کد خبر : 130906
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 7:53

ارزندگی P به E شرکت‌ها از مسیر نزدیک شدن نیما و سَنا

ارزندگی P به E شرکت‌ها از مسیر نزدیک شدن نیما و سَنا

رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا مطرح کرد؛ ارزندگی P به E شرکت‌ها از مسیر نزدیک شدن نیما و سَنا نزدیک شدن ارز نیما و سنا بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی اثر خود را نشان داده و می‌دهد. انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌ها افزایش داشته باشند و P به E فورواردی شرکت‌ها یا همان نسبت قیمت به

رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا مطرح کرد؛

ارزندگی P به E شرکت‌ها از مسیر نزدیک شدن نیما و سَنا

نزدیک شدن ارز نیما و سنا بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی اثر خود را نشان داده و می‌دهد. انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌ها افزایش داشته باشند و P به E فورواردی شرکت‌ها یا همان نسبت قیمت به درآمد پیشرو شرکت‌ها در شرایط ارزنده‌تری قرار بگیرد و به عنوان محرک بهتری برای بازار سرمایه در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اختلاف بین نرخ ارز نیما و سنا، یکی از موضوعاتی است که طی سالیان اخیر مورد انتقاد فعالان اقتصادی به‌ویژه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است. فعالان اقتصادی، در نشست با رئیس‌جمهوری از «حذف ارز چندنرخی در کنار اجرای سیاست ارزی منسجم»، «همراهی با صادرکنندگان جهت تسهیل در شیوه بازگرداندن ارزهای صادراتی»، «پایان‌دادن به تشتت دستورات و تصمیم‌گیری جزیره‌ای»، «پرهیز از ممنوعیت گاه‌وبیگاه صادرات» و… سخن گفته بودند.

سیدابراهیم رئیسی در واکنش به مطالبات آنها چند دستور به تیم اقتصادی داد. او گفته بود: «همه مسوولان به‌گونه‌ای عمل کنند تا صادرکنندگان آثار حمایت دولت را ببینند. درضمن متعهد به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و پرهیز از تصمیمات لحظه‌ای باشند. در عین حال از سهولت متهم کردن صادرکنندگان پرهیز کنند.» در این نشست مقرر شده بود برای پیگیری دقیق‌تر مسائل تیم اقتصادی با فعالان اقتصادی نشست تخصصی برگزار کنند.

در پی برگزاری نشست جمعی از فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور پیرامون چالش‌های پیش‌روی صادرات، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی با رئیس‌کل بانک مرکزی دیدار کردند. «تفاوت نرخ ارز نیما با سنا» نیز یکی از محورهای چهارگانه‌ای بود که مطرح و مطالبه شد. صالح‌آبادی در واکنش به درخواست‌های فعالان اقتصادی درباره «رفع موانع تعهد ارزی» و «تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما با سنا» قول داد تا با برگزاری کمیته‌های تخصصی با حضور فعالان اقتصادی، دستورالعمل‌های موجود را بازنگری کند.

سرانجام، وزیر اقتصاد برای جبران فاصله بین دو ارز مذکور تصمیماتی گرفت که به طور حتم در صورت عملیاتی شدن آن نه تنها برای شرکت‌های صادراتی محور رخداد مثبتی قلمداد می‌شود و زمینه شناسایی سودهای بهتری را ایجاد می‌کند، بلکه دلالی و سوداگری را در بازار کاهش می‌دهد. با سیاست‎‌هایی که وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی در پیش‌ گرفته است، نرخ ارز نیمایی افزایش یافته و فاصله میان ارز نیمایی و سنایی نیز کاهش یافته است.

فاصله نیما و سنا؛ انحراف منابع ارزی از مسیر مولد

در همین راستا، رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا با نگاهی بر ارزش معاملات بورس تهران، از ابتدای سال جاری به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: ارزش معاملات بازار سرمایه در چند ماه گذشته، کاهش چشمگیری داشته است و این بیانگر کاهش اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نسبت به سال گذشته است. بیانی دیگر، در شرایط فعلی در یک دوره رکودی در بازار سرمایه هستیم که با وجود ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها و صنایع، همچنان اقبال به بازار سرمایه قابل توجه نیست.

علی خسروشاهی ادامه داد: در سال جاری، شاخص به کف خود یعنی، یک میلیون و ۹۵ هزار واحدی رسید و در نقطه مقابل خود، در شهریور ماه شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحدی رسید. به بیانی دیگر، شاخص در طی سال پیش‎رو، میان کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نوسان داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه بااشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشت شاخص به رند صعودی خود، تصریح کرد: در مدت زمان اخیر، شاخص در دامنه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی نوسان داشته است. اتفاقی که طی مدت اخیر در ارتباط با بازار سرمایه مشاهده می‌شود، اراده‌ای است که دولت در خصوص نزدیک کردن قیمت نرخ ارز در سامانه سنا و سامانه نیما دارد.

او خاطرنشان کرد: فاصله زیاد میان نرخ نیما و سنا، سبب می‌شد تا مقداری از منابع ارزی در مسیر درست خود و بازگشت به چرخه اقتصادی هدایت نشود. دلار نیما با سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، به سمت بالا در حال حرکت است و دلار سنا یا بازار آزاد نیز به سمت پایین تمایل یافته است.

رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا با بیان اینکه آثار موضوع یادشده بر بازار سرمایه چه چیزی می‌تواند باشد، گفت: نرخی که تحت عنوان سنا یا بازار آزاد از آن یاد می‌شود، تأثیری در عملکرد شرکت‌ها نداشت، همانگونه که فراز و فرود این مدت ارز سنایی نیز تأثیر مستقیمی بر صورت‌های شرکت‌ها نداشته، زیرا آنچه که بر سودآوری و عملکرد شرکت‌ها اثر قابل‌توجهی دارد، نرخ ارز نیمایی است.

او اذعان کرد: در نتیجه، نزدیک شدن فاصله میان دو نرخ ارز می‌تواند در شرکت‌هایی که فروش صادراتی دارند یا فروش آنها به ارز گره خورده، اثرگذار باشد. بنابراین، برآیند نزدیک شدن این دو نرخ ارز به یکدیگر، برای بازار سرمایه و صنایع صادرات محور مثبت ارزیابی می‌شود و تصور بر این است که این رویکر می‌تواند محرک خوبی برای این باشد که در گام روند نزولی بازار متوقف شود و بازار در مدار صعود، حتی اندک، قرار بگیرد.

خسروشاهی با مدنظر قرار دادن تأثیر موضوع یادشده بر صورت‌های مالی شرکت‌ها، عنوان کرد: نزدیک شدن ارز نیما و سنا بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی اثر خود را نشان داده و می‌دهد. در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه و به‌ویژه سال آینده، انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌ها افزایش داشته باشند و P به E فورواردی شرکت‌ها یا همان نسبت قیمت به درآمد پیشرو شرکت‌ها در شرایط ارزنده‌تری قرار بگیرد و به عنوان محرک بهتری برای بازار سرمایه در نظر گرفته شود.

رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا در پایان تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که سایه آن بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند، بازگشت اعتماد است و اگر شرایطی در بازار سرمایه ایجاد شود تا نقدینگی و پول تازه به بازار جریان پیدا کند، با توجه به اینکه بازار و بسیاری از شرکت‌ها و صنایع در شرایط مطلوبی از لحاظ قیمتی و ارزندگی قرار دارند، می‌توانیم چشم‌انتظار اتفاقات خوبی برای بازار سرمایه باشیم.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.