کد خبر : 182864
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 فروردین 1401 - 12:30

ارز دیجیتال فچ (Fetch) چیست؟ ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی

ارز دیجیتال فچ (Fetch) چیست؟ ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 8 دقیقه پروژه ارز دیجیتال Fetch سعی دارد با ترکیب تکنولوژی بلاکچین و هوش مصنوعی، شبکه‌ای از نمایندگان خودمختار اقتصادی را ایجاد کند. این پروژه می‌تواند وظایف مختلفی برای کاربران انجام دهد و در عین حال انحصار مالکیت داده شرکت‌های بزرگ دنیا را نیز کم کند. ارز دیجیتال فچ که البته برخی آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پروژه ارز دیجیتال Fetch سعی دارد با ترکیب تکنولوژی بلاکچین و هوش مصنوعی، شبکه‌ای از نمایندگان خودمختار اقتصادی را ایجاد کند. این پروژه می‌تواند وظایف مختلفی برای کاربران انجام دهد و در عین حال انحصار مالکیت داده شرکت‌های بزرگ دنیا را نیز کم کند. ارز دیجیتال فچ که البته برخی آن را ارز دیجیتال فچ اِی آی نیز می‌نامند، یکی از پروژه‌های پیچیده و کاربردی دنیای رمزارزها است که می‌تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی کامل ارز دیجیتال Fetch.AI بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال Fetch.AI چیست؟

پروژه ارز دیجیتال فچ در فوریه 2019 و به عنوان یکی از پروژه‌های لانچ پد بایننس (Binance Launchpad) راه‌اندازی شد. Fech.AI یک پروژه ایدئال برای همگرایی تکنولوژی‌ها در سال‌های اولیه ظهور چهارمین انقلاب صنعتی جهان است. این پروژه به عنوان ترکیبی از دو تکنولوژی که این روزها معمولاً در کنار هم قرار می‌گیرند، شناخته می شود. این دو تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) و بلاکچین هستند.

ایده این پروژه از تمایل متخصصان به غیرمتمرکز کردن سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی متولد شد که این روزها به شکل دستیار دیجیتالی مثل Home Hub گوگل، به شدت مورد پذیرش عموم قرار گرفته‌اند. تیم سازنده ارز دیجیتال Fetch معتقد است که ارائه خدمات دیجیتالی مختلف نباید باعث شود که داده‌های مختص کاربر در اختیار کمپانی‌های تشنه اطلاعات جهان قرار بگیرد که برای کسب انحصار به شدت تلاش می‌کنند.ارز دیجیتال Fetch

داستان ارز دیجیتال Fetch.AI در اوایل سال 2017 و با ترکیب دو کمپانی Itzme AI و uVue برای ایجاد یک استارتاپ جدید در بریتانیا، شروع شد. بخش Binance Launchpad صرافی بایننس، این پروژه را برای سازماندهی فروش توکن FET برای جذب سرمایه، انتخاب کرد. این همکاری باعث شد تنها در 10 ثانیه، حدود 6 میلیون دلار سرمایه جذب شود. توکن کاربردی مختص این پلتفرم، توکن FET، نیز در شبکه اتریوم منتشر شد تا برای مصارف مختلف شبکه به کار آید.

هدف ارز دیجیتال Fetch.AI

هدف از خلق ارز دیجیتال فچ ای آی، ایجاد یک بازار غیرمتمرکز برای داده‌های دیجیتالی در آینده است. بر اساس این مفهوم، بخش اعظمی از وظایف قابل انجام کاربران Fetch.AI در دنیای واقعی، در واقع توسط عاملان نرم‌افزار‌های خودمختاری که از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می‌برند، اجرا می‌شود. علاوه بر این، این عاملان وظیفه تسهیل‌سازی استفاده از داده‌های تولیدشده توسط کاربر را نیز بر عهده دارند.

  • ارز دیجیتال فچ قصد دارد جایگزین وظایف سیستم‌های مرکزی شود و وظایفی همچون ارسال داده یا ارائه خدمات روزانه‌ای مثل رزرو کردن هتل را انجام دهد. توسعه‌دهندگان Fetch معتقدند که یک سیستم غیرمتمرکز برای مشارکت در اقتصاد ماشینی نوظهور عملکرد بهتری دارد. «عاملان» مبتنی بر نرم‌افزار این پروژه به عنوان هویت‌های دیجیتال کار می‌کنند و قادر به تکمیل تراکنش‌های خودمختار و نمایندگی خود، دستگاه، خدماتی که ارائه می‌کنند یا خود کاربر هستند.
  • پروژه AI قصد دارد یک چارچوب اقتصاد باز (OEF) ایجاد کند که در واقع اکوسیستمی است که عاملان و داده‌های دیجیتالی در عین عملکردی پربازده، با هزینه‌ای اندک تعامل دارند. استفاده متناسب از داده‌های کاربر یکی از وظایف مهم مدل اقتصاد دیجیتالی فچ است. چارچوب اقتصاد باز این پروژه اجازه تبدیل داده‌های خلق‌شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) به یک کالا را می‌دهد تا بتوان بر اساس این واقعیت که عاملان آن در هر دستگاه قرار گرفته، آنها را فروخت.
  • این پروژه لزوم حضور واسطه انسانی یا شرکتی را برای کنترل دسترسی به داده‌های خلق‌شده توسط دستگاه‌های دیجتالی، از بین می‌برد. با کمک اتصال دفتر کل با عاملان با تکنولوژی یادگیری ماشینی، داده‌هایی که در گذشته فاقد ارزش مالی بودند حالا می‌توانند به پایه و اساس صنایع نوظهور تبدیل شوند. هم داده و هم دستگاه‌هایی که در پلتفرم Fetch.AI قرار گرفته‌اند، از لزوم حضور یک واسطه آزاد شده‌اند و حالا می‌توانند به طور مستقل و به وسیله توکن FET، خرید و فروش شوند.

ارز دیجیتال Fetch چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال Fetch.AI

خلق ارزش برای داده‌ها و اطمینان از اینکه از این اطلاعات استفاده‌های سودمندی می‌شود، تیم ارز دیجیتال فچ ای آی را برانگیخت تا ساختاری لایه‌ای برای پلتفرم خود ایجاد کنند. این باعث ایجاد سه لایه مختلف شد که برای رسیدن به هدف کلی این پلتفرم، به طرز ماهرانه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند:

  • اولین لایه، شامل عاملان اقتصاد خودمختار (AEA) می‌شود. این عاملان در محیطی قرار گرفته‌اند که اطلاعات مربوط به اعتماد و اعتبار در آن به گردش در می‌آیند تا ریسک ایجاد تراکنش را به حداقل برسانند.
  • دومین لایه، چارچوب اقتصاد باز (OEF) است. زیربنای این پروژه یک دفتر کل است که در واقع محل قرارگیری توکن FET بومی پلتفرم و سیستم تراکنش‌های غیرمتمرکز آن است.
  • سومین لایه، دفتر کل هوشمند Fetch است که مسئول مدیریت اعتبار، اعتماد و هوش است تا تمامیت سیستم را تضمین کند. این لایه در واقع اصلی‌ترین گزاره ارزش ارز دیجیتال Fetch است؛ زیرا مسئول مدیریت هوش بازاری است که عاملان برای دسترسی بهینه به آن نیاز دارند. این لایه از مزایای یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا کشف کند که کدام بازارها و در چه موضوعی با هم تعامل دارند.

ارز دیجیتال Fetch.AI چگونه مقیاس‌پذیری را بهبود می‌دهد؟

دفتر کل هوشمند ارز دیجیتال Fetch.AI به صورت تئوری برای انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه طراحی شده و قادر است برای اتصال OEF به عاملان Fetch ساختار خود را تغییر دهد. این مقیاس‌پذیری با ترکیب زنجیره‌های تراکنش با قابلیتی به نام گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) به دست آمده است.

Fetch.AI همچنین المان‌های فرآیند شاردینگ (Sharding) را هم به شکل رویکرد «مسیر منبع» به کار می‌گیرد. با اینکه این رویکرد به طور سطحی از فرآیند کلاسیکِ شاردینگِ به‌کاررفته در برخی از سیستم‌های بلاکچینی استفاده می‌کند، ولی پلتفرم Fetch از واگذاری همزمان یک تراکنش در چندین مسیر منبع مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. سپس مسیرها با کمک ماژول پیش‌ارزیابی که قادر به تشخیص ارتباط هر مسیر با هر تراکنش است، برای استفاده بهینه‌سازی می‌شوند. در آخر، تراکنش‌ها به وسیله پروژه هشینگ تشخیص‌دهنده منبع و متناسب کردن گنجایش سیستم با تعداد مسیرهای در دسترس، گروه‌بندی می‌شوند.

