شد.

۵۶۴ هزار و ۷۰۲ مشترک برق خانگی در لرستان وجود دارد، همچنین ۲ هزار و ۷۳۰ مشترک صنعتی، ۱۳ هزار ۲۲۹ مشترک اداری و هشت هزار و ۸۸۹ مشترک کشاورزی از امکان برق بهره مند هستند.

استاندار لرستان هم گفت: شبکه برق ۲۴۰ روستای این استان تا پایان نیمه نخست امسال اصلاح و بهسازی می‌شود.

سید موسی خادمی بیان کرد: پویش #هرهفته_الف_ ب_ ایران بسیار کارآمد و منجر به نتیجه رسیدن طرح های خوب وزارت نیرو شده است.

وی با بیان اینکه امسال به همت دولت ۲ طرح مهم حوزه انرژی برای مناطق محروم و روستایی آغاز شده است اظهار داشت: در این راستا بازسازی شبکه های فرسوده روستاهای استان که دوران جهاد سازندگی برق رسانی شده اند و شبکه توزیع ضعیفی داشتند اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: امسال در این راستا شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور بهسازی می شود و در لرستان نیز ۲۴۰ روستا از این طرح بهره مند می شوند که امروز ۲۶ روستا شاهد افتتاح این مهم بودند.

خادمی با اشاره به تامین برق مناطق عشایری لرستان از طریق پنل های ( صفحه) خورشیدی و توزیع این پنل ها در آینده نزدیک گفت: طرح بازسازی شبکه های فرسوده روستایی و برق رسانی به مناطق عشایری در استان تاثیرگذاربوده است.

وی اضافه کرد: همچنین۲ سد کمندان و تاج امیر لرستان آماده آبگیری هستند که امیدواریم جزو برنامه های پویش #هرهفته_ الف_ ب_ قرار گیرند تا خردادماه امسال بهره برداری شوند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.