کد خبر : 13511
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 خرداد 1399 - 12:27

اتریوم ۲.۰: انتخاب بینِ نودِ شخصی و یک سرویس استیکینگ

اتریوم ۲.۰: انتخاب بینِ نودِ شخصی و یک سرویس استیکینگ

به گزارش بورس تایمز از مستر فینتک : حداقل تعداد اتر لازم برای اینکه تبدیل به یک اعتبارسنج اتریوم شوید، ۳۲ است، اما استخرها و خدمات استیکینگ این ویژگی را برای همه امکان‌پذیر می‌کنند. مطابق با شرکت تحقیقاتی Arcane Research، فرایند استیکینگ توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده است. در یک سال اخیر، تعداد حساب‌های

به گزارش بورس تایمز از مستر فینتک : حداقل تعداد اتر لازم برای اینکه تبدیل به یک اعتبارسنج اتریوم شوید، ۳۲ است، اما استخرها و خدمات استیکینگ این ویژگی را برای همه امکان‌پذیر می‌کنند.

مطابق با شرکت تحقیقاتی Arcane Research، فرایند استیکینگ توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده است. در یک سال اخیر، تعداد حساب‌های اتریوم با حداقل ۳۲ اتر، ۱۳% افزایش یافته‌اند. این حداقل تعداد اتری است که شخص می‌تواند با دارا بودن آنها، در اعتبارسنجی اتریوم ۲.۰ مشارکت و از این راه کسب درآمد داشته باشد. تعداد جست‌وجوی گوگل “اتریوم ۲.۰” نیز از مارس، تقریباً ۶ برابر شده است.

حالا بسیاری نمی‌دانند که بهتر است نود اعتبارسنج خود را داشته باشند یا به یک استخر استیکینگ پیوسته و از خدمات استیکینگ موجود استفاده کنند. اما واقعاً تفاوت این دو چیست؟

استیکینگ چگونه کار می‌کند؟
شبکه‌ی اتریوم ۲.۰ به جای الگوریتم گواه اثبات کار، از گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و اعتبارسنج‌ها جای استخراج‌کنندگان را می‌گیرند. هر اعتبارسنج با گرو گذاشتن کوین‌هایش، در تأیید تراکنش‌ها مشارکت و به ازای آن پاداش دریافت می‌کند. مطابق با اسناد اتریوم، میزان پاداش حاصل از فرایند استیکینگ می‌تواند بین ۱.۵۶ تا ۱۸.۱ درصد باشد. با بزرگ‌تر شدن شبکه و افزایش تعداد اعتبارسنج‌ها، این مبلغ کاهش می‌یابد.

فرایند استیکینگ توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده، چون دیگر مانند استخراج نیاز به تجهیزات پیشرفته نیست و شخص می‌تواند مانند داشتن یک حساب بانکی، در یک کیف پول سرد، اتر پس‌انداز کرده و سود سالانه دریافت کند. اما باید درنظر داشت که حداقل پس‌انداز لازم برای داشتن این حساب، ۳۲ اتر است.

با این حال، اگر نرخ هر اتر را ۲۵۰ دلار در نظر بگیریم، یک شخص برای اعتبارسنج شدن، به ۸,۰۰۰ دلار سرمایه‌ی اولیه نیاز دارد. اگر هزینه‌ی ۱۸۰ دلاری اعتبارسنجی را در نظر بگیریم و میانگین پاداش دریافتی را نیز به‌گفته‌ی جاستین دریک، برنامه‌نویس اتریوم، ۵% فرض کنیم، سود سالانه‌ی استیکینگ ۳۲ اتر برابر با ۱۹۰ دلار و بسیار ناچیز خواهد بود.

مطابق با تحقیقات Consensys، تنها ۳۳% از کاربران اتریوم توانایی اجرای کاملِ یک نود اعتبارسنج را دارند. اگر اعتبارسنج در طول روز آفلاین شود، کل درآمد آن روز را از دست می‌دهد. و اگر تعداد اتر موجود در حساب به زیر ۳۲ برسد، اعتبار خود را به‌عنوان یک اعتبارسنج از دست می‌دهد. اگرچه سرمایه‌ی لازم برای ورود به اتریوم به اندازه‌ی Dash بالا نیست، اما ۳۳% از مالکین اتر گفته‌اند که قصد مشارکت در شبکه را ندارند و ۷۱% از این تعداد، بالا بودن تعداد اتر لازم را دلیل خود عنوان کرده‌اند.

شرکت‌های دیگر به‌کمک می‌آیند
شرکت‌های ثالث در اینجا وارد صحنه می‌شوند و خدمات استیکینگ را به صورت متمرکز یا توزیع‌شده ارائه می‌دهند. دیگر لازم نیست شخص نگران اجرا شدن نرم‌افزاری خاص یا در دسترس بودن شبانه‌روزی باشد. درست شبیه کارگزاری که با دریافت کارمزد، تمام ریسک‌ها و مسئولیت‌های نگهداری را برعهده می‌گیرد. دیگر کاربرانی که تعداد اتر کافی هم نداشته باشند می‌توانند در شبکه مشارکت داشته باشند. حداقل ۳۳% از کاربرات اتریوم قصد دارند از خدمات استیکینگ استفاده کنند.

