کد خبر : 35125
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1399 - 5:44

افزایش ۷ برابری ظرفیت هسته معاملات بورس

افزایش ۷ برابری ظرفیت هسته معاملات بورس

افزایش ۷ برابری ظرفیت هسته معاملات بورسبه گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، امیر هامونی اعلام کرد: نرم‌افزار سامانه معاملات بازار سرمایه ۶۰۰ تراکنش در ثانیه انجام می‌داد که این عدد در سال‌های اخیر و به‌واسطه رشد بازار سرمایه به ظرفیت ۳ هزار تراکنش در ثانیه رسیده بود اما از دوم شهریور، این رقم به ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه رسید؛ بنابراین از این‌ پس همه معاملات بازار در یک جلسه معاملاتی انجام خواهد شد.
هامونی با اشاره به این نکته که دوشیفته شدن معاملات، در یک تا دو هفته قبل و به‌ واسطه فشار مضاعفی که در هسته معاملات رخ داده بود انجام شده است اطمینان داد که از این‌ پس هیچ‌یک از اوراق بازار سرمایه حتی عرضه‌های اولیه در بعدازظهر انجام نخواهد شد.
مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در خصوص اثرات اخبار مربوط به عرضه صندوق دارای دوم که شامل سهام شرکت‌های نفتی و پتروشیمی بود بر بازار سرمایه گفت: پس از اظهارات متفاوتی که در خصوص عرضه این صندوق رخ داد، برخی سهامداران رفتار بین دو نهاد تصمیم‌گیرنده را به سایر حوزه‌ها و کل بازار تعمیم دادند درحالی‌که از نظر کارشناسی عرضه یا عدم عرضه این صن..

افزایش ۷ برابری ظرفیت هسته معاملات بورس

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، امیر هامونی اعلام کرد: نرم‌افزار سامانه معاملات بازار سرمایه ۶۰۰ تراکنش در ثانیه انجام می‌داد که این عدد در سال‌های اخیر و به‌واسطه رشد بازار سرمایه به ظرفیت ۳ هزار تراکنش در ثانیه رسیده بود اما از دوم شهریور، این رقم به ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه رسید؛ بنابراین از این‌ پس همه معاملات بازار در یک جلسه معاملاتی انجام خواهد شد.

هامونی با اشاره به این نکته که دوشیفته شدن معاملات، در یک تا دو هفته قبل و به‌ واسطه فشار مضاعفی که در هسته معاملات رخ داده بود انجام شده است اطمینان داد که از این‌ پس هیچ‌یک از اوراق بازار سرمایه حتی عرضه‌های اولیه در بعدازظهر انجام نخواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در خصوص اثرات اخبار مربوط به عرضه صندوق دارای دوم که شامل سهام شرکت‌های نفتی و پتروشیمی بود بر بازار سرمایه گفت: پس از اظهارات متفاوتی که در خصوص عرضه این صندوق رخ داد، برخی سهامداران رفتار بین دو نهاد تصمیم‌گیرنده را به سایر حوزه‌ها و کل بازار تعمیم دادند درحالی‌که از نظر کارشناسی عرضه یا عدم عرضه این صندوق، تأثیری بر مثبت بودن یا منفی شدن روند بازار نخواهد داشت و اینکه عرضه این صندوق در ارزش‌گذاری سهام تأثیرگذار باشد، امری قطعی نیست. این صندوق تنها می‌تواند یک عکس‌العمل مالی- رفتاری در بازار داشته باشد.

هامونی خاطرنشان کرد: طبق آخرین تصمیمات اتخاذشده، قیمت پایانی سهام شرکت‌های پالایشی در معاملات امروز (سه‌شنبه) مبنای قیمت‌گذاری در فرایند پذیره‌نویسی است، به این صورت که نرخ ثبت‌شده با ۲۰ درصد تخفیف به متقاضیان عرضه خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص عرضه اوراق سلف نفتی در قالب طرح گشایش اقتصادی دولت نیز گفت: این اوراق ارتباطی به طرح گشایش اقتصادی دولت ندارد و بورس انرژی از سال گذشته طبق روال این اوراق را منتشر می‌کرد.

هامونی خاطرنشان کرد: این طرح نیز به این زودی عملی نخواهد شد چراکه اکنون در سطح سران سه قوه در حال بررسی است و هنوز به مرحله تدوین مقررات و تنظیم دستورالعمل‌ها نرسیده است.

مدیر عامل فرابورس ایران ضمن تشکر از همه نهادهایی که در این مدت از بازار سرمایه حمایت کرده‌اند، گفت: از ۲۱ مردادماه سال جاری که روند نزولی در معاملات بازار سرمایه رخ داد در مجموع حجم معاملات بورس و فرابورس ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است و حقیقی‌ها طی این مدت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سهام خریداری کرده‌اند که این نشان می‌دهد علیرغم روند نزولی بازار تعداد زیادی از معامله گران معتقدند که باید در این مقطع زمانی سهام خریداری کنند.

وی همچنین رقم خرید حقوقی‌ها طی معاملات روز یکشنبه را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حقوقی‌ها در بازار سرمایه فعال شدند و همانند سنوات قبل که از بازار حمایت می‌کردند، با هماهنگی بانک‌ها، منابع زیادی به بازار تزریق ‌شده است ازاین‌رو نگرانی از بابت بازار وجود ندارد. ضمن اینکه طبق قول مساعد بانک مرکزی مقرر شده است زمینه‌ای فراهم شود تا علاوه بر دارندگان سهام عدالت، تمامی سهامداران بازار سرمایه بتوانند معادل درصدی از پرتفوی سهام خود، کارت اعتباری و تسهیلات بانکی دریافت کنند تا از این طریق از میزان انگیزه فروش سهام عدالت نیز کاسته شود.

