کد خبر : 143273
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 7:23

اصرار به ارز ترجیجی: هزینه ۲۰ میلیارد دلاری بر اقتصاد

اصرار به ارز ترجیجی: هزینه ۲۰ میلیارد دلاری بر اقتصاد

ارز ترجیحی بدون شک به نفع منافع کشور نیست اما با توجه به ارائه لایحه بودجه انقباضی و تلاش دولت در کنترل تورم برای اینکه قیمت‌ کالاهای اساسی ها در بازار افزایش پیدا نکند و جامعه دچار شوک تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نشود باید به صورت یارانه ریالی از حلقه‌های واسط و

ارز ترجیحی بدون شک به نفع منافع کشور نیست اما با توجه به ارائه لایحه بودجه انقباضی و تلاش دولت در کنترل تورم برای اینکه قیمت‌ کالاهای اساسی ها در بازار افزایش پیدا نکند و جامعه دچار شوک تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نشود باید به صورت یارانه ریالی از حلقه‌های واسط و زنجیره تولید حمایت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به شیوه فعلی ناکارآمدترین روش است به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: جلسات متعددی با حضور دولت در خصوص ارز ۴۲۰۰ برگزار شده اما تا کنون برنامه نهایی دولت در خصوص شیوه مدیریت ارز ۴۲۰۰ ارائه نشده است و امیدواریم دولت آثار اقدامات خود را به درستی پیش بینی و تدبیر کند.

محسن زنگنه در این‌باره افزود: حال که کمیسیون تلفیق موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما در صورت حذف کامل ارز ۴۲۰۰ برای نهاده‌های دامی در موقعیت فعلی و بدون راهکارهای عملی جهت پشتیبانی از تولید و جلوگیری از آثار تورمی آن، باید دنبال راهکارهای بهتری بود.

وی با عنوان اینکه نباید به برخی روندهای غلط در کشور ادامه داد، گفت: در صورتی که نظام توزیع، داده و همچنین نظارت دقیق نباشد و همچنان به اجرای شیوه‌های غلط در بحث مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار شود، سال آینده نیازمند ۲۰ میلیارد دلار ارز علی رغم بالا رفتن قیمت نفت در دنیا و بالا بودن قیمت ارز خواهیم بود. بنابراین، مجبور هستیم ارز را با قیمت پایین به نهاده‌های دامی که به هیچ عنوان سر سفره مردم نمی‌نشیند اختصاص دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه بر اصلاح شیوه ارائه ارز در کشور تاکید کرد و افزود: این روش به نفع منافع کشور نیست اما برای اینکه قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا نکند و ما دچار شوک تورمی نشویم باید به صورت یارانه ریالی از حلقه‌های واسط و زنجیره تولید حمایت شود.

نگاه عمیق‌تر به بازار سرمایه

زنگنه در ادامه درباره حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت عنوان کرد: به نظر می‌رسد با دست روی دست گذاشتن کاری از پیش نرفته و همچنان در گیر و دار حمایت از بازار سرمایه خواهیم بود. بنابراین، مسئولان کشور و تیم اقتصادی باید جدا از منابع صندوق توسعه ملی کشور اقدامات جدی‌تری برای رونق‌دهی به بازار انجام دهند.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی باید جدا از منابع صندوق توسعه ملی کشور اقدامات جدی‌تری برای رونق‌دهی به بازار سرمایه انجام دهند. تصریح کرد: اصلاح ساختارها و قوانین درون سازمانی، نظارت دقیق بر عملکردها و از همه مهمتر پیش بینی پذیر بودن اقتصاد می‌تواند بازار سرمایه را در جهت رونق و شکوفایی هدایت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده و بهره‌مندی از مُسکن‌های مقطعی برای حمایت از بازار سرمایه درست نیست و نباید بازار را از طریق راه‌های نادرست به مرحله آزمون بگذاریم زیرا شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

وی افزود: هر میزان منابع مالی هم به صندوق تثبیت واریز شود باید شیوه استفاده از منابع آن مدیریت شود و عمیق‌تر به بازار سرمایه در کشور توجه شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.