کد خبر : 150384
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 - 13:30

بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask) چگونه است؟ آموزش کامل + تصویر

بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask) چگونه است؟ آموزش کامل + تصویر

زمان مطالعه: 7 دقیقه مقدمه یکی از سؤالات مربوط به کیف پول‌های دیجیتال، روش بازیابی دارایی‌ها پس از فراموشی رمز عبور یا گم شدن دستگاه است. در حال حاضر، کیف پول‌های مختلفی توسط کاربران استفاده می‌شود که متامسک یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین‌ آنها است. بازیابی متامسک بسیار راحت و سریع انجام می‌شود. این کیف

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

یکی از سؤالات مربوط به کیف پول‌های دیجیتال، روش بازیابی دارایی‌ها پس از فراموشی رمز عبور یا گم شدن دستگاه است. در حال حاضر، کیف پول‌های مختلفی توسط کاربران استفاده می‌شود که متامسک یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین‌ آنها است. بازیابی متامسک بسیار راحت و سریع انجام می‌شود.

این کیف پول که از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری جذاب و آسانی دارد، روی موبایل یا مرورگر کامپیوتر نصب می‌شود. نحوه بازیابی متامسک به کمک عبارت Seed خواهد بود. در ادامه، با بازیابی کیف پول متامسک در موبایل و مرورگر، چگونگی مشاهده عبارت بازیابی و دسترسی مجدد به تمام دارایی، آشنا خواهیم شد.

کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول متامسک (MetaMask)، جزو کیف پول‌های اتریومی محسوب می‌شود. در این کیف پول، برای تأمین امنیت و فراهم کردن امکان بازیابی دارایی، از عبارت بازیابی (Seed Phrase) و رمز عبور استفاده می‌شود.

عبارت Seed، شامل ۱۲ کلمه معنی‌دار و نامرتبط است که مهم‌ترین عامل برای بازیابی اکانت متامسک است. ترتیب این ۱۲ کلمه، همیشه باید رعایت شود. این عبارت در ابتدای راه‌اندازی کیف پول به کاربر نمایش داده می‌شود. رمز عبور نیز در مراحل مختلف (ورود به کیف پول، انتقال دارایی، مشاهده عبارت بازیابی و …) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرز توسط کاربر تعیین خواهد شد.

اهمیت آگاهی از نحوه بازیابی متامسک

در طول مدت استفاده از کیف پول، ممکن است به علت‌های گوناگون دسترسی شما به دارایی‌ها قطع شود. فراموشی رمز عبور، سرقت، خرابی یا گم شدن سخت‌افزار و … از جمله دلایل عدم دسترسی به کیف پول دیجیتال است. گاهی هم کاربران می‌خواهند از کیف پول دیجیتال خود روی دیگر دستگاه‌ها به صورت همزمان استفاده کنند. برای ایجاد دسترسی مجدد یا جدید به کیف پول، باید عملیات بازیابی متامسک انجام شود.

آموزش بازیابی متامسک

برای بازیابی کیف پول متامسک، به عبارت Seed نیاز دارید. این عبارت، با رمز عبور، تفاوت دارد. هر کسی که به عبارت Seed دسترسی دارد، می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کیف پول و انتقال دارایی‌های دیجیتال به آدرس‌های دیگر کند. در نتیجه، محافظت از این عبارت مهم‌ترین اقدام امنیتی شما در دنیای کریپتوکارنسی خواهد بود. در ادامه به بررسی حالت‌های مختلف بازیابی دارایی‌ها در کیف پول متامسک می‌پردازیم.

بازیابی متامسک در صورت فراموشی رمز عبور

ابتدا روی آیکون کیف پول متامسک، در گوشه سمت راست بالای مرورگر، کلیک کنید. در مرحله بعد، گزینه Restore account را از پایین پنجره بازشده، انتخاب کنید.بازیابی متامسک

سپس تب یا برگه‌ای جدید از مرورگر باز خواهد شد و صفحه ورود کیف پول MetaMask را مشاهده خواهید کرد. دوباره روی Restore account کلیک کنید. اکنون صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید عبارت Seed را در آن وارد کنید.بازیابی متامسک

کلمات عبارت بازیابی را به ترتیب وارد کنید. پس از وارد کردن تمام کلمات، کیف پول از شما می‌خواهد جهت بازیابی اکانت متامسک، رمز جدیدی انتخاب و آن را بازنویسی کنید. با اتمام این مراحل و کلیک روی گزینه Restore، بازیابی متامسک کامل خواهد شد و مجدداً می‌توانید نسبت به مدیریت دارایی‌های خود، اقدام کنید.نحوه بازیابی متامسک

اگر حساب‌های اضافی در کیف پول متامسک ایجاد کرده بودید، آنها نیز بازیابی می‌شوند. با این حال، موجودی توکن‌هایی که به صورت دستی به لیست متامسک اضافه شده بودند (توکن‌های aPledge)، نمایش داده نخواهد شد.

