کد خبر : 86593
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 13:51

اراضی بلااستفاده شهرک‌های صنعتی از سوداگران بازپس گرفته می‌شود

اراضی بلااستفاده شهرک‌های صنعتی از سوداگران بازپس گرفته می‌شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با اشاره به ابعاد چند جانبه ایجاد اشتغال در جامعه، یکی از برنامه‌های مهم و مورد انتظار از دولت‌ها ر..

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با اشاره به ابعاد چند جانبه ایجاد اشتغال در جامعه، یکی از برنامه‌های مهم و مورد انتظار از دولت‌ها را برنامه ایجاد اشتغال دانستند و تصریح کردند: افرادی که به علت منافع شخصی خود و برای استفاده از زمین و ارزش افزوده آن، کارخانه ها را به تعطیلی می‌کشانند، بدانند که مرتکب کار باطل و حرام شده اند و این کار، خیانت به مردم و کارگران و استقلال و اقتصاد کشور و ضربه به تولید ملی است.

رهبر انقلاب اسلامی، دستگاه‌های مسوول به‌ویژه وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی را به نقش آفرینی جدی برای مقابله با این پدیده و برخورد با این افراد توصیه کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین با اشاره به نظر کارشناسان اقتصادی مبنی بر لزوم فعال شدن کارگاه‌های کوچک و متوسط در کنار کارگاه‌های بزرگ، افزودند: گسترش این کارگاه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز تولید ثروت برای عموم مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط است.

در این پیوند، "علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (دوشنبه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به سخنان روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و لزوم فعال شدن آنها در کنار بنگاه‌های و کارخانجات بزرگ، افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک برنامه منظم برای رصد واحدهای راکد و غیر فعال و ارزیابی آنها دارد.

وی بیان‌داشت: این مهم از طریق کلینیک‌های کسب و کار ایجاد شده در سطح استان‌ها که افزون بر ۵۰۰ کلینیک مشاوره ای است و با حضور فعالان علمی و اقتصادی راهبری می‌شوند، انجام می‌شود و امروز تا ۹۰۰ کلینیک مشاوره‌ای نیز تایید صلاحیت شده اند.

فعال‌سازی ۱۵۵۷ واحد راکد در سال۹۹

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان‌کرد: سال گذشته برنامه فعال‌سازی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد راکد و غیرفعال اجرایی شد که در نهایت یک‌هزار و ۵۵۷ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند و نتیجه آن ایجاد افزون بر ۲۶ هزار شغل جدید بود.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ این سازمان بتواند یک‌هزار و ۶۰۰ واحد راکد و غیرفعال را به چرخه تولید و فعالیت باز گرداند که تقسیم‌بندی استانی این واحدها انجام شده و کلینیک های عارضه‌یابی به تدریج به سراغ آنها می‌روند.

مشکلات بانکی در صدر مشکلات واحدهای راکد

رسولیان تاکید کرد: انجام این مهم نیازمند حمایت بانک‌ها و همچنین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ها است، زیرا بیش از ۵۷ درصد موانع پیش روی این واحدها مشکلات بانکی و مالی است.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که اکنون در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با آن مواجه ایم، مربوط به واحدهایی است که در سال‌های گذشته زمین در اختیار گرفتند، اما این تحویل زمین منجر به تولید نشده است.

معاون وزیر صنعت گفت: با انجام بررسی‌ها در این زمینه با تشکیل کمیته‌ای ویژه، قصد داریم افرادی که زمین در اختیار گرفته اما قصد بهره‌برداری از آن برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی را ندارند و تنها زمین را به قصد سوداگری در اختیار دارند، باز پس بگیریم.

وی اظهار داشت: برنامه امسال ما بازپس‌گیری ۴۰۰ هکتار از این اراضی با کمک دستگاه قضایی است.

رسولیان ادامه داد: همچنین، امسال در دستورالعمل واگذاری زمین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، فروش زمین به غیر را ممنوع کردیم و افراد باید حتماً پایان کارشان را تحویل دهند تا پس از آن پروانه بهره برداری به آنان اعطا کنیم؛ به این ترتیب می‌خواهیم جلوی اقدامات غیرصنعتی، دلالی و سوداگری را بگیریم.

وی تصریح کرد: طبق برنامه اراضی که از این طریق آزادسازی می‌شوند به واحدهای فناور و دانش بنیان، واحدهایی که به تولید داخل و افزایش عمق ساخت داخل اهتمام داشته باشند و همچنین واحدهایی که به تولید کالاهای جایگزین واردات خواهند پرداخت، تخصیص خواهد یافت.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به ایجاد ۹۷ واحد کارگاهی در کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون تعداد این واحدها به چهار هزار و ۱۴۷ واحد رسید که برای تقویت کسب و کارهای خیلی کوچک موثر هستند.

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد دست‌کم یک‌هزار واحد کارگاهی جدید در سال ۱۴۰۰ با هدف حمایت از کسب و کارهای خیلی کوچک خبر داد.

به‌هم رسانی بنگاه‌های بزرگ و کوچک

این مقام مسوول، همچنین به ایجاد ۳۹ خوشه صنعتی جدید در سطح کشور و به هم رسانی بنگاه‌های کوچک و بزرگ برای تامین نیاز و تولید محصولات مورد نیاز بنگاه‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد مراکز کسب و کار برای تسهیل گری نیز در دستور کار است.

رسولیان توضیح داد: در طرح ایجاد مراکز کسب و کار، سامانه ای از سوی این سازمان ایجاد شده که افراد می‌توانند پس از ثبت نام، از مشاوره های کسب و کار، مشاوره بانکی، مشاوره‌های بیمه‌ای و مشاوره سرمایه گذاری توسط سازمان صنایع کوچک استفاده کنند و پس از آن، این واحدها را در راستای تولید صنعتی هدایت و حمایت خواهیم کرد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.