کد خبر : 101673
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1400 - 10:54

اختلال در شبکه سولانا رفع شد! آیا قیمت بازمی‌گردد؟

اختلال در شبکه سولانا رفع شد! آیا قیمت بازمی‌گردد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر ساعت ۱۲:۳۸ بعد از ظهر به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، حساب توییتری سولانا اعلام کرد که نسخه بتای شبکه اصلی سولانا هدف حمله منع سرویس (denial-of-service) قرار گرفته و دچار بی‌ثباتی متناوب (intermittent instability) شده است. شش ساعت پس از انتشار این اطلاعیه، تیم سولانا توضیح

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر ساعت ۱۲:۳۸ بعد از ظهر به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، حساب توییتری سولانا اعلام کرد که نسخه بتای شبکه اصلی سولانا هدف حمله منع سرویس (denial-of-service) قرار گرفته و دچار بی‌ثباتی متناوب (intermittent instability) شده است.

شش ساعت پس از انتشار این اطلاعیه، تیم سولانا توضیح داد که افزایش زیاد بار تراکنش‌ها در شبکه (۴۰۰ هزار تراکنش در ثانیه) این شبکه را تحت فشار قرار داده و باعث ایجاد شرایط منع سرویس شده است.

با توجه به این‌که مهندسان سولانا قادر به تثبیت شبکه نبودند، جامعه اعتبارسنجان آن تصمیم گرفت تا این شبکه را مجدداً راه‌اندازی کرده و نسخه جدیدی از شبکه سولانا را منتشر کند.

در این مدت، شبکه سولانا غیرفعال بود و نزدیک به ۲۰ ساعت هیچ بلاک جدیدی تولید نشد. این رویداد موجب کاهش اعتماد به سولانا شد و قیمت ارز دیجیتال بومی آن، یعنی SOL طی ۱۲ ساعت بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت. ارز دیجیتال سولانا که پیش از این حادثه در محدوده قیمتی ۱۷۵ دلار معامله می‌شد، به دنبال انتشار این اخبار به ۱۴۵ دلار سقوط کرد.

در زمان انتشار این خبر، اعتبارسنجان سولانا شبکه اصلی را با موفقیت به نسخه ۱٫۶٫۲۵ ارتقا داده و این شبکه مجدداً راه‌اندازی شده است. به گفته تیم سولانا، برنامه‌های غیرمتمرکز، مرورگر بلاکچینی این شبکه (block explorer) و سایر سیستم‌های پشتیبانی‌کننده نیز طی چند ساعت آینده به طور کامل بازیابی خواهند شد.

ارز دیجیتال سولانا نیز در زمان انتشار این خبر، کمی از ضررهای خود را جبران کرده و در محدوده قیمتی ۱۶۰ دلار معامله می‌شود.

solana-and-arbitrum-knocked-offline
نمودار کندل یک روزه قیمت ارز دیجیتال سولانا (SOL) در صرافی کوین بیس (Coinbase).

این اولین باری نیست که شبکه سولانا دچار اختلال می‌شود. شبکه اصلی سولانا در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی نیز حدود شش ساعت از کار افتاده بود. مهندسان سولانا حتی در آن زمان نیز به راه‌اندازی مجدد شبکه رأی داده بودند.

با این حال، سولانا تنها شبکه رمزارزی نبود که در تاریخ ۱۴ سپتامبر دچار مشکل فنی شد. طبق گزارش‌ها، شبکه آربیتروم وان (Arbitrum One)، راهکار لایه دوم اتریوم نیز دچار اختلال شده و برای تقریباً ۴۵ دقیقه آفلاین شد.

با این حال، تیم آربیتروم وان تأکید کرد که وجوه کاربران در معرض خطر قرار نگرفته و صرفاً در این بازه زمانی، شبکه قادر به پردازش تراکنش‌های جدید نبوده است. این تیم، ارسال دسته‌ای بزرگ از تراکنش‌ها به شبکه آربیتروم وان در یک بازه زمانی کوتاه را عامل اصلی قطعی موقت این شبکه عنوان کرده است.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در تاریخ ۱۴ سپتامبر شبکه اتریوم نیز هدف حمله یک شخص ناشناس قرار گرفت. البته، ماریوس وان در ویدن (Marius Van Der Wijden)، توسعه‌دهنده شبکه اتریوم، در توییتر این حمله را ناموفق خواند و اعلام کرد که تنها تعداد کمی از نودهای کلاینت ندرمایند (Nethermind) برای انتقال به زنجیره نامعتبر فریب خورده‌اند. به گفته وان در ویدن، از آن زمان تاکنون تمامی نودهای آسیب‌دیده دوباره به زنجیره اصلی و معتبر بازگشته‌اند.

نوشته اختلال در شبکه سولانا رفع شد! آیا قیمت بازمی‌گردد؟ اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.