برای دسترسی به این توکن‌ها، باید روی گزینه ADD TOKEN کلیک و آدرس‌های عمومی همه توکن‌های خود را اضافه کنید. این کار برای تمام توکن‌ها باید صورت پذیرد.نحوه بازیابی متامسک

بازیابی متامسک و از دست دادن سخت‌افزار

در ابتدا مرورگر کروم (Chrome)، فایرفاکس (Firefox) یا اِج (Edge) را روی دستگاه جدید نصب و از طریق وب‌سایت metamask.io افزونه متامسک را به مرورگر خود اضافه کنید. در مراحل ابتدایی نصب افزونه، گزینه IMPORT WALLET را انتخاب کنید.بازیابی رمز متامسک

سپس در صفحه جدید، عبارت Seed و رمز عبور جدید را وارد کنید. اگر عبارت Seed و رمز عبور به درستی وارد شوند، گزینه IMPORT فعال خواهد شد. با کلیک روی این گزینه، عملیات بازیابی کیف پول متامسک انجام می‌شود.بازیابی رمز متامسک

در این روش، اگر چندین حساب در کیف پول قبلی خود داشته‌اید، فقط حساب اصلی شما به طور خودکار بازیابی می‌شود. برای بازیابی حساب‌های دیگر، باید جداگانه حساب‌های جدید را ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب‌های جدید، حساب‌های قدیمی شما به طور خودکار بازیابی می‌شوند.

در این حالت نیز توکن‌هایی که به صورت دستی به لیست متامسک اضافه شده بودند (توکن‌های aPledge)، در ابتدا نمایش داده نخواهد شد. برای دسترسی به این دارایی‌ها، باید از گزینه ADD TOKEN استفاده کنید.

پس از انتخاب این گزینه، از انتهای لیست توکن‌ها، فرم اطلاعات Token را تکمیل کنید. این فرم شامل آدرس، نماد و تعداد رقم اعشار توکن است.

برای وارد کردن برخی توکن‌ها، باید در ابتدا شبکه موردنظر در کیف پول متامسک ثبت شود. برای این کار، از منوی متامسک گزینه Networks را انتخاب و سپس در انتهای لیست، روی گزینه Add Netwrok کلیک کنید.

در صفحه جدید باید اطلاعات شبکه وارد شود. پس از پر کردن و ذخیره تمام فیلدها، شبکه به کیف پول متامسک اضافه خواهد شد. حالا می‌توانید توکن‌های توسعه‌یافته در این شبکه را نیز به کیف پول، اضافه کنید. بازیابی اکانت متامسک

بازیابی کیف پول متامسک در موبایل

بازیابی نسخه موبایلی متامسک و افزودن شبکه‌ها و توکن‌ها، شباهت بسیار زیادی به مراحل راه‌اندازی مجدد نسخه افزونه مرورگر این کیف پول دارد. تنها تفاوت در پاک کردن و نصب دوباره برنامه است. اگر دسترسی شما به نسخه موبایلی کیف پول قطع شد، برای بازیابی متامسک، باید برنامه را از موبایل حذف و مجدداً آن را نصب کنید.

پس از نصب و باز کردن برنامه، گزینه Import using Secret Recovery Phrase را انتخاب کنید تا صفحه‌ای برای وارد کردن عبارت بازیابی و تعیین پسورد جدید باز شود. پس از راه‌اندازی مجدد کیف پول، باید مراحل وارد کردن شبکه‌ها و توکن‌ها نیز مانند نسخه افزونه مرورگر، طی شود.

همچنین ببینید: آموزش اضافه کردن بایننس اسمارت چین و سایر شبکه ها به کیف پول متامسک

در صورتی‌ که از کیف پول روی چندین دستگاه استفاده می‌کنید، پس از بازیابی رمز متامسک، باید نسبت به وارد کردن رمز جدید در سایر دستگاه‌ها نیز اقدام کنید.

چگونه عبارت بازیابی را پیدا کنیم؟

در روند آموزش بازیابی متامسک مشاهده کردیم که کلیدی‌ترین عامل برای دسترسی مجدد به دارایی، عبارت Seed است. همیشه توصیه می‌شود که از همان ابتدا، عبارت بازیابی را به صورت کتبی در محلی مطمئن ذخیره کنید. با این حال، در حین استفاده از نسخه موبایل و افزونه مرورگر نیز می‌توان عبارت بازیابی را مشاهده و مجدداً نسبت به ذخیره آن، اقدام کرد.

بدین منظور وارد منوی کیف پول متامسک شوید و سپس گزینه Security & Privacy را انتخاب کنید.بازیابی کیف پول متامسک

در صفحه جدید، عبارت Reveal Secret Recovery Phrase را مشاهده خواهید کرد.بازیابی کیف پول متامسک

با کلیک روی این گزینه و وارد کردن رمز عبور، می‌توانید عبارت Seed را مشاهده کنید.بازیابی کیف پول متامسک

سخن پایانی

گرچه بازیابی متامسک بسیار راحت و سریع انجام می‌شود، اما بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا نیازی به استفاده از عبارت Seed نباشد. یادآوری متناوب رمز عبور، استفاده از دستگاهی مجزا برای نصب کیف پول، عدم تغییر مداوم رمزها و … سبب می‌شود نیاز کمتری به عملیات بازیابی داشته باشید. بازیابی کیف پول متامسک کار چندان سختی نخواهد بود، اما اگر به هر دلیلی عبارت Seed و امکان دسترسی به کیف پول را به طور همزمان از دست بدهید، باید با سرمایه‌های خود خداحافظی کنید.

نوشته بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask) چگونه است؟ آموزش کامل + تصویر اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.