تیم ارز دیجیتال Fetch

دفتر مرکزی تیم ارز دیجیتال Fetch در کمبریج بریتانیا قرار گرفته است و به دست سه مؤسس آن اداره می‌شود: همایون شیخ (Humayun Sheikh) به عنوان مدیر عامل، توبی سیمپسون (Toby Simpson) به عنوان مدیر اجرایی و توماس هِین (Tomas Hain) به عنوان مدیر ارشد فناوری.

مکانیزم اثبات کار مفید چیست؟

مکانیزم اجماع به‌کاررفته توسط ارز دیجیتال Fetch.AI اثبات کار مفید (UPoW) نام دارد. با این روش، بلاک‌ها با روشی مشابه با چیزی که در پروتکل‌های مرسوم اثبات سهام استفاده می‌شود، خلق می‌گردند؛ در حالی که ترتیب هر تراکنش بر اساس کاری که بین ایجاد دو بلاک انجام گرفته، تعیین می‌شود.

مسائل پردازشی خاص به ترتیب سختی مرتب می‌شوند و در بسته‌های اثبات کار بسته‌بندی می‌گردند تا حتی نودهایی با قدرت پردازشی کم هم بتوانند پاداش بلاک بگیرند. مسائل مهم‌تری که به هوش مصنوعی یا زمان‌بندی مربوط می‌شوند، توسط پلتفرم و بر اساس پردازش توزیع‌شده‌ای که برای این منظور طراحی شده، مدیریت می‌شوند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Fetch.AI

ارز دیجیتال فچ یا همان توکن FET اولین بار در تاریخ 3 مارس 2019 و با قیمت 0.36 دلار در وبسایت CoinMarketCap پذیرفته شد. این لیست شدن اما تأثیر خوبی روی قیمت توکن FET نگذاشت و با سقوط قیمت باعث شد تا یک سال بعد در 12 مارس 2020، پایین ترین قیمت این توکن در سطح 0.008 دلار ثبت شود.

ارز دیجیتال فچ

این در حالی است که اولین پامپ اصلی قیمت در اوایل فوریه 2021 آغاز شد و باعث ثبت قله 0.82 دلاری در 29 مارس این سال گردید. البته بلافاصله بعد از ثبت این قله، قیمت بار دیگر در سراشیبی تندی قرار گرفت و کف قیمت 0.18 دلار را در 18 ژوئن 2021 ایجاد کرد.

اواخر آگوست 2021 نیز موج صعودی بعدی توکن FET آغاز شد که منجر به ثبت قله تاریخی 1.19 دلاری در 8 سپتامبر گردید. بعد از آن و در ماه‌های اولیه سال 2022 این ارزدیجیتال نیز تحت تأثیر شرایط نزولی که کل بازار رمزارزها را تحت تأثیر قرار داده بود، در یک روند نزولی قرار گرفت.

در صفحه قیمت لحظه ای Fetch.ai می‌توانید قیمت ارز دیجیتال فچ و توکن FET را مشاهده کنید.

سخن پایانی

هوش مصنوعی و بلاکچین از جمله حوزه‌های بسیار هیجان‌انگیز، خوش‌آتیه و البته پیچیده دنیای تکنولوژی است که ترکیب آنها با هم می‌تواند تحول عظیمی در آینده اقتصادی، اجتماعی و مالی دنیا ایجاد کند. ارز دیجیتال Fetch با بهره‌گیری از تیم سازنده متخصص و بسیار معتبر خود، پروژه‌ای پیچیده و سطح بالا را ارائه می‌کند که می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

تیم سازنده ارز دیجیتال فچ با بهره‌مندی از روش‌های نوین تکنولوژی و ساختارهای نرم‌افزاری پیچیده، قصد دارند آینده مدیریت اطلاعات را به شکل جدیدی مدیریت کنند. مکانیزم UpoW این رمزارز روشی کاملاً جدید برای تلفیق دو مکانیزم قدیمی اثبات کار و اثبات سهام است که خود تحولی بزرگ در صنعت بلاکچین ایجاد خواهد کرد.

سطح بالای تکنولوژی به‌کاررفته در ارز دیجیتال Fetch.AI، تیم سازنده متخصص و معتبر، قیمت کنونی مناسب و همچنین شفافیت‌سازی و کار پلتفرم آن باعث شده که توکن FET یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

نوشته ارز دیجیتال فچ (Fetch) چیست؟ ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.