کد خبر : 107729
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 8:38

از تصمیمات خلق الساعه تا رعد و برق در بازار سرمایه

از تصمیمات خلق الساعه تا رعد و برق در بازار سرمایه

دیدگاه یک کارشناس بازار سرمایه: از تصمیمات خلق الساعه تا رعد و برق در بازار سرمایه بهترین حمایت دولت و متولیان بازار سرمایه از حقوق سهامداران خرد این است که تصمیمات ناگهانی خود را بدون در نظر گرفتن نتایج آن بر وضعیت بازار سهام اتخاذ نکنند و اجازه دهند بازار به روند طبیعی و به

دیدگاه یک کارشناس بازار سرمایه:

از تصمیمات خلق الساعه تا رعد و برق در بازار سرمایه

بهترین حمایت دولت و متولیان بازار سرمایه از حقوق سهامداران خرد این است که تصمیمات ناگهانی خود را بدون در نظر گرفتن نتایج آن بر وضعیت بازار سهام اتخاذ نکنند و اجازه دهند بازار به روند طبیعی و به دور از هیجان خود بازگردد.

معاون اجرایی تامین سرمایه نوین در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: از دیگر مواردی که انتظار می‌رود دولت به منظور حمایت از تولید داخلی و بازار سهام انجام دهد، تعیین رویکرد مناسب برای مدیریت بازارهایی است که در حال جذب نقدینگی بازار سرمایه هستند. زیرا بدون تردید با مشکلاتی که برای این بازارها در آینده ایجاد می‌شود، چالش‌های سنگینی برای هر دولتی رقم می‌خورد.

محسن کوزه‌گران تاکید کرد: به نظر من در حال حاضر ضروری است که مهمترین درخواست فعالان بازار سرمایه فرهنگ‌سازی صحیح برای ورود به این بازار باشد، تجربه تلخ دعوت دولت‌های قبل برای دعوت مردم به بورس با هدف رفع مشکلاتی چون کسری بودجه نباید مجدد تکرار شود.

حذف قیمت‌گذاری دستوری به نفع مصرف‌کننده نهایی

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ما وجود دارد، قیمت‌گذاری دستوری نیز وجود خواهد داشت. هر تصمیم و رویکرد اقتصادی به سایر بخش‌های اقتصادی سرایت می‌کند، بنابراین طراحی یک مدل اقتصادی برای کشور ما از ضروریات است.

کوزه‌گران اضافه کرد: به طور قطع حذف قیمت‌گذاری دستوری شرایط رقابتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که در نهایت سود و مزایای آن به مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

معاون اجرایی تامین سرمایه نوین با اشاره به پیشینه قیمت‌گذاری دستوری گفت: تعیین قیمت کالاها سال‌هاست در کشور ما تجربه ناموفقی داشته، این موضوع که همچنان به عنوان عامل کنترل‌کننده تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد، جای سوال دارد. تجربیات زیادی در این خصوص وجود دارد که باعث ایجاد بازارهای دلالی برای کالاها شده و بخشی از سود که باید به شرکت برسد به جیب دلالان و گردانندگان بازار سیاه می‌رود.

وی ادامه داد: در مورد شرکت‌های بورسی که کالاهای آنها در چارچوب تعیین قیمت قرار می‌گیرند، عملاً انتقال مزایا از جیب سهامداران به جیب واسطه‌گران است که باید حتما این موضوع مورد تاکید قرار گیرد. در این شرایط دولت‌ها غالبا می‌توانند با پرداخت سوبسید روی کالاهای اساسی، قیمت‌ها را کنترل کنند، اما در حال حاضر سوبسید کالاها از جیب سهامداران پرداخت می‌شود که با وجود وسط بازار سرمایه طی چند سال اخیر اساساً می‌توان ادعا کرد از جیب عامه مردم به خود مردم سوبسید داده می‌شود!

چرا از اوراق تبعی استقبال نشد

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص کم اقبالی سرمایه گذاران به اوراق تبعی گفت: این موضوع را باید از دو دیدگاه نگاه کرد. دیدگاه نخست موضوع ساختار اوراق تبعی در ایران و تفاوت‌های آن با اختیار فروش به عنوان یکی از ابزارهای بسیار پراهمیت در بازارهای مالی سایر کشورهاست که این اوراق از آن مدل طراحی شده است. از نظر من، به دلیل همین تفاوت‌ها که خارج از این بحث است، تمایل فعالان حرفه‌ای بازار به این اوراق زیاد نیست.

کوزه‌گران تصریح کرد: باید این نکته را هم در نظر گرفت که ابزارهای مالی شرایط بازارهای اسلامی را باید داشته باشد و قالب این تفاوت‌ها نیز به دلیل تطبیق این ابزار بوده است؛ بنابراین در دیدگاه اول اوراق با ساختار فعلی زیاد جذاب نیست.

در دیدگاه دوم موضوع بازدهی اوراق تبعی برای سهامداران است، این اوراق با توجه به تفاوت‌های آن با اختیار فروش و ساختاری که دارد باید سهام پایه تا پایان نگهداری شود. به نظر بازدهی فعلی اوراق تبعی منتشر شده در سال جاری زیاد مناسب و جذاب نیست و تمایل فعالان بازار را به سمت خود ندارد؛ بنابراین در صورت امکان اصلاح سازوکار این اوراق در بازار ایران و افزایش بازدهی آنها می‌تواند به جذابیت این اوراق کمک کند.

*خبرنگار: لیلی شهیر

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.