کد خبر : 106922
تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 - 7:53

ایران به شورای ویژه‌ای برای قانون‌گذاری بخش کریپتو نیاز دارد!

ایران به شورای ویژه‌ای برای قانون‌گذاری بخش کریپتو نیاز دارد!

زمان مطالعه: 2 دقیقه عباس آشتیانی، رئیس انجمن بلاکچین ایران (IBA) معتقد است که بانک مرکزی صلاحیت کافی برای تدوین یک چارچوب نظارتی برای ارزهای دیجیتال را ندارد و مسئولیت تهیه این دستورالعمل را باید یک شورای فرابخشی بر عهده بگیرد. قانونگذاری صنعت دارایی‌های دیجیتال سیاستی است که هر دولت به طور جداگانه اتخاذ می‌کند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عباس آشتیانی، رئیس انجمن بلاکچین ایران (IBA) معتقد است که بانک مرکزی صلاحیت کافی برای تدوین یک چارچوب نظارتی برای ارزهای دیجیتال را ندارد و مسئولیت تهیه این دستورالعمل را باید یک شورای فرابخشی بر عهده بگیرد.

قانونگذاری صنعت دارایی‌های دیجیتال سیاستی است که هر دولت به طور جداگانه اتخاذ می‌کند. در حالی که چین استخراج و معاملات رمزارزها را به طور کامل ممنوع کرده، کشورهایی مانند روسیه و ایالات متحده متعهد شده‌اند که از این رویکرد سختگیرانه پیروی نکنند.

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، آشتیانی معتقد است که تدوین قوانین برای این صنعت در کشورمان ضروری است. با این حال، وی می‌گوید که تنظیم‌کننده‌های کشور «صلاحیت کافی ندارند» و از آنها می‌خواهد که «شورای ویژه‌ای» برای انجام کار تشکیل دهند:

باید شورایی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و حاکمیتی تشکیل شده و ماهیت رمزنگاری شده را تائید و به بخش‌های رگولاتوری جهت اجرا و صدور مجوزها ابلاغ کنند. با توجه به چند بعدی بودن موضوع، بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار، واجد شرایط «به اندازه کافی» تنظیم قوانین برای ارزهای دیجیتال نیستند.

آشتیانی افزود، در حالی که دولت سابق قصد داشت تا قوانین این کلاس دارایی را تنظیم کند، اما هرگز به آن اقدام نکرد. وی همچنین ابراز تأسف کرد که دولت کنونی نمی‌داند چگونه با این موضوع رفتار کند.

در حال حاضر، در قانون کشور استفاده از دارایی‌های دیجیتال برای انجام تراکنش‌های داخلی مجاز نیست. با این حال، مؤسسات مالی دارای مجوز می‌توانند از بیت کوین و آلت کوین‌ها برای پرداخت هزینه واردات استفاده کنند.

در مقابل، ماینینگ ارزهای دیجیتال در کشور قانونی است، آن هم تنها در صورتی که ماینرها از وزارت صنایع مجوز بگیرند و قبض برق خود را بر اساس تعرفه صادرات برق پرداخت کنند.

با این حال، نگرانی‌های مربوط به ماینرهای زیرزمینی همچنان در کشور مطرح است. همان‌طور که پیش‌تر گزارش شد، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران پس از کشف ماینرهای بیت کوین در زیرزمین این سازمان از سمت خود استعفا داد.

آشتیانی در پاسخ به نگرانی مقامات دولتی در مورد فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال، گفت که انجمن بلاکچین ایران قانونگذاران را درک می‌کند و به آنها اطمینان می‌دهد که نگرانی‌هایشان برطرف خواهد شد:

ما آماده کمک به تنظیم قوانینی هستیم که می‌تواند به تضمین تأثیر مثبت ارزهای دیجیتال بر اقتصاد و در عین حال، به حداقل رساندن فعالیت‌های غیرقانونی کمک کند.

نوشته ایران به شورای ویژه‌ای برای قانون‌گذاری بخش کریپتو نیاز دارد! اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.