بازار به زودی متعادل می شود/حمایت حقوقی ها ادامه دارد

در ادامه محمود رضا خواجه نصیری نیز در خصوص بازگشت معاملات بازار سرمایه به‌صورت یک نوبت نیز گفت: تصمیم دو نوبته شدن معاملات بازار سرمایه به دلیل مشکل فنی اتخاذ شد و بر روی بازار اثر گذاشت، این اتفاقی جدید بود و اگر مردم عکس‌العمل نشان دادند به این دلیل بود که با یک‌روند جدید روبرو شده بودند.

وی افزود: خوشبختانه با رفع محدودیت‌های فنی، معاملات مجدداً به‌صورت یک نوبت در روز انجام می‌شود و سهامداران در روزهای آینده و با مثبت شدن بازار همانند آنچه در این چند روز مشاهده کردند، شاهد روان بودن فرایند معاملات در سامانه خواهند بود. اگرچه نمی‌توان منکر آن شد که دو نوبته شدن معاملات اتفاق خوبی نبود. این موضوع قابل دفاع نبوده و فقط به خاطر محدودیت‌های فنی رخ داد ازاین‌رو لازم است از سرمایه‌گذاران به دلیل بروز این محدودیت فنی عذرخواهی شود.

خواجه نصیری همچنین در خصوص اثرات صندوق دارا بر بازار سرمایه نیز گفت: نمی‌توان گفت که چرا سهامداران پس از انتشار اخبار مربوط به عدم عرضه این صندوق و تعویق زمان عرضه آن عکس‌العمل نشان دادند چراکه مدت‌ها با اخبار این صندوق، بازار به سمت سهم‌های پالایشی معطوف شده بود. این نشان می‌دهد باید ازاین‌پس به این موضوع که طرح هر موضوعی از سوی مسئولان، برای سرمایه‌گذاران به یک فاکتور تأثیرگذار تبدیل شده و در محاسباتشان در نظر گرفته می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

عضو هیات مدیره بورس تهران افزود: با توجه به افزایش قابل‌توجه تعداد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باید بپذیریم که کنترل بازار نیاز به دیدگاه و عملکردی عمیق‌تر دارد و تغییر تصمیم‌ها نباید به‌راحتی انجام شود و باید به آن توجه شود.

وی تأکید کرد: درست است که شرکت‌های نفتی و پالایشی حاضر در بازار سرمایه از ایجاد یا عدم ایجاد صندوق دارا تأثیرپذیر نبوده و در وضعیت سودآوری آن‌ها تغییری ایجاد نخواهد شد اما این‌یک طرف قضیه است. باید توجه داشته باشیم که وقتی دو ماه درباره دارای دوم و ایجاد آن در بازار صحبت کردیم و تبدیل به فاکتوری برای تصمیم‌گیری سهامداران شده است نباید یک‌روزه این فاکتور را از بازار حذف کرده و به اثرات آن بی‌توجه باشیم.

خواجه نصیری در خصوص عرضه سهام عدالت در بورس نیز گفت: سهامداران سهام عدالت تاکنون در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سفارش عرضه سهام عدالت را در بازار سرمایه ثبت کرده‌اند. این نشان می‌دهد دارندگان این سهام به‌هیچ‌وجه برای فروش سهام خود به بازار هجوم نیاورده‌اند چراکه بازار روزی ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله داشته است بنابراین نفس موضوع و اصل آزادسازی سهام عدالت در بورس از دیدگاه بنیادی اثری در بازار نداشته بلکه شکل موضوع و تأثیر روانی آن است که باعث بروز عکس‌العمل در بازار سرمایه شده است.

عضو هیات مدیره بورس تهران تأکید کرد: ۵۰ میلیون نفر سهامدار در بازار حضور دارند. بنابراین همه دست‌اندرکاران حوزه سیاسی و اقتصادی باید بپذیرند که به تفکرات، اندیشه و تحلیل همه این افراد توجه کرده و به آن احترام بگذارند و صرفاً به این دلیل که ارتباط بنیادی با بازار و نوسانات آن ندارد، به آن بی‌توجهی نکنند.

وی معتقد است انتشار اوراق سلف نفتی ارتباطی به بازار سرمایه ندارد و وجه آن از محل صندوق‌های با درآمد ثابت از قبل تأمین‌شده است و یک ریال هم از بازار سرمایه برای تأمین و خرید این اوراق خارج نمی‌شود.

به عقیده خواجه نصیری، طرح این موضوع و تأثیر آن در بازار سرمایه تنها یک سوءتفاهم بود که خوشبختانه اثرات آن به پایان رسیده است.

عضو هیات مدیره بورس تهران هماهنگی ایجادشده در بین حقوقی‌ها جهت تقویت بازار را بی‌سابقه دانست و گفت: سهامداران حقوقی بازار به همراه سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت اقتصاد و هلدینگ‌ها یک هم‌افزایی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده‌اند تا جایی که برای نخستین بار در حدود ۵۰ الی ۶۰ حقوقی در راستای حمایت از بازار و تأمین نقدشوندگی بازار همکاری خود را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به خرید ۱۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران حقوقی در معاملات روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد این روند طی روزهای آینده نیز ادامه یافته و به‌عنوان مستمر اجرا شود تا نه‌تنها شاخص بورس مثبت شود بلکه اعتماد و دلگرمی سهامداران نیز بازگردد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.