“استیکینگ به‌عنوان یک سرویس” در صرافی‌های کریپتو
صرافی‌های بسیاری در حال حاضر خدمات استیکینگ را برای کوین‌های مبتنی بر PoS ارائه می‌کنند. صرافی Poloniex محدودیت برداشت سرمایه ندارد، اما یک کارمزد ۲۵ درصدی دریافت می‌کند. کاربران بیت‌فینکس هم می‌توانند با داشتن تنها ۰.۱۰ دلار از خدمات استیکینگ استفاده کنند. این صرافی کارمزد دریافت نمی‌کند، اما بخشی از پاداش را برمی‌دارد.

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری بیت‌فینکس، می‌گوید که این صرافی بزرگ‌ترین کیف پول سرد اتریوم را دارد و قرار است یکی از اعضای اصلی استیکینگ این شبکه باشد. آردوینو می‌گوید که بیت‌فینکس تنها بخشی از پاداش را برای هزینه‌های نگهداری برمی‌دارد و باقی آن به جیب کاربران می‌رود. کاربران می‌توانند بدون به‌دردسر انداختن خود، از استیکینگ سود ببرند. CZ، مدیرعامل صرافی بایننس نیز می‌گوید که نرخ سود برای کاربرانی که از طریق بایننس استیک می‌کنند، بالاتر از آنهایی است که صرفاً دارایی‌ها را در حساب خود نگه می‌دارند.

یکی دیگر از مزایای پلتفرم‌های متمرکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات استیکینگ، تبدیل به اتریوم ۲.۰ است. مثلاً Bitcoin Suisse می‌گوید که بدون دریافت هزینه‌ای، این انتقال را انجام می‌دهد و حتی نرم‌افزار خود را به صورت مداوم به‌روز نگه می‌دارد، تا فرایند استیکینگ بی‌وقفه برای کاربران سودمند باشد. اما ۱۵% از پاداش کاربران را نیز برمی‌دارد.

حالا مسئله‌ی نگران‌کننده این است که این خدمات استیکینگ می‌توانند منجر به متمرکزسازی شبکه‌ی اتریوم شوند. اینطور صرافی‌ها به بزرگ‌ترین اعتبارسنج‌های اتریوم تبدیل خواهند شد. البته انتظار می‌رود که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ، برای پوشش ریسک به سراغ استیکینگ بروند و محبوبیت اتر می‌تواند از شدت متمرکزسازی آن بکاهد.

از سوی دیگر برخی مؤسسات خدمات نگهداری رمزارز نیز مایلند خدمات استیکینگ ارائه دهند. مطابق با گزارشی از PricewaterhouseCoopers، ۴۲% از صندوق‌های پوششِ ریسکِ رمزارز در استیکینگ نیز فعالیت دارند.

آردوینو معتقد است که با آموزش استیکینگ شخصی و مزایای آن به کاربران، می‌توان از متمرکزسازی جلوگیری کرد. CZ معتقد است که استیکینگ می‌تواند به ثبات قیمت کوین‌ها کمک کند. به دلیل پاداش، کاربران در زمان‌های بحرانی، به‌جای فروش عمده، سفارش فروش محدود قرار می‌دهند و در جو بازار مثبت، مشتاقند زودتر وارد شوند.

استخرهای استیکینگ نامتمرکز
استخرهای استیکینگ یا صرافی‌های نامتمرکز می‌توانند انتخاب خوبی برای آنهایی باشند که نگران متمرکزسازی یا جریمه‌های آفلاین شدن هستند. در ماهیت نامتمرکز همه‌چیز بین اعضا تقسیم می‌شود. استخر استیکینگ Rocket Pool می‌گوید که اگر یک نود آفلاین شود، جریمه‌ی حاصل بین تمام اعضای استخر تقسیم می‌شود. این استخر هم‌چنین کارمزد استیکینگ دریافت نمی‌کند. اشخاص برای عضو شدن در این استخر باید حداقل ۱۶ اتر، یعنی نیمی از مقدار تعیین شده از سوی اتریوم را داشته باشند.

نظر کاربران چیست؟
بسیاری ۳۲ اتر لازم را بسیار زیاد می‌دانند و برخی از کاربران می‌گویند که تنها با سود سالانه‌ی بالاتر از ۱۰%، نگهداری این مقدار اتر سودآور به‌نظر می‌رسد. اگرچه هنوز درصد پاداش مشخص نیست، اما بسیاری از کاربرانی که به دنبال شرکت‌های ثالث هستند، می‌گویند که حداقل سود درخواستی‌شان ۷.۶% است.

تعداد کمی از کاربران نیز نگران تهدیدات متمرکزسازی هستند. عده‌ی زیادی هم با مقایسه‌ی حداقل مقدار استیکینگ با شبکه‌ای مانند Dash، آن را معقول خوانده‌اند.

هنوز تاریخ دقیق راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ مشخص نیست، اما هر کاربری، صرف‌ نظر از توانایی‌های فنی یا بضاعت خود می‌تواند به‌عنوان اعتبارسنجِ شبکه فعالیت کند و از این طریق کسب درآمد داشته باشد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.