کد خبر : 93138
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 12:30

ارز دیجیتال شیبا (SHIB) چیست؟ با قاتل دوج کوین آشنا شوید!

ارز دیجیتال شیبا (SHIB) چیست؟ با قاتل دوج کوین آشنا شوید!

زمان مطالعه: 8 دقیقه مقدمه به راحتی می‌توان گفت که دوج کوین (DOGE) از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی در مرکز توجه بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. کوینی که در ابتدا به عنوان یک شوخی کارش را آغاز کرد، آنقدر ارزشمند شد که برای مدت کوتاهی به چهارمین ارز دیجیتال برتر جهان از لحاظ ارزش بازار

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

به راحتی می‌توان گفت که دوج کوین (DOGE) از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی در مرکز توجه بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. کوینی که در ابتدا به عنوان یک شوخی کارش را آغاز کرد، آنقدر ارزشمند شد که برای مدت کوتاهی به چهارمین ارز دیجیتال برتر جهان از لحاظ ارزش بازار تبدیل شد و ارزش بازار آن از ۷۰ میلیارد دلار فراتر رفت. این امر به لطف انبوهی از سرمایه‌گذاران خرد، گروه‌های ردیت (Reddit) و البته ایلان ماسک (Elon Musk) امکان‌پذیر گردید. در این میان، بسیاری از میم کوین‌های دیگر نیز با الهام گرفتن از دوج کوین آغاز به کار کردند. ارز دیجیتال شیبا (Shiba)، علی‌رغم ادعای متفاوت بودنش، نمونه بارز آن است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ارز دیجیتال محبوب شیبا بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال شیبا (Shiba) چیست؟

در روزهای اخیر، شیبا (SHIB) به سرعت به یکی از ارزهای دیجیتال محبوب تبدیل شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که دوج کوین (DOGE) یک رشد نجومی را تجربه کرد و قیمت آن در ماه می از ۰٫۷ دلار فراتر رفت.

پس از افزایش محبوبیت دوج کوین، ارزهای دیجیتال زیادی با الهام از آن ایجاد شدند. ویژگی مشترک همه این ارزهای دیجیتال، استفاده از نام یا لوگوی یک نژاد سگ، به ویژه شیبا اینو (Shiba Inu) است.

در این میان، یک تیم توسعه‌دهنده کار خود را ادامه داد و ارز دیجیتالی را ایجاد کرد که به معنای واقعی کلمه شیبا نام دارد و از نماد اختصاری SHIB استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال شیبا

طبق وب‌سایت رسمی و ووف پیپر (Woofpaper) یا همان وایت پیپر شیبا، توکن SHIB در واقع «آزمایشی برای ساخت یک جامعه خودجوش غیرمتمرکز» است.

علاوه بر این، تیم شیبا در تلاش است که یک اکوسیستم متشکل از چند توکن، یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ (ShibbaSwap) و یک جامعه کاملاً فعال ایجاد کند. لازم به ذکر است که به غیر از توکن‌ها و جامعه در حال رشد که به دلیل افزایش قیمت آن است، هیچ چیز دیگری در حال حاضر کامل نیست. بنابراین، این سؤال پیش می‌آید که آیا ارزش‌گذاری SHIB موجّه است یا خیر.

در هر صورت، SHIB یک توکن ERC20 مبتنی بر اتریوم است که در میان جامعه این پروژه، به عنوان «قاتل دوج کوین» شناخته می‌شود.

ویتالیک بوترین، هولدر بزرگ و ناخواسته توکن‌ SHIB

شیبا در مجموع یک کوادریلیون توکن دارد. ۵۰ درصد این توکن‌ها به عنوان نقدینگی در صرافی یونی سواپ (Uniswap) قفل شده است. با این حال، نیمه دیگر جایی است که داستان جالب می‌شود.

تیم پشتیبان شیبا، ۵۰۰ تریلیون واحد توکن SHIB را برای ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق و بنیانگذار اتریوم ارسال کرد. بنیانگذار ناشناس شیبا در مورد این موضوع می‌گوید:

ما بیش از ۵۰ درصد از كل عرضه را برای ویتالیک بوترین ارسال كردیم. هیچ قدرتی بدون نقطه ضعف وجود ندارد و تا زمانی که ویتالیک بوترین ما را تخریب نکند، SHIBA رشد می‌کند و زنده می‌ماند.

این بدان معنا است که بوترین ناخواسته میلیاردها دلار از توکن شیبا را در اختیار داشته است؛ اگرچه هیچ ارتباطی با این پروژه ندارد. در واقع، توسعه‌دهندگان شیبا این کار را با هدف خارج کردن توکن‌ها از گردش و در نتیجه، افزایش بیشتر قیمت آن انجام دادند.

بوترین نیز در پاسخ به کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه توکن شیبا، ۹۰ درصد از توکن‌های SHIB موجود در کیف پول خود (به ارزش ۶٫۷ میلیارد دلار) را سوزاند و ۱۰ درصد دیگر را به امور خیریه اختصاص داد.

ارز دیجیتال شیبا

لازم به ذکر است که به دنبال شیبا، توکن‌های تقلیدی دیگری مانند آکیتا اینو (Akita Inu) و هاسکی (HUSKY) نیز بخشی از عرضه خود را برای بوترین ارسال کردند.

در هر صورت، توکن شیبا به طور جدی متمرکز باقی مانده است. به غیر از ۵۰ درصد از توکن‌های SHIB که به دست بوترین سوزانده شد، دو کیف پول دیگر نیز وجود دارد که ۱۰ درصد از کل عرضه را در اختیار دارند و در صورت تصمیم به فروش توکن‌های خود در بازار، می‌توانند موجب سقوط گسترده قیمت این میم کوین شوند.

توکن SHIB چه کاربردی دارد؟

لازم به ذکر است که کل اکوسیستم شیبا از سه توکن تشکیل شده است: SHIB ، LEASH و BONE.

پس از آماده شدن صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ که ظاهراً در حال حاضر آزمایش‌ها و حساب‌رسی‌های امنیتی آن انجام می‌شوند، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند و پاداش بگیرند. کاربران با استیکینگ SHIB، توکن xSHIB، با استیکینگ LEASH، توکن xLEASH و با استیکینگ BONE، توکن tBone را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

Shiba

علاوه بر این، پاداش‌هایی نیز برای هولدرهای xLEASH و tBONE در نظر گرفته شده است.

تاریخچه قیمت توکن SHIB

توکن شیبا (SHIB) در زمان آغاز فروش خود در آگوست سال ۲۰۲۰، با قیمت بسیار ناچیز ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ دلار معامله می‌شد. در ماه‌های اولیه عرضه، توکن SHIB با استقبال چندانی روبه‌رو نشد و تا ماه آوریل سال ۲۰۲۱، یک روند قیمتی کاملاً خنثی به خود گرفت.

تا اینکه در ماه آوریل و با داغ شدن بازار میم کوین‌ها، شیبا نیز وارد یک چرخه صعودی شد. در این چرخه صعودی، توکن SHIB توانست در دهم ماه می و همزمان با روزهای اوج دوج کوین، بالاترین قیمت تاریخی خود را در ۰٫۰۰۰۰۳ دلار به ثبت برساند.

Shiba
نمودار قیمت توکن شیبا (SHIB) از ابتدا تاکنون

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت توکن SHIB از ابتدای سال جاری میلادی تا تاریخ ۱۰ می، بیش از ۲ میلیون درصد افزایش یافته است.

در صفحه قیمت ارز دیجیتال شیبا (Shiba Inu) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت توکن SHIB و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

به گفته تحلیل‌گران، یکی دیگر از دلایل اصلی رشد سرسام‌آور قیمت توکن شیبا، افزایش تقاضا برای این میم کوین و لیست شدن آن در فهرست صرافی‌های رمزارزی بزرگی همچون بایننس (Binance)، اوکی‌اکسچنج (OKEx) و اف‌تی‌ایکس (FTX) بوده است.

با این حال، پس از آن زمان قیمت این میم کوین نزدیک به ۷۶ درصد کاهش یافته و به حدود ۰٫۰۰۰۰۰۹ دلار رسیده است.

مواردی که باید قبل از خرید توکن SHIB به آنها توجه کنید!

در حالی که ارز دیجیتال SHIB یکی از جوامع در حال رشد، با صدها هزار کاربر را در کانال‌های مختلف خود در رسانه‌های اجتماعی دارد، اما هنگام بررسی این پروژه باید چند نکته را به خاطر بسپارید.

اول، صفحه رسمی پروژه شیبا تنها سه پست دارد. پست اول در مورد توسعه توکن است. پست دوم به‌روزرسانی‌ای بود که ماه‌ها بعد منتشر شد و پست سوم، خبر از غیرمتمرکزتر شدن توکن شیبا می‌دهد. در واقع، هیچ به‌روزرسانی قابل‌توجهی برای SHIB ارائه نشده است.

Shiba

از سوی دیگر، بنیانگذار SHIB ناشناس است. واقعاً مشخص نیست که چه کسانی روی این پروژه کار می‌کنند و هیچ نقشه راهی برای اینکه کاربران بتوانند انتظار به‌روزرسانی پروژه و راه‌اندازی صرافی شیبا سواپ را داشته باشند، وجود ندارد.

علاوه بر اینها، کل عرضه این توکن یک کوادریلیون واحد است که خیلی زیاد است! اگرچه نیمی از آنها توسط بوترین سوزانده شده‌ است، اما هنوز هولدرهای زیادی درصد بالایی از توکن‌های باقی‌مانده را در اختیار دارند که یک علامت خطر است.

توکن SHIB را از کجا و چگونه خریداری کنیم؟

در حال حاضر، بیشترین حجم معاملات توکن شیبا در صرافی بایننس پردازش می‌شود. با این حال، خرید و فروش SHIB در صرافی‌های شناخته‌شده دیگری مانند هوبی (Huobi)، اوکی‌اکس و کوکوین (KuCoin) نیز امکان‌پذیر است. در بازار اسپات بایننس، کاربران می‌توانند جفت ارزهای شیبا/تتر (USDT) و شیبا/دلار بایننس (BUSD) را معامله کنند.

علاوه بر این، بازار آتی بایننس (Binance Futures) و همچنین صرافی اف‌تی‌ایکس قراردادهای لوریج (Leveraged contracts) توکن شیبا را راه‌اندازی کرده‌اند و معامله‌گران هم‌اکنون می‌توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، در نظر داشته باشید که این قراردادها خطر از دست دادن سرمایه را به همراه دارند.

توکن SHIB

از سوی دیگر، نکته‌ای که باید به هنگام خرید توکن SHIB در نظر داشته باشید، این است که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال بزرگ، شیبا را نمی‌توان به صورت مستقیم با ارز فیات خریداری کرد. بنابراین، شما بایستی در ابتدا ارز دیجیتال دیگری مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT) و … را خریداری و سپس، آن را با توکن SHIB مبادله کنید.

برای خرید توکن شیبا از صرافی‌های ایرانی نیز می‌توانید با تبدیل ریال به تتر و سپس، انتقال آن به صرافی‌های خارجی که از SHIB پشتیبانی می‌کنند، اقدام به خرید این توکن نمایید.

کیف پول‌های توکن SHIB

از آنجایی که توکن SHIB یک توکن ERC20 است و روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، این توکن را می‌توان در هر کیف پولی که از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد؛ مانند کیف پول‌های تراست (Trust) و متامسک (MetaMask).

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال شیبا پرداختیم. این میم کوین که به عنوان جایگزینی برای دوج کوین توسعه یافته، اخیراً محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده است. علاوه بر این، به دلیل افزایش تقاضا برای این توکن و لیست شدن آن در صرافی‌های بزرگ، SHIB رشد قیمتی بسیار چشمگیری را نیز تجربه کرده است.

در نظر داشته باشید همه آنچه که در این مقاله گفته شد، صرفاً جنبه آموزشی دارد و به معنی توصیه برای سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش این توکن نیست. بنابراین، قبل از آنکه اقدام به خرید شیبا کنید، باید خطرات مربوط به سرمایه‌گذاری در این توکن ناپایدار را نیز در نظر بگیرید.

نوشته ارز دیجیتال شیبا (SHIB) چیست؟ با قاتل دوج کوین آشنا شوید